Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Systeemi ei olekaan läpimätä - THL purki yhdeksän hokemaa suomalaisten hyvinvoinnista - Hyvinvointi - Terveys - Helsingin Sanomat


Jos joku puolueeton taho olisi tehnyt tämän tutkimuksen niin voisin uskoakin. Toki suurin osa kansasta elää edelleen uskossa, että veroja korottamalla nämä palvelut saadaan pidettyä.
Mun mielestä tuossa on kiinnostavampaa se, mitä on tarkoitettu "sosiaaliturvan tasolla". Esimerkiksi tilastokeskus määrittelee sosiaaliturvan näin:

"Sosiaaliturva

Aihealue sisältää tilastoja Suomen sosiaaliturvasta, jota toteutetaan maksamalla eläkkeitä ja muita toimeentuloturvaetuuksia sekä tarjoamalla sosiaali- ja terveyspalveluja. Tilastot sisältävät tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon menoista ja rahoituksesta, sosiaaliturvaetuuksia saaneista henkilöistä ja etuuksien käyttömääristä sekä sosiaali- ja terveyspalveluista ja palveluiden tuottajista."

Mun on vaikea sanoa mitään yleispätevää mielipidettä kaikesta sosiaaliturvan piiriin kuuluvasta, alkaen eläkkeensaajan asumistuesta, päättyen äitiysavustukseen. En tiedä miten tuossa kyselyssä oli asiaa määritelty.
 
Mitenkaan sen enempaa kyseisia ICT ymv hankkeita tai firmoja tuntematta, mutta veikkaisin etta ihan samat perus syyt epaonnistumisiin on tuollakin. Aina kun on kyse uudesta softasta ja kokonaisesta jarjestelmasta varsinkin, niin firman johdon ylioptimistisuus ja tosiasioiden nakemisen puute noihin johtaa. Ruohonjuuritason koodarien ammattitaidon puute kun viela lisataan tuohon niin soppa on valmis. Tarjotaan halvalla projektia, koska muuten ei sita saada, ja sitten kinutaankin lisaa rahaa ja aikaa ja koska paska on jo ns. osunut tuulettimeen, on pakko sita saada.

Sama patee taalla autoteollisuudessakin. Raha ja epaonnistumiset molemmat tulee softasta meidan firmassa. Koko softa puoli firmasta on ihan burn outin partaalla, joka johtaa virheisiin ja loput ketka ei ole, ei voisi vahempaa kiinnostaa koska kk-palkka, joka johtaa tehottomuuteen ja ajaa loput entista ahtaammalle. Sitten viela kun tuohon lisataan monen homman ulkoistus Intiaan, niin usein tehdaan sitten kahteen kertaan kun sielta tulee ihan sutta. Voisin hyvin veikata, etta vastaavaa menoa on tuollakin valtion projekteissa.

Mika sitten on ratkaisu tahan? En nae muuta kuin tammoisen insinoorimaisen tylsan ohjenuoran, eli projektisuunnittelu ja hallinta kuntoon ja realistiset budjetit.
 
Mika sitten on ratkaisu tahan? En nae muuta kuin tammoisen insinoorimaisen tylsan ohjenuoran, eli projektisuunnittelu ja hallinta kuntoon ja realistiset budjetit.

Jaa softan tekoon? Eikös siihen amerikan malli ole se, että otetaan töihin vain kovimmat kurkot, annetaan niille tarpeeksi kannustimia (rahaa), kovat vaatimukset ja vapaat kädet tehdä.

Mun on vaikea sanoa mitään yleispätevää mielipidettä kaikesta sosiaaliturvan piiriin kuuluvasta, alkaen eläkkeensaajan asumistuesta, päättyen äitiysavustukseen. En tiedä miten tuossa kyselyssä oli asiaa määritelty
Tuskin sitä on tuon enempää avattu, eiköhän jokainen ole vastannut oman mutunsa perusteella. Eläkeläinen ajatellut omaa eläkettään, työtön työttömyys- , toimeentulo- ja asumistukia ja palkansaaja verotustaan.
Kovinta meteliä sosiaaliturvan tasosta pitää tietysti ne jotka haluaisivat sitä itselleen lisää.

