Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Äppäppäpp, faktat kuntoon, onhan täällä enemmän kuin yksi pubi. Palveluita täällä on Alepa ja R-kioski.
Taisi olla 90-luvun alussa kun viimeksi kävin Malminkartanossa yhden opiskelijatytön perässä. Kiva kuulla, että palveluihin on saatu tässä ajassa peräti kolmanneksen parannus. Tosin voi olla, että se R-kioskikin oli siellä jo silloin.

Malminkartanosta on kahteen suuntaan hyvät liikenneyhteydet, mutta kävelymatkan päässä olevat palvelut ovat sitä elämän laatua, jota yhteiskuntarakenteen pitäisi tukea. Sen vuoksi ihmiset haluavat Helsingin keskustaan. Jos Malminkartano olisi isompi, oli aseman lähelle mahdollisuus perustaa yksityisiä julkisia palveluita, vaikka kahvila tai punttis.

Maamme on kaavoitettu kuin USA, ihmiset ajavat autoilla viikonloppuna isoihin ostoskeskuksiin pk-seudullakin. Asuinalueensa keskustaan kävellen kerääntyvät ihmiset olisivat onnellisempia, lienee pointtini tiivistettynä. Poliitikot olisivat voineet ohjata rakentamista tähän suuntaan, jos olisi ollut tahtoa ja taitoa.
 
Ymmärrän että sulla ei ole helppoa, kun oma miehisyyden mittari on yksi verotetuinpia asioita Suomessa. Varmaan ikävää pitää virtuaalipippeliään tallissa eikä kukaan näe miten kova jätkä olet :D

Siinäpä taas fiksuja argumentti yksityisautoilua vastaan. Pitänee varmaan myydä tuo auto pihalta, vaikken siitä veroa ole maksanutkaan.
 
Siinäpä taas fiksuja argumentti yksityisautoilua vastaan. Pitänee varmaan myydä tuo auto pihalta, vaikken siitä veroa ole maksanutkaan.

Tiiän että sulla on vaikeuksia lukemisen kanssa, joten tarkennan ihan sua varten että se oli vastaus väitteeseen, että autoa omistamattomat ovat epäonnistuneita ihmisiä.
 
Malminkartanosta on kahteen suuntaan hyvät liikenneyhteydet, mutta kävelymatkan päässä olevat palvelut ovat sitä elämän laatua, jota yhteiskuntarakenteen pitäisi tukea. Sen vuoksi ihmiset haluavat Helsingin keskustaan. Jos Malminkartano olisi isompi, oli aseman lähelle mahdollisuus perustaa yksityisiä julkisia palveluita, vaikka kahvila tai punttis.

Siksi Malminkartanon asemalle ei kannata rakentaa ihmeempiä palveluita, koska kaikki ovat aivan vieressä Myyrmäessä.

Lainaan itseäni:

"Malminkartanon asemalta on noin 8 minuutin pyöräily, 15 min kävely tai 1 minuutin junamatka Myyrmäkeen, jossa on muun muassa 2 kauppakeskusta kymmenine kauppoineen ja ravintoloineen, terveyskeskus, yksityisiä terveysasemia, KELA, sosiaalitoimisto, työkkäri, verotoimisto, posti, kirjasto, apteekkeja, uimahalli, ainakin 4 punttisalia..."


Itse olen kävellyt Myyrmäestä Malminkartanoon harvasenpäivä, kun olen halunnut matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla sen sijaan, että maksaisin seutulipun 500 metrin matkan takia. Tuosta Myyrmäen "keskustasta" näkee Malminkartanon asemalle, niin lähekkäin ne ovat.
Kyllä 15min kävelyä on kävelymatka.
 
Taisi olla 90-luvun alussa kun viimeksi kävin Malminkartanossa yhden opiskelijatytön perässä. Kiva kuulla, että palveluihin on saatu tässä ajassa peräti kolmanneksen parannus. Tosin voi olla, että se R-kioskikin oli siellä jo silloin.

Malminkartanosta on kahteen suuntaan hyvät liikenneyhteydet, mutta kävelymatkan päässä olevat palvelut ovat sitä elämän laatua, jota yhteiskuntarakenteen pitäisi tukea. Sen vuoksi ihmiset haluavat Helsingin keskustaan. Jos Malminkartano olisi isompi, oli aseman lähelle mahdollisuus perustaa yksityisiä julkisia palveluita, vaikka kahvila tai punttis.

