Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Yeah, paljonkohan menee viivan alle kokonaisuudessaan veroeuroja hevosopiston pyörittämisestä. Saisiokohan noilla masseilla vaikka muutaman poliisin lisää kaduille?

Kävinpä huvikseni tsekkailemassa opiston sivuja ja on siellä muutamat kehityshankkeetkin tiedossa, mm

Ypäjän Hevosopisto kehittää mobiili- ja sähköisiä oppimisympäristöjään. Tarkoituksena on tuoda uuden tekniikan mahdollistamat uudet oppimistavat osaksi opetusta. Alustavasti oppilaitos kehittää työssäoppimiseen uusia opetustapoja ja oppimisen taltiointia hyödyntämällä muun muassa tablettilaitteita. Kengitys- ja valjastyöhön tulee tietotekniikan erilaisia sovelluksia dokumentointiin ja 3D-mallinnukseen.

H*lvetin hyödyllisen ja edullisen tuntuisia hankkeita. Voidaan näppärästi kengitellä hevosia 3D-mallien avulla. Tabletteja toki jokaisen tassuun ja työryhmä pohtimaan taustalle, että mitenkäs kannattaisi edetä :face:

Edut. Tarjan hepasta vielä. Hevosen pito maksaa about 500-700e/kk. Ei siinä kovin paljon veronmaksajien rahoja mene...
Ei mene ei, mutta tälläisissä asioissa on ainakin mun mielestä kyse muustakin kuin menoerän koosta. Kyse on rahan lisäksi myös periaatteista sen suhteen, mihin kaikkeen verovaroja voidaan hassata kun samalla puhutaan siitä, miten talous on kuralla ja jokaisen pitää kiristää vyötä, jotta tuottavuus saadaan nousuun jne.

Sama homma noiden sopeuttamiseläkkeiden ja muiden päättäjien etuuksien suhteen. Eivät lisää valtion koko budjettiin suhteutettuna montaa prosenttia menojen määrää, mutta tarvitseeko joku 40-vuotias 3000€/kk eläkettä ihan oikeasti 2 kauden jälkeen, kun suurin osa eläkkeensaajista ei tuota rahaa saa edes 40v työnteon jälkeen.

Nii. Jos se ei ole mikään juttu että joku turha laitos tuhlaa miltsin tai pari ja ihmisille maksellaan sadan tonnin palkkoja kyseenalaisista viroista niin eipä kai sitten sekään ole mikään juttu jos minä verottajan ohi puuhailen muutaman tonnin. Tai vaikka muutaman kymppitonnia. Hei, ei se isossa kokonaisuudessa merkkaa yhtään mitään.

On. Ratsastus on paljon vaikeampaa kuin moni muu laji ja siihen tarvitsee pätevän opettajan varsinkin jos meinaa edetä harrastuksessa. Mä en nyt oikein ymmärrä tätä porua. Tuo on koulu siinä missä muutkin amikset ja sieltä valmistuu päteviä tyyppejä joille on kyllä töitä (opettajat, kengittäjät jne). Ratsastus on hieno harrastus ja on kiva että sitä tuetaan jotta se olisi muidenkin kuin snobipentujen harrastus.

Edut. Tarjan hepasta vielä. Hevosen pito maksaa about 500-700e/kk. Ei siinä kovin paljon veronmaksajien rahoja mene...

Kerrotko miksi ratsastus on vaikeampaa kuin vaikkapa judo, miekkailu, tai nyrkkeily? Noissa ei ole valtion opistoja opettajille.

Ja hevoskoulu vaatii enemmän tiedottajia ja hallintohenkilökuntaa kuin muut samankokoiset koulut?

Kävinpä huvikseni tsekkailemassa opiston sivuja ja on siellä muutamat kehityshankkeetkin tiedossa, mm

H*lvetin hyödyllisen ja edullisen tuntuisia hankkeita. Voidaan näppärästi kengitellä hevosia 3D-mallien avulla. Tabletteja toki jokaisen tassuun ja työryhmä pohtimaan taustalle, että mitenkäs kannattaisi edetä :face:
Pakkohan siellä on tuollaisia hankkeita olla kun siellä on päätoiminen kehityspäällikkökin kerran palkattuna. Tämä opisto on erinomainen esimerkki siitä, mitä näissä julkislaitoksissa tapahtuu ilman kilpailua tai cost/benefit ajattelua. Varmaan siellä jokainen kokee olevansa täystyöllistetty, mutta suurin osa itse itselle keksityistä hommista on lopputuloksen (valmistuneita ratsastuksenopettajia) kannalta turhakkeita.

