Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Joo 100% samaa mieltä. En ole ikinä tajunnut, miksi perhe, jossa kumpikin puoliso tienaa X tonnia kuussa, maksaa vähemmän veroja kuin perhe, joissa toinen tienaa nolla ja toinen 2X. Oman talouden kohdalla nuo puolison nollatulot johtuvat terveyteen liittyvistä ongelmista, joten lievästi sanottuna vitutti Urpilaisen solidaarisuusveropuheet. Julkiselta puolelta ei noihin terveysongelmiin ollut tarjolla mitään apua.

No, olen muuttamassa takaisin maahan, jossa "married filing joint" onnistuu, joten ehkä tästä ei sovi liikaa jupista.

Joo 100% samaa mieltä. En ole ikinä tajunnut, miksi perhe, jossa kumpikin puoliso tienaa X tonnia kuussa, maksaa vähemmän veroja kuin perhe, joissa toinen tienaa nolla ja toinen 2X..

Kyllä sillä on väliä työn tarjonnan näkökulmasta. Ja eikös me kaikki haluta nostaa työn tarjontaa tässä tilanteessa, se kun meidät nostaa tästä talousahdingosta. Kaikki kynnelle kykenevät töihin.

Kyllä sillä on väliä työn tarjonnan näkökulmasta. Ja eikös me kaikki haluta nostaa työn tarjontaa tässä tilanteessa, se kun meidät nostaa tästä talousahdingosta. Kaikki kynnelle kykenevät töihin.

Terve Juhana..

Kitketään me ne rikkaruohot vanhasta pellosta.. Ei varmaan ensimmäinen rajoite suomen talouskasvulle ole se että ei ole työvoimaa. Ja rajathan on auki jos ei työvoima muka Suomessa riitä niin sitähän saa vaikka Sveitsistä asti.

Tai Somaliasta. Tai Syyriasta. Koneinsinöörejä, you know...

Suomen tulli-ohjelman kurdimuija on aika hottis versio.

Mutta joo, eiköhän jos työvoimapulaa ilmenee firmat osaa ihan itte rekrytoida sieltä mistä tarpeelliseksi katsoo.

Jos jotain täällä on hyvää niin ei ainakaan ihan ekana lopu työttömät kesken.

Joo 100% samaa mieltä. En ole ikinä tajunnut, miksi.. .

Emäntä joutui vaihteeksi työttömäksi määräaikaisen loputtua ja hän joutui tekemään selonteon puolison eli minun yritys omistuksista. Jos vaikka omistan jotain yritystä niin paljon että minun velvollisuus on hänen työllistäminen. Suomessa työttömyyskorvaukseen on oikeutettu kaikki muut paitsi yrittäjät, heidän puolisot tai muut samassa osoitteessa asuvat. Samaan aikaan veroja maksan vain aivan kuin käyttäisin rahat itseeni enkä huolehtisi emännästä ollenkaan.

No kaikki liiketoiminnan investoinnit teen nykyään ulkomailla joten kokonaisuudessaan tämä on pisara meressä. Hyvältä näyttää suomen tulevaisuus kun korkeasti koulutetut (dopey) ja tyhmät yrittäjät (minä) kokevat järjestelmän huonoksi ja epäoikeudenmukaiseksi. Onneksi julkisen talouden kannattajat viihtyvät.

e: tämä ei ole ainut asia vaan esimerkiksi yrityksen arvon verotusta ja osinko oikeus verotusta verottaja tulkitsee kahdella eri tavalla, molemmilla kertaa itselleen edullisesti, joka saa minun lojaalisuuden nollaan verottajaa ja Suomi Oy:tä kohtaan (Suomi Oy erotuksena Suomesta jota kohtaan olen isänmaallisena erittäin lojaali. En vain koe enää nyky yhteiskuntaamme sinä meidän isänmaanamme vaan jonain byrokratia helvettinä jolta Suomi pitäisi pelastaa.)