Maamme on kaavoitettu kuin USA, ihmiset ajavat autoilla viikonloppuna isoihin ostoskeskuksiin pk-seudullakin. Asuinalueensa keskustaan kävellen kerääntyvät ihmiset olisivat onnellisempia, lienee pointtini tiivistettynä. Poliitikot olisivat voineet ohjata rakentamista tähän suuntaan, jos olisi ollut tahtoa ja taitoa.

Siitä lähtien kun nämä "laatikkokaupat", eli hypermarketit ovat Suomeen rantautuneet on tainnut kehitys liikkua siihen suuntaan että kauppakeskukset ovat kannattavia sijoituksia rakentaa.

En tiedä mitä taitoa olisi ollut sitten kieltää näiden rakennukset ja panostaa pienten lähikaupunkikeskusten kaavoihin? Ihmiset kuitenkin tykkäävät shoppailla ja siihen että on monta kaupaa samankaton alla niin tarttee Selloja ja Itiksiä.
PTY:n vuosiselonteostahan nuo luvut löytyy miten paljon ison kauppakeskukset mielenkiintoa herättävät.

- - - Updated - - -

Siksi Malminkartanon asemalle ei kannata rakentaa ihmeempiä palveluita, koska kaikki ovat aivan vieressä Myyrmäessä.

Lainaan itseäni:

"Malminkartanon asemalta on noin 8 minuutin pyöräily, 15 min kävely tai 1 minuutin junamatka Myyrmäkeen, jossa on muun muassa 2 kauppakeskusta kymmenine kauppoineen ja ravintoloineen, terveyskeskus, yksityisiä terveysasemia, KELA, sosiaalitoimisto, työkkäri, verotoimisto, posti, kirjasto, apteekkeja, uimahalli, ainakin 4 punttisalia..."


Itse olen kävellyt Myyrmäestä Malminkartanoon harvasenpäivä, kun olen halunnut matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla sen sijaan, että maksaisin seutulipun 500 metrin matkan takia. Tuosta Myyrmäen "keskustasta" näkee Malminkartanon asemalle, niin lähekkäin ne ovat.
Kyllä 15min kävelyä on kävelymatka.

Ongelmahan onkin kun jotkut vaativat, että julkisen liikenteen toimivuus olisi sitä että pääsee kotiovelta työpaikalle. Olettavat varmaan että star trekin beem- laite olisi se metro. :)
 
Vastaus otsikon kysymykseen on tietenkin, että tupakka-, makeis- ja polttoaine- sekä ajoneuvoveroja nostamalla:

"Valtiovarainministeriön tänään julkaisemassa ensi vuoden budjettiehdotuksessa kiristetään tupakan ja makeisten valmisteveroa.

Myös sähkön ja polttoaineiden verotusta sekä ajoneuvoveroa kiristetään. Veronkorotukset tuovat valtion kassaan lisää rahaa yli 550 miljoonaa euroa.

Liikennepolttoaineista korotuksia tulee niin bensiinin kuin dieselinkin verotukseen. Myös lämmityksessä käytettävän kevyen ja laivoissa käytettävän raskaan polttoöljyn verokohtelu kovenee."


Tupakan, makeisten ja polttoaineiden verotus kiristyy


Eikö ne oikeesti mitään muuta keksi...Tupakka- ja makeisverojen nosto nyt ei itseäni haittaa, mutta tuo jatkuva autoilijoiden rankaisu sais loppua, kun niillä rahoilla ei saa edes kelvollisia teitä, vaan ne menevät ihan jonnekin muualle.

Jotenkin uskomatonta tämä valtion talouspolitiikka. Ensin jauhetaan julkisuudessa miten tarvitaan työpaikkoja ja pitää elvyttää, mutta sitten kun budjetit tehdään, niin kiristetäänkin veroja. Verojen korotukset laskukaudella on se pahin virhe ja varmin keino pahentaa laskukautta.

Kansalaisen kukkarolle käyvät tiukimmin valmisteverojen, kuten makeis- ja energiaveron, ja autoilun verojen korotukset. Ilta-Sanomat listasi ehdotuksen kiinnostavimmat luvut.

