Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Olen jokseenkin täydellisen eri mieltä. Asustelin aikanaan Kaliforniassa, missä on paljon näitä kansanäänestyksiä. Helpoimmin popularisoitava vaihtoehto voittaa aina eivätkä mitkään rahaa säästävät hankkeet ole suosittuja, joten osavaltio on valtavasta BKT:staan huolimatta vararikossa. Pelkään Churchillin kommentin keskivertoäänestäjistä sopivan erityisen hyvin omaan maahamme. Kuinka iso osa suomalaisista luo maailmankuvansa lukemalla Seiskaa ja iltapäivälehtiä?

Toisaalta onko tuo poliitikkojenkaan valta kovin hyvä asia? Jos miettii minkälaisia tyyppejä istuu Suomessakin päättämässä asioista, niin vaikea on uskoa asioiden voivan olevan tuosta huonommin :)

Täällä vaan kammoksutaan tuollaista suoraa kansanvaltaa kun on totuttu siihen että muutama puoluejohtaja sopii miten äänestetään. Ryhmäkuri on sitä suomalaista demokratiaa. Mielummin siirtyisin pikkuhiljaa kohti sitovia kansanäänestyksiä ja miksei mukaan vaikka puolueista riippumaton perustuslakituomioistuin. Nykyinen malli kun on hallituspuolueiden miehittämä perustuslakivaliokunta..

Suora kansanvalta toimii varmasti jossain asioissa mutten usko että otsikkoon liittyviä suomen talous asioita sillä kyllä kuntoon saadaan. Ihmiset eivät keskimäärin ymmärrä mitään taloudesta saati sitten kansantaloudesta ja lisäksi taloudessa pitää monesti tehdä enemmistön kannalta ikäviä päätöksiä.

Meinaatko, että Kataisen hallituskaudella on luotu tällainen sosiaaliturvajärjestelmä, koska Iltis älyää kirjoittaa siitä juuri nyt? Samat lait on olleet voimassa iät ja ajat. Nykyinen hallitus on huono ja suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on käsittämätön, mutta näillä kahdella ei ole kausaliteettisuhdetta kumpaankaan suuntaan.
Eihän tuossakaan kyse ole edes suomen järjestelmän virheellisyydestä, vaan EU lainsäädännöstä.

5 faktaa
1.​ Euroopan komissio on viemässä Suomea EU-oikeuteen syrjinnästä.
2. Ulkomaalaiselle maksettavan työttömyystuen ehtoja sovelletaan Suomessa niin, että edellytetään vähintään neljän viikon työhistoriaa Suomessa ennen kuin muualla työskennellyt kaudet otetaan huomioon työssäoloehdon täyttämisessä.
3. Komission mielestä työssäoloehdon täyttymiseen riittäisi työhistoria missä tahansa EUmaassa.
4. Silloin esimerkiksi Saksassa työskennellyt voisi ilmoittaa muuttaneensa Suomeen ja hakea Suomen työttömyysturvan tasoista tukea, vaikka Suomessa työskentelyä ei juurikaan olisi.
5. Tuen perusteeksi lasketaan tällöin kaikki EU-alueella kertynyt työhistoria.

Mites se menee, EU on hieno paikka, EU on iloinen. Paitsi jos olet maksaja.

Jotta suomi hyötyisi näiden säännösten takia EU:sta niin koko valtio pitäisi ajaa vararikkoon. Että saatais rahaa vähän niinkuin kreikkalaiset.

Toisaalta onko tuo poliitikkojenkaan valta kovin hyvä asia? Jos miettii minkälaisia tyyppejä istuu Suomessakin päättämässä asioista, niin vaikea on uskoa asioiden voivan olevan tuosta huonommin :)
Edustuksellinen demokratia säästää resursseja. Kansanäänestyksessä pitää monimutkaisetkin päätökset jäsentää ja kommunikoida kansalaisille. Eniten itseä arveluttaa suorassa demokratiassa vallan keskittyminen rahan ja median ympärille, ja monimutkaisten kysymysten banalisointi tuulipukujengille.

Suora kansanvalta toimii varmasti jossain asioissa mutten usko että otsikkoon liittyviä suomen talous asioita sillä kyllä kuntoon saadaan. Ihmiset eivät keskimäärin ymmärrä mitään taloudesta saati sitten kansantaloudesta ja lisäksi taloudessa pitää monesti tehdä enemmistön kannalta ikäviä päätöksiä.

