Miten harrastuksen alkuun, motivaatiopulaa...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjensta, olen parikymppinen opiskelijanrenttu ja tekisi mieli päästä parempaan kuntoon, mutta... Pariin otteeseen olen koittanut aloittaa treenaamista, parhaimmillaan motivaatio pysyi yllä kai 3kk, sen jälkeen alkoi lipsua kunnes loppui kokonaan. Olen 185cm ja vähän alle 70kg eli melkoisen ruipelo kaveri. Suurin ongelma motivaation säilymisessä varmaan oli se, ettei tuloksia oikein tullut. Toki varmaan menetelmissäkin oli sanomista... Haluaisin voimaa ja jonkin verran myös lisää massaa, miten tässä pitäisi lähteä liikkeelle? Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan. Aikaa ei kamalasti jää illoille, myöskin voimat ovat koulupäivän jälkeen usein sen verran vähissä että mielummin lojuu sohvalla kuin tekee mitään viisasta tai terveellistä. Ehkä sitä pystyisi pari iltaa viikossa treenaamaan kouluaikaan, kolmekin jos oikein yrittää mutta luulen ettei kolmea kertaa viikossa tulisi lähdettyä riehumaan kuitenkaan kovin usein. Vinkkejä, neuvoja, ideoita... Kiitoksia jo tässä vaiheessa!

Valita vanhemmille että ei ole energiaa opiskeluun ja pestaa personal trainer kolmeksi kuukaudeksi. Kun treeni- ja ravinto-ohjelmat on kunnossa ja nukkuu tarpeeksi, niin on energiaa käydä salilla, ja kyllä sitä aikaakin löytyy - sohvalla lojumisesta kolme-neljä tuntia viikossa pois. Yleensä motivaation puuttumiseen auttaa se, että ei pohdi onko sitä motivaatiota. Repii vain itsensä salille ja treenaa sata lasissa.

Kun on hyvä pohja treenaamiselle, treenipainot eri liikkeissä nousee niin tiheään, että ei voi olla kehittymättä ja huomaamatta kehittyvänsä.

kaksi kertaa viikossa riittää mainiosti alkuun. harrastus kannattaa aloittaa ruokavaliosta ja elämäntavoista, hyviä vinkkejä on tämä palsta pullollaan. on meinaan hyötyä ruokavaliosta ilman salilla käyntiäkin.

kun treenistä alkaa saamaan irti hieman enemmän (tuloksia, pumppeja, endorfiiniä..) niin jossain vaiheessa tulee priorisoitua harrastukset uuteen järjestykseen ja varmasti sitä aikaa löytyy myös salille ja motivaatio lähtee nousuun.

jos et saa tuloksia nopeasti, motivaatio laskee. siksi ruokavalio kuntoon mielellään vaikka jo ennen saliharrastuksen aloittamista.

treeneistä:
otat aluksi tavoitteeksi vaikka tuon kaksi treenikertaa viikossa. esimerkiksi kaksijakoisella ohjelmalla.

ruokavaliosta:
pyrit syömään mahdollisimman tasaisin väliajoin. kiinnitä huomiota ruokien sisältöihin. esim. koulussa valitset proteiinipitoisimman (kalaa, kanaa, lihaa) ruuan. proteiinia tulisi saada hyvistä proteiininlähteistä 2g/painokilo päivässä ja kaloreita ainakin 500kcal yli kulutuksen.

Timba79 sanoi:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=31283

Tuossa on ketju siinä Willieltä loistava postaus aloittelijalla. Kannattaa ehdottomasti lukasta läpi. :thumbs:

Tuli mieleen vain, että minkä takia muuten täällä ei ole sellaista "Tärkeä" -threadiä kiinnitettynä tuonne ylös, missä olisi "täydellinen" aloituspaketti treeniä aloitteleville treenaajille? Eli siinä käytäisiin läpi yhdessä postauksessa treeni, ravinto, lepo ja motivaatio noin pääpiirteissään. Näihin asioihin tulee kuitenkin kyselyjä jatkuvasti (ehkä suurin osa).