Ajoneuvoverotulot kasvavat 16 % tarkoituksena kerätä 135 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.

Autoverotulot kasvavat 2 %, mikä on 15 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.

Energiaverotulot kasvavat 7 %, mikä on 296 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.

Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteverotulot kasvavat 24 %, mikä on 59 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.

Tupakkaverotulot kasvavat 6 %, mikä on 52 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.

Haluaako joku lyödä vetoa, että jälkeenpäin ihmetellään, miten verokertymä ei kasvakaan odotetusti, kun hmiset leikkaavat kulutusta.
 
Jotenkin uskomatonta tämä valtion talouspolitiikka. Ensin jauhetaan julkisuudessa miten tarvitaan työpaikkoja ja pitää elvyttää, mutta sitten kun budjetit tehdään, niin kiristetäänkin veroja. Verojen korotukset laskukaudella on se pahin virhe ja varmin keino pahentaa laskukautta.

Pohja tuolle luodaan jo nousukaudella. Elvytysrahat jaetaan jo nousukaudella - huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Suomen suunta on alas, eikä sen muuttamiseen tunnu olevan kykyä, halua tai mahdollisyytta. Milloin valtion lainat alkavat kallistumaan: Tyly viesti: ?Myy Suomi? | Uusi Suomi
 
Pyhää Lehmää on hyvä verottaa, kun ihmiset maksavat mieluusti mitä vain saadakseen istua aina vain pidempiä aikoja autossaan matkalla jonnekkin, jotta voivat käyttää vielä vähän enemmän rahaa Pyhään Lehmään.
Sitäpaitsi pitäähän ne rahat tehottoman infran lisäämiseen ja ylläpitämiseen jostain saada.
On kyllä komeata seurata kun ihmiset ajaa töihin vaikka Hyvinkäältä Helsinkiin vuosikausia, kun ei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa koska X tai Y. Kuukaudessa menee helposti 40h ja 400€ pelkkiin matkoihin.

Pakko on maksaa mitä vain, koska suurimmassa osassa Suomea se auto on välttämättömyys, jotta töissä voi käydä. Välimatkat on jo Keski-Suomessa sellaisia, että julkinen liikenne ei duunimatkoihin toimi, ellet satu asumaan pysäkin vieressä ja työpaikka ole sopivalla paikalla. Puhumattakaan jos mennään vieläkin pohjoisemmaksi. Tosin kohta meininki alkaa muistuttaa sitä, että on pakko käydä töissä jotta on rahaa mennä autolla töihin.
 
Jotenkin uskomatonta tämä valtion talouspolitiikka. Ensin jauhetaan julkisuudessa miten tarvitaan työpaikkoja ja pitää elvyttää, mutta sitten kun budjetit tehdään, niin kiristetäänkin veroja. Verojen korotukset laskukaudella on se pahin virhe ja varmin keino pahentaa laskukautta.



Haluaako joku lyödä vetoa, että jälkeenpäin ihmetellään, miten verokertymä ei kasvakaan odotetusti, kun hmiset leikkaavat kulutusta.

Demokratian ongelmia. Suomessa on saavutettu jo aikaa sitten kriittinen piste, jossa yksityisen sektorin ulkopuolella on riittävän suuri ihmismassa äänestäjiä, jotta he voivat päättää miten asiat hoidetaan. Eläkeläisille ja julkisen sektorin työntekijöille on yksi paskan hailee paljonko meillä on työpaikkoja, koska heidän tulovirtansa voidaan turvata ottamalla se suoraan budjetista. Ja ihmisten lyhytnäköisyys kuitenkin takaa sen, että ei hirveästi kiinnosta vaikka koko paska menisi nurin, kunhan se nyt ei tapahdu tällä viikolla.
Samalla nämä yksityisen sektorin ulkopuolella olevat kannattavat periaatteessa energian, ajoneuvojen, makeisten jne verottamista, koska hekin mieltävät ne ympäristöä haittaavaksi ymmärtämättä että todellisuudessa suurin osa heidän kulutuksestaan kohdistuu juuri näihin asioihin ja heidän ostovoimansa pienenee samalla. Poliitikot kiittävät, kun saavat kikkailtua ääniä helposti tekemättä vaikeita päätöksiä.
Sitten kun Suomesta on saatu yksityinen sektori savustettua ulos ja osaava työvoima on lähtenyt muualle voidaan miettiä, että mitä sitten aletaan toden teolla verottamaan? No tietysti niitä asioita, jotka eivät voi lähteä täältä mihinkään. Siinä on asunnot ja autot aika korkealla listalla.
 