Mutta palattaisko näistä nippeleistä siihen isoon kuvaan?

Eikä sinua varmaan haittaa yhtään sekään, että laitoksen rahoja poltetaan häikäilemättä. Millä tavalla kivaa harrastustasi tukee esimerkiksi järjettömän suuri laitoksen johtajan palkka ja kohtuuttoman suuri laitoksen organisaatio?

Kivaa on niin kauan kuin joku suostuu kustantamaan tuon tuhlailun.

Se, että ihmiset harrastavat jotain, ei ole vielä riittävä syy sen julkiseen tukemiseen. Itse olen esimerkiksi harrastanut matkailua. Eikö olisikin mukavaa, jos verovaroilla kustannettaisiin harratustani? Laatupäihteetkin kaupunkien ykkösyökerhoissa tietty mukaan matkalaskuun, ettei niiden nauttiminen jäisi snobipentujen yksinoikeudeksi.

Ei varmaan menekään, jos maksat sen hevosesi ylläpidon omista rahoistasi, eikä sinulla ole palkattuna johtavaa hevosen hoitajaa 150 k€:n vuosipalkalla ja hevosenhoidon tiedotuspäällikköä melkein yhtä suurella palkalla.

Ja minä vaadin saada ammattikehonrakentaja valmentamaan minua, yhteiskunnan piikkiin tottakai. On saliharrastuskin kohtuu vaativaa pidemmälle vietynä. Jonkun pitää maksaa juuri minun harrastus kun minä sitä haluan. Ja haluan että alan huiput opettaa mun lapset hiihtämään ja luistelamaan ja vaikka hitto ratsastamaan. Minä en siitä maksa mitään vaan yhteiskunnan pitää se kustantaa. :jahas:

- - - Updated - - -

Nii. Jos se ei ole mikään juttu että joku turha laitos tuhlaa miltsin tai pari ja ihmisille maksellaan sadan tonnin palkkoja kyseenalaisista viroista niin eipä kai sitten sekään ole mikään juttu jos minä verottajan ohi puuhailen muutaman tonnin. Tai vaikka muutaman kymppitonnia. Hei, ei se isossa kokonaisuudessa merkkaa yhtään mitään.

Just tätä hain takaa. Miksi minun pitäisi kansalaisena ajatella että joka homma pitää ilmoittaa verottajalle ja maksaa verot kun niitä verorahoja tuhlataan koko ajan ties mihin turhaan.

Näistä pilkunviilailuista voisi tietysti palata siihen isoon kuvaan, mutta minusta tuntuu että näistä se iso kuva nyt vaan hahmottuu. Näitä muutamia miljoonia taitaa oikeasti olla muutama sata kappaletta kun kaikki pystyttäisiin tonkimaan kunnolla ja vieläpä tekemään ratkaisuja. Vaan siihen tarvittaisiin ulkopuolinen taho jolla ei ole mitään puoluekirjaa ja joka ei sellaista saa kuolemanrangaistuksen uhalla hommatakkaan.

Yeah, paljonkohan menee viivan alle kokonaisuudessaan veroeuroja hevosopiston pyörittämisestä. Saisiokohan noilla masseilla vaikka muutaman poliisin lisää kaduille?

Hiljaa rivissä! Hevoset ovat merkittävä yhteiskunnallinen tulonlähde ja varmistavat teollisuutemme kilpailukyvyn! Voitais muutenkin lopettaa jonkun täysin turhan c++ ohjelmoijan ja kirvesmiehen koulutus, koska hevoset vetävät valtion uuten nousuun!

Noo.. aika pitkälle jo aikaisemmin esitettyjä asioita tuo HUOM. JYRKI J.J. KASVI (spede) siinä luettelee.

Missä uudet avaukset asiasta?

Kaikki valtion talouden tervehdyttämistoimet on varmaan sanottu satoja kertoja satojen eri ihmisten toimesta. Voisin lyödä vetoa ettei tässä ketjussa tai missään muuallakaan keksitä mitään "uutta" koska periaate tasolla kustannusten tasapainottaminen on erittäin helppoa hommaa. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun osa toiminnoista on tarpeellisia mutta kustantavat liikaa, osa tarpeettomia mutta niitä puolustaa etujärjestöt tai poliittiset ryhmittymät.

