Miten huollat autoasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ajan autopesuun kerran vuodessa. .

Aika pitkä väli sulla pestä auto, mutta toisaalta ei kyllä harjapesuissa kannattaisi käydä ikinä, ellei tavoite ole tarkoituksellinen maalipinnan tuhoaminen.

Itse olen tehny nyt autooni seuraavia huoltoja;
Jakopään remontti,
Sytytyksen osien remontti,
Jarru remontti,
Takaolkanivelen vaihto ja laakeri remppa,
Vesi pumpun vaihto ja laturin remmin vaihto,
Öljyt ja suodatin tietysti.

Päivääkään en ole auto alaa opiskellut, tekemällä oppii :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Juuri hetki sitten peruin pösön vuosihuollon kun totesin sen olevan 239e. Käytännössä olisin saanut siihen hintaan öljynvaihdon + paineilmalla puhdistetut ilmansuodattimen ja raitisilmansuodattimen. Nestepintojen "tarkistuksen" ja thats it.

Itse hain mobil 1 öljyä (samat notulit) 12 litraa + öljynsuodattimen hintaan 76e. Siinä on öljyt melkein 3 kerraksi ja vaihto onnistui tutun hoitamana autoliikkeessä ilmaiseksi. Eihän se ole kuin 15min työ. Sillä aikaa tuli putsattua paineilmalla ilmansuodattimet ja niihin meni aikaa ehkä se 5min sisältäen ruuvien avaukset että saa ne suodattimet pois. Nesteiden pinnat näkee silmällä itsekin ja 2e mittarilla pystyy mittaamaan jäähdytinnesteen pakkasenpitävyyden. Akun ja laturin kunnon mittaa 6e mittarilla itse.
Jarrupalojen ja levyjen paksuuden näkee hyvin itse kun vaihtaa kesärenkaat alle.

Käytännössä yhden kerran öljyt ja suodatin maksoi siis alle 40e ja jäi sitä öljyä melkein 8 litraa. Säästöä 199e ja aikaa kului se 15min.

Vähän menee offtopiciksi, mutta skootterille sama juttu. Ensikertalaisena öljynvaihto, vaihteistoöljynvaihto ja venttiilien sekä tulpan säätäminen / tarkastus meni alta tunnissa. Google avuksi ja youtube. Moottoriöljyt 3.99e litra, jolla vaihtaa kerran. Vaihteistoöljyt 6.99e litra, jolla vaihtaa 10 kertaa vaihteistoöljyt :) Apteekista 0.6dl ruisku vaihteistoöljyjen lisäämiseen, niin ei mene yhtään hukkaan. Hinta ruiskulle 2.20e. Venttiilien säätämiseen rakotulkki biltemasta alle 2e.
Normihuolto skodeliikkeessä huhujen mukaan 70-120e.

Zone-sarja -42%
Aika samanlaista listaa kuin pakkiiksella.. Auto 17 vuotta vanha joten korjattavaa on ollu ja lähes kaikki on tähän mennessä tullu tehtyä itse. Takapyörän laakeria en viitsinyt edes lähteä yrittämään, kun kerrottiin että aika vittumainen homma. Liikkeessäkään ei menny ku neljä tuntia sitten..

Todellakin tekemällä oppii eikä hyvät ohjeet ole koskaan pahasta.. :)

Ei kyllä harjapesuissa kannattaisi käydä ikinä, ellei tavoite ole tarkoituksellinen maalipinnan tuhoaminen.
Laittasitko vähän lisää tietoa tästä?
Laiskana ihmisenä ajelen aina huoltoasemien/autokauppojen pesuloihin, joten kiinnostaisi tämä haitallisuus.
Älä ota vittuiluna, tyhmänä vain kyselen.
Joo ja anteeksi OT.

Ne harjakset naarmuttaa auton maalipinnan (vai lakka mutta kuitenkin). Erityisen hyvin nähtävissä auringonvaloa vasten. Suositeltavampaa ottaa harjaton pesu, mieluiten pestä käsin.

Johon liittyen, Autobildin tämän vuoden 7. numerossa aika hyvä artikkeli maalipinnan kunnostamisesta ja vahatesti, joka yllätti itseni..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom