Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Kohtuuton mehuvero

Esim. Turussa mehuja valmistava Eckes‑Granini Finland Oy Ab maksoi virvoitusjuomaveroa vuonna 2013 jo n. 11,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2014 kyseinen vero voi vastaavasti nousta jo yli 20 miljoonaan euroon.

Henkilökohtainen suosikkini on mehuvero. Tietääkseni mehulla ei ole edes tuontirajoituksia joten taidankin tuoda seuraavalta viron reissulta peräkontillisen mehua "omaan käyttöön".

Ah, niin suomalaista. Sitten ihmetellään kun työpaikat katoaa. Lisäveroillahan se talous korjaantuu!

Kuinka tyhmiä siellä hallituksessa ollaan? Tuntuu siltä että "maalaisjärki" on kadonnut kokonaan, joku Esson baari pena pystyisi tekemään parempia päätöksiä ja HUOM saisi aikaan niitä päätöksiä. Toimisiko tälläinen yritys, otettaisiin summa x velkaa, vaikka 30 miljardia, laskettaisiin huomattavasti veroja ja palkkoja ja muita kuluja ja katsottaisiin vuoden päästä tai kahden että paljonko on työpaikat lisääntynyt ja kulutus lisääntynyt?

Nykyinen hallitus on kyllä mestari tuossa vastuun välttelyssä. Nauratti taas joku uusi Kataisen haastattelu missä Jykä vaan toisteli miten konsultoidaan talousasiantuntijoita jne, ettei missään nimessä hänen oletettaisi olevan päätösten takana. Vastuukin on ulkoistettu.

Joo tässä nykymenossa taitaa olla noksusuomen leima. Ihan sama mitä tehdään kunhan ollaan tekevimämme jotain. Rahaa tulee kuitenkin ovista ja ikkunoista sisään ja kaikki on kohta hyvin.

Itse voisin kuvitella tuon elintason laskun olevan teoriassa kohtuullisen helppoa monille suomalaisille. Auto vanhenee ja jos sitä ei uusikaan niin säästyy jo fyrkkaa. Ihmettelen vaan kuka ostaa meiltä ne unelmalinnat pois kun kaikki samaan aikaan säästetään :). Mä oon vaihtanut kaupan Lidliin ja vaatteet löytyy usein kirpparilta, tosin olen luopunut monista jutuista aatteellisista syistä (olen kunnon arkivihreä). Mun valinnoilla olen ja perhekin vaikuttaa vallan onnelliselta.

En kyllä usko elintason laskun olevan kovin vaikeaa tai kivuliasta meillä vielä. Enemmän pelottaa lastensairaalan tai koululaitoksen kohtalo. Ne on oikeasti tärkeitä asioita, ei autot ja kämpät ja iPadit.

Joo tässä nykymenossa taitaa olla noksusuomen leima. Ihan sama mitä tehdään kunhan ollaan tekevimämme jotain. Rahaa tulee kuitenkin ovista ja ikkunoista sisään ja kaikki on kohta hyvin.

Itse voisin kuvitella tuon elintason laskun olevan teoriassa kohtuullisen helppoa monille suomalaisille. Auto vanhenee ja jos sitä ei uusikaan niin säästyy jo fyrkkaa. Ihmettelen vaan kuka ostaa meiltä ne unelmalinnat pois kun kaikki samaan aikaan säästetään :). Mä oon vaihtanut kaupan Lidliin ja vaatteet löytyy usein kirpparilta, tosin olen luopunut monista jutuista aatteellisista syistä (olen kunnon arkivihreä). Mun valinnoilla olen ja perhekin vaikuttaa vallan onnelliselta.

En kyllä usko elintason laskun olevan kovin vaikeaa tai kivuliasta meillä vielä. Enemmän pelottaa lastensairaalan tai koululaitoksen kohtalo. Ne on oikeasti tärkeitä asioita, ei autot ja kämpät ja iPadit.

Ruvetaan samantien tuohivirsuissa tallusteleviksi kalastajiksi Linkolan tyyliin. Miten luulet asuntolainakannalle käyvän jos palkkasumma supistuu sanotaan vaikka 20%?

Asuntomarkkinat romahtaa joka tapauksessa sillä hetkellä kun asuntolainojen määrän kasvu loppuu. Se on täysi pyramidipeli.

Ruvetaan samantien tuohivirsuissa tallusteleviksi kalastajiksi Linkolan tyyliin. Miten luulet asuntolainakannalle käyvän jos palkkasumma supistuu sanotaan vaikka 20%?

Asuntolainakanta varmasti tippuu sen 20% perässä. Olennaista on tippuuko kämppien hinnat myös 20%? Niille jotka omistavat asunnon asumistarkoituksessa tämä tuskin on ongelma. Rahoituslaitokset ja sijoittavat ottavat tästä osumaa, samoin grynderit. Heitä en erityisesti sääli vaikka en pahaa toivoakaan. Oliko Islannissa tosiaan annettu pankkien kaatua ja mm. asuntovelallisia autettiin velkahelpotuksilla? Kuulostaa humaanilta politiikalta. On varmasti liikaa toivottu että täällä tehtäisiin samoin jos tarve tulee!

Noista Linkolan tuohivirsuista tulee kyllä mieleen vanhat kliseet. Jos on vähään tyytyväinen niin on helpompi olla onnellinen. Kriiseissä ja katastrofeissa korostuu usein yhteisöllisyys ja muut pehmeät arvot materialismin sijaan. Siinä yksi keino selvitä tästä lamasta?

Oleellisinta olisi että julkista sektoria saataisin nyt karsittua isolla kädellä. Tässä on ehkä vuosi aikaa että mihinkään karsintaan on minkäänlaisia mahdollisuuksia, sitten saattaa jo nousu alkaa ja puheet hyvinvointiyhteiskunnasta, tuloeroista, oikeudenmukaisuudesta ja muusta hömpästä ottaa vallan.

Alkaa kyllä oikeastaan näyttää vahvemmin siltä että tänä vuonna sukelletaan vaihteeksi kunnolla maailmanmarkkinoilla. Että ei pelkoa että sixpacki pääsee leikkaamatta.

Asuntolainakanta varmasti tippuu sen 20% perässä. Olennaista on tippuuko kämppien hinnat myös 20%? Niille jotka omistavat asunnon asumistarkoituksessa tämä tuskin on ongelma. Rahoituslaitokset ja sijoittavat ottavat tästä osumaa, samoin grynderit. Heitä en erityisesti sääli vaikka en pahaa toivoakaan. Oliko Islannissa tosiaan annettu pankkien kaatua ja mm. asuntovelallisia autettiin velkahelpotuksilla? Kuulostaa humaanilta politiikalta. On varmasti liikaa toivottu että täällä tehtäisiin samoin jos tarve tulee!

Noista Linkolan tuohivirsuista tulee kyllä mieleen vanhat kliseet. Jos on vähään tyytyväinen niin on helpompi olla onnellinen. Kriiseissä ja katastrofeissa korostuu usein yhteisöllisyys ja muut pehmeät arvot materialismin sijaan. Siinä yksi keino selvitä tästä lamasta?

EKP ja komissio pakottaa käytännössä Suomen vastaamaan pankkisektoristaan täysin. Näin kävi Irlannissa.

Asuntomarkkinat romahtaa joka tapauksessa sillä hetkellä kun asuntolainojen määrän kasvu loppuu. Se on täysi pyramidipeli.
Joo, näin lienee jo käynyt viimevuonna ja ihmetellä täytyy, miten edelleen edes isommissa kaupungeissa asuntojen hinnat ja vuokrat pysyvät edes nykyisillä tasoillaan:
Uusien asuntolainojen määrä laskenut selvästi | Talous | Kaleva.fi
Ja aika tuore uutinen samasta aiheesta:
Uusien asuntolainojen nostot vähenivät viime vuonna | Taloussanomat

- - - Updated - - -

EKP ja komissio pakottaa käytännössä Suomen vastaamaan pankkisektoristaan täysin. Näin kävi Irlannissa.
Niinpä. Yhä enemmän olen sitä mieltä, että pois eurosta mahd. pian, enkä todellakaan ole tuota mieltä persumaisten läpeensä tyhmien ja populististisen syiden takia.

Ah, niin suomalaista. Sitten ihmetellään kun työpaikat katoaa. Lisäveroillahan se talous korjaantuu!
Etkö vielä ole oppinut, ettei julkisen kulutuksen suhteella BKT:hen ole mitään väliä? Verot voidaan hyvin nostaa vaikka sataan prosenttiin.

Onhan se saavutus kun sekä verokertymä että vuotuinen lainanotto kasvaa. Saa laittaa tosissaan rahaa menemään.

Mitäs mieltä täällä muuten ollaan seuraavista eduskuntavaaleista ja taloudesta. On puhuttu jopa ennenaikaisista vaaleista. Olen itse ajatellut äänestää keskustaa ensimmäistä kertaa elämässäni. Vain ja ainoastaan sen takia että Sipilästä saataisiin pääministeri. Tuntuu olevan ainoa jätkä jolla on tässä tilanteessa annettavaa.

Eikös Keskusta ole antanut Vanhasen ja Kiviniemen johdolla näyttönsä? Kannattaa muistaa että Keskusta aloitti Kreikan tukemisen ja on yksi merkittävimmistä hyväveli järjestelmän ylläpitäjistä. Mitä veikkaatte että tuleeko ennenaikaiset vaalit? Jotain pitäisi tehdä, sehän on täysin selvä asia, joko päätöksiä hallituksen tai sitten erota.

Tuosta voidaan sitten laittaa puolet Kreikan uuteen tukipakettiin ja lopuilla ostaa vaikka joku it-järjestelmä.

Back
Ylös Bottom