Anteeksi, jos tähän ei ole mustavalkoista vastausta. Oma mielipiteeni on voisimme olla halutessamme - joko sitten yhteisvaluutassa tai omassa valuutassa. Nyt ollaan vain jumittauduttu tähän ortodoksiseen käsitykseen rahajärjestelmästä. Toistan vielä itseäni; EKP:n mandaatti on muutettavissa päätöksellä ja näyttöjä on ollut, kuin EU:n instituutiot ja säännöt joustavat tarpeen tullen.'Yritin jo tästä vääntää s-kolmosen kanssa ja en vieläkään saanut vastausta siihen onko tämä maa nyt rahapoliittisesti suvereeni valtio. Kun emme kerran voi enää devalvoida ja EKP:n roolia ei olla ihan heti muuttamassa niin mikä eteen? Käsittääkseni Suomi on velkaa mm. ulkomaisille pankeille ja sijoittajille. Oma keskuspankki muuttaisi tilannetta.
Oon jo aika kauan jankannut tässäkin threadissa, miksi valtiolla ei ole rahoituksellista kestävyysvajetta, mutta samat nimimerkit menevät edelleen kotitalouslogiikalla ja intuitiolla etsimään ratkaisuja. Odottelen kun taas taloushistoriassa yritetään taantuma selättää myötäsyklisellä finanssipolitiikalla, katsotaan vaihtuuko tulos. Mutta tilannehan on win-win; jos ei yht'äkkiä talous jostain odottamattomasta syystä lähde nousuun leikkauksilla, niin ainakin ne virkamiehet toivottavasti saa monoa - nouskoon koko kansantalouden työttömyys ja romahtakoot tuotannot.
- - - Updated - - -
Se on kiva kun takerrutaan tuohon julkisen sektorin leikkaamiseen mutta unohdetaan veron alennukset, byrokratian yksinkertaistaminen ja miljardien valtion investointiohjelmat (liikenneväylät, energialaitokset jne) jotka mun mielestä pitäisi tehdä samassa yhteydessä.
En kuvittele sekunttiakaan että tämä maa pelastuu millään leikkaustalkoilla julkisesta sektorista. Oikeastaan mun puolesta voidaan lopettaa koko leikkauksista puhuminen ja alkaa puhumaan valtion budjetin uudelleen kohdentamisesta. Sanon noin sadannen kerran että voidaan ottaa vaikka 10 miljardia lisää velkaa jos on olemassa uskottava tervehdyttämis ohjelma millä luodaan uutta liiketoimintaa maahan (ydinsähkötuotanto on mun ehdotus, joku saa keksiä paremman jos haluaa).
Siis kannatatko sittenkin julkisia alijäämiä laskusuhdanteessa paikkaamaan yksityisen investointi- ja kulutushalukkuuden puutetta, jotta suhdanne kääntyisi mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti? Julkisia investointeja infraan, tutkimukseen ja muuhun tuottavuutta hyödyntävään sekä veronalennuksia tai ainakin korotuksista pidättäytymistä. Ehkä ollaankin samoilla linjoilla. Mä en missään vaiheessa ole sanonut, että julkiset varat ja mahdollinen elvyytys tulisi keskittää hallintohimmelien lihottamiseen, tää on ollut joidenkin aivan oma päätelmä.