Jos noin, niin on aika omituinen sattuma, että Sveitsi on pärjännyt esimerkillisen hyvin talousasioissa jo pitkään. Ja kun katsoo noita Sveitsin äänestytuloksia, niin kyllä kansa osaa tehdä vastuullisia päätöksiä.

Edustuksellinen demokratia säästää resursseja. Kansanäänestyksessä pitää monimutkaisetkin päätökset jäsentää ja kommunikoida kansalaisille. Eniten itseä arveluttaa suorassa demokratiassa vallan keskittyminen rahan ja median ympärille, ja monimutkaisten kysymysten banalisointi tuulipukujengille.

Sveitsissä suurimmassa osassa kuntia ei ole mitään parlamenttia suhmuroimassa asioita. Valtiotasollakaan ei ole ammattipoliitikoiden läjää, joka keskittyy vain äänestämään puoluejohdon määrittelemää vaihtoehtoa, nostamaan kovaa palkkaa ja elämään omaa kansalaisten arjesta täysin irrallista parlamentaarikon elämää.

Sveitsi pärjää hienosti 8 prosentin alvilla ja puolella Suomen tuloverosta. Silti raha riittää pitämään maa esimerkillisen hyvässä järjestyksessä ja kansalaisten elintaso on kunnossa. Jotenkin tuntuu, että jos suora demokratia hukkaisi resursseja, tuo ei olisi mahdollista.

Itse pidän pelkästään postitiivisena sitä, että yhteisön asioita käsitellään avoimesti yhteisön jäsenten kanssa. Meillä on pirusti esimerkkejä siitä, että Suomen tapa antaa keskuskomitean päättää asioista salaa, tuottaa typeriä päätöksiä. Jopa yksinkertaisissa asioissa tehdään hälmäjä päätöksiä, eikä valtiotason talouskysymyksissäkään historia

Muutetaan tätä koko työkenttää joustavammiksi. Järkevät korvaukset ylitöistä sunnuntaina ja arkipyhinä, niin että ne saa itse sopia. Ei siis mitään nykysysteemiä että jos oot la ja su 8 h ylitöissä niin sunnuntailta on pakko maksaa nelinkertainen palkka. Aivan totaalisen järjetöntä. Sama korvaus su kun la. Ylityöt on vapaaehtoisia.

Samalla voitaisiin poistaa nämä kaikenlaiset pekkaset ja työajanlyhennykset. Ihan tuolta julkiselta samoin kuten yksityiseltä puolelta. Vuosilomat riittävät ja mukaan työaikapankit jotta pystyy hoitamaan juokseat asiat keskellä päivää kun virastot ovat auki jne.

Minä en itse kajoaisi siihen palkkaan vaan lisäisi työntekoa ja mahdollistaisin tehdä enempi töitä ilman että nuo prosenttitunnit ampuu katosta läpi. Jokaisella olisi 40 h viikossa työaika jos ei tee osa-aikaista ja sen päälle oleva on vapaaehtoista ylityötä josta saat itse sopia työantajasi kanssa korvauksen eli tehdä vaikka tunti tunnista niin halutessasi. Kaikenlaisesta pakottamisesta ja kiristämisesta sellaiset sanktiot työantajapuolelle, että tuntuu. Eli jos jotakuta ei napostele 50% korvauksella niin sitten työantaja tarjoaa enempi jos ne työt on tärkeitä tehdä. Löytyy kysynnän ja tarjonnan tasapaino aivan varmasti.

Enempi suoritteeseen perustuvaa palkkausta. Jos oot hyvä tekemään hommia, voit saada siitä kunnon korvaukset ja jos oot patalaiska lusmu, saat sen niin minimin kun maksaa vaan voi. Tähän löytyy ihan varmasti keinot mitata vaikka tästä joku älähtääkin.

Tähän olisin itse heti valmis työntekijänä.

Sveitsissä suurimmassa osassa kuntia ei ole mitään parlamenttia suhmuroimassa asioita. Valtiotasollakaan ei ole ammattipoliitikoiden läjää, joka keskittyy vain äänestämään puoluejohdon määrittelemää vaihtoehtoa, nostamaan kovaa palkkaa ja elämään omaa kansalaisten arjesta täysin irrallista parlamentaarikon elämää.

Sveitsi pärjää hienosti 8 prosentin alvilla ja puolella Suomen tuloverosta. Silti raha riittää pitämään maa esimerkillisen hyvässä järjestyksessä ja kansalaisten elintaso on kunnossa. Jotenkin tuntuu, että jos suora demokratia hukkaisi resursseja, tuo ei olisi mahdollista.