Emäntä joutui vaihteeksi työttömäksi määräaikaisen loputtua ja hän joutui tekemään selonteon puolison eli minun yritys omistuksista. Jos vaikka omistan jotain yritystä niin paljon että minun velvollisuus on hänen työllistäminen. Suomessa työttömyyskorvaukseen on oikeutettu kaikki muut paitsi yrittäjät, heidän puolisot tai muut samassa osoitteessa asuvat. Samaan aikaan veroja maksan vain aivan kuin käyttäisin rahat itseeni enkä huolehtisi emännästä ollenkaan.

No kaikki liiketoiminnan investoinnit teen nykyään ulkomailla joten kokonaisuudessaan tämä on pisara meressä. Hyvältä näyttää suomen tulevaisuus kun korkeasti koulutetut (dopey) ja tyhmät yrittäjät (minä) kokevat järjestelmän huonoksi ja epäoikeudenmukaiseksi. Onneksi julkisen talouden kannattajat viihtyvät.

e: tämä ei ole ainut asia vaan esimerkiksi yrityksen arvon verotusta ja osinko oikeus verotusta verottaja tulkitsee kahdella eri tavalla, molemmilla kertaa itselleen edullisesti, joka saa minun lojaalisuuden nollaan verottajaa ja Suomi Oy:tä kohtaan (Suomi Oy erotuksena Suomesta jota kohtaan olen isänmaallisena erittäin lojaali. En vain koe enää nyky yhteiskuntaamme sinä meidän isänmaanamme vaan jonain byrokratia helvettinä jolta Suomi pitäisi pelastaa.)

Onko siis hylkypaperit tulleet jo työttömyysrahasta?
Yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvasta

Mä näkisin ainakin, että voinee saada työttömyyskorvausta jos on aivan eri alalta tuo emäntäsi. Eli ei voi olla yritystoiminnassasi mukana, koska ei osaa/pysty?

Itseä nimittäin kiinnostaa miten tuollainen tilanne sutviintuu.

Onko siis hylkypaperit tulleet jo työttömyysrahasta?
Yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvasta

Mä näkisin ainakin, että voinee saada työttömyyskorvausta jos on aivan eri alalta tuo emäntäsi. Eli ei voi olla yritystoiminnassasi mukana, koska ei osaa/pysty?

Itseä nimittäin kiinnostaa miten tuollainen tilanne sutviintuu.

Ei ole tullut kun vasta haetaan ja aiemminkin meni läpi joten varmaan tälläkin kertaa. Työttömyyskorvaus tai mikä onkaan nimeltään on harkinnan varainen ja ilmeisesti joka kerta harkitaan uudestaan.

Pointti on epäoikeudenmukaisuus. Miten helvetissä minun omistukseni voivat vaikuttaa puolison työttömyyskorvaukseen. Ja joka kerta emännän pitää tehdä selvitys vaikka tiedot kyllä löytyvät viranomaisilta itseltään. Lisäksi mitähän sanoisi ammattiliitto jos irtisanoisin ammatti ihmisen ja palkkaisin emännän tilalle perusteena työttömyys viranomaisten vaatimus. Sata varmasti veisivät työtuomioistuimeen.

Tahallista pompottamista, järjestelmien toimimattomuutta ja ennen kaikkea yrityksen omistamisen kriminalisoimista sanon minä. Kuvastaa demari suomen asennetta.

Ps Loimaan kassa toimii mahtavasti kun vaan lausunto viranomaisilta saadaan. Parissa viikossa alkaa korvaukset juoksemaan. Kyllä naurattaa kun samaan aikaan metallin kassaan kuuluvat odottavat rahoja kuukausi kaupalla ja kassa pyytää kaikenlaisia lisä lausuntoja työnantajalta. Ja jäsenmaksut ovat sentään moninkertaiset.

Ei ole tullut kun vasta haetaan ja aiemminkin meni läpi joten varmaan tälläkin kertaa. Työttömyyskorvaus tai mikä onkaan nimeltään on harkinnan varainen ja ilmeisesti joka kerta harkitaan uudestaan.