Tiiän että sulla on vaikeuksia lukemisen kanssa, joten tarkennan ihan sua varten että se oli vastaus väitteeseen, että autoa omistamattomat ovat epäonnistuneita ihmisiä.
Olipa hyvä kun selvensit, tuohan muuttaakin tilanteen täysin.
 
Tiiän että sulla on vaikeuksia lukemisen kanssa, joten tarkennan ihan sua varten että se oli vastaus väitteeseen, että autoa omistamattomat ovat epäonnistuneita ihmisiä.

Toim.huom. Väitteen alkuperäinen esittäjä on kuollut. Ja mä en varmaan ole englannin entinen pääministeri..


Vaikka kyseinen pehmiksenkeksijä olikin hieno nainen ei sillä..

E. Suomessa erityisesti ärsyttää se että kaikkeen on patenttiratkaisu olemassa. Verojen korottaminen.. Oli siinä järkeä tai ei.. Kateelliset köyhät tykkää..
 
Toim.huom. Väitteen alkuperäinen esittäjä on kuollut. Ja mä en varmaan ole englannin entinen pääministeri..


Vaikka kyseinen pehmiksenkeksijä olikin hieno nainen ei sillä..

Yleensä on tapana selventää, jos on eri mieltä kuin tunnetun henkilön lausahdus, jota lainaa. Koska näin et tehnyt, on täysin loogista olettaa että olet samaa mieltä asiasta.
 
T

E. Suomessa erityisesti ärsyttää se että kaikkeen on patenttiratkaisu olemassa. Verojen korottaminen.. Oli siinä järkeä tai ei.. Kateelliset köyhät tykkää..

Tuli mieleen, että nousisiko verot jos kulutus yltyisi?
Eli olisiko jokatapauksessa ahneus niin suurta, että veroja nostettaisiin vaikka sille ei mitään pakko olisi?

Ja vaikka tiettyyn pisteeseen puollan veroja (johinkin pisteeseen asti ja tunnen saavani jotain sillä verojen maksamisella - poliisi, paloauto, lääkäri, jne.) niin onhan nyt naurettaviakin puolia - täysin absurdeja asioita.
Mielestäni mahtavinta tässä maassa on jääpalojen verotus. :D AHAHAHAHA. Siinä jää autoverot jo kakkoseks. :D

Tuohon auton välttämättömyyteen. Mä en oikein ymmärrä, että pitäisikö sinne keskisuomeen sitten rakentaa 3:lle ihmiselle oma julkinen liikenne verorahoilla joita ei haluta maksaa vai pitäisikö bensaveron olla nolla vai pitäisikö keskisuomen asukkaille antaa jotain veroalea - ite muuttaisin vittuun sieltä, jos ei tykkäis. :D
 
Tuohon auton välttämättömyyteen. Mä en oikein ymmärrä, että pitäisikö sinne keskisuomeen sitten rakentaa 3:lle ihmiselle oma julkinen liikenne verorahoilla joita ei haluta maksaa vai pitäisikö bensaveron olla nolla vai pitäisikö keskisuomen asukkaille antaa jotain veroalea - ite muuttaisin vittuun sieltä, jos ei tykkäis. :D

Mä tuskin tulen muuttamaan täältä mihinkään, täällä on mulle kaikki. Sitä tässä kritisoin, että se auton omistaminen on kuin rikos ja sen käyttämisestä rokotetaan niin perkeleellisesti, kokoajan enemmän ja enemmän, vaikka se on lähes välttämättömyys suurimmassa osassa Suomea. Jatkuvilla korotuksilla ainoastaan vaikeutetaan ihmisten liikkumista ja työssäkäyntiä (km-korvausten leikkaukset, ajoneuvoveron ja polttoaineveron nostot, jnejne..). Kaikki ei voi asua PK-seudulla toimivan julkisen varassa. Jos autoilu olisi halvempaa, itse ainakin ajaisin suhteessa paljon enemmän ja voisin käydä töissäkin pidemmän matkan päässä. Muttakun ei, ympäristö ja luonto kärsii niin rokotetaan vähän lisää ja painostetaan ihmisiä käyttämään julkista liikennettä, joka kulkee 10km päästä hyvällä tuurilla kerran päivässä arkisin.
 