Tämä oli niin hyvä tuolla palkkaketjussa että pakko laittaa tännekkin. Vähän vastakampanjaa (ja taatusti halvempi) valtion omaa kohtaan:

julkinen_talous_kampanja.jpg

Maamme talous tällä tavalla kuriin:

Metalliliitto tavoittelee vuosiloman pidentämistä ilman että työntekijöiden ansiotasoa lasketaan. Liittokokous päätti asiasta viime toukokuussa. Oletteko todella tosissanne, puheenjohtaja Riku Aalto (sd)?

”Kyllä me olemme tosissamme. Tämä kuului jo viime neuvottelukierroksella Metalliliiton sekä STTK:laisen ammattiliitto Pron ja akavalaisen YTN:n yhteisiin tavoitteisiin.”

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/metalliliiton-riku-aalto-viikko-lisaa-vuosilomaa

Henkilöstön määrällä ja toisessa paikassa liikevaihdolla. Se nyt ei ollut se pointti - noilla on toki webbisivut joita varmaan päivitetään harva se viikko, mutta on sitten henkilöstössäkin tiedottajan lisäksi markkinointi ja vielä toi suhdetoiminta erikseen. Mieti nyt jotain keskiasteen opinahjoa - kuinka monta kertaa kuussa niille voi tulla jotain tiedotettavaa muille kuin opiskelijoille (tätä varten siellä on tietysti kokonaan oma osastonsa)?

Voitko sä oikeasti katsoa tuota organisaatiota ja vakavalla naamalla väittää, ettei tuota hallintoa pyörittäisi muutamalla ihmisellä tai kokonaan nuo opettajat o.t.o.? Niin homma olisi yksityisellä puolella tehty ja niin se näyttäisi mun pojan koulussakin toimivan.

Mehän ollaan taidettu vääntää kättä aikaisemminkin siitä, kannattaako julkisella sektorilla edes yrittää tehdä hommia tehokkaasti? Jospa vaan unohdettais palkkaluokat siivoojista kaupunginjohtajiin ja sovittais, että julkisella sektorilla palkka on kaikilla miltsin vuodessa? Tulis vauhtia autokauppaan ja omakotirakentamiseen joka puolella maata eikä ois enää vaikeaa palkata lekureita arvauskeskuksiin. Sais ansionsa mukaan se suotta solvattu vesilaitoksen johtajakin.

Joo, ihmettelin vaan sitä että ei sitä nyt henkilöstön määrästä voi päätellä mitä tehtävänkuvia niillä voi/pitää/saa olla.

Mä en tiedä hevosopiston pyörittämisestä sitten yhtään mitään, joten en voi arvailla että millä henkilöstömäärällä jne. ko. puljua voitaisiin pyörittää.

Mutta en kyllä myöskään ymmärrä sitä, että miksi ko. puljun täytyy olla valtionyhtiö, kun ei tuota ratsuväkeäkään enää ole... Jos samaa kaavaa noudatetaan kuin Aalto-yliopistojen sun muiden osalta niin tuostahan pitäisi tehdä yksityisoikeudellinen säätiö.

Maamme talous tällä tavalla kuriin:

Metalliliitto tavoittelee vuosiloman pidentämistä ilman että työntekijöiden ansiotasoa lasketaan. Liittokokous päätti asiasta viime toukokuussa. Oletteko todella tosissanne, puheenjohtaja Riku Aalto (sd)?

”Kyllä me olemme tosissamme. Tämä kuului jo viime neuvottelukierroksella Metalliliiton sekä STTK:laisen ammattiliitto Pron ja akavalaisen YTN:n yhteisiin tavoitteisiin.”

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/metalliliiton-riku-aalto-viikko-lisaa-vuosilomaa

Minä itse harkitsen vakavasti liitosta eroamista kokonaan. Tämä niiden touhu on mennyt yli jo aikoja sitten. Molemmilla osapuolilla. Vaaditaan aina jotai täysin älytöntä ja sitten kalistellaan sapeleita ja asetetaan lakkoja tai työsulkuja. Totaalisen typerää toimintaa. Muutama iso linja pitäisi vetää valtakunnallisesti ja loput sopia paikallisesti. Muuttaa koko nykyinen luottamusmiesjärjestelmä joka perustuu liikaa siihen että pitää puolustaa vaikka mitä vempulointia vain siksi että on työntekijäpuolen edustaja. Sitä en osaa sanoa miten tämä tehtäisiin, mutta asiaa pitäisi kehittää ja kunnolla.