Pointti on epäoikeudenmukaisuus. Miten helvetissä minun omistukseni voivat vaikuttaa puolison työttömyyskorvaukseen. Ja joka kerta emännän pitää tehdä selvitys vaikka tiedot kyllä löytyvät viranomaisilta itseltään. Lisäksi mitähän sanoisi ammattiliitto jos irtisanoisin ammatti ihmisen ja palkkaisin emännän tilalle perusteena työttömyys viranomaisten vaatimus. Sata varmasti veisivät työtuomioistuimeen.

Tahallista pompottamista, järjestelmien toimimattomuutta ja ennen kaikkea yrityksen omistamisen kriminalisoimista sanon minä. Kuvastaa demari suomen asennetta.

Ps Loimaan kassa toimii mahtavasti kun vaan lausunto viranomaisilta saadaan. Parissa viikossa alkaa korvaukset juoksemaan. Kyllä naurattaa kun samaan aikaan metallin kassaan kuuluvat odottavat rahoja kuukausi kaupalla ja kassa pyytää kaikenlaisia lisä lausuntoja työnantajalta. Ja jäsenmaksut ovat sentään moninkertaiset.

Olen skipannut pari yritysosakkuutta juuri tästä syystä. Olisi ollut mahdollisuus omistaa vaikka 30% mutta ei siitä mitään tule, joutuu byrokratian hampaisiin heti jos ei hommat menekkään mallikkaasti ja jos menee niin sitten on vähintään verottajan hampaissa. Ihan saatanan sairas systeemi.

Tämähän pitäisi aina tehdä niin että ottaa perieron ja tällöin ei vaimon työttömyydet vaikuta ja saisi vielä kaikki tuetkin mitä ei perus perhe saa ikinä.

Kaikkia niitä jotka tulee itse toimeen ja haluaa jopa mahdollistaan muiden toimeentulon, kyykytetään ja tylytetään. Ihan kun se ei riittäisi että kaikki on jo vitun kateellisia. No eipä itse tästä tarvi murehtia, enkä tiiä kyllä että kiinnostaako enää edes pyrkiä mihinkään. Menee vaan siitä mistä aita on matalin.

Korjataan vielä vähän edellistä. Eli joutuu byrokratian hampaisiin heti jos omistaa vaikka sen 30% yrityksestä eikä se oikein ota tulta alleen ja toinen joutuu työttömäksi. Pitää alaa perustelemaa eri suuntiin että miksi ei sitä puolisoa pysty työllistämään ja on jonkun kasvottoman lautakunnan päätöksen varassa että pystyykö vai ei. Siinä ei paljon realiteetit paina. Parempi vaan kun ei edes ota riskiä jos haluaa yöunensa nukkua.

Eikös se tässä teidän ideologisessa viitekehyksessä mene niin, että ihmiset ovat työttömiä, sairaita, vammaisia jne. aina omasta syystään?

Ei kait sitä nyt yhteiskunnan pidä alkaa Jamin vaimon työttömyyttä tukemaan (varmaan kouluttautunut väärälle alalle, huono töissään tai jokin muu henkilöön itseensä liittyvä syy) kun ei töitä löydä? Ja sama pätee varmaan Dopeyn vaimoon. Sairaudethan ovat ihmisen ihan oma vika. Niinhän sitä tässäkin ketjussa on sanottu, ettei esim. ylipainon ja diabeteksen aiheuttamista sairauksista pitäisi korvata mitään? Kun on ns. "oma vika"?

Kuten hieno mies Nalle Wahlroos on sanonut,
"Emme voi jatkaa ... köyhyyden sekä rikkinäisten perheiden taloudellista tukemista."

Wahlroos kyykytti köyhiä ja rikkinäisiä perheitä | Uusi Suomi

niin no eikö tässä juuri sanottu, että esim. Dopeylle pitäisi antaa mahdollisuus itse tukea omia perheenjäseniään perheverotuksen muodossa? Tämähän veisi siihen suuntaan, että yhteiskunnan sijaan perheet voisivat pitää huolta toisistaan.

Ja perheiden toisensa tukeminen olisi väärin miten?

