Rankkuri: tarkoitin, että yrityksen työntekijällä on
yrityksensä suhteen eri motiivit kuin valtion kansalaisella
valtionsa suhteen. Tämän vertauksen kannalta on ihan sama, onko yrityksen työntekijä valtion kansalainen vai ei. Puhutaan kansalaisen suhteesta valtioon ja työntekijän suhteesta yritykseen, koska aja-tollah aiemmin esitti noiden suhteiden olevan samanlaiset.
Reaalimaailmassa työntekijöillä ja virkamiehillä on vastuuta. Mutta jos työntekijälle/virkamiehelle annetaan päätäntävalta itsestään, ei hänellä tietenkään siinä tapauksessa ole vastuuta. Yrityksessähän omistaja on vastuussa kaikesta; en puhu nyt täsmällisesti laillisesta vastuusta, vaan siitä käytännön vastuusta, että omistaja maksaa niin rahallisesti kuin muillakin tavoin. Jos työntekijä A saa päättää omista asioistaan kuten palkastaan, niin hän voi nostaa sitä rajattomasti, koska ei itse joudu maksumieheksi eli vastuuseen.
Virkamies maksaa veroja, mutta mikäli hänellä on päätäntävalta asioistaan ja hän nostaa omaa palkkaansa, vaikutus omaan veroprosenttiin on pienempi kuin bruttotulojen nousu. Siten virkamies on samassa asemassa kuin yrityksen työntekijä.
Asia on erittäin yksinkertainen, luulen että tapahtui vain väärinkäsitys.
Vähemmistöjen oikeuksia ja jo edellä mainitsemia asioita voidaan suojata esimerkiksi perustuslailla, joten on se aika lailla tuulesta temmattu väite.
Kuinka voidaan olla varmoja, että pitkällä aikavälillä ei perustuslakiakaan muuteta enemmistöä suosivaksi? Joku Hitler kiihottamaan kansaa, niin kyllä äkkiä löytyy väestä virtaa perustuslain modaamiseen, vaikka se aikaa ja vaivaa kysyisikin. Disclaimer; en väitä, että olisit väärässä. Olen noob politiikan saralla, yritän van saada oppia.