Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

STT uutisoi Suomessa olleen yli tuplasti työtaistelupäiviä Ruotsiin verrattuna 2000-luvulla. Lukemat keskimäärin 138 891 ja 60 921 työpäivää vuodessa. Kun ottaa huomioon kuinka paljon enemmän työläisiä Ruåttissa on, niin ero on aika raju. Kommunistin mielestä vika on tietenkin huonossa johdossa ja pååttahan nimesi jo minut syylliseksi. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että Suomen lainsäädäntö on pääsyyllinen. Ruåttissa yksityishenkilöt voidaan tuomita vahingonkorvauksiin laittoman lakon masinoinnista.

Ot:tä. Olen miettinyt että omistiko Microsoft tai samat tahot Nokiaa merkittävästi jo ennen elopin johtajaksi tuloa, suoraa tai epäsuorasti. Koko tässä Nokian matkapuhelin busineksen loppu laulussa on mahdoton nähdä mitään järkeä omistajien kannalta ja johtokin on tehnyt niin lapsellisia virheitä että ainut järkeen käypä selitys olisi yhtenevä omistus.

On vähän porukassa päätetty Microsoftilla että tarvitaan matkapuhelin toiminnot ja koska omistetaan jo yhtä Nokiaa merkittävästi ei muista omistajista tule ongelmaa vaikka liiketoiminta tehdään edulliseksi.

Se että Microsoft ei todennäköisesti tule hyötymään tuosta kaupasta on taas heidän oma ongelmansa altavastaajana huonolla imagolla mobiili markkinoilla.

Eipä tähän puhallukseen tarvitse tuollaisia kytköksiä sotkea. MS huomasi vain, ettei heidän Winukkansa kelpaa puhelinvalmistajille, joten ainoa mahdollisuus oli tekohengittää rahalla Winukkaa eli alkaa valmistamaan itse puhelimia. Se onnistui helposti ostamalla suuri puhelinvalmistaja, jonka kauppahinta piti kuitenkin ensin romahduttaa troijalaisella.

En nyt puolusta kaikkea byrokratiasotkua mutta onhan toi vähän hassua jos tonnin luvan takia lopettaa jotain kuljetustoimintaa... tainnu pimeenä mennä kuljetukset.

Näinhän ne byrokraatitkin ajattelee, ymmärtämättä että maatalous yrittäjyys sisältää viljelyä, korjausta, eläinten hoitoa, lumen aurausta, traktorilla siirtotöitä, rakentamista jne. Jokaiseenko tarvitaan lupa?

Suomi nousuun, hip hurraa.

Eipä tähän puhallukseen tarvitse tuollaisia kytköksiä sotkea. MS huomasi vain, ettei heidän Winukkansa kelpaa puhelinvalmistajille, joten ainoa mahdollisuus oli tekohengittää rahalla Winukkaa eli alkaa valmistamaan itse puhelimia. Se onnistui helposti ostamalla suuri puhelinvalmistaja, jonka kauppahinta piti kuitenkin ensin romahduttaa troijalaisella.

Joo mutta Nokian omistajien motivaatiota en ymmärrä.

Näinhän ne byrokraatitkin ajattelee, ymmärtämättä että maatalous yrittäjyys sisältää viljelyä, korjausta, eläinten hoitoa, lumen aurausta, traktorilla siirtotöitä, rakentamista jne. Jokaiseenko tarvitaan lupa?

Suomi nousuun, hip hurraa.

Niin. Mihin sitä mitään tulilupiakaan tarttee? Kyllähän nyt hitsaaja hitsata osaa. - Ei tartte aina vetää tommosta utopista ääripäätä esille.