Tuo olisi mielestäni niin monimutkainen postaus, että sen suunnitteluun voisi jo käyttää yhden threadin. Eli joku tekee kunnon pohjapostauksen, ja sitä sitten muokattaisiin joukolla siinä samassa threadissä, kunnes saavutettaisiin jonkunasteinen konsensus aiheesta. Luonnollisesti tuon pitäisi olla jonkun moderaattorin (esim. Timban?) vastuulla, joka muokkaisi aloituspostausta ehdotusten mukaan.

Tietenkään yhteen postaukseen ei voi saada kaikkea treenaamiseen liittyvää, mutta voitaisiin luoda sellainen lähtökohta, joka olisi hyvä pohja ja jonka avulla
pakkotoiston selailukin olisi heti kättelyssä mielekkäämpää. Kyllähän kaikki tieto jo täältä löytyy, mutta aloittelijalle olisi ensisijaisen tärkeää, että se olisi kaikki koottu yhteen postaukseen, jonka lukemalla olisi lähtökohdat jo ihan hyvissä kantimissa.

Mä tuskin olisin mennyt judotunneille tai salille, jos mulla olisi ollut enemmän naisia ja vähemmän vihamiehiä yläasteella. Eipä noi ongelmat sillä korjaantunu juurikaan, mutta tapa jäi...

Mikähän siinä on, että jotain pitäis harrastaa, jos ei tosissaan ole kiinnostusta? Jos jossain takaraivossa on sellanen kaukainen haave, että olis kiva jos olis vähän rasvaa ja isot lihakset, mutta ei ole kuitenkaan motivaatiota niiden hankkimiseen, niin miksi sitten ihmetellä?

Jos haluaa jotain, niin sen eteen pitää tehdä töitä. Ellei sitten ole syntymässään saanut sellaisia lahjoja että haba kasvaa kaljaa juomalla. Tai sitten pappa betalar -tyyliseen tilanteeseen. Mutta noin muuten ihmiset tässä maailmassa joutuvat tekemään töitä tavoitteidensa eteen.

Jos kyseisen tavoitteen eteen ei ole valmis tekemään töitä, niin ehkä on pidemmällä tähtäimellä mielekkäämpää pohtia niitä tavoitteita uudestaan? Verrattuna siihen, että 30 vuoden päästä huomaa tehneensä jostain tuntemattomasta syystä helvetisti asioita jotka eivät oikeastaan ole pätkääkään kiinnostaneet. Sohvalla makaamalla ei tarvitse paljon tavoitteita, eikä tarvitse vaivautua tekemään juuri mitään.

Monta kertaa törmää tyyppeihin, jotka valittaa että pitäis olla sitä ja pitäis olla tätä, mutta mitään ne ei ole sen eteen valmiita tekemään. Pistää suoraan sanottuna vituttamaan. En nyt pistä sua tähän joukkoon, kun en miestä tunne, mutta tuon perusteella ollaan vaarallisen lähellä tätä.

Voi kuulostaa tylyltä, mutta tämä ei ole vittuilua, tai kehoitus istua loppuikä sohvalla. Ennemminkin kehotan miettimään että mitä sä oikeasti haluat. Olen aivan varma, että kun sellainen asia löytyy, niin samalla löytyy myös motivaatio. Jos se on kuntosalin sijaan vaikka seinäkiipeily, niin sou what?

Pääasia että pidät siitä mitä teet, etkä tee asioita sellaisista syistä jotka ovat sun itsesi ulkopuolella!

Jep, ihan samaa mieltä Coctonin kanssa. Jos punttihommiin ei yksinkertaisesti löydy tarpeeksi mielenkiintoa, niin kannattaa keksiä jotain muuta tekemistä. Maailma on pullollaan erilaisia erittäin hyviä liikuntamuotoja, kaikille varmasti löytyy mieluinen!

Kuitenkin: Kuntosaliharrastus "sytyttää" suurimman osan ihmisistä sen verran hitaasti, että kannattaa hieman harrastaa pitkäjänteisyyttä. Eli viestiketjun aloittajalle sanoisin: vedä pari kuukautta punttiharrastusta sen kummemmin miettimättä, että huvittaako homma vai ei. Jos kipinä on tullakseen, se kyllä tod. näk. tulee tuossa ajassa. Muussa tapauksessa sitten siirryt muiden lajien pariin.

Tsemppiä liikuntaharrastukseen (oli se sitten mikä tahansa)!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juza76 sanoi:
Tuli mieleen vain, että minkä takia muuten täällä ei ole sellaista "Tärkeä" -threadiä kiinnitettynä tuonne ylös, missä olisi "täydellinen" aloituspaketti treeniä aloitteleville treenaajille? Eli siinä käytäisiin läpi yhdessä postauksessa treeni, ravinto, lepo ja motivaatio noin pääpiirteissään. Näihin asioihin tulee kuitenkin kyselyjä jatkuvasti (ehkä suurin osa).

Tuo olisi mielestäni niin monimutkainen postaus, että sen suunnitteluun voisi jo käyttää yhden threadin. Eli joku tekee kunnon pohjapostauksen, ja sitä sitten muokattaisiin joukolla siinä samassa threadissä, kunnes saavutettaisiin jonkunasteinen konsensus aiheesta. Luonnollisesti tuon pitäisi olla jonkun moderaattorin (esim. Timban?) vastuulla, joka muokkaisi aloituspostausta ehdotusten mukaan.

Tietenkään yhteen postaukseen ei voi saada kaikkea treenaamiseen liittyvää, mutta voitaisiin luoda sellainen lähtökohta, joka olisi hyvä pohja ja jonka avulla
pakkotoiston selailukin olisi heti kättelyssä mielekkäämpää. Kyllähän kaikki tieto jo täältä löytyy, mutta aloittelijalle olisi ensisijaisen tärkeää, että se olisi kaikki koottu yhteen postaukseen, jonka lukemalla olisi lähtökohdat jo ihan hyvissä kantimissa.

Idea on ihan järkevä, mutta tuollainen paketti ei ole ihan nopea ja yksinkertainen kierjoittaa. Äkkiä tulee sivukaupalla tavaraa. Ja mun kynäilijän taidot ei kyllä riitä mitään hyvää selostusta tekemään, vaikka tietoa varmasti olisikin. Että jos joku nyt jonkun oikein hyvän pohjan väsää, niin voisihan sitä harkita lähteä kehittämään eteenpäin.

Voisin sellasen omakohtasen neuvon antaa, että hommaa treenikaveri. Toinen voi aina sitten piiskata toista ja toisinpäin. Sittenkun omaa jo omasta takaa treenihaluja niin sitten ei tarvitse enää välttämättä. Muista vaan, että bodaus on hidasta hommaa. Aina voi kehitystä jatkaa, pitää vaan löytää oikea ohjelma.

Amatöörihän kirjoitti että on punttausta muutamaan kertaan kokeillut, pisimmillään kolme kuukautta. Tosiaan on kyllä totta mitä Jamaha sanoit, että aikaa menee kipinän sytyttämiseen. Ite tein sellasen diilin itteni kanssa, että kuukauden käyn kolme kertaa viikossa, sitten katotaan että jatketaanko. Sillä tiellä ollaan :)

Kuitekin niin kolme kuukautta on kyllä jo pitkä aika.

Treenikaveri voi vaikuttaa kyllä paljon, suuntaan tai toiseen. Jos toinen on sillä motivaatiolla että nyt lähdetään ja nostetaan punttia, eikä luistella, niin todellakin on mukavampi reenata. Mutta jos se on sitten sitä, että kaveri kysyy puolen tunnin päästä että kauanko ajattelit vielä treenata, niin eipä siitä iloa paljon ole, pahimmillaan päinvastoin.

Hitto, täällähän on viestejä tullut ihan älytön määrä :worship: Ajattelin että ehkä pari heppua jaksaa tuon läpi lukea.

Asiaan, eli kiitokset kaikista kommenteista, varsinkin nuo iivil:n linkit olivat aika hauskoja lukea. Nuo ruokajutut pitää katsoa kuntoon ainakin ja Cockton: kyllä olen päättänyt vielä kokeilla vaikka aiemmin homma onkin lopahtanut. Ajattelin tällaista lähestymistapaa tällä kertaa, ennen en kamalasti neuvoja kysellyt ja sen kyllä huomasi. Kuitenkin aina treenin jälkeen oli ihan hyvä fiilis jne, jossain vaiheessa vaan jäi aina kerta välistä, sitten toinen... Mutta eiköhän tästä taas kokeilla, jos vaikka sais jostain kunnon ohjelman millä lähteä kokeilemaan. Näitä pakkotoiston juttuja kun olen tavannut, niin ainakin noihin sapuskajuttuihin pitänee perehtyä. Mitenkäs noiden lisäravinteiden kanssa, tarvitaanko tuollainen määrä tavaraa että saa kunnon hyödyn treenistä, mitä esimerkiksi tuolla alottelijoiden osion lisäravinnetopicissa mainostetaan? Kokeilin viimeksi tuota Fastin Muscle+ mömmöä... Millaiset vaikutukset käytännössä on jos jokin lisämömmö jää syömättä jne, noista olen kyllä pihalla kuin lumiukko. Vielä kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille, jos löytyy vanhoja topicceja missä joku kyselee samoja juttuja niin ohjatkaa ihmeessä ettei samoja tarvitse jatkuvasti hokea, rassaa varmaan kaikkia se. Olen vaan sen verran ulapalla kaikista näistä alaan liittyvistä jutuista, että rautalangasta saa vääntää ja todella yksinkertaistaen :) Jatketaan...

Jätkä perkele kusetti... Kyllähän tuolta nyt paistaa läpi ihan kohtuullinen motivaatio tähän hommaan! :D

Noista lisäravinteista, niin proteiineista ja muista on ihan äskettäin ollu paljon juttua, selaile noita ketjuja läpi tuoreimmasta päästä ens hätään. Jos nyt pari perusasiaa:

- proteiineja 3 g / rasvaton painokilo päivässä, joka aterialla
- hiilareista ja massankasvatuksesta en tiedä kuin sen, että kannattaa painottaa niiden syöminen enemmän aamulle ja päivälle, kuin iltapäivälle tai etenkään illalle.
- Mitä sitten ovat hyvät rasvat, on koulukuntakysymys. Itse pidän hyvinä rasvoina mahdollisimman vähän käsiteltyjä rasvoja, eli tärkeimpänä lähteenä eläinrasvat ja oliiviöljyt / oliivit. Seuraavana pähkinät, mantelit, avokadot, jne.

Arvioi oma kulutuksesi esim. tällä http://laam.ath.cx/kulutus.php Sitten syöt enemmän kuin kulutat. :) Eli jos tuo kertoo salipäivänä kulutukseksi 3000 kcal, niin syöt 3500 kcal. Tuota 500 kcal erotusta pidetään hyvänä molempiin suuntiin mentäessä, muuten voipi tulla läskinä (tai lähteä lihaksena) paino.

Sitten pidä riittävästi lepopäiviä! Olen huomannut että kun tästä nyt on oikeasti innostunut niin tulee käytyä ehkä turhankin usein, ja kaksi perättäistä päivää pois salilta ovat harvinaisia. Mieluummin käyn perättäisinä päivinä, kuin jätän välistä käymättä :) (Enpä olis tuotakaan uskonu sanovani vielä vuosi sitten...)

Lihas kasvaa levossa, ja salilla käydään tekemässä vaikutus vain haluttuun lihakseen ;) (keneltähän mä tuonkin varastin, nooo... :piis: )

Cockton sanoi:
Jätkä perkele kusetti... Kyllähän tuolta nyt paistaa läpi ihan kohtuullinen motivaatio tähän hommaan! :D
Ehkä muotoilin hiukan huonosti, nyt on motivaatiota ja haluan aloittaa sen verran järkeistetyllä pohjalla että jaksaa jatkaakin pitkään =) Eli uskon että jos treenaa tehokkaasti ja tuloksiakin syntyy, säilyisi mielekkyyskin touhussa mukana. Motivaatiopula viittasi enimmäkseen noihin vanhoihin juttuihin ja ajan puutteeseen, en tiennyt voiko 2krt viikossa tehdä mitään tulosta. Viitaten ekaan vuodatukseesi; Jos 30 vuoden päästä huomaan että olen koko sen ajan käynyt salilla vaikkei se olekaan mun juttu, niin ainakin olen sitten helvetin hyvässä kunnossa oleva 50v äijä! Nyt kun peiliin katsoo, ei oikein tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa... 30 vuotta lisää sohvalla ja ei edes pääse kylppäriin peilille asti :D