Itse pidän pelkästään postitiivisena sitä, että yhteisön asioita käsitellään avoimesti yhteisön jäsenten kanssa. Meillä on pirusti esimerkkejä siitä, että Suomen tapa antaa keskuskomitean päättää asioista salaa, tuottaa typeriä päätöksiä. Jopa yksinkertaisissa asioissa tehdään hälmäjä päätöksiä, eikä valtiotason talouskysymyksissäkään historia
Millä tavalla Sveitsin hallitus ja parlamentti eroaa Suomen vastaavasta? Ei noita kansanäänestyksiä ole kuin vajaa kymmenkunta per vuosi. Mikäli kansalaisaloitteet oikeasti alkavat vaikuttaa lainsäädäntötyöhön, pitäisin niitä edelleen sopivampana työkaluna kansalaisvaikuttamiseen kuin suoraa kansanäänestystä. Olen silti sama mieltä siitä, että suomalaisissa poliittisissa liikkeissä johtoon on noussut pääosin varsin kyvytöntä porukkaa puolueesta riippumatta. Kärkipään poliitikoista ei tule äkkiseltään mieleen kuin Sipilä ja Soininvaara, joiden itse toivoisin tuolla valtaa käyttävän - enkä ole edes Vihreiden tai Keskustan kannattaja.

En lähtis Suomen ja Sveitsin taloudenpitoa vertailemaan. Aika erilaisista lähtökohdista ollaan liikkeellä historiallisesti.

Millä tavalla Sveitsin hallitus ja parlamentti eroaa Suomen vastaavasta? Ei noita kansanäänestyksiä ole kuin vajaa kymmenkunta per vuosi. Mikäli kansalaisaloitteet oikeasti alkavat vaikuttaa lainsäädäntötyöhön, pitäisin niitä edelleen sopivampana työkaluna kansalaisvaikuttamiseen kuin suoraa kansanäänestystä.

En lähtis Suomen ja Sveitsin taloudenpitoa vertailemaan. Aika erilaisista lähtökohdista ollaan liikkeellä historiallisesti.

Sveitsissä parlamentaarikot jatkavat siviiliammateissaan ja tekevät tutkitusti kustannustehokasta duunia.

Itse pidän noita Suomen kansalaisaloitteita lähtökohtaisesti ajan haaskauksena. Byrokraatti ei vapaaehtoisesti luovuta valtaansa. Siinä ei mitkään ehdottavat kansaäänestykset paljoa paina. Homma on todennäköisesti niin tehotontakin, että aloitteet hukkuvan jonnekin koneiston rattaisiin ennen kuin mitään konkreettista saadaan aikaiseksi. Asioita pyöritellään ja jossitellaan, mutta mitään ei tapahdu. Sen jälkeen kun kansa on mielipiteensä kertonut, poliitikoilla ei pitäisi olla mitään muuta roolia kuin toteuttaa kansan tahtoa viipymättä.

Byrokratia tappaa miljardien investoinnit | Kauppalehti.fi

Lisää vaan virkamiehiä ja byrokratiaa. Sillä tämä maa saadaa nousuun. :wall::wall::wall:
Elyvyttämisen nimissä voitaisiin ottaa vaikka oppia Kreikasta. Siellähän näytöt ovat hyvät ja keinot todella oivaltavia.

"Lehti kertoo "Kopaisin järvivirastosta", joka perustettiin 1950-luvulla huolehtimaan järven tyhjentämisestä Kaakkois-Kreikassa. Työ saatiin valmiiksi vuonna 1957, mutta virastossa jatkoi töitä kolmekymmentä virkamiestä seuraavan 55 vuoden ajan, vaikka "kukaan ei tiennyt, mitä he tarkalleen tekivät"."
http://www.talouselama.fi/uutiset/k...valvoo+1950luvulla+kuivunutta+jarvea/a2232269

Muutetaan tätä koko työkenttää joustavammiksi. Järkevät korvaukset ylitöistä sunnuntaina ja arkipyhinä, niin että ne saa itse sopia. Ei siis mitään nykysysteemiä että jos oot la ja su 8 h ylitöissä niin sunnuntailta on pakko maksaa nelinkertainen palkka. Aivan totaalisen järjetöntä. Sama korvaus su kun la. Ylityöt on vapaaehtoisia.