Talousrintamalla tapahtuu taas. Verojen nousu, uudet verot sekä "väliaikaisten" verojen pysyvyys ei ole enää aikoihin ollut mikään uutinen, mutta tämä pisti taas hymyilyttämään. Eli verovaroja yrityksille jakavan Tekesin hallitukseen valittiin korvavaloja valmistavan Valkeen johtaja. Kyllä tällaiset kaverit tietävät, mihin firmoihin kannattaa tuupata muiden rahoja. Sinälläänhän tämä on luonnollista jatkumoa sille, että Valkeehan on saanut Tekesiltä ihan hyvät rahat yritystukien muodossa.
 
Demokratian ongelmia. Suomessa on saavutettu jo aikaa sitten kriittinen piste, jossa yksityisen sektorin ulkopuolella on riittävän suuri ihmismassa äänestäjiä, jotta he voivat päättää miten asiat hoidetaan. Eläkeläisille...
Hyvin sanottu! Tuohon lisäisin vain vielä sen, että suurten ikäluokkien ihmisten etu ei ole se, että asuntojen hinnat laskisivat. He muodostavat edelleen ja vielä hyvän aikaa niin ison äänestäjäporukan, ettei heidän makuunsa ikäviä poliittisia päätöksiä uskalleta tehdä.
 
Tuohon auton välttämättömyyteen. Mä en oikein ymmärrä, että pitäisikö sinne keskisuomeen sitten rakentaa 3:lle ihmiselle oma julkinen liikenne verorahoilla joita ei haluta maksaa vai pitäisikö bensaveron olla nolla vai pitäisikö keskisuomen asukkaille antaa jotain veroalea - ite muuttaisin vittuun sieltä, jos ei tykkäis. :D

Kyllä se vain taitaa olla taloudellisestikin järkevää pitää koko maa liikenneverkon piirissä.
 
Haluaako joku lyödä vetoa, että jälkeenpäin ihmetellään, miten verokertymä ei kasvakaan odotetusti, kun hmiset leikkaavat kulutusta.

Näinhän tuossa käy. Eilen kun tuo uutinen tuli, niin aloin jo suunnittelemaan toimenpiteitä, joilla säästän. Nykyään kuljen uudehkolla isolla saksalaisella diesel-farkulla työmatkan, tähän työmatkaan menee noin 8 litraa polttoainetta päivässä. Ajattelin ostaa nyt jonkun halvan pakuksi rekisteröidyn dieselin ja kulkea sillä töissä. Vuositasolla säästöä yli 2000 euroa, jos hävitän tuon toisen auton. Tästä summasta aika iso osa on käyttövoima- ja polttoaineveroja. Säästyneet rahat käytän vaikka ulkomaanmatkaan.

Ei tästä suosta Suomi nouse veronkorotuksilla, vaan nyt olisi aika leikata valtion kuluja ja reilusti. Kyllä tuolla virastoissa on vaikka minkälaista penkinkuluttajaa töissä, joiden pääasiallinen tehtävä on vain keksiä itselleen töitä ja hankaloittaa muiden elämää. Nämä ensimmäisenä pihalle.
 
Kyllä se vain taitaa olla taloudellisestikin järkevää pitää koko maa liikenneverkon piirissä.

Wtf? Taloudellisesti järkevää on pitää ne osat maata joissa asuu riittävä määrä ihmisiä ja toimeliaisuutta liikenneverkon piirissä. Meidän kannattaisi jättää se 70% maasta susille ja metsäteollisuudelle.
 
Wtf? Taloudellisesti järkevää on pitää ne osat maata joissa asuu riittävä määrä ihmisiä ja toimeliaisuutta liikenneverkon piirissä. Meidän kannattaisi jättää se 70% maasta susille ja metsäteollisuudelle.

Sitä metsäteollisuutta, tai mitään muutakaan teollisuutta, ei vain ole ilman tieverkkoa.
 
Back
Ylös Bottom