Miten huollat autoasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pitemmittä puheitta, miten huollat/huollatat autoasi?

Itse olen omistanut elämäni aikana kymmenkunta autoa, uudempia ja vähän vanhempia, yhtäkään en ole huollattanut säännöllisesti tyyliin kerta vuodessa. Sitä mukaa olen korjauttanut kun vikoja on ilmennyt.

Nyt kuitenkin alan epäillä omia käyttäytymismallejani. Perin isoisältä nissan sunnyn, jonka hän osti uutena vuonna 1995 ja on huollattanut siitä saakka säännöllisesti kerran vuodessa merkkiliikkeessä ja voi pojat, että auto on eri planeetalta verrattuna minun vanhoihin rasseihini. Kaikki pelaa kuin unelma, auto kulkee kuin enkeli ja tuntuu että jokaikinen hevonen on vielä tallessa konepellin alla.

Ajattelinkin, että rupeampa tästä lähtien huollattamaan autoani säännöllisesti kerran vuodessa merkkiliikkeessä, kuten pappani. Aikaisemmin olen aina vaihtanut öljyt + suodattimen kerta vuoteen ja muut viat korjaillut sitämukaa kun niitä ilmenee.

Miten sinä huollat autoasi?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Viimeisen neljä vuotta vienyt auton lähimpään merkkihuoltoon huoltokirjaan merkityin väliajoin. Toistaiseksi en ole vielä koskaan jäänyt tien päälle maksimissaan viisi vuotta ja alle 80 000 ajetuilla peleillä.
Eipä ole kaduttanut pätkääkään vaikka väittävät Audin, Hondan ja Volvon huoltoa kalliiksi. Huolettomuudesta ja vaivattomuudesta voi vähän maksaakin.

Itse olen omistanut kolme "uudempaa" Audia ja en kyllä ole kertaakaan huollattanut Laakkosella, koska siinä tunnen maksavani pelkästä merkkiliikkeen leimasta. ~80€/h on muutenkin aika rapea hinta huolloille.

Öljynvaihdot teetätän aina millon missäkin AD-huollossa (Autoasi) ja määräaikaishuolloille ja äkillisille ongelmille on oma hovipaja.. erittäin ammattitaitoista väkeä ja uusimmat pelit ja vehkeet löytyy, tämä siis eräs Bosch Car Service Lahdessa. Hintakaan ei oo paha ja aina soittelevat jos tulee jotain yllätyksiä. Laakkosella on vähän sellanen meininki, että vaihdetaan koko kone jos pikkasen venttiilinkopan tiiviste vuotaa. Tämä siis kärjistetty esimerkki, kyllähän niiltäkin ammattitaitoa löytyy.

Perin isoisältä nissan sunnyn, jonka hän osti uutena vuonna 1995 ja voi pojat, että auto on eri planeetalta verrattuna minun vanhoihin rasseihini. Kaikki pelaa kuin unelma, auto kulkee kuin enkeli ja tuntuu että jokaikinen hevonen on vielä tallessa konepellin alla.

Aikaisemmin olen aina vaihtanut öljyt + suodattimen kerta vuoteen ja muut viat korjaillut sitämukaa kun niitä ilmenee.

Miten sinä huollat autoasi?

Vaihdan öljyt ja suodattimen kymppitonnin välein, ja huoltokirjan mukaiset huollot nykerrän itse silloin kun ne huoltokirjassa käsketään tehdä tai kun aistinvaraisesti huomaan heikkouksia.

Syyt joista sinun autosi ovat rapautuneet nopeammin kuin isoisäsi,
liittyvät todennäköisemmin kilometrimääriin ja ajotottumuksiin; ripeää kierrosten revittelyä kaupungissa, paljon kylmäkäynnistyksiä vai verkkaista pitkänmatkan taittoa esilämmitetyllä moottorilla?

Ei siellä merkkihuollossa mitään sellaista huoltoa tehdä mitä asiakas ei osaa kysyä.Määräaikaishuolto on se mikä huoltokirjassa sanotaan.

Zone-sarja -42%
Tämän hetkinen auto Toyota Avensis -00 saa huoltoa ihan merkkiliikkestä ja itseltäni. Öljyt, suodattimet, tulpat yms. kilkkeet oon ite vaihtanu.
Nyt pitäis saada autoa nostettua ilmaan jotta sais hiottua pohjasta pari kohtaa ja uudet massat.

Yhtäkään autoa en ole merkkihuollattanut, vanhoja paskoja kun ovat olleet. Tämän nykyisen pitäisi kait käyttää oikein määräaikaishuollossa nyt kun on hihnan vaihto edessä. Kyllähän ne jotain hyödyllistäkin tekee kuten jarrujen avaus, mitä ei ite tuu tehtyä kuin sitten kun ne ei pelaa tai palat loppu.

Vikojen mukaan lähinnä, vanhoja raatoja kun ovat. Nesteiden vaihdosta ja tasoista toki jatkuvasti pidän huolta mutta muuten tilanteen mukaan vaihdellaan tiivisteitä, kansia tai muita.

Paikallisesssa bosch car servisessä on ammattitaitoa kaksinkerroin Laakkoseen verrattuna eikä hinnat ole pahat, joten siellä golffi vierailee huolto-ohjelman mukaisesti.

Lisäksi tarkkailen öljynmäärää jne, lämmitän koneen pakkasilla ennen ajoa ja yritän muutenkin käyttää oikein.

Pesen kun auto on likainen ja säätiedotus lupaa parempaa. Lisäksi vahaan keväisi, kesäisin ja syksyisin.

Tarkastan nesteet, muuta en osaa tehdä. Renkaatkin vaihdatan lähinnä sen vaivan takia, ei paljoa maksa :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Määräaikaishuolto on se mikä huoltokirjassa sanotaan.

Huoltokirja itsessään ei mainitse kovin perusteellisesti tehtäviä huoltotoimenpiteitä. Omassakin autossa itse huoltolista on sen mittainen että sen suorittamiseen menee noin 1,5h kun toimitaan ripeästi.

Mites on sen virallisen merkkikohtaisen huolto-ohjelman laita näissä "monimerkkikorjaamoissa", kuten Ad, autoasi, autoexpert jne...

Saako ne autonvalmistajalta huolto-ohjelmat jotka on merkkikorjaamoissa, vai millä suunnitelmalla ne noita vuosihuoltoja tekevät?

Eikö valmistaja nimenomaan toimita huolto-ohjelmat omille nimetyille korjaamoilleen. Minkä varassa nämä "nimettömät" toimijat toimivat?

Ajotietokone kertoo, koska pitää huoltaa. Teen huoltokirjan mukaiset huollon (takuu vielä voimassa) mutta en autoliikkeen omassa merkkikorjaamossa, vaan erillisessä huoltoliikkeessä, joka tekee merkkihuoltoja omalla automerkille. Haen öljyn- ja raitisilmansuodattimet etukäteen valmiiksi työmatkan varrella. Saan huollon yleensä odottaessa.

Hinnan ero normaalissa huoltovälihuollossa on parhaillaan satoja euroja liikkeen omaan brändättyyn ryöstöhintaiseen huoltoon verrattuna.

Vanhempaa autoani (Pösö 205) huoltelen itse sen mitä osaan ja sen mitä en osaa niin huollatan tuossa yhdellä tutulla, joka on ihan ammattimies. Tuota uudempaa rassia ei ole vielä tarvinnut huoltaa, mutta kohta olisi 100000:n huolto edessä. Enpä ole tuota vielä miettinyt mihin vien, kun paikkakunnalla ei merkkikorjaamoa löydy. Vaikka eipä tuossa nyt mitään ihmeitä pitäisi olla, remmihommatkin vasta seuraavassa huollossa muistaakseni.

Mites on sen virallisen merkkikohtaisen huolto-ohjelman laita näissä "monimerkkikorjaamoissa", kuten Ad, autoasi, autoexpert jne...

Saako ne autonvalmistajalta huolto-ohjelmat jotka on merkkikorjaamoissa, vai millä suunnitelmalla ne noita vuosihuoltoja tekevät?

Eikö valmistaja nimenomaan toimita huolto-ohjelmat omille nimetyille korjaamoilleen. Minkä varassa nämä "nimettömät" toimijat toimivat?
Tuskimpa noi mitään hirmu salaisuuksia ovat, kun nykyään takuu pysyy voimassa vaikka ei huoltaiskaan merkin "omassa" huollossa joten voisi kuvitella, että olisi myös valmistajan intressissä, että huollot tehdään myös muualla kunnolla.

Itsellä on muuten tuo korjaamoilla ym. käytössä oleva autodata-ohjelmisto. Siinä on kaikkien merkkien ja mallien huoltojen tarkastuskohteet ja ohjeajat. Tuon mukaan huolloissa lähinnä tarkastetaan, että osat ovat kunnossa (valohoito) ja vaihdetaan mahdollisesti öljyt, suodattimet ja tulpat. Toki tarkastetut osatkin vaihdetaan jos ovat siinä kunnossa mutta jos katselee noita huoltohintoja niin uudehkossa autossa, jossa tarkastettavat kohdat ovat yleensä kunnossa melko vähällä työllä revitään isoja rahoja. Tietenkin laitteet ym. maksavat ja jostakin se raha on niihinkin revittävä.

Viime aikoina on ollut paljon puhetta katsastusten korkeista hinnoista mutta jos katsastuksen hintaa vertaa huollon (uuden auton, jossa ei tehdä muuta kuin vaihdetaan öljyt ja katsotaan, että paikat ovat kunnossa) hintoihin niin katsastus tuntuu jo edulliselta. Katsastuksessahan niin ikään vain tarkastetaan auton kunto.

Imuroin ja ajan autopesuun kerran vuodessa. Ajattelin opetella renkaiden vaihdon, mutten taida jaksaa taaskaan ja ajelen koko kesän kitkoilla.

Jokaisen huollon teetän alan liikkeessä. Kallistahan se on, mutta pääasia, että auto kunnossa.

Mitäs näiden vanhempien autojen kanssa kannattaisi tehdä? Kokemusta itselläni näistä ei hirveästi ole, mutta silti olisi hyvä oppia tekemään kaikki mahdolliset itse.

600e auto. En huolla sitä mitenkään. En edes osaa. Eikä kiinnosta. Rukoilen että pääsen nyt katsastuksesta läpi, niin voin taas olla vuoden huoltamatta sitä.

Renkaat osaan sentään vaihtaa, ja tankata. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom