Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

No siis nalle on osoittanut mielestäni, että on olemassa ihmistyyppi joka pärjää riippumatta mikä systeemi maassa on.

Näinhän se menee. Kaikissa kommunistisissakin järjestelmissä johtoeliitin asiat ovat kaikin puolin kunnossa. Kansan asiat toki ovat noissa huonolla tolalla, mutta sehän ei koneistoa kiinnosta.

Omasta mielestä tää kohu on käsittämätön, mitä helvettiä se muille kuuluu miten ihminen toimii lain puitteissa. Naurettavinta on tuo mitä jo sanottiin että moni kusettaa sen minkä pystyy verottajaa mutta tuomitsee nallen. Päättäjät... olisko peiliin katsomisen paikka? No ei... nostetaan veroja.

Miksihän tästä asiasta nyt nousi niin suuri äläkkä, kun esim. autourheilijamiljonäärit ovat suunnitelleet asumisensa verojen pohjalta jo kauan. NHL-kiekkoilijat laskivat sen, kunka monta päivää Suomessa voi olla, että ei joudu maksamaan veroa. Gustafsson ei kuitenkaan kirjoita facebook-kirjoituksia näistä miljonääreistä.

Parhaimmillaan keskinkertaista viihdettä tuottavat urheilijat ovat sankareita, mutta kansalle työtä tarjoavat yrittäjät ja johtajat ovat roistoja.

Samalla hänessä kuitenkin henkilöityy tämän maailman yksi suurimmista ongelmista. Ihmisen pohjaton ahneus. Sillä mitä haluaa ihminen jolla on paljon rahaa ja valtaa? Lisää rahaa ja valtaa.
Millähän tavoin Wahlroos on jotenkin enemmän ahne kuin suomalaiset keskimäärin? Siinä missä hitsaaja silmät kiiluen täyttää lottokupongin, Wahlroos on koko työuransa ajan noudattanut erinomaisesti lakia, tarkemmin sanottuna osakeyhtiölain 1. luvun 5. pykälää. Lottokupongilla voi rikastua vain itse, mutta Wahlroosin varallisuuden kasvu on tullut pääosin kasvattamalla toisten varallisuutta. Näitä Nalle-lottokuponkeja on myös ihan vapaassa myynnissä pörssissä sille proletariaatillekin, ja toisin kuin lotossa, jokainen arpalippu voittaa yhtä paljon!

Täytyy tähän samaan yhteyteen ihmetellä tuota vanhojen työntekijöiden työnantaja vihaa, se on kuullemma maan suurin roisto vaikka siltä saakin joka päiväisen leivän...

Täytyy tähän samaan yhteyteen ihmetellä tuota vanhojen työntekijöiden työnantaja vihaa, se on kuullemma maan suurin roisto vaikka siltä saakin joka päiväisen leivän...
Juu, itse olin yhden kesän paperitehtaalla töissä ja sielläkin vanhat jäärät haukkui työnantajaa riistäjäksi. Ukoilla oli koulutuksena alla kansakoulu ja palkkaa kertyi vuodessa keskeytymättömästä kolmivuorosta 45 k€, mutta herra vain silti sorti!

Valtion pitäisi harkita Ruotsiin muuttaneen pankkiirin Björn Wahlroosiin asemaa Sampo- ja Nordea -konsernien hallitusten puheenjohtajana, kirjoittaa eurovaaliehdokas Timo Kaunisto (kesk.).
Timo Kaunisto: ?Suomen punnittava Björn Wahlroosin asemaa Sammon hallituksen puheenjohtajana? | Uusi Suomi

Nalle kun muutti Ruotsiin kirjansa ehkäpä perintöverosuunnittelun takia niin nyt sitten kansanedustajamme haluavat katkaista myös työsuhteet Suomeen ettei Suomi voi periä Nallelta enää tuloveroa. Ei ole ihme jos Suomella menee taloudellisesti päin helvettiä kun on näin hienoa porukkaa kansanedustajana.

Edustaja ei ole tainnut huomata, että Nordeaa omistaa Ruotsin valtio enemmän kuin Sammon kautta Suomi, ja että Nordean pääkonttori on Tukholmassa...

Muutenkin Nallen kaltaiselle henkilölle on pelkkä tekninen pikkuseikka mihinkä maahan rekisteröity yritys maksaa palkan ja palkkakulut hoidetaan yritysten kesken sisäisillä laskutuksilla. Että siihen nähen pitäisin edustajina suuta vähän soukemmalla. Täytyy myöntää että itse olisin Nallen tapauksessa niin pikkumainen että tällaisen vittuilun jälkeen siirtäisin palkanmaksun suomesta pihalle jo ihan periaatteesta.

En ymmärrä Kauniston kommentointia. Wahlroos on maanviljelijä, ja täten Kauniston pitäisi kepulaisena ajaa Wahlroosin asemaa. Miksi Kaunisto ei esimerkiksi vaadi Wahlroosille lisää kansallisia maataloustukia, jotta Wahlroos saataisiin houkuteltua takaisin Suomeen? Onko Kaunisto unohtanut aatteensa ja siirtynyt populistiksi?

Itse asiassa olisi ihan kiinnostavaa tietää, että onko tämä kansanedustaja oikeasti näin kujalla, vai olettaako hän vain kaikkien kannattajiensa olevan? En kyllä tiedä, kumpi vaihtoehto on vähemmän lohduton...