Ihanteellinen yhteiskunta on sellainen jonka olemassaolo on taustalla kuin virustorjunta tietokoneessa ja näkyy lähinnä jos esimerkiksi ylittää yhteiskunnan rajan ja tien laidalla on kyltti missä on eu-tähdet ja lukee Finland.

Miksei ne jotka haluaa mahdollisimman isällisen otteen ja valtion kontrollin voisi ihan vapaaehtoisena alistaa itsensä valtion alle ja vaikka vapaaehtoisena raportoida viikoittain kelalle mitä on tehnyt, ja me joille yksilönvapaus on ylin ja tärkein elämänarvo voitaisiin elää sitten miten itse halutaan.

Miks musta tuntuu että suomen talous ei nouse niin kauan kun kaikki ratkaisut liittyy ihan pelkästään nykymallin erilaiseen muunteluun eikä mihinkään radikaalimpaan.
Mä epäilen että jos olisi rohkeutta siirtyä kansalaispalkka-tasavero-perheverotus-kolmikkoon ja lakkauttaa esimerkiksi kela ja kuntien aikuissosiaalityö ja työvoimatoimisto ja siirtyä vaikkapa siihen että palkkatuloissa ei olisi mitään leikkuria jonka vuoksi tuet uudelleenharkitaan jos on osan kuuta töissä, niin tää maa voisi heti paremmin.

Toinen mitä voitaisiin harkita mun mielestä on lopettaa yritystuet ja siirtää siitä tuleva säästö veronalennuksiin.

Ja kaikenlaiset viranomaisten tekemät älyttömät säännöt pois, ihan ihmettelen kuka on onnellinen paikassa missä on sääntöjä ja lakeja 40 hyllymetriä?

Eikös se tässä teidän ideologisessa viitekehyksessä mene niin, että ihmiset ovat työttömiä, sairaita, vammaisia jne. aina omasta syystään?

Tota noin. Minä en puolestani voi ymmärtää, miten ihmeessä ihmisen joka ikinen krapula, nuhakuume, urheiluvamma ja työntekijän lapsen vatsatauti voi olla työnantajan vika ja syy. Työnantajahan joutuu korvamaan kaikki edellämainitut inhimilliset takaiskut.

Ihmiselämään kuuluu tietty osa takaiskuja. Jos niihin joutuisi edes hieman omalta osaltaan varautumaan ja kantamaan edes osan niiden seuraamuksista, niin ehkäpä niitä takaiskuja tapahtuisikin vähän vähemmän. Ihminen kuitenkin itse vaikuttaa omaan elämäänsä enemmn kuin kukaan muu.

Tietenkin heikompia pitää auttaa ja tietynlainen vakuutuksena toimiva yhteiskunnan turvaverkko on jopa tehokas tapa varautua pahanpäivän varalla. Suomessa vaan 85% kansasta luokitellaan heikompien joukkoon eikä ihmistä itseään kannusteta tekemään hänelle itselleen eduksi olevia valintoja.

En nyt sanois että vähäosaisten tukeminen pitäis ajaa täysin alas vaan kehittää parempi järjestelmä joka mahdollistaa tehokkaasti riittävän elintason. Nykyjärjestelmä on asumis- ja elinkustannusten suhteen järjetön.

Tuskin nyt ihan mallia kunnan jauhot sentään..

Perheverotushan pahentaisi entisestään Suomessa nyt jo olevaa ongelmaa eli pienituloisten ei kannata käydä töissä. Jos perheessä toinen on pienituloinen ja toisella selkeästi keskiarvoa paremmat tulot, monissa perheissä se pienituloinen jäisi kotiin makoilemaan. Sitten eron tullessa ihmeteltäisiin, kun pitäisi ihan itse elättää itsensä, mutta kun ei ole työkokemusta niin huudetaan valtiota apuun.
Enkä muutenkaan ymmärrä miksi yksinasuvien pitäisi suurempien kulujensa lisäksi ruveta rahoittamaan vielä sitä, että pariskunnista toinen jää kotiin makoilemaan.

