Miten eri tavalla asiat voikaan nähdä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Kävin tuossa yksi päivä katsomassa Mikelle erästä paikkaa kuvauksia varten, ja pois sieltä tullessani huomasin, kuinka eri tavoilla sitä paikkaa voikaan katsoa..

Portsarin silmin katsoin heti narikan paikan ja missä järjestyksessä narikat on ja millaiset koukut niissä on. Jatkoin matkaa ja portaita alaspäin mennessäni mietin, kuinka vaikea niitä portaita pitkin on poistaa asiakas; pitkät portaat ja kaiteet mihin vittumainen asiakas saa "kiinnitettyä" itsensä tosi pahasti. Itse salissa huomasin terävät pöydän reunat ja paikan sokkelomaisuuden. Hankala paikka pokelle.

Kuvausjärjestelijänä mietin heti, pääseekö Mike autolla tarpeeksi lähelle.. :D Ja kuinka leveä ovi on, vai meneekö kamat heittämällä sisälle. Ja taas kirosin portaita. Salissa oli muutamia sisustuksellisia komeita yksityiskohtia mutta samalla mietin valojen sijoittelua, katon korkeutta ja onko paikan omat valot tiellä/voiko niitä hyödyntää jotenkin. Hankala paikka valokuvaukselle.

Vanhana blokkarina kirosin portaikon ja arvasin sen olevan illan päätteeksi täynnä tuoppeja/laseja. Samoin tiskikoneiden sijainti tuli tarkistettua pikaisesti. Ihan ok.

Ihan paskana sisustajana katselin hienoa sisustusta ja mietin voisiko niitä hyödyntää kotonani (ei voinut) ja muistelin lukeneeni jonkun jutun sisustuslehdestä. Huono juttu mulle, hyvä ravintolalle.

Vanhana tiskijukkana huomasin että tanssilattia ja dj-koppi on aika keskeisessä osassa ja dj:llä jopa hyvä tila heittää illan keikka. Samalla tajusin sisustuksen liittyvän jollain tavalla äänen hallintaan (olin oikeassa, tämä selvisi myöhemmin).

Ravintolan asiakkaana huomasin juovani limua, ja että paikasta sai myös kunnon energiajuomaa. Hyvä juttu.

Mitä muut näkee ravintolassa? Tai muussa asiassa,miten näette vaikka Alfa Romeo 156? Italialaista taidetta, murheenkryynin vai korjaamon parhaan/pahimman asiakkaan?

Eli ideana tässä ketjussa on kertoa mitä itse näkee jossain asiassa, ja vertailla sitä toisen (ammattilaisen) erilaiseen näkemykseen täysin samasta asiasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
asiaa sen suuremmin kommentoimatta, mutta tuo alfa :D ainakin V6 koneisissa kuulemma vittumainen jakopää ja öljynsuodatin vähintään yhtävittumaisessa paikassa :)

Itse olen opiskelujen ohessa työskennellyt 3v (kesät ja joulut) telineasentajana. Työssä tapasin hiuppuja tyyppejä, joihin tulee pidettyä jonkin verran yhteyttä myös opiskeluaikaan. Muutenkin pesti tarjosi vaadittavaa vaihtelua akateemiseen puurtamiseen.

Tuloksena on että aina rakennustelineet nähdessäni mietin, miten se on tehty :) Tarkastelen, miten teline on sijoitettu ja mikä sen käyttötarkoitus mahtaa olla. Onko se optimaalisella kohdalla käyttöä varten vai olisiko ehkä mahdollista tehdä se eri paikkaan.

Mietin myös, miten telinemateriaali on tuotu paikalle ja mistä kautta se on nykäisty ylös.

Kaikkein mielenkiintoisinta on havaita niitä hankalia paikkoja :) Mikäli rakennuksessa on räystäitä/katoksia/omituisia kulmia/esiintyötyviä ikkunalautoja ym ym, ne tuottavat haastetta asentajille. Hyvissä telineissä näitä on jopa tällaisen kesätyöläisen hankala havaita :D

Muille ihmisille ne ovat vain jotain rakennustyömaille kuuluvaa tai kadulla kävelyä haittavaa metalliromua.

Olen myös erittäin innokas luennoimaan aiheesta mahdollisille tyypeille, jotka sattuvat epäonnekseen seurassani kulkemaan :) Kaikkein kattavimmat selitykset kuullaan monesti erilaisten festareiden porteilla, sillä hyvin usein ne on kasattu em. materiaalista. Silloin uhotaan yleensä myös siitä, miten Layherin telineet on paskaa ja kaiken pitäisi olla Plettacia, sillä siinä jokan saa laitettua aapelilla haluttuun korkeuteen :)

Olen myös erittäin innokas luennoimaan aiheesta mahdollisille tyypeille, jotka sattuvat epäonnekseen seurassani kulkemaan :) Kaikkein kattavimmat selitykset kuullaan monesti erilaisten festareiden porteilla, sillä hyvin usein ne on kasattu em. materiaalista. Silloin uhotaan yleensä myös siitä, miten Layherin telineet on paskaa ja kaiken pitäisi olla Plettacia, sillä siinä jokan saa laitettua aapelilla haluttuun korkeuteen :)

LOL! Joo, kuulostaa tutulta.. Eikö olekkin aika hauska miten eri tavalla asiat voi nähdä?