Dopey: Itsekin siis käyttänyt raakamaitoa, isä elossa ja vetäny sitä nuorena litratolkulla. Kuitenkin on eri juottaa sitä lapsillensa, kun se tulee suoraan siitä 10 metrin päästä.
Nyt kun aletaan sitä myymään enemmän, tulee asiakasvastuu esille - aina löytyy joku joka sitten sitä 50km lämpimässä autossa kotiin vie ja maito juoksettuu. Kauhea kitinä jne. Tuottajalle turhaa kulua ja siitä sitten pahimmillaan päästään oikeuteen asti puimaan sitä maidon happanemista.
Ja toinen kummastuksen aihe sinulle, että miten asiakas on valmis maksamaan maidosta nykyistä enemmän vaikka ruoka on mukamas sitten liian kallista? Vai meinaatko siis, että tätä tämmöistä raakamaitobusinessta pitäis sitten tuloerot (eli ylin 20% vaihtaisi raakamaitoon) elossa ja saisi volyymit kasvamaan? Vai että sen volyymin kasvu pitäisi menot pienenä ja se laskisi sitä raakamaidon hintaa?
Ja onko siis (nyt kysyn kun luultavasti siis tiedät vastauksen) joku maatila, jolle tuo 2500 litran maksimimäärä olisi niin pieni että heillä olisi realistinen mahdollisuus tuupata 10 000 litraa sitä vuodessa ulos?
Niin ja noista kuluista. Vaikkei olis mitään byrokraattisia kuluja, niin kyllähän mainostus, työntekijät, hävikki, asiakastyytyväisyyden hakeminen jne. jne. tuo kustannuksia liiketoiminnan laajetessa (=volyymin äkkinäinen kasvu tässä asiassa).

mappanan viestit edustavat perinteistä virkamiesajattelua: kansalainen on kykenemätön huolehtimaan itsestään ja virkamiehen on suoritettava jumalallinen väliintulo suojellakseen kansalaista itseltään. Tässä kansalaista pitää suojella maidolta - tuolta tappavalta myrkyltä.

mappanan viestit edustavat perinteistä virkamiesajattelua: kansalainen on kykenemätön huolehtimaan itsestään ja virkamiehen on suoritettava jumalallinen väliintulo suojellakseen kansalaista itseltään. Tässä kansalaista pitää suojella maidolta - tuolta tappavalta myrkyltä.

Valitettavasti. Kun on 15 vuotta katsonut ja kuunnellut asiakaskäyttäytymistä ja nähnyt miten vuosivuodelta ihmiset tulevat avuttomimmiksi tuon ruoan suhteen niin valitettava fakta on että se ihmisten määrä on kasvussa jotka eivät osaa/tiedä käsitellä ruokaa edes oikein.
positiivista on tietty, että myös se toinen ääripää, jotka sitten osaavat ruokaa oikein käsitellä niin on myös kasvussa. Se väliinjäävä "normaali osio" on vain pienentynyt.

käsittelyllä nyt tarkoitan tässä sitä koko ruoan elinkaarta alkutuotannosta paskantamiseen asti.

Itse kuulun siihen ryhmään ketä on aina kiinnostanut yrittäminen ja kaikkien eri asioiden tekeminen, eli olen kai jossain mittakaavassa ollut tuottava kansalainen, nyt on jo jotenkin pitemmän aikaa vituttanut moni asia, verorahojen tuhlaus valtiontoimesta, kaikkien ihme eri säännösten ja loisten takia minun oma voittoni asioissa tippuu ja näen että ei kannata enää tehdä tota asiaa koska minä sijoitan rahani ja aikani siihen ja otan riskit ja lopuksi kun lasken kaikkien eri byrokratian ja muitten kulujen jälkeen ni itselleni jää riskin jälkeen liian vähän katetta. Suomessa pitäisi paljon muuttaa asioita, verotusta paljon kevyemmäksi ja saatanan holhous pois. Ei Suomi tule menestymään tällä lailla, veikkaan että minunlaisia yrittelijäitä ukkoja ja akkoja on Suomessa vaikka kuinka paljon, mutta itselleni on riittänyt viimeisen parin vuoden aikana, ei vain jaksa taistella joka asiasta jonkun vitun viranomaisen tai isännöitsijän tai jonkun muun kanssa.