Perheverotushan pahentaisi entisestään Suomessa nyt jo olevaa ongelmaa eli pienituloisten ei kannata käydä töissä. Jos perheessä toinen on pienituloinen ja toisella selkeästi keskiarvoa paremmat tulot, monissa perheissä se pienituloinen jäisi kotiin makoilemaan. Sitten eron tullessa ihmeteltäisiin, kun pitäisi ihan itse elättää itsensä, mutta kun ei ole työkokemusta niin huudetaan valtiota apuun.
Enkä muutenkaan ymmärrä miksi yksinasuvien pitäisi suurempien kulujensa lisäksi ruveta rahoittamaan vielä sitä, että pariskunnista toinen jää kotiin makoilemaan.

Noinkohan se nyt sittenkään menisi?

En minä ainakaan viittisi elättää emäntää ja tuskin sekään minua. Tai no kyllähän tuohonkin ratkaisut löytyisi, mutta jos sanoo ääneen niin ammutaan saunan takana sovinistina samantien.

Enkä usko että läheskään kaikki haluaisi edes elää toisen elättinä. Jos riittävän isot tulot on niin se on mahdollista ihan nykyselläänkin. Ja kun mennään pois Pakkikselta niin mennään siihen maailmaan missä tienataan se n. 2000 ehkä 3000 euroa kuukaudessa, ei tuolla vielä elätetä kotona loisivaa puolisoa. Näissä keskusteluissa saa pikkusen väärän kuvan kaikesta.

Itse kannata perheverotusta vaikka itselle siitä ei mitään hyötyä olisikaan, suht samoilla vuosituloilla mennään vaimon kanssa.

Eikös työttömyystuen pitäisi lähinnä olla tukiraha jolla juuri ja juuri pärjää kunnes löytää töitä. Nyt on senverta systeemin hyväksikäyttäjää tässä maassa, että pakostakin se kirpasee sitä joka töitä painaa täysillä.

Nallekarkit kun ei mee valitettavasti ikinä tasan.

Noinkohan se nyt sittenkään menisi?

En minä ainakaan viittisi elättää emäntää ja tuskin sekään minua. Tai no kyllähän tuohonkin ratkaisut löytyisi, mutta jos sanoo ääneen niin ammutaan saunan takana sovinistina samantien.

Enkä usko että läheskään kaikki haluaisi edes elää toisen elättinä. Jos riittävän isot tulot on niin se on mahdollista ihan nykyselläänkin. Ja kun mennään pois Pakkikselta niin mennään siihen maailmaan missä tienataan se n. 2000 ehkä 3000 euroa kuukaudessa, ei tuolla vielä elätetä kotona loisivaa puolisoa. Näissä keskusteluissa saa pikkusen väärän kuvan kaikesta.

Itse kannata perheverotusta vaikka itselle siitä ei mitään hyötyä olisikaan, suht samoilla vuosituloilla mennään vaimon kanssa.

Sinänsä olet oikeassa, että tuo vaatii sellaiset tulot, että jokatapauksessa parempituloinen voisi elättää molemmat kohtuullisella elintasolla halutessaan ja tuli vähän liioiteltua, että moni jäisi kotiin. Kuitenkin tuo veisi tärkeitä euroja siitä pienestä marginaalista, joka nyt kannustaa pienituloista käymään töissä verrattuna kotona olemiseen.
Lisäksi tuosta olisi seurauksena sellaisiakin mahdollisuuksia, että enemmän tienaava pariskunta maksaisi vähemmän veroja palkastaan kuin vähemmän tienaava yksinasuja. Tai siis tuohan on toki meidän nykyisellä mukavasti progressiivisella verotuksella mahdollista, mutta sekin vain pahenisi.
Kun kukaan ei erikseen maininnut, että ehdotus koskisi vain lapsiperheitä, oletan että tässä halutaan vain parantaa nyt jo parhaiten toimeentulevien tilannetta ilman, että tästä on johdettavissa mitään välillisiä hyötyjä työntekemisen kannattavuuden tms paranemisen muodossa.

Back
Ylös Bottom