Tuossa 9 miljoonan projektiesimerkissä käyttäjät olisivat jääneet vähäiseksi, kun käyttävät jo muita ohjelmia.
Kyllähän tuossa kohtaa pitäisi kysyä mitä tekee 9 miljoonan ohjelmalla jos saman asian ajavia edullisempia vaihtoehtoja on saatavilla.
 
Mitenkaan sen enempaa kyseisia ICT ymv hankkeita tai firmoja tuntematta, mutta veikkaisin etta ihan samat perus syyt epaonnistumisiin on tuollakin. Aina kun on kyse uudesta softasta ja kokonaisesta jarjestelmasta varsinkin, niin firman johdon ylioptimistisuus ja tosiasioiden nakemisen puute noihin johtaa. Ruohonjuuritason koodarien ammattitaidon puute kun viela lisataan tuohon niin soppa on valmis. Tarjotaan halvalla projektia, koska muuten ei sita saada, ja sitten kinutaankin lisaa rahaa ja aikaa ja koska paska on jo ns. osunut tuulettimeen, on pakko sita saada.

Itse IT-alalla työskentelevänä sanoisin suurimpien ongelmien etenkin julkisella sektorilla liittyvän lyhytnäköisyyteen, jatkuvasti muuttuviin määräyksiin sekä eritoten löysästi budjetoituun rahaan, joka on pakko käyttää, jotta ensi vuoden budjettia ei leikata käyttämättömien määrärahojen vuoksi. Yhtenä ongelmana sanoisin olevan täysi munattomuus päätöksenteossa ja työn ohjauksessa.

Tuossa 9 miljoonan projektiesimerkissä käyttäjät olisivat jääneet vähäiseksi, kun käyttävät jo muita ohjelmia. Jos johto seisoisi järjestelmän takana ja määräisi sen otettavaksi käyttöön, niin kai se nyt otettaisiin käyttöön. Julkisella sektorilla näin ei vain juurikaan tapahdu. Olen itse todistanut vastaavan järjestelmän (hinta tosin alle miljoonan) lakkauttamista, kun työntekijät ei tykänneet ja osa asioista hoituu mukavemmin Excelillä yms. vanhoilla työkaluilla. Siis mitä vittua, kysyn vaan. Julkisissa organisaatioissa johto ei uskalla tai halua tehdä mitään päätöksiä, joita työntekijät (tai edes äänekäs vähemmistö) vastustavat.
 
Julkishallinnon IT projektit olisi helppoa saada kuntoon. Verovarojen haaskaus turhaan tai epäonnistuneeseen IT projektiin pitäisi olla laissa määritelty virkavirheeksi.
 
Julkishallinnon IT projektit olisi helppoa saada kuntoon. Verovarojen haaskaus turhaan tai epäonnistuneeseen IT projektiin pitäisi olla laissa määritelty virkavirheeksi.

Tässä vastuunpakoilijoiden luvatussa maassa tuo johtaisi siihen, että kaikki sähköiset järjestelmät lakkautettaisiin varmuuden vuoksi, ettei oma perse vaan pala.
 
Ministeriö haluaa kaasulla grillaamisen verolle

Uusi turhanpäiväinen vero suunnitteilla. Olen ymmärtänyt, että kaikki puolueet ainakin juhlapuheissaan pyrkivät vähentämään byrokratiaa ja julkisen tehtäviä, mutta tällä verolla näköjään pyritään parantamaan virkavallan työllisyyttä, ettei tarvitse potkia pihalle.

Vero parantaa hieman virkavallan työllisyyttä. Ministeriön mukaan nestekaasun valmisteveroruljanssin pyörittäminen lisää tullin työmäärää kolme henkilötyövuotta.
 
Autoveroa haluttaisiin kiristetää entisestään.

Eduskunnalle toimitettu, vuoteen 2022 ulottuva liikennepoliittinen selonteko (2012) ennustaa lähivuosille rajuja, erityisesti henkilöautoiluun liittyviä hinnankorotuksia.

”Linjauksissa esitettyjen liikenteen maksu- ja verokäytäntöjen muutosten keskeisenä tavoitteena on vähentää liikenteen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen määrää. Hinnoittelumuutoksilla on potentiaalia vähentää henkilöautoilua jopa viidenneksellä. Todellinen vaikutus riippuu luonnollisesti toteutettavien muutosten luonteesta sekä liikenteen verojen ja tukien kokonaisuudesta”, selonteko summaa.

Autoliikenteen tarpeisiin aiotaan vastata halvemman tai edes nykytasoisen hinnan sijaan ”liikenteen ohjausta ja informaatiopalveluja kehittämällä”.

Selonteko pitää sisällään lukuisia ehdotuksia autoliikenteen rajoittamisesta ja ohjaamisesta. Henkilöautoista aiotaan ylipäätään siirtyä ”kestävämpiin kulkumuotoihin” ja esimerkiksi ”pyöräily ja kävely on tehtävä liikenteen ja maankäytön suunnittelulla nopeammaksi kuin autoilu”.

Rajut muutokset ovat tarpeen, sillä ”henkilöliikenteessä säännöllisesti autoilevat ovat tällä hetkellä tyytyväisiä liikenneolosuhteisiin sekä omalla asuinseudulla että pitkillä matkoilla”.

Luvassa tuntuvia kiristyksiä: Oman auton käyttöä aiotaan vähentää rajusti - hintoja korotetaan, tyytyväisyyttä alennetaan - Autot - Ilta-Sanomat
 

"pyöräily ja kävely on tehtävä liikenteen ja maankäytön suunnittelulla nopeammaksi kuin autoilu"

Juu, aivan justiinsa. :)

Varsinkin kun toinen muutos oli työn vastaanottamisvelvoite yli 50km päästä. Helpostihan sen kävelee tahi pyöräilee. Mitä joukkoliikenteeseen tulee, niin avokki tekee työmatkaa nyt välillä Turku - Salo. Hyvällä autolla neljän hengen kimppakyydillä 50e / kk / hlö. Samalla rahalla pääsee bussilla menopaluun kolmesti ja junalla kahdesti, henkilöautolla 20 kertaa ja suoraan oikeaan paikkaan ilman kävelyä. On se julkinen kyllä kilpailukykyinen: vie sinut sieltä missä et ole, sinne mihin et halua päätyväsi.
 
Rajut muutokset ovat tarpeen, sillä ”henkilöliikenteessä säännöllisesti autoilevat ovat tällä hetkellä tyytyväisiä liikenneolosuhteisiin sekä omalla asuinseudulla että pitkillä matkoilla”.
Tämä kommentti kertoo kaiken Suomen demokratian ja politiikan tilanteesta. Politiikkojen tehtävä ei näköjään ole edistää kansan asioita, vaan kerätä sulkia omiin hattuihinsa kansainvälisillä viherpiirpertäjäareenoilla.
 
*facepalm*

Hienoa tässä yksityisautoilun kitkemisessä kasvihuonepäästöjen takia on myös se, että Suomessa henkilöautojen päästöt matkustajaa kohti ovat suurimmassa osassa maata pienempiä kuin julkisen liikenteen. Selvityksessä eri liikennemuotojen suhteelliset päästöt: Käyttöaste ratkaisee - Autoliitto

Aika perustouhua, eli ei tykätä asiasta X ja halutaan kieltää se vedoten asiaan Y. Kuitenkaan ei vaivauduta tutkimaan asiaa Y lainkaan ja ei tajuta, että kieltopäätös on yleensä asian Y kannalta jopa haitallinen ja Y:hyn pystyisi vaikuttamaan kertaluokkaa tehokkaammin ja halvemmin muilla keinoilla. Y:n tilalle voi laittaa pienituloisten tulot, alkoholinkäytön terveysvaikutukset, ilmastonmuutoksen ja luonnonsuojelun, tasa-arvon,... Näitä kaikki yhdistää se, että ne ovat hyvin tärkeitä asioita ja parannusta yhteenkään ei edes yritetä saada, vaan aiheita käytetään lähinnä keppihevosena oman ideologian pakkolevitykseen. Näitä ideologioita ovat yleensä tietynlaiset elämäntavat tai maailmankatsomukset. Esimerkiksi monien mielestä elämä tulisi viettää täysin ilman päihteitä, joten kaikilta on kiellettävä päihteidenkäyttö siitä huolimatta, että päinvastaisella politiikalla on saavutettu parempia tuloksia. Samoin yksityisautoilua ilmastonmuutoksen takia vastustavien joukko on melko suuri ja äänekäs. Sen sijaan en ole tainnut kenenkään heistä puuttuvan kotieläimien vaikutuksiin. Lihansyöntiä vastustetaan samasta syystä, mutta luomukasviksien kasvattamista talvella energiasyöpössä kasvihuoneessa ei.

Rationaalinen päätöksenteko toteutuu harvoin pakkovallassa, vaikka se olisi löyhästi sidoksissa enemmistön mielipiteeseen.
 
Vasemmistoliitto parantaisi luottamusmiesten irtisanomissuojaa - Politiikka - Verkkouutiset

Arhinmäki haluaisi vielä entisestään lisätä luottamusmiehen koskemattomuutta. Itse näen tuon ainoastaan haitallisena. Nykyiselläänkin luotto, jolla on väärä asenne, voi halutessaan aiheuttaa pitkään vahinkoa duunareille ja yritykselle. Irtisanomiseen ei voida ryhtyä tosiaakaan kevein perustein. Nytkin ABB:n punaisen puoluekirjan omaavat puhuvat vaikuttavin sanakääntein perusteettomista toimista, vaikka kyseinen luotto on aktiivisesti tukenut laittomia lakkoja välittämättä työtuomioistuimen päätöksistä. Jos tuossa ei näe mitään perustetta, niin silloin on kyllä varsin aatteelliset lasit päässä.
 
*facepalm*

Hienoa tässä yksityisautoilun kitkemisessä kasvihuonepäästöjen takia on myös se, että Suomessa henkilöautojen päästöt matkustajaa kohti ovat suurimmassa osassa maata pienempiä kuin julkisen liikenteen. Selvityksessä eri liikennemuotojen suhteelliset päästöt: Käyttöaste ratkaisee - Autoliitto
Tämän hetken toteutuvilla arvoilla tuo väittämä ei toteudu. Yleislinjana on se, että auto on kilpailukykyinen jos se on hyvin pienipäästöinen ja/tai täynnä.

Sellaisen asiat, kuten henkilöautojen autojen todellisen kulutuksen vaihtelu ilmoitetusta ja se, miten sähkön tai julkisten käytön lisäys/vähentyminen vaikuttaa syntyviin päästöihin, tekevät vertailusta varsin hankalan. Voi olla esimerkiksi niin, että junassa kulkisi 20 prosenttia enemmän porukkaa hyvin pienillä lisäpäästöillä. Paperilla hyvin pienillä päästöillä kulkeva ladattava hybridihenkilöauto ei välttämättä todellisuudessa pääse lähellekään ilmoitettuja arvoja ja lataukseen käytettävän sähkön päästöt ovat moninkertaiset keskiarvoon verrattuna.
 
Vasemmistoliitto parantaisi luottamusmiesten irtisanomissuojaa - Politiikka - Verkkouutiset

Arhinmäki haluaisi vielä entisestään lisätä luottamusmiehen koskemattomuutta. Itse näen tuon ainoastaan haitallisena. Nykyiselläänkin luotto, jolla on väärä asenne, voi halutessaan aiheuttaa pitkään vahinkoa duunareille ja yritykselle. Irtisanomiseen ei voida ryhtyä tosiaakaan kevein perustein. Nytkin ABB:n punaisen puoluekirjan omaavat puhuvat vaikuttavin sanakääntein perusteettomista toimista, vaikka kyseinen luotto on aktiivisesti tukenut laittomia lakkoja välittämättä työtuomioistuimen päätöksistä. Jos tuossa ei näe mitään perustetta, niin silloin on kyllä varsin aatteelliset lasit päässä.

Voihan luottamusmiehen irtisanoa jos tämä ei varoituksista huolimatta ole hoitanut työvelvollisuuksiaan. En tiedä onko tässä näyttöä siitä. Veikkaan, että tuon kokoluokan laitoksessa on päätoiminen luottamusmies. Tuskin hänellä on muita työvelvoitteita.

Luottamusmiehen tehtäviin kuuluu työrauhan ylläpito ja laittomien lakkojen järjestäminen kyllä rikkoo sitä. En osaa sanoa miten työtuomioistuimessa olisi käynyt. Nyt työnantaja ja luottamusmies olivat sopineet rahalla (?) tapauksen kun liitto ei vie tapausta tuomioistuimeen.
 
Minua ihmetyttää monet vasemmistolaiset ja virheät jne, vastustavat elitismiä, nyrpistävät nenäänsä kultakellon nähdessään ja sylkevät kalliiden autojen päälle sekä muutenkin selkeästi vastustavat kallista "eliittitavaraa". Kuitenkini laadukkaat, esimerkiksi osittain käsityönä tehdyt tuotteet olisivat melkein jokaiselta kannalta parempi vaihtoehto halvoille "ei-eliitti"tuotteille. Luonnonvaroja kuluisi tuotetta kohden vähemmän(johtuen laadusta ja sitä kautta tuotteen pidemmästä elinkaaresta).
Toinen tärkeä seikka olisi se, että hintaan suhteutettuna tekokulut eivät olisi enää niin merkittävä seikka, ja tuotanto saataisiin pidettyä kotimaassa, tämä myös vähentäisi ympäristölle kuljetuksista johtuvaa rasitetta. Jos laatua opittaisiin arvostamaan enemmän, niin siitä saattaisi olla selkeää hyötyä myös vasemmistolaisten ja virheiden aatteiden kannalta.
 
Tämän päivän puhuri käy veronmaksajille tosi kalliiksi... eikä nyt puhuta myrskytuhoista - Uutiset - Talouselämä

Vaatii taitoa ja yritystä, että saadaan luotua tilanne, jossa tuulivoimaa tuottavassa paikassa kannattaa toivoa, ettei tuulisi. Sekin silti onnistuu talousneroilta päättäjiltämme. Saksaan on tosin vielä matkaa. En ole tilannetta enää niin seurannut, mutta vielä viime vuoden elokuussa uusiutuvan energian keskimääräinen myyntihinta oli 37,75 €/MWh ja sen tuotantokustannukset 399,52 €/MWh. Ja tuohan ei tarkoita sitä, että tuulivoimalat tekisivät tappiota, päinvastoin. Erotus tulee veronmaksajilta sielläkin.
 
Voihan luottamusmiehen irtisanoa jos tämä ei varoituksista huolimatta ole hoitanut työvelvollisuuksiaan. En tiedä onko tässä näyttöä siitä. Veikkaan, että tuon kokoluokan laitoksessa on päätoiminen luottamusmies. Tuskin hänellä on muita työvelvoitteita.

Luottamusmiehen tehtäviin kuuluu työrauhan ylläpito ja laittomien lakkojen järjestäminen kyllä rikkoo sitä. En osaa sanoa miten työtuomioistuimessa olisi käynyt. Nyt työnantaja ja luottamusmies olivat sopineet rahalla (?) tapauksen kun liitto ei vie tapausta tuomioistuimeen.
Nostan hattua sille työnantajan edustajalle, joka yrittää saada päätoimisen luottamusmiehen irtisanottua työvelvoitteiden hoitamatta jättämisestä, koska ei ole ylläpitänyt työrauhaa.
 
Voihan luottamusmiehen irtisanoa jos tämä ei varoituksista huolimatta ole hoitanut työvelvollisuuksiaan. En tiedä onko tässä näyttöä siitä. Veikkaan, että tuon kokoluokan laitoksessa on päätoiminen luottamusmies. Tuskin hänellä on muita työvelvoitteita.

Luottamusmiehen tehtäviin kuuluu työrauhan ylläpito ja laittomien lakkojen järjestäminen kyllä rikkoo sitä. En osaa sanoa miten työtuomioistuimessa olisi käynyt. Nyt työnantaja ja luottamusmies olivat sopineet rahalla (?) tapauksen kun liitto ei vie tapausta tuomioistuimeen.

Käytännössä luoton irtosanominen on hankalaa ja kallista, vaikka olisi täysin selvää näyttöä velvollisuuksien rikkomisesta. Luottojen koskemattomuus on jotenkin pyhä asia rippumatta siitä, kuinka huonosti kyseinen luotto on työtään hoitanut.
 
Back
Ylös Bottom