Valitettavasti. Kun on 15 vuotta katsonut ja kuunnellut asiakaskäyttäytymistä ja nähnyt miten vuosivuodelta ihmiset tulevat avuttomimmiksi tuon ruoan suhteen niin valitettava fakta on että se ihmisten määrä on kasvussa jotka eivät osaa/tiedä käsitellä ruokaa edes oikein.
positiivista on tietty, että myös se toinen ääripää, jotka sitten osaavat ruokaa oikein käsitellä niin on myös kasvussa. Se väliinjäävä "normaali osio" on vain pienentynyt.

käsittelyllä nyt tarkoitan tässä sitä koko ruoan elinkaarta alkutuotannosta paskantamiseen asti.
Kumpihan on syy ja kumpi seuraus? Mitä enemmän ihmisiä holhotaan ja kohdellaan täysin kykenemättömänä tekemään tai päättämään mitään itse, niin sitä enemmän ihmiset alkavat olla kykenemättömiä tekemään tai päättämään mitään itse.

Jos yhteiskunnassa ei olisi vallalla ajatus, että ihan joka ikinen pieninkin merkityksetön asia pitää säätää ja valvoa viranomaisen toimesta, niin ehkä suurempi osa ihmisistä ei pitäisi aivojaan off-asennossa jatkuvasti.

Uhkakuvat siitä, mitä kieltojen vähenemisestä seuraa, tuntuvat epäuskottavilta, kun katselee ympäröivää maailmaa. Esim. Norjassa apteekkia ei ole monopolisoitu Suomen malliin ja reseptivapaita lääkkeitä saa ruokakaupasta. Silti buranaa ei popsita kuin karkkia. Viro on myös melko vapaa yhteiskunta ja kumpikaan esimerkki ei ole mikään 10 000 kilometrin päässä sijaitseva paikka. Ihmiset osaavat ottaa vastuuta itsestään ja lähimmäisistään, kunhan sitä ei yritetä erikseen estää ja hankaloittaa kieltämällä jopa tähtisädetikut ja leikkipuistojen pensaikot.

Raakamaidosta vielä sen verran, että jos rajoitukset poistettaidiin, niin tuskin siitä mitään massarynnäkköä syntyisi. Suurin osa ihmisistä ostaisi edelleen maitonsa kaupasta ja pästoroituna. Mutta tällä saavutettaisiin se, että maitotilallinen voisi halutessaan toteuttaa omaa visiotaan, kuten myös kuluttajat. Lisäksi markkina ääristymä korjaantuisi hieman JA valtiontaloudesta säästyisi lupabyrokratian kehittämiseen, valvomiseen ja tulkintaan käytetyt määrärahat. Ei mikään maailmaa mullistava asia, mutta kun sama tehtäisiin edes puolelle turhasta ja haitallisesta lainsäädännöstä, niin ihmeitä tapahtuisi. Virastojen budjetit eivät nimittäin ole mitään nappikauppaa, kts. viime vuoden määrärahat Valtion talousarvioesitykset

Esimerkiksi pelkkä verohallinto nielee yli 200 miljoonaa vuodessa. Vaikka verotusta ei edes laskettaisi, mutta yksinkertaistettaisiin, niin tuosta tulisi vaivatta n. 200 miljoonan vuotuiset säästöt, jonka päälle vapautuisi melkoinen määrä tehokasta työaikaa, kun verosuunnittelun, -kikkailun ja -ilmoitusten tekemisen tarve poistuisi. Sekä tietenkin niiden tarkistamiseen käytetty aika.

Kumpihan on syy ja kumpi seuraus? Mitä enemmän ihmisiä holhotaan ja kohdellaan täysin kykenemättömänä tekemään tai päättämään mitään itse, niin sitä enemmän ihmiset alkavat olla kykenemättömiä tekemään tai päättämään mitään itse.

Jos yhteiskunnassa ei olisi vallalla ajatus, että ihan joka ikinen pieninkin merkityksetön asia pitää säätää ja valvoa viranomaisen toimesta, niin ehkä suurempi osa ihmisistä ei pitäisi aivojaan off-asennossa jatkuvasti.

