- Liittynyt
- 27.2.2004
- Viestejä
- 5 833
Tästä nimenomaan on kyse. Tuollaisia pieniä lähiöitä ei pitäisi edes kaavoittaa/rakentaa.
Miksei, jos niille kerran on suuri kysyntä ja maksajia? Kyllä kunnille kelpaa omakotitaloja ja rivitaloja haikailevat maksukykyiset veronmaksajat, jotka eivät halua tai joilla ei ole varaa rakentaa kaupunkikeskittymien kalliille tonteille.
Sellaiseen ei sitten vain pidä muuttaa, jos ei julkiset kulkuyhteydet tyydytä. En minäkään autottomana lähtenyt hakemaan kämppää jostain jumalanseläntakaa vaan muutin sinne, jossa on yhteydet olemassa tai vähintään tulossa pian.
Toteutettavien lähiöiden pitäisi olla tarpeeksi isoja, että niihin kannattaa rakentaa palveluita, ja että lähiöstä naapureihin ja ydinkeskustaan kulkee non-stop joukkoliikenne, mieluiten raiteilla.
Eivät ne sitten enää halpoja ole. Heti kun johonkin rakennetaan vaikkapa junarata viereen, niin asuntojen hinnat pompsahtavat heti monien ulottumattomiin. Alueet, joilla on heikommat kulkuyhteydet on myös edullisempaa asua. Ja kuten on nähty, niin tällaisille edullisille alueille on tilausta.
Mutta kyllähän tuollaisia hyvien kulkuyhteyksien lähiöitä rakennetaan jatkuvasti esimerkiksi parhaillaan Kehäradan varrelle useita. Vaan kehäradan suunniteluun, rakentamiseen ja rahoittamiseen meni 10 vuotta (ja jos lähdetään kaavoittamisprosessista, niin 40 vuotta), joten ymmärtänet ettei noita ihan hetkessä valmistu ja riittävästi kysyntää kattamaan. Myös Helsinkiä rakennetaan jo veden päälle (esim. Hernesaaressa), mutta ei sielläkään köyhät asustele.
Infra ei aina pysy asuntorakentamisen perässä. Ja toisaalta taas asuntoja ei aina kannata rakentaa, jos ei ole kunnollista infraa valmiina, koska kauppa ei välttämättä silloin käy. Kehäradankin varressa alkoi kauppa käymään vasta kunnolla, kun radan rakentaminen alkoi ja tosissaan se käynnistyy, kun rata on valmis.