amatööri_84 sanoi:
Ehkä muotoilin hiukan huonosti, nyt on motivaatiota ja haluan aloittaa sen verran järkeistetyllä pohjalla että jaksaa jatkaakin pitkään =)

Kyllä kyllä, vaikuttaa selvästi siltä, että sinua saattaapi "salikärpänen" puraista oikein kunnolla... :hyper:

Ei muuta kuin kunnollinen ruokavalio, kovaa treeniä ja kunnolliset palautukset treenien väliin. Lisäravinteista olen sitä mieltä, että mikäli panostat riittävästi normaaliin ruokaan (ehkä tärkeimpänä tuo aikaisemmassa viestissä mainittu proteiinin määrä (tosin mielestäni 2 grammaakin per rasvaton painokilo on jo riittävästi)), niin palautusjuoma riittää hyvin alkuun.

amatööri_84 sanoi:
Kuitenkin aina treenin jälkeen oli ihan hyvä fiilis jne, jossain vaiheessa vaan jäi aina kerta välistä, sitten toinen...

Tämä saattaa olla yksi yleisimpiä syitä innon loppumiseen: ensin jää kerta välistä jostain pakottavasta syystä, sitten ajatellaan, että "nyt meni tämän viikon treenirytmi sekaisin, jatkan sitten ensi viikolla" ja jätetään koko viikko käymättä. Sitten seuraavalla viikolla väsyyttääkin eikä enää jakseta lähteä tai ajatellaan, että "mä nyt käyn tällä viikolla vain kerran ottamassa tuntumaa, kun ei viime viikolla treenannut lainkaan". jne.., kunnes koko homma lopahtaa tykkänään.

Saman ilmiön kanssa olen taistellut joskus itsekin, mutta viimeksi säännölliset treenit aloitettuani pohdin asioita läpi ja tulin seuraavaan tulokseen: pyrin käymään salilla sen kolme kertaa viikossa ja jos joku kerta pitää jättää välistä, niin sitten jätän aivan kaikessa rauhassa ja jatkan seuraavana normaalirytmin mukaisena päivänä. Jos silloin tällöin jää jokin lihasryhmä viikoksi treenaamatta, niin so what? Pitkällä tähtäimellä se ei vaikuta kehitykseen paskan vertaa. Pääasia on se, että jokin rytmi ja säännöllisyys säilyy eikä pitkiä taukoja pääse syntymään. Jos tarttee vaikka lähteä salipäivänä kaljalla kavereiden kanssa, niin minähän lähden ja jätän salikerran väliin hyvällä omallatunnolla. Olen omalta osaltani jo todennut, että jos yrittää väkisin pitää kiinni treeniohjelmasta tilanteessa kuin tilanteessa, se joissakin tilanteissa käy pahastikin ristiin "normaalielämän" vaatimusten kanssa. Vaarana on tällöin, että kun suunniteltu rytmi jossain välissä väkisinkin repeää ,se repeää sitten kerralla totaalisesti. Itse olen todennut paremmaksi, että jos on jokin oikea syy jättää treeni väliin, niin myös jätän potematta huonoa omaatuntoa, joka sotkee koko homman pian lopullisesti. Loppujen lopuksi niitä oikeita syitä treenin skippaamiseen tulee muuten yllättävän harvoin...

(HUOM. Edellämainittu ei tietenkään sovellu niille korkeimman asteen saavuttaneille, joita ei edes kiinnosta yrittää ylläpitää minkäänlaista normaalielämää salilla käynnin lisäksi. Itse en ole vielä tämän tason valaistusta saavuttanut, mutta onhan tässä vielä aikaa :thumbs: ...)

Back
Ylös Bottom