Siksikin vituttaa olla liiton jäsen, että melkein 500 euroa upposi sinne rahaa viimevuonna. Loimaan kassaan kuulumalla saan satkulla saman ansiosidonnaisturvan ja parikymppiä oli se joku lakipalveluvakuutus tai mikä olikaan. Tuossa jää vielä melkein 400 euroa rahaa konsultoida juristia jos tarvitsee ja tuskin tarvitsee jos ei itse ala perseilemään. Ja tähän asti sieltä liiton juristeilta kun ei ole mitään apua mihinkään saanut edes.

Mitään oikeaa asiaa nämä työntekijöiden ja työantajien liitot eivät ole vuosiin saanut aikaiseksi kun se lähtökohta on heti jotain riittävän radikaalia niin sitten voidaan siitä keskittyä tappelemaan ja ne oikeat kehityskohdat jää täysin taka-alalle.

Se riittää hyvin pitkälle, että on tietyt minimipalkat, jotta ei voida mitään orjataloutta perustaa ja tietyt lainsäädännöt jotka turvaa perusjutut. Eli sairaana olet sairaana, voit hoitaa sairaita pieniä lapsiasi, pitää vanhempainvapaat ja järkevät lomat.

Mutta ei helvetissä tässä maassa nyt tarvitse alkaa mitään lomia lisäämään. Sellainen mahdollisuus voitaisiin toki antaa, että jos töitä ei ole niin palkatonta lomaa voisi pitää helpommin ja vaihtaa lomarahoja vapaaseen helpommin. Ne saisi sitten vaikka 3 kk kesälomaa (omasta pussistaan) jotka sellaista luxusta haluaa. Joutuu sitä muustakin luxuksesta maksamaan!

Minä itse harkitsen vakavasti liitosta eroamista kokonaan. Tämä niiden touhu on mennyt yli jo aikoja sitten. Molemmilla osapuolilla. Vaaditaan aina jotai täysin älytöntä ja sitten kalistellaan sapeleita ja asetetaan lakkoja tai työsulkuja. Totaalisen typerää toimintaa. Muutama iso linja pitäisi vetää valtakunnallisesti ja loput sopia paikallisesti. Muuttaa koko nykyinen luottamusmiesjärjestelmä joka perustuu liikaa siihen että pitää puolustaa vaikka mitä vempulointia vain siksi että on työntekijäpuolen edustaja. Sitä en osaa sanoa miten tämä tehtäisiin, mutta asiaa pitäisi kehittää ja kunnolla.
Tuntuu, että koko AY-liikkeiden toiminta on jäänyt kokonaan 70-luvulle ajatuksellisesti. Yritetään kilpaa ärsyttää työnantajaa provoilemalla mediassa ja vaatimalla jotain aivan älytöntä, joka ei kuitenkaan tule menemään läpi. Ikävä kyllä Suomessa on nyt se tilanne, että markkinat ovat työnantajalla eivätkä työntekijällä, joten nyt olisi viimeisiä hetkiä istua neuvottelupöydän samalle puolelle tai muuten peli on totaalisesti menetetty. Toki työnantajaosapuolellakin olisi tekemistä, jotta todellinen yhteen hiileen puhaltamisen henki saataisiin rakennettua, mutta tosiasia on kuitenkin se, että nykyisessä markkinataloudessa työnantajalla on hyvät mahdollisuudet sijoittaa tehtaansa minne tahansa maapallolla, eikä siinä enää paljoa suomalaista "osaamista" kysellä. Monelle työntekijällehän kapitalistin voitot ovat karvasta kalkkia, mutta kannattaisi joskus pitää sitäkin mielessä, että jos kapitalisti ei voittoaan Suomessa tao, niin se taotaan aivan varmasti jossain muualla. Kun pysytään kohtuullisuuden rajoissa, niin työnantajan etu on kuitenkin myös pitkällä aikavälillä työntekijän etu, ja työnantajan menestys yleensä takaa aika hyvin työpaikkojen säilymisen.

Summa summarum, nyt nämä päivittäin mediassa toisiaan provosoivat Häkämiehet, Aallot, Rädyt ja muut voisivat kiltisti koittaa asettautua neuvottelupöydän samalle puolelle ja etsiä sitä yhteistä kuljettavaa tietä. Jos sitä tietä ei ala kohta löytyä, niin Suomi-laivassa alkaa olla jo aika pahoja vuotoja.

No en mä kyllä yhtään enempää arvosta työnantajan näkökulmasta teknologiateollisuutta.

Taitaa noissa liitoissa olla se vika niin työnantaja kuin työntekijä puolella että muutamien suurien työnantajien mukaan hommia sorvaillaan ja koko liittojenkin touhu on niin politisoitunutta hyväveli hommaa että huhhuijaa.

Aika jännä että vaikka työnantaja ja työntekijät yhteisesti päättäisivät erota sekä työnantaja että työntekijä liitosta ja sopia aivan täysin keskenään asiat (en väitä että tämä olisi realismia), silti näiden liittojen päätökset koskee työpaikkaa :) Vaikka siis nämä ovat RY:itä ja tietääkseni jos on yhdistymisvapaus niin kai on olemassa myös yhdistäytymättömyysvapaus. Ois aika vittumaista jos vaikka postimerkinkeräilijät RY:n päätökset koskis mua lähettäessäni postikortteja veikken yhdistykseen kuulukkaan.

Minä olen pienessä päässäni miettinyt, että kaiken tämän kieltelyn ja korotusten ohella voitaisiin myös sallia jotain, esimerkiksi nuuskan myynti. Nuuskan käyttöhän ei ole kiellettyä ja merkittävä osa suomalaisista sitä käyttääkin, mutta nyt ne veroeurot kannetaan Ruotsiin tai Venäjälle. Toisaalta myynnin laillistaminen varmasti lisäisi käyttöä ja toisi kuluja terveydenhuoltoon.

Kaikki valtion talouden tervehdyttämistoimet on varmaan sanottu satoja kertoja satojen eri ihmisten toimesta. Voisin lyödä vetoa ettei tässä ketjussa tai missään muuallakaan keksitä mitään "uutta" koska periaate tasolla kustannusten tasapainottaminen on erittäin helppoa hommaa. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun osa toiminnoista on tarpeellisia mutta kustantavat liikaa, osa tarpeettomia mutta niitä puolustaa etujärjestöt tai poliittiset ryhmittymät.

Noo...sanotaan nyt niin ettei tuon Jyrki J.J. :n jutuu onneksi oo niin perusvihreää söösöä mitä vois kuvitella. Et sikäli hyvä.

Tuntuu, että koko AY-liikkeiden toiminta on jäänyt kokonaan 70-luvulle ajatuksellisesti. Yritetään kilpaa ärsyttää työnantajaa provoilemalla mediassa ja vaatimalla jotain aivan älytöntä, joka ei kuitenkaan tule menemään läpi. Ikävä kyllä Suomessa on nyt se tilanne, että markkinat ovat työnantajalla eivätkä työntekijällä, joten nyt olisi viimeisiä hetkiä istua neuvottelupöydän samalle puolelle tai muuten peli on totaalisesti menetetty. Toki työnantajaosapuolellakin olisi tekemistä, jotta todellinen yhteen hiileen puhaltamisen henki saataisiin rakennettua, mutta tosiasia on kuitenkin se, että nykyisessä markkinataloudessa työnantajalla on hyvät mahdollisuudet sijoittaa tehtaansa minne tahansa maapallolla, eikä siinä enää paljoa suomalaista "osaamista" kysellä. Monelle työntekijällehän kapitalistin voitot ovat karvasta kalkkia, mutta kannattaisi joskus pitää sitäkin mielessä, että jos kapitalisti ei voittoaan Suomessa tao, niin se taotaan aivan varmasti jossain muualla. Kun pysytään kohtuullisuuden rajoissa, niin työnantajan etu on kuitenkin myös pitkällä aikavälillä työntekijän etu, ja työnantajan menestys yleensä takaa aika hyvin työpaikkojen säilymisen.

Summa summarum, nyt nämä päivittäin mediassa toisiaan provosoivat Häkämiehet, Aallot, Rädyt ja muut voisivat kiltisti koittaa asettautua neuvottelupöydän samalle puolelle ja etsiä sitä yhteistä kuljettavaa tietä. Jos sitä tietä ei ala kohta löytyä, niin Suomi-laivassa alkaa olla jo aika pahoja vuotoja.

Juuri täsmälleen näin! Se pahiten juurtunut änkyröinti taitaa olla työantajapuolella, mutta juuri näitä provoavia "pamppuja" löytyy molemmista leireista ja aina se on sellaista hekseleiden paukuttelua ja riidan haastamista. Ei tätä kentää näin rakenneta.

Tässä yksi helvetin iso ongelma meidän maamme taloudessa. Joka saataisiin kyllä käännettyä paremmaksikin jos siihen tahtoa olisi.

Sitten joku voi tietysti taas sanoa, että miksi minä en lähde sinne liittoon vaikuttamaan? No siksi ettei todellakaan riitä mielenkiinto taistella tuulimyllyjä vastaan, eli niitä vanhemman kaartin änkyröitä joita se porukka on täynnä. Lisäksi pitäisi olla mahdollisuus juosta erilaisissa kissanristiäisissä, sitä ei ole. Haluan kehittää osaamistani työssäni ja noita prosesseja joiden parissa työskentelen nyt kun siihen mahdollisuutta on, lisäksi on omaa yritystoimintaa joka vie aikaa ja vielä tuo sijoituspuuhastelu. Änlyröitä vastaan saa veivata joku muu. Rahasta tuota voisi tehdä, harrastuksena ei ikinä.

- - - Updated - - -

No en mä kyllä yhtään enempää arvosta työnantajan näkökulmasta teknologiateollisuutta.

Taitaa noissa liitoissa olla se vika niin työnantaja kuin työntekijä puolella että muutamien suurien työnantajien mukaan hommia sorvaillaan ja koko liittojenkin touhu on niin politisoitunutta hyväveli hommaa että huhhuijaa.

Aika jännä että vaikka työnantaja ja työntekijät yhteisesti päättäisivät erota sekä työnantaja että työntekijä liitosta ja sopia aivan täysin keskenään asiat (en väitä että tämä olisi realismia), silti näiden liittojen päätökset koskee työpaikkaa :) Vaikka siis nämä ovat RY:itä ja tietääkseni jos on yhdistymisvapaus niin kai on olemassa myös yhdistäytymättömyysvapaus. Ois aika vittumaista jos vaikka postimerkinkeräilijät RY:n päätökset koskis mua lähettäessäni postikortteja veikken yhdistykseen kuulukkaan.

Juuri tämä on se ongelma. Ja tätä en osannut tuossa äskeisessä replyssäni tuoda esiin. Luin tämän vasta kun sen kirjoitin, vastaukseni Pezkulle siis. Tuo politisointi niin helvetin ärtyttävää ja jo lähtökohtaisesti sellaista kähmimistä ja koijaamista että haluan pysyä siitä sopasta erossa kokonaan. Muistan vain taannoin kun tästä paasasin niin minulle tuli ehdotuksia että miksi en lähde vaikuttamaan itse asiaan. Ei tarttisi varmaan kauaa "vaikuttaa" kun saisi lähdöt sieltä.

Mutta juuri näin se menee kun Jami kertoi. Hyvävelikerho siellä puuhaa keskenään ja kabineteissä luvataan vähän sulle ja mulle ja kaverille kulissien takana ja sitten taas jatketaan "neuvotteluja".

Tuolla lööppi puolella kirjoittelin mielipiteeni tästä matalapalkka hommasta, niin lainaanpa itse itseäni tännekkin. Eli tällaiseksi vois minusta suomessa hommaa yrittää sorvata:

Muutenkin ihan paskapuhetta nuo matalapalkkapuheet. Ei matala palkkaisilla aloilla se palkka ole tälläkään hetkellä esteenä vaan se että sivukulujen kanssa kustannus työnantajalle on melkein kaksinkertainen ja työntekijälle jää näppiin ehkäpä 80%. Jospas tehdään sellainen palkkajärjestelmä että tuloveroprosentti lähtee 0 ja sivukulu myös nollasta. Sillon jos oikeen paskasta duunista maksat työntekijälle 1600 euroa, se maksaa työnantajalle 1600 eur eikä 3200 niinku nykyään (eli siis sitä työtä ei teetetä) ja työntekijä saa näppiin sen 1600 euroa.

Jotenkin luulisin että tuo tulisi halvemmaksi valtiolle kuin maksaa korvauksia kotia, kannattaisi teettää matala katteista työtä ja kaiken lisäksi työntekijä saisi sellaisen liksan mikä taitaa olla parempi kuin nykyään matalimmat nettopalkat.

Jos oikein fiksuiksi aletaan niin tehdään vielä sellainen systeemi että jokainen työssäkäyvä voi vähentää verotuksessa maksamansa palkat suoraan ilman mitään työnantajaksi rekisteröitymistä. Esim 1600 euroa ei hyvä tuloiselle ole paha raha kotiapulaisesta kun 50% verolla itelle jäis maksettavaa maalaismatematiikalla 800 eur.

Back
Ylös Bottom