Eli siis Suomi on ollut joskus täydellinen ja siitä on sitten kiusallaan alettu rakentamaan toimimatonta yhteiskuntaa asettamalla rajoiteita elämiselle?
Vai Suomi on aina ollut paska paikka eikä oikeastaan täällä kannata edes elää koska byrokratia?

Ja sitä byrokratiaa ei ole ei sitten missään muualla kun Norjassakin saa buranaa marketista.. :D

Laitetaan nyt tämäkin tänne, vaikka onkin vanha. Suomenmaa - ”Onnetonta verosekoilua” – Pekkarinen poistaisi lehtien alvin

Eli hienon ja monimutkaisen verojärjestelmämme ominaisuus on mm. se, että on kannattavaa roudata lehdet lautalla Ahvenanmaalle ja sieltä takaisin.

- - - Updated - - -

Eli siis Suomi on ollut joskus täydellinen ja siitä on sitten kiusallaan alettu rakentamaan toimimatonta yhteiskuntaa asettamalla rajoiteita elämiselle?
Vai Suomi on aina ollut paska paikka eikä oikeastaan täällä kannata edes elää koska byrokratia?

Ja sitä byrokratiaa ei ole ei sitten missään muualla kun Norjassakin saa buranaa marketista.. :D

Voin vastata vain omasta puolestani, mutta ei ihan. Suomi oli vielä säännellympi kekkosslovakian aikaan, joskin valvontaa ei ollut nykyisessä mittakaavassa. Suome on kavunnut ylöspäin taloudellisen vapauden indeksissä, mutta suunta on kääntynyt laskuun viime vuosikymmenellä ja nyt näyttää, että lasku on kiihtyvää. Onnistut sivuttamaan tehokkaasti kaikki pointit. Totta kai Norjassa on byrokratiaa niin kuin on kaikkialla, tosin esim. Hong kongissa sitä on vähän. Norjan esimerkki kertoo siitä, että kiellot eivät ole tarpeellisia.

Voin vastata vain omasta puolestani, mutta ei ihan. Suomi oli vielä säännellympi kekkosslovakian aikaan, joskin valvontaa ei ollut nykyisessä mittakaavassa. Suome on kavunnut ylöspäin taloudellisen vapauden indeksissä, mutta suunta on kääntynyt laskuun viime vuosikymmenellä ja nyt näyttää, että lasku on kiihtyvää. Onnistut sivuttamaan tehokkaasti kaikki pointit. Totta kai Norjassa on byrokratiaa niin kuin on kaikkialla, tosin esim. Hong kongissa sitä on vähän. Norjan esimerkki kertoo siitä, että kiellot eivät ole tarpeellisia.

Suomessa jos apteekkikamat sais ruokakaupasta, niin sitten taas nillitettäs miten se nyt on kun kesko ja äässä valtaa senkin alan :D

Norjassahan on muuten hassu tilanne nyt. Rahaa on niin perkeleesti, ettei natiivit jaksa enään tehdä töitä. Mamut hoitaa vähäpätöset työt ja natiivit istuu jalat pöydällä nauttien öljyrahoista ja HUOM! Valtion tuista. Otetaan mekin tänne sitä öljyrahaa.

Tuo nyt on vaan tulosta siitä, että meillä jumalaton byrokraattiarmeija, jonka pitää perustella olemassaolonsa luomalla lisää sääntöjä ja valvomalla niitä. Itseään ruokkiva kehä.

Mä niin odotan sitä päivää kun johonkin kvanttitietokoneeseen saadaan joku HAL-tekoäly ja pyydetään sitä luomaan mahdollisimman tehokas ja hyvä tapa hallita tätä maata. :lol2:

Mä niin odotan sitä päivää kun johonkin kvanttitietokoneeseen saadaan joku HAL-tekoäly ja pyydetään sitä luomaan mahdollisimman tehokas ja hyvä tapa hallita tätä maata. :lol2:

