Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Tottakai kaikki on "uudelleenkoulutettu" odottelemaan eläkepäiviä eri duunissa, joka joko olisi tai olisi olematta olemassa ilman tuota edellistä funktiota - mahdotonta varmasti tietää. Ei tuollaista mahdotonta olisi jemmata edes yksityisellä puolella, kunhan on tarpeeksi isosta firmasta kyse.

Yksityisellä puolella ainakin globaalia kilpailua käyvässä firmassa tuollaisessa tilanteessa laitettaisiin kaikki resurssit välittömästi kierrätykseen, sillä vaatimuksia vastaavan osaamisen ylläpito ja kehitys on vähintään yhtä paljon työntekijän kuin työnantajan tehtävä. Jostakin turhasta työstä eroon pääsy vapauttaa aikaa, energiaa ja rahaa tuottavaan toimintaan. Innovatiivisen firman yksi tärkeimpiä kykyjä onkin toimintojen lopettaminen, sillä vain siten vapautuu resursseja ja tilaa luoda uutta.
Niin, eli heidät siirrettiin toisiin tehtäviin, mutta sinulla on sisäpiirin tietoa siitä että ne tehtävät ovat turhia eikä niitä oikeasti tarvitsisi tehdä? Kuten tuossa jo linkkasinkin, virkamiestä ei saa irtisanoa mikäli hänet voidaan uudelleenkouluttaa (anteeksi, "uudelleenkouluttaa") toisiin tehtäviin. Esimerkiksi sihteeri joka aiemmin hoiti puhelinvaihdetta, siirretään arkistoon sen jälkeen kun puhelinvaihde on yksityistetty. Toki me kaikki tiedämme että se on suojatyöpaikka ja oikeasti arkistointia ei tarvitsisi tehdä.

Yksityisellä ei toki ikinä koulutettaisi ketään uusiin tehtäviin jos YT:t on päällä. Pihalle vaan kylmästi, vaikka talosta löytyisikin töitä joihin tyypin voisi sijoittaa.

Työsopimuslaki 7 luku 4 § sanoi:
Työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuus

Työntekijälle on tarjottava ensisijaisesti hänen työsopimuksensa mukaista työtä vastaavaa työtä. Jos tällaista työtä ei ole, työntekijälle on tarjottava muuta hänen koulutustaan, ammattitaitoaan tai kokemustaan vastaavaa työtä.

Työnantajan on järjestettävä työntekijälle sellaista uusien tehtävien edellyttämää koulutusta, jota voidaan molempien sopijapuolten kannalta pitää tarkoituksenmukaisena ja kohtuullisena.

Jos työnantajalla, joka tosiasiallisesti käyttää henkilöstöasioissa määräysvaltaa toisessa yrityksessä tai yhteisössä omistuksen, sopimuksen tai muun järjestelyn perusteella, ei ole tarjota työntekijälle 1 momentissa tarkoitettua työtä, on hänen selvitettävä, voiko hän täyttää työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuutensa tarjoamalla työntekijälle työtä muista määräysvallassaan olevista yrityksistä tai yhteisöistä.

Valtiolla oli 213 256 henkilöä palkkalistoilla vuonna 1985, ja 85 072 henkilöä vuonna 2011. Toki tuosta suurin osa johtuu yksityistämisistä, kunnallistamisesta, liikelaitostamisista sun muista kikkailuista, mutta voiko tuosta silti päätellä että ympäri valtion virastoja luuhaa yksiköittäin ihmisiä, koska valtio nyt ei vaan ikinä koskaan milloinkaan irtisano ketään eikä vähennä porukkaa, vaikka työt lähtisi? Tämä ei tarkoita etteikö edelleenkin kiristelyvaraa olisi. Sitä vartenhan tässä tuottavuusohjelmissa kärvistelläänkin - varsinkin kun jostain pitäisi saada lisää rahaa yksityistämisen aiheuttamiin kustannusten nousuihin...

No voi helvetti sentään taas Rankkuri. Jos me nyt käytetään väärää nimitystä julkisella puolella työskentelevästä, niin me ollaan sitten totaalisen vääriä keskusteleen koko asiasta.

Niinkö mä sanoin? Sillä on kuitenkin merkitystä, onko virassa vai toimessa. Mut eipä täällä ole ennenkään ollu väliä faktoilla. Pääasia, että julkisen puolen palkkoja leikataan.

Se keskustelu pitää sitten jättää kokonaan julkisella puolella työskenteleville niin voivat vaikka tuplata työpaikat ja nostaa palkkoja 20% samantien. Näinkö se menee? Jos tärkein on että osaa erottaa kuka on virassa ja kuka ei.

Kuinka julkisella puolella palkat ja työpaikat kasvais täällä keskustelemalla? Niin, on se mun mielestä aika oleellista erottaa, onko virassa vai ei.

Minäkin puhuin tuossa aikaisemmin vähän vahingossa siitä palkkojen leikkaamisesta. Sillä ei pitkälle pötkitä ja siitä voisi lopettaa jauhamisen muutenkin. Tärkeintä on miten saadaan KULUJA leikattua. Nehän lähtee hyvin sillä että eläköityvien tilalle ei palkata väkeä ja palkankorotukse jäädytetään vähintään siihen asti että julkisen puolen velkataakka saadaan laskusuuntaan.

Niin voisi minustakin lopettaa siitä jauhamisen, kun se nyt on jo todettu moneen otteeseen, ettei sillä ole mitään tekemistä maan talouden pelastamisen kanssa. Edelleen mun mielestä siinä on vähintäänkin sävyero, että leikataanko palkkoja vai irtisanotaanko...sulle henkilökohtaisesti olis varmaan sama että leikataanko sun palkkaa vai irtisanotaanko.

Ja todellakin ne tehtävät käydään täikammalla läpi ja turhat yksiköt tai yksilöt veke. Mutta kuka tämän tekee? Siinä on se ongelma kun ei kukaan halua sahata omaa oksaansa ja loput on sitten poliitikkoja jotka nuolee aina sitä persettä mistä tulee isoin hyöty itselle ja omille hyvävelikerhon jäsenille.

Missä näitä turhia yksiköitä on? Onks ne vähän niinku rasismi...sillai piilossa ja vaikeesti selitettävissä? Mut siellä ne on ku oikein uskoo?

niin viranhaltijoiden eli virassa olevien määrä on aika marginaalinen koko henkilöstöstä. kai te nyt kritisoidessanne sentään sen tiesitte ettei julkisella puolella työskentelevät läheskään kaikki ole viroissa?

Juu. Mutta kustannuksia katsoessa kai molemmille maksetaan palkkaa ? Viroissa olevilla ilmeisesti paremmat irtisanomissuojat.

Juu. Mutta kustannuksia katsoessa kai molemmille maksetaan palkkaa ? Viroissa olevilla ilmeisesti paremmat irtisanomissuojat.

kustaanuksia katsottaessa on varmaan eroa, että katostaanko 10 henkilön vai 300 henkilön palkkoja? tai mistä mä tiedän, sinähän se talouden asiantuntija olet. mä oon vaan insinööri.

kustaanuksia katsottaessa on varmaan eroa, että katostaanko 10 henkilön vai 300 henkilön palkkoja? tai mistä mä tiedän, sinähän se talouden asiantuntija olet. mä oon vaan insinööri.

Määkin oon vaan insinööri. Jos puhutaan julkisen sektorin palkoista niin erottuuko siinä jotenkin onko kunnan virkamies vai valtion työntekijä tai päinvastoin ?

Määkin oon vaan insinööri. Jos puhutaan julkisen sektorin palkoista niin erottuuko siinä jotenkin onko kunnan virkamies vai valtion työntekijä tai päinvastoin ?

Te puhutte virkamiesten palkkojen leikkaamisesta jonain ratkaisuna. Mun mielestä se ei ole ratkaisu, että leikataan jonkun ryhmän, joka on luokkaa 3% koko henkilöstöstä, palkkoja. Nimenomaan virkamiesten palkkojahan täällä sinäkin olet ollut leikkaamassa.

