Olen kyllä sitä mieltä, että tuo olisi ideana hieno. Kuitenkin mun mielestä suurin ongelma nykyisen työttömyyden purkamisessa on se, että henkilön ei kannata mennä esim. Helsingissä töihin 1100 euron kuukausipalkalla, kun saman saa toimeentulotuesta. Ei vaan kertakaikkiaan mun mielestä voi olla kestävää, että täysin toimettomille ihmisille maksetaan saman verran palkkaa toimeentulotukena kuin kaikki päivät työskentelevälle siivoojalle. Tällainen epäkohta pitäisi kyllä ehdottomasti poistaa jollain tavalla. Enkä jaksa uskoa, että tässä maailmantilanteessa tätä pystyttäisiin poistamaan sillä, että siivoojien tms. heikosti palkattujen ammattien minimipalkka hilattaisiin jonnekin 1500 euroon, vaan kyllä tässä täytyisi ihan realistisesti miettiä, että maksetaanko toimettomille jo liikaa tukia.
Työmarkkinatukea vastaan täytyy hakea työtä ja sitä maksetaan 32,46 euroa viitenä päivänä viikossa (yksin asuva) ja tämän lisäksi maksetaan asumistukea kohtuullista asumiskustannuksista. Laskin joskus itse, että Helsingissä 550 euron vuokrasta maksetaan asumistukea 317 euroa. Tämän päälle pitää ostaa ruokaa, maksaa bussikortit, laskut yms. Tulot vähennetään tästä. Toimeentulotuesta myös maksetaan veroa.
Toimeentulotuki on 477 euroa kuussa ja siihen päälle saa asumislisää samalla periaatteella. Kun katsotaan avoimien työpaikkojen määrää suhteessa työttömien määrään niin hieman kärjistäen kun otetaan huomioon kaikki tempputyöllistetyt niin työttömiä on melkein 10x määrä suhteessa avoimiin työpaikkoihin.
Eli vastauksena ei makseta liikaa.
EKP:n mandaatin muuttaminen ei ole mikään amerikan temppu, vaan juridinen sopimus, joka voidaan muuttaa halutessa. Mielestäni keskustelu tästä taloustilanteesta ei etene mediassa, kun jankataan jostain täsmäelvyytyksistä ja pankkiunioneista, kun pitäisi puhua, miksi meillä on tällainen itseään jalkaan ampuva instituutio. Tarvitaan muutakin kuin lisää insinöörejä Etelä-Eurooppaan ja nuorta työväestöä pohjoiseen.