Samalla voitaisiin poistaa nämä kaikenlaiset pekkaset ja työajanlyhennykset. Ihan tuolta julkiselta samoin kuten yksityiseltä puolelta. Vuosilomat riittävät ja mukaan työaikapankit jotta pystyy hoitamaan juokseat asiat keskellä päivää kun virastot ovat auki jne.

Minä en itse kajoaisi siihen palkkaan vaan lisäisi työntekoa ja mahdollistaisin tehdä enempi töitä ilman että nuo prosenttitunnit ampuu katosta läpi. Jokaisella olisi 40 h viikossa työaika jos ei tee osa-aikaista ja sen päälle oleva on vapaaehtoista ylityötä josta saat itse sopia työantajasi kanssa korvauksen eli tehdä vaikka tunti tunnista niin halutessasi. Kaikenlaisesta pakottamisesta ja kiristämisesta sellaiset sanktiot työantajapuolelle, että tuntuu. Eli jos jotakuta ei napostele 50% korvauksella niin sitten työantaja tarjoaa enempi jos ne työt on tärkeitä tehdä. Löytyy kysynnän ja tarjonnan tasapaino aivan varmasti.

Enempi suoritteeseen perustuvaa palkkausta. Jos oot hyvä tekemään hommia, voit saada siitä kunnon korvaukset ja jos oot patalaiska lusmu, saat sen niin minimin kun maksaa vaan voi. Tähän löytyy ihan varmasti keinot mitata vaikka tästä joku älähtääkin.

Tähän olisin itse heti valmis työntekijänä.

Eli jokaiselle ylemmän toimihenkilön soppari? Kannatan, sellaisella kun olen itsekkin. Paitsi että mitään tulospalkkioita on turha odottaa.... Eli toihan olis parempi, kun mun nykyinen soppari.

SDP haluaa pitää 50-50-periaatteesta kiinni, jotta se voi sanoa, että vaalilupauksia ei ole rikottu. Jos kerran tekstin rivistä täytyy pitää kiinni äänestäjien kosiskelun takia kiinni, niin on ehkä parempi viivyttää sopeututomia vuodella ensi vaalehin. Jos ennalta annettu 50-50-periaate veronkorotuksista ja leikkauksista luo lähtöparametrit, niiin voi olla, että niistä on mahdotonta luoda järkevää kokonaisuutta. Jos leikattaisiin järkevästä kohteesta, olisi nostettava tyhmissä paikoissa veroja, jotta luokanopettaja Urpilainen voisi sanoa, että lupaukset on pidetty. Itse kannatan sopeutustoimien lykkäämistä vuodella.

Eli jokaiselle ylemmän toimihenkilön soppari? Kannatan, sellaisella kun olen itsekkin. Paitsi että mitään tulospalkkioita on turha odottaa.... Eli toihan olis parempi, kun mun nykyinen soppari.

Niin, sillä edellytyksellä että myöskään talkoita ei tarvitse tehdä. Ettei mitään sellaista että on 200 tuntia pankissa eikä niitä ehdi ikinä pitää vapaana tyyppistä. En siis tarkoita että ylitöitä tehdään talkoilla, jokaisella pitää olla oikeus myydä vapaa-aikansa niin halutessaan tai olla myymättä.

Onhan tuokin vähän erikoinen homma että lomapäiviä ei voi myydä työnantajalle vaan ne on pakko pitää jotta ei pala loppuun. Toinen mikä joskus ärsyttää on se että jos tarvitsen ylimääräistä rahaa ja teen normaali palkalla niitä niin aina on joku kitisemässä että tuleeko ylityö prosentit että normaalipalkalla ei saa tehdä. Meillä ei käytännössä teetetä ylitöitä joten eipä siinä oikeen ole mahdollisuuksia kuin tehdä normipalkalla joko vakipaikassa tai hakea töitä muualta mikä ny autottomalla ei oikeen ole vaihtoehto. Liian jäykkää on koko homma ja olisi kai tuossa mielessä helpompi työllistää itse itsensä.

Kylläpä se oli verkko hitaalla yksityiselläkin. Mikseivät katso kahvihuoneessa telkkarista?

Kun yksityisellä sektorilla luodaan niitä veroeuroja, mitä sosialistit hassaa paskahuussiprojekteihin Keniaan, niin ei se haittaa vaikka vähän katsoo lätkää siinä arvonluonnin sivussa.

Back
Ylös Bottom