Te puhutte virkamiesten palkkojen leikkaamisesta jonain ratkaisuna. Mun mielestä se ei ole ratkaisu, että leikataan jonkun ryhmän, joka on luokkaa 3% koko henkilöstöstä, palkkoja. Nimenomaan virkamiesten palkkojahan täällä sinäkin olet ollut leikkaamassa.
Nusnus. Kunnalla on viranhaltijoita, ei virkamiehiä.

En vaan julkisenpuolen. Älä taas ala nussimaan pilkkua ;) varsinkin kun sunkin termi ilmeisesti väärä (minun puolesta voitte kutsua vaikka muumeiksi 3% julkisen puolen palkansaajista).

En vaan julkisenpuolen. Älä taas ala nussimaan pilkkua ;) varsinkin kun sunkin termi ilmeisesti väärä (minun puolesta voitte kutsua vaikka muumeiksi 3% julkisen puolen palkansaajista).

no hyvä, että ootte oppinu puhumaan kaikista julkisen puolen työntekijöistä. ei siihen kauaa mennytkään.

Missä näitä turhia yksiköitä on? Onks ne vähän niinku rasismi...sillai piilossa ja vaikeesti selitettävissä? Mut siellä ne on ku oikein uskoo?

Minunko se pitäisi tietää? Alan kyllä tutkimaan asiaa heti kun siitä aletaan minulle maksamaan...eli tuskin ikinä.

Sekä julkisen puolen työntekijämäärä, että palkat ovat kasvaneet kun taas yksityisen puolen työpaikat ovat vähentyneet ja joo, palkat myös nousseet mutta ei edes samassa tahdissa. Yhtälö vaan on kestämätön.

Siihen ei auta yhtään se että nussitaanko täällä pilkkua siitä puhutaanko virkamiehistä vai mistä. Unohdetaan jo se palkka-ale kun se nyt tuskin toimisi, koska se hyydyttäisi kulutuksen kaikilla muilla paitti kaikista suurituloisimmilla. Ja taase pelkkä suurituloisimpien palkkojen alennus nyt ei mitään ratkaise yksin. Tosin kun Urpilainen puolustaa solidaarisuusveroja niin ihan solidaarisuusmielessä joutaa laskemaan omaa palkkaansa.

Enkä edelleenkään tiedä onko se aikaisemmin mainitsemani Jyväskylän rakennusvalvonnan väki virkamiehiä vai mitä miehiä ja naisia ovat, mutta aika helvetillinen byrokratian linnake se on. Yksinkertaisesta asiasta saadaan tehtyä ihan älyttömän monimutkainen. Ja tämä yksinkertainen asia on kaavoitetulle tontille haettava rakennuslupa. Miten siitä saadaankin tehtyä niin vaikeaa kuin se ainakin tässä kaupungissa on?

Joskus kun joutu viimeksi KELAn kanssa asioimaan, niin lausuntoja tarvittiin sieltä täältä, dokumenttia taas tuolta jne jne jne. Tuskin on mihinkään muuttunut. Saadaan tällä toki työllisettyö porukkaa, mutta vähän kaikesta puuttuu se tehokkuus. Koko sanaa tehokkuus tuskin julkisen puolen TYÖNTEKIJÄT edes ymmärtävät...kun ei vissiin edes tarvitse ymmärtää?

Kysyn edelleen, että mitä sitten kun on velkaannuttu siihen pisteeseen että rahaa ei enää saa vipattua mistään ja korotkin lähtee ylös? Mitä sitten tehdään? Mistä maksetaan julkisen puolen TYÖNTEKIJÖIDEN palkat? Nostetaan veroja taas vai?

Minunko se pitäisi tietää? Alan kyllä tutkimaan asiaa heti kun siitä aletaan minulle maksamaan...eli tuskin ikinä.

Kai sä nyt tiedät ku sellasia huutelet

Sekä julkisen puolen työntekijämäärä, että palkat ovat kasvaneet kun taas yksityisen puolen työpaikat ovat vähentyneet ja joo, palkat myös nousseet mutta ei edes samassa tahdissa. Yhtälö vaan on kestämätön.

ya-ya kirjoitti näin: "Valtiolla oli 213 256 henkilöä palkkalistoilla vuonna 1985, ja 85 072 henkilöä vuonna 2011." kuinka sä saat tuosta että työntekijämäärä olisi kasvanu?