Tällainen tuli facebookissa vastaan:

"Kymmenen henkeä menee joka ilta ulos syömään illallista. Lasku kaikille yhteensä on 100€. Jos he jakaisivat laskun samassa suhteessa kun maksamme tuloveroa, jako menisi suunnilleen näin: neljä ensimmäistä - köyhimmät - eivät maksaisi mitään, viides maksaisi 1€, kuudes maksaisi 3€, seitsemäs 7€, kahdeksas 12€, yhdeksäs 18€. Kymmenes - rikkain - maksaisi 59€.

He päättivät jakaa laskun niin. He söivät illallista joka päivä ja tunsivat itsensä suhteellisen tyytyväisiksi. Kunnes eräänä päivänä ravintoloitsija päätti antaa heille alennusta. "Koska olette niin hyviä asiakkaita" hän sanoi "saatte 20€ alennusta". Illallinen kymmenelle maksaisi vastedes vain 80€.

Mutta miten alennus jaettaisiin heidän kesken? 2€ per nuppi? Mutta neljä söi jo ilmaiseksi. Tasan kuuden maksajan kesken? 3,33€? Ravintoloitsija ehdotti että olisi oikein säilyttää suurin piirtein aikaisempi maksusuhde.

Tulos oli että viides sai syödä ilmaiseksi, kuudes maksoi 2€, seitsemäs 5€, kahdeksas 9€, yhdeksäs 12€ ja kymmenes 52€. Kaikki kuusi saivat alennusta ja neljä ensimmäistä söivät edelleen ilmaiseksi.

Mutta illallisen jälkeen ravintolan ulkopuolella syntyi kahakka. "Minä säästin vain 1€ kahdestakymmenestä" aloitti Jutta. "Mutta Nalle tienasi 7€!"

"Aivan" jatkoi Timo "Minäkin sain vain 1€. Se on epäoikeudenmukaista, rikas öykkäri sai seitsemän kertaa enemmän kuin minä!"

"On se niin väärin" jatkoi seitsemäs "Miksi öykkäri Wahlroos saa 7€ kun minä sain vain 2€?"

"Hetkinen" huusivat neljä ensimmäistä, Arhinmäki tovereineen, yhteen ääneen. "Me emme saaneet mitään!" "Köyhiä riistetään!" Kaikki yhdeksän vetivät yhdessä Nallea kunnolla turpiin.

Seuraavana iltana rikkain, öykkäri-Nalle, ei tullutkaan illalliselle, koska oli muuttanut Ruotsiin. Näin ollen muut yhdeksän söivät ilman häntä. Kun lasku tuli, heiltä puuttui 52€."

Tällainen tuli facebookissa vastaan:

"Kymmenen henkeä menee joka ilta ulos syömään illallista. Lasku kaikille yhteensä on 100€. Jos he jakaisivat laskun samassa suhteessa kun maksamme tuloveroa, jako menisi suunnilleen näin: neljä ensimmäistä - köyhimmät - eivät maksaisi mitään, viides maksaisi 1€, kuudes maksaisi 3€, seitsemäs 7€, kahdeksas 12€, yhdeksäs 18€. Kymmenes - rikkain - maksaisi 59€.

He päättivät jakaa laskun niin. He söivät illallista joka päivä ja tunsivat itsensä suhteellisen tyytyväisiksi. Kunnes eräänä päivänä ravintoloitsija päätti antaa heille alennusta. "Koska olette niin hyviä asiakkaita" hän sanoi "saatte 20€ alennusta". Illallinen kymmenelle maksaisi vastedes vain 80€.

Mutta miten alennus jaettaisiin heidän kesken? 2€ per nuppi? Mutta neljä söi jo ilmaiseksi. Tasan kuuden maksajan kesken? 3,33€? Ravintoloitsija ehdotti että olisi oikein säilyttää suurin piirtein aikaisempi maksusuhde.

Tulos oli että viides sai syödä ilmaiseksi, kuudes maksoi 2€, seitsemäs 5€, kahdeksas 9€, yhdeksäs 12€ ja kymmenes 52€. Kaikki kuusi saivat alennusta ja neljä ensimmäistä söivät edelleen ilmaiseksi.

Mutta illallisen jälkeen ravintolan ulkopuolella syntyi kahakka. "Minä säästin vain 1€ kahdestakymmenestä" aloitti Jutta. "Mutta Nalle tienasi 7€!"

"Aivan" jatkoi Timo "Minäkin sain vain 1€. Se on epäoikeudenmukaista, rikas öykkäri sai seitsemän kertaa enemmän kuin minä!"

"On se niin väärin" jatkoi seitsemäs "Miksi öykkäri Wahlroos saa 7€ kun minä sain vain 2€?"

"Hetkinen" huusivat neljä ensimmäistä, Arhinmäki tovereineen, yhteen ääneen. "Me emme saaneet mitään!" "Köyhiä riistetään!" Kaikki yhdeksän vetivät yhdessä Nallea kunnolla turpiin.

Seuraavana iltana rikkain, öykkäri-Nalle, ei tullutkaan illalliselle, koska oli muuttanut Ruotsiin. Näin ollen muut yhdeksän söivät ilman häntä. Kun lasku tuli, heiltä puuttui 52€."

Enbuske 360° - MTV Katsomo - Ohjelmat - Enbuske & Linnanahde Crew

Wahlroos Enbuske showssa. Osittain ihan hyvää settiä..

Back
Ylös Bottom