Kiinnostaa myös millä keinoin kyseinen virasto kieltää jotain kahden viikon päästä olevaa, perustellen sitä kieltoa tammikuussa 2015 voimaan tulevalla lailla.
Kerrankin virkamies on aikaansa edellä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiinnostaa myös millä keinoin kyseinen virasto kieltää jotain kahden viikon päästä olevaa, perustellen sitä kieltoa tammikuussa 2015 voimaan tulevalla lailla.
ING-pankin ekonomisti Carsten Brzeski toteaakin uutistoimisto Reutersille, että Saksa tarvitsee pienen ihmeen syyskuun lukuihinsa välttääkseen taantuman. Pudotuslukujen suuruus muistuttaa häntä 2009 vuoden romahduksesta.
Saksan taloustutkimuslaitokset kokosivat voimansa yhteen vaatimaan Saksan hallitukselta elvyttäviä toimenpiteitä. Myös Ranska ja Italia ovat anoneet Saksalta elvyttävämpää talouspolitiikkaa, sillä se voisi auttaa näiden maiden vientilukuja.
Yks hyvä säästämisen kohde olisi myös ammatillinen koulutus. Nuorisopuolella opiskellaan pääsääntöisesti 3 vuotta, asioita jotka oppisi työelämässä noin puolessavuodessa. Itse olen aikuispuolella ja olen huomannut kuinka paljon on sitä ihan joutavanpäiväistä koulutusta.
Yks hyvä säästämisen kohde olisi myös ammatillinen koulutus. Nuorisopuolella opiskellaan pääsääntöisesti 3 vuotta, asioita jotka oppisi työelämässä noin puolessavuodessa. Itse olen aikuispuolella ja olen huomannut kuinka paljon on sitä ihan joutavanpäiväistä koulutusta.
No mut mietipä mitä tapahtuis työttömien määrälle. Kun suurin osa opiskelee juuri mitään oppimatta 25v asti, tilastot näyttää paremmilta.
Kiristävää finanssipolitiikkaa taantumassa? Ei ihan oikeasti vittu voi olla näin typerä jätkä maan pääministerinä.
Haluaisin, vittu, ihan oikeasti kuulla tämän pellen artikuloivan miten kiristävällä finanssipolitiikalla esimerkiksi parannetaan yksityisen sektorin asemaa ja saadaan se investoimaan?
Reagania mukaillen. Se on taantuma kun naapuri saa kenkää. Lama kun itse saa kenkää ja nousukausi kun NHB ja kaikki sen kaltaiset saa kenkää![]()
Tuohan on normaalia maalaisjärjen käyttöä, että rahojen loppuessa...
Niin ja se tuossa onkin vikana, että kyseinen ajattelu edustaa keittiöekonomistin näkemyksiä, jossa virheellisesti yksityinen ja julkinen sektori nähdään samoina. Tuloskin on ollut sen näköinen.Tuohan on normaalia maalaisjärjen käyttöä, että rahojen loppuessa karsitaan kulutusta ja kiristetään vyötä.
1) Terveelle pohjalle? Yksityinen ja julkinen sektori eivät edelleenkään toimi samalla kirjanpidolla. Asiaan tutustumisen voi aloittaa keskuspankkijärjestelmän toiminnan selvittämisellä.Tärkeintä on saada julkinen sektori terveelle pohjalle ja valtion velkaantuminen loppumaan - vaikka se tarkoittaakin julkisten palvelujen karsimista ja hetkellisesti jopa lisääntyvää työttömyyttä. Pitkällä tähtäimellä on myös yksityisen sektorin etu, että meillä on pienellä budjetilla toimiva tehokas julkinen sektori.
Mun mielestä tuo sun huhaa-argumentointi ammentaa enemmän sosialistisesta realismista.
Paitsi että rahat eivät ole loppu, joten tuossa argumentissa ei ollut mitään järkeä.
Juuh, okei. Velkakello.fi
2) Yksityisen sektorin etu olisi, että julkinen sektori tasapainottaa suhdannevaihteluita ja huolehtii kulloinkin oikeasta aktuaalisesta kysynnästä, joka määrittää talouden tilan. Nyt ollaan luovuttu tuosta funktionaalisesta tavoitteesta Euroopassa vahviten.
Ei voi kuin tykittää liketys-nappia Goodwinin muutamaan edelliseen postaukseen. Samoja ajatuksia herää itselläni. Ottaa oikeasti päähän Stubbin älyllinen epärehellisyys ja se, ettei talouspoliittisia näkemyksiä perustella riittävästi. Perusteluilla tarkoitan tarkkaa kuvaamista, miten finanssipolitiikan kiristäminen johtaa talouskasvuun ja kuinka rakenteelliset uudistukset auttavat nykyistä tilannetta. Mukavaa olisi kuulla laajemminkin, uskoo Stubb johonkin pitkän aikavälin kasvuun, johon lyhyen aikavälin tekijät eivät vaikuta.
Ainoa asia, jossa on haittalisen kova inflaatio menossa, on talousasiantuntijan titteli.
Käytännössä Suomessa pitää tehdä isoja rakenteellisia uudistuksia. Niitä ei pystytä tekemään hyvän sään aikaan tässä poliittisessa tilanteessa. Näin se vaan on.
Ammattiyhdistysliikkeet eivät suostu mihinkään joustoihin tai edes eläkeiän nostoihin. Se on heti lakko, jos joku edes vihjaa moista.
Oma suosikkini liitoista on Lääkäriliitto, joka on todellinen mestari kabinettipelissä. Vai miltä tämä kuulostaa? Ensiksi lobataan huono tarjonta (riittämättömät koulutusmäärät kokonaisuudessa ja eri erikoistumisaloilla) ja sitten lobataan kysyntä kattoon (hoitotakuu-laki). Ja tadaa! Ollaan luotu helvetin kallis järjestelmä ja kaikille duunia jopa niin että 40% voi tehdä osa-aikaista työtä. Veronkierrosta en edes aloita kirjoittamaan. Ja huvittavinta on, että kaikki tämän idioottimaisen himmelin osaset ovat poliitikoiden käsissä. Koulutuspaikkoja voisi nostaa vaikka tuplaten lääkärien laadun kärsimättä ja hoitotakuu-lainkin voisi tehdä realistisemmaksi.
Onhan rakenteelliset uudistukset ihan hyvä tehdä, mutta miten ne saavat aikaan talouskasvua?