Keikoilla lavanedustaa yms tehneenä jotenkin vaistomaisesti alkaa viihteelläkin konserteissa yms tarkkailla että onko jollakin järkkärikameraa, kuka kiipeilee harteilla yms, vitun ärsyttävää välillä.

Olen koko pienen ikäni ollut asiakaspalvelutyössä, joten automaattisesti erityisesti kahviloissa tulee katsottua paikkaa 'työntekijän silmin'. Eli esim. huomaan keräämättömät astiat, kasvavan jonon, jos jokin tuote alkaa olla vähissä... Tämä on toisinaan ärsyttävää, koska haluaisin vain mennä kahville ja nauttia, mutta ei pysty, koska olen koko ajan "töissä" :D

Toinen ei varsinaisesti liity asioiden eri tavalla näkemiseen, vaan pikemminkin kuulemiseen... Koulun ja ympäristön takia olen tottunut kuulemaan mitä erilaisimpia englannin aksentteja. Tykkään arvailla, mistä päin puhuja on kotoisin ja onko natiivi vai ei. Nämä ovatkin ensimmäiset asiat, jotka laitan merkille kuullessani jonkun puhuvan englantia. Niputan ihmiset siis mielessäni vähän suppeampiin kategorioihin kuin pelkästään "ulkomaalainen".

Koulun ja ympäristön takia olen tottunut kuulemaan mitä erilaisimpia englannin aksentteja. Tykkään arvailla, mistä päin puhuja on kotoisin ja onko natiivi vai ei. Nämä ovatkin ensimmäiset asiat, jotka laitan merkille kuullessani jonkun puhuvan englantia. Niputan ihmiset siis mielessäni vähän suppeampiin kategorioihin kuin pelkästään "ulkomaalainen".

Jotkut Euroopan maat (esim. Itä-Euroopan maat keskenään) on kyllä melko vaikea tunnistaa, mutta sen onko joku natiivi vai ei pystyy kyllä sanomaan aina. Ei tarvi arvailla :D.

Jotkut Euroopan maat (esim. Itä-Euroopan maat keskenään) on kyllä melko vaikea tunnistaa, mutta sen onko joku natiivi vai ei pystyy kyllä sanomaan aina. Ei tarvi arvailla :D.

Ei muuten pysty. Jos on koko elämänsä asunut ulkomailla ja puhunut englantia (ei kuitenkaan äidinkielenään), eroa natiiviin ei juurikaan ole.

Ei muuten pysty. Jos on koko elämänsä asunut ulkomailla ja puhunut englantia (ei kuitenkaan äidinkielenään), eroa natiiviin ei juurikaan ole.

Totta, mutta tarpeeksi ;).

Laivanrakennuksessa mukana olevana, on aina hauska lähteä ruotsin risteilylle tai jollekkin muulle laivalle, kun heti tulee katsottua miten joku on tehty ja kaikki epäkohdat hyppää silmille :D

Ja muutenkin tulee paljon katsottua jo tuota Purtsin mainitsemaa sisustusta, miten uusista kohteista voisi mahdollisesti ottaa mallia omaan kämppään

Mulla on kans tollasta "ammattivammaa." Jos selvinpäin käyn baarissa niin tulee jostain syystä aina seurattua jengin sekoilua ja etsitty porukkaa, jotka on mielestäni liian kännissä jne. Tosi ärsyttävää välillä. :/

Joskus yläasteella olin kunnalla hommissa leikkaamassa nurmikkoa. Sen kesän jälkeen katselin ruohokenttiä vähän erilaisesti kuin ennen sitä. Ei voi käsittää, miksi niitä puita on pakko istuttaa joka paikkaan niin helevetisti... No, onneksi siitä on jo niin kauan, etten asiaan kiinnitä juurikaan huomiota. :)

Vaksin hommia vielä tehdessä tuli aina huomaamatta katseltua kaupassa käydessä mahdollisia paikkoja, jossa vorojen perkeleet saattaisi tehdä kolttosiaan. :) Tämä on vaihtunut tosin nykyisen työn mukanaan tuomaan pohdiskeluun. Duunissa suunnittelen välillä putkistoja/putkien kannakkeita/teräsrakenteita jne. tehtaisiin. Eilen illalla kaupan kassalla odotellessa silmät haahuili sisäkaton putkistoissa. Katselin kuinka fiksusti homma oli toteutettu ja oliko kannakointi riittävän hyvä :D Tulee vähän hölmö olo kun tuosta havahtuu.
Vielä yksi juttu mikä on jäänyt armeijasta pyörimään mieleen. Toimin partion sissiradistina ja välillä oli todella haastavaa etsiä tiheästä korvesta hyvä antennin paikka. Antenni oli vaakatasoon rakennettava "vaakadipoli", joka vaati yleensä n.20-40 metriä pitkän suoran puusta puuhun, niin ettei oksat tms. pääsisi koskettamaan antennin haaroja. Silmä harjaantui katsomaan hyvää paikkaa antennille ja näköjään vieläkin tulee tsekkailtua paikkoja, jos ajelee autolla pitkiä matkoja syrjäseuduilla tai liikkuu muuten vaan luonnon keskellä :) Jollekin toiselle kahdella toisistaan 20m päässä olevalla puulla ei ole mitään yhteyttä toisiinsa, mutta meikän silmissä siihen rakennetaan sellainen antenni jolla QSO kulkee! ;)