Siihen ei auta yhtään se että nussitaanko täällä pilkkua siitä puhutaanko virkamiehistä vai mistä. Unohdetaan jo se palkka-ale kun se nyt tuskin toimisi, koska se hyydyttäisi kulutuksen kaikilla muilla paitti kaikista suurituloisimmilla. Ja taase pelkkä suurituloisimpien palkkojen alennus nyt ei mitään ratkaise yksin. Tosin kun Urpilainen puolustaa solidaarisuusveroja niin ihan solidaarisuusmielessä joutaa laskemaan omaa palkkaansa.

juuri näin.

Enkä edelleenkään tiedä onko se aikaisemmin mainitsemani Jyväskylän rakennusvalvonnan väki virkamiehiä vai mitä miehiä ja naisia ovat, mutta aika helvetillinen byrokratian linnake se on. Yksinkertaisesta asiasta saadaan tehtyä ihan älyttömän monimutkainen. Ja tämä yksinkertainen asia on kaavoitetulle tontille haettava rakennuslupa. Miten siitä saadaankin tehtyä niin vaikeaa kuin se ainakin tässä kaupungissa on?

rakennusvalvonta on viranomaistoimija, joka toimii tasan ja vain lain mukaan. lainsäädäntö on sama kaikkialla. se, hallitseeko teidän rakennusvalvonta pykälänsä on sitten toinen juttu.

Joskus kun joutu viimeksi KELAn kanssa asioimaan, niin lausuntoja tarvittiin sieltä täältä, dokumenttia taas tuolta jne jne jne. Tuskin on mihinkään muuttunut. Saadaan tällä toki työllisettyö porukkaa, mutta vähän kaikesta puuttuu se tehokkuus. Koko sanaa tehokkuus tuskin julkisen puolen TYÖNTEKIJÄT edes ymmärtävät...kun ei vissiin edes tarvitse ymmärtää?

kelankin byrokratia ja selvittely on osittain sellainen kuin on, sen takia että saataisiin väärinkäytökset minimiin.

Kysyn edelleen, että mitä sitten kun on velkaannuttu siihen pisteeseen että rahaa ei enää saa vipattua mistään ja korotkin lähtee ylös? Mitä sitten tehdään? Mistä maksetaan julkisen puolen TYÖNTEKIJÖIDEN palkat? Nostetaan veroja taas vai?

ei ainakaan leikata kehitysavusta, elättien maahantuonnista eikä konkurssimaiden tukemisesta. todennäköisesti nostetaan veroja jos näillä päättäjillä mennään.

en tiedä oonko yksin tässä, mutta mun mielestä se ongelma ei ehkä ole siellä julkisen puolen työntekijöissä tai niiden palkoissa...

Ongelma on todellakin myös kehtysavussa, mamupolitiikassa ylipäätään ja konkurssimaiden tukemisessa. En kannata näistä mitään. Jokainen tällainen turha rahareikä pitäis tukkia. Se vaan ei silti poista sitä tosiasiaa että emme kestä tällaista julkisen puolen menomäärää. Siitäkin pitää saada säästettyä!

Ja Rankkuri hyvä, kerroppa missä kohtaa minä sanoin että julkinen sektori = valtio kuten tuossa ylhäällä tunget sanoja suuhuni?

- - - Updated - - -

No mutta jotain hyvää tähänkin paskapäivään. Nokia antoi posarin. Ei kuulu tänne, mutta ehkä tuolla on kuitenkin vielä jotain positiivista tähänkin maahan.

Tämä päivä siis perseestä ihan töissä olevien juttujen johdosta, ei todellakaan tämän keskustelun. Minä en jaksa tätä liian vakavasti ottaa. ;)

Ongelma on todellakin myös kehtysavussa, mamupolitiikassa ylipäätään ja konkurssimaiden tukemisessa. En kannata näistä mitään. Jokainen tällainen turha rahareikä pitäis tukkia. Se vaan ei silti poista sitä tosiasiaa että emme kestä tällaista julkisen puolen menomäärää. Siitäkin pitää saada säästettyä!

Ja Rankkuri hyvä, kerroppa missä kohtaa minä sanoin että julkinen sektori = valtio kuten tuossa ylhäällä tunget sanoja suuhuni?

- - - Updated - - -

No mutta jotain hyvää tähänkin paskapäivään. Nokia antoi posarin. Ei kuulu tänne, mutta ehkä tuolla on kuitenkin vielä jotain positiivista tähänkin maahan.

Tämä päivä siis perseestä ihan töissä olevien juttujen johdosta, ei todellakaan tämän keskustelun. Minä en jaksa tätä liian vakavasti ottaa. ;)

Jos valtiolla ollaan tultu noin paljon alaspäin niin en usko että vastaavaa lisäystä olis tapahtunut kuntapuolella. Saatan toki olla väärässäkin.

Kunnallisen henkilöstön määrä kääntyi laskuun
http://www.kunnat.net/fi/Kuntaliitto/media/tiedotteet/2010/05/Sivut/Kunnallisen-henkiloston-maara-kaantyi-laskuun.aspx

- - - Updated - - -

Ei tarvi teititellä :) Sitä paitsi sanoin myös etten usko mihinkään palkanleikkauksiin, mutta mitäpä väliä sanomalla on kun kikkaillaan termeillä :)

Täytyyhän nyt seniorikansalaista hyvien tapojen mukaan teititellä :)

No hyvä, ettet usko palkanleikkauksiin. Ehkäpä muutkaan eivät.

Kehitysmaiden ja konkurssimaiden tukemisen voi varmaan lopettaa ilman henkilöstöleikkauksia julkisella puolella, tai no kai noita jotku ihmiset työkseen pyörittelee mutta tuskin kovin iso määrä kuitenkaan ? Mamujen vastaanoton lopettaminen on siinä mielessä ongelmallista että sitä kai pyörittää aika moni ihminen työkseen ja jos mamuja ei oteta enää suomeen niin mitäs noi ihmiset sitten tekee ? Tietysti ne mahdollisesti voi irtisanoa.

Tohon jos lisää sitten sen pakkoruotsin niin saadaankin jo jonkinlainen säästöpaketti aikaan. Tosin pakkoruotsin poistamisen myötä työpanoksen tarve julkisella puolella vähenee ja sitä myöten myös se tietää joko irtisanomisia tai entistä tehottomampaa julkishallintoa.

Sitten on tietysti vielä tämä koko Suomen tukiviidakko helvetti yksityisille ja yrityksille jota voisi hieman yksinkertaistaa. Tosin tämä taas tietäisi ikävä kyllä myös työpaikkojen menetyksiä julkisella puolella. Olettaen että jotain realisoitaisiin.

Voishan noista kuvitella saatavaksi kasaan yhtään mitään lukuja katsomatta miljardin (mukava pyöreä luku, ei ole lähdettä vaan hihasta). Nyt jää sitten joku 7 miljardia ongelmaksi, vai paljonko sitä velkaa pitikään tänä vuonna ottaa, en muista enkä jaksa tarkastaa.

No tota mäkin voisin kannattaa. Kehitysapu yksinään on jo sen noin miljardi vuodessa.

Jos käyt lukemassa tuon artikkelin, niin pienellä päässälaskulla selviää, että vaikka henkilöstö väheni, niin palkkakulut silti kasvoivat - nopeasti laskien muutaman sata miljoonaa eli noin 10-15 pakkoruotsin verran.
No hyvä, ettet usko palkanleikkauksiin. Ehkäpä muutkaan eivät.
Kuten tuli jo todettua, en usko minäkään. Yksityistämiset, eläkevirkojen täyttämättä jättämiset ja irtisanomiset ovat paljon nopeampi ja tehokkaampi tapa pienentää julkistalouden kustannuksia kuin yrittää saada työntekijöitä pudottamaan omia palkkojaan ilman mitään vastinetta.

No siksipä en väittänytkään palkkakulujen laskeneen.

No siksipä en väittänytkään palkkakulujen laskeneen.
Mitäs iloa tuosta sitten pitäisi saada irti? Paranivatko kuntalaisten palvelut tuolla reilulla parilla prosentilla, minkä verran kokonaispalkkameno kasvoi?

Back
Ylös Bottom