Kritikal error. Miten vapautta voi hallita? Aargh. Eihän se sitten ole enään vapautta jos sitä hallitaan. Mä luulen, että HAL ensitöikseen hankkiutuisi eroon hidasteista eli ihmisistä. :D

aiheeseen: Niin en minäkään kaikkia hölmöjä säädöksiä puolla. Mutta senverta on tullut kaikenmaailman sääntöjen ja lakien kanssa elämistä tullut opeteltua etten näe kaikkia kieltoja tai suosituksia punaisena vaatteena. Veroa menee, niin menee - parempi vain iloita siitä pienestä siivusta mikä jää omaan tassuun. Huomattavasti helpompi elää. :)

aiheeseen: Niin en minäkään kaikkia hölmöjä säädöksiä puolla. Mutta senverta on tullut kaikenmaailman sääntöjen ja lakien kanssa elämistä tullut opeteltua etten näe kaikkia kieltoja tai suosituksia punaisena vaatteena. Veroa menee, niin menee - parempi vain iloita siitä pienestä siivusta mikä jää omaan tassuun. Huomattavasti helpompi elää. :)

Kyllähän useimmat ovat sopeutuneet elämään keskitysleireilläkin, joissa sääntöjä luova koneisto voi ajankulukseen teloittaa kenet vain jollakin säännöllä teloitusta perustellen. Silti koen nauttivani elämästä enemmän kun joku turhaakin turhempi virkamies ei ole säänelemässä elämääni. Kun on tottunut siihen, että työtä tekemälläkin voi ansaita rahaa ihan vaan palkkatuloilla, niin ajatuskin Suomessa työskentelemisestä aiheuttaa ihottumaa ja hengen ahdistusta. Palkkatyötä tekevän kannattaa nostaa kytkintä järjestelmissä, joissa tekijämiestä rangaistaan ja tyhjäntoimittajia palkitaan. Jos taasen joskus päätän lopettaa työnteon ja alkaa ryypiskelemään kokopäivätoimisesti, niin paluu Suomeen voi alkaa kuulostamaan ihan hyvältä vaihtoehdolta.

Kyllähän useimmat ovat sopeutuneet elämään keskitysleireilläkin, joissa sääntöjä luova koneisto voi ajankulukseen teloittaa kenet vain jollakin säännöllä teloitusta perustellen. Silti koen nauttivani elämästä enemmän kun joku turhaakin turhempi virkamies ei ole säänelemässä elämääni. Kun on tottunut siihen, että työtä tekemälläkin voi ansaita rahaa ihan vaan palkkatuloilla, niin ajatuskin Suomessa työskentelemisestä aiheuttaa ihottumaa ja hengen ahdistusta. Palkkatyötä tekevän kannattaa nostaa kytkintä järjestelmissä, joissa tekijämiestä rangaistaan ja tyhjäntoimittajia palkitaan. Jos taasen joskus päätän lopettaa työnteon ja alkaa ryypiskelemään kokopäivätoimisesti, niin paluu Suomeen voi alkaa kuulostamaan ihan hyvältä vaihtoehdolta.

Mä en ymmärrä miten ei palkkatyöllä suomessa voi muka ansaita? Jos mä saan 3 tonnia liksaa kuussa mulle jää siitä kuitenkin hyvä siivu. Sen lisäksi on kyllä terveydenhuolto taattu jne. Tietty, jos keskittää ylimääräisen energiansa vittuuntumiseen ja ajatteluun mitä Valtio niillä "mun rahoilla" tekee, niin vaikeeksi menee.
Kun ei ne verot ikinä sitä tuloa ylitä määrällisesti kuitenkaan.

Ehkäpä tässä onkin talouden pelastus. :D Tehdään niitä töitä eikä mussuteta siitä meneekö veroa 25 vai 27%.

Joo mutta Nokian omistajien motivaatiota en ymmärrä.

Muuten asia on mulle selvä, mutta en ihan täysin ymmärrä jo kaupoissa olleiden Symbian-tuotteiden myynnin torpedointia palavilla porauslautoilla. Kai niistäkin olisi vielä kassakone kilissyt tovin. Mitä lie oli sovittu sitten.

Back
Ylös Bottom