Kaupan kassalla ollessani tuli tarkkailtua ihmisiä, tai siis varkaista, kaupassa. Vieläkin kun käyn kaupassa kiinnitän huomioita potentiaalisiin varkaisiin. Ja melko usein saan näppärin "kiinni" ja käyn ilmoittamassa henkilökunnalle.

Graafikko näkee kaiken eri tavalla kuin muut. Ihan kaikesta löytyy epäkohtia mistä pitää jollekin huomauttaa. Nettisivuista, tuotepakkauksista, vaatteista, yritysten logoista, liikennemerkeistä, opaskylteistä, duunipaikan kahvion seinäilmoituksista, ihan kaikesta.

"Höhöö, kato, toi apina on laittanut teipit pakunsa kylkeen Comic Sansilla"
"Ööö, niiin?"
"No siis, kato nyt, se on Comic Sans"
"Ööö, niiin?"
"..."

:lol2:

Useissa kesätöissä olen maalannut ja varsinkin rapannut vanhaa maalia pois, työpäivän jälkeen VÄHÄN pistää silmään ihan mikä tahansa maalattu kaide, karmi, lista tai lauta joka kaipaisi kipeästi sikliä :D

LOL! Joo, kuulostaa tutulta.. Eikö olekkin aika hauska miten eri tavalla asiat voi nähdä?

Todellakin! :D

Olenkin miettinyt, onko muilla samaa vikaa. Näköjään on :)

Se on myös muille ihmisille helvettiä kun kaksi telinemiestä kohtaa jonkun suuren telineen lähellä.. :D

Vastaavasti tunnen pari koneinsinööriopiskelijaa niin heidän kanssaan junassa matkustaminen voi olla "antoisaa". Siinä oppii paljon uusia juttuja junavaunun rakenteesta, jousituksesta, materiaaleista ja painosta. Itse mietin lähinnä, että miksi vitussa niissä pendolinojen penkeissä on nii paska nukkua :)

Jos en oo pakkiksen ainoo skeittaaja, tää voi olla monille tuttua..
Kun lähtee uuteen kaupunkiin tai ulkomaille, tavallinen ihminen kattelee arkkitehtuuria tyyliin hieno talo, jännä parveke jne. Itse katon että voisko tota hänkkää vetää, mitä mä voisin vetää noista rapuista alas, tökkiikö toi flätti, tarviiko tota kurbia vahata ym ym. Yleensä näkee aina kaiken skeitattavan mut jos joku kysyy et eiks ollu siistit holvikaaret niin voi vaan todeta ettei tullu pahemmin katottua.

Joskus yläasteella olin kunnalla hommissa leikkaamassa nurmikkoa. Sen kesän jälkeen katselin ruohokenttiä vähän erilaisesti kuin ennen sitä. Ei voi käsittää, miksi niitä puita on pakko istuttaa joka paikkaan niin helevetisti... No, onneksi siitä on jo niin kauan, etten asiaan kiinnitä juurikaan huomiota. :)

Juu sama homma. Ja jos puiden vieruksia ei ole siistitty siimaleikkurilla, niin sekin pistää silmään.

Tällä hetkellä olen duunissa myyjänä ja kun kaupassa käy ostoksilla, kaikki hyllyt, joissa ei tuotteet ole vedetty eteen, pistää silmään. Samoin sovituskoppeihin jätetyt vaatteet ihmetyttää sekä myyjänä että siviilihenkilönä.

Armeijassa sain taistelupioneerikoulutuksen ja tämän jälkeen aina sillan alta/vierestä kävellessä katson, miten sen voisi parhaiten posauttaa atomeiksi.

Armeijassa sain taistelupioneerikoulutuksen ja tämän jälkeen aina sillan alta/vierestä kävellessä katson, miten sen voisi parhaiten posauttaa atomeiksi.

Musta lippu yhdistää! ;)

Tuota en tullukaan ajatelleeksi, mutta itsellä on samaa vikaa. Pioneerijoukkueen johtajan koulutuksella huomaan myös monesti katsovani tiettyjä peltoaukioita yms. maastonkuvioita sillä silmällä, miten siihen saisi joukkueen ryhmitettyä puolustukseen :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom