Miten eri tavalla asiat voikaan nähdä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Teen duunia tietojärjestelmien parissa ja se on myös tutkimusaihe ja pääaine kauppiksessa, nykyisessä hommassa on paljon kokonaisuuksien hahmottamista. Kun käyn apteekissa tai käytän bonuskorttia tai nettipankkia niin mietin aina mitä vaikutuksia firman toimintaan ko. palvelulla on, mitä se maksaa firmalle, vaihtoehtoiskustannukset että jengi hoitaisi asiat vaikkapa asiakaspalvelijalla ja mietin myös millainen tekniikka vaaditaan siihen, että ko. palvelut toimivat.

Paljon pyörii päässä juttuja kun nykyään noita systeemejä on aika paljon. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Graafikko näkee kaiken eri tavalla kuin muut.

Hauska aihe. :) Käytettävyyssuunnittelijalla on myös vähän samaa vikaa, kaikkea mahdollista ovenkahvoista laitteiden ohjauspaneeleihin ja ohjelmien käyttöliittymiin tarkastelee kriittisellä silmällä ja huonoista ratkaisuista tulee usein jupistua ääneen.

Ärsyttävintä tuo on tietokonepeleissä, peliin uppoutumisen sijaan käytettävyysongelmista ja niiden ratkaisuehdotuksista alkaa tahtomattaan keräämään listaa päässään. Esimerkkinä vaikka yksinkertaisen valikon käyttö: onko valikon olemassaolo selvää, löytyykö se loogisesta paikasta, pääseekö siihen käsiksi sekä hiirellä että näppäinkomennolla, onko valikon sisältö jäsennelty loogisesti ja sisältääkö se kaiken mitä pitäisi, miten valinnat tapahtuvat, onko selvää mitkä vaihtoehdot ovat valittuina ja mikä niiden vaikutus on, onko fontti selkeä ja riittävän kokoinen, onko pohjan ja tekstin kontrasti riittävä kaikissa tilanteissa, peittääkö valikko jotain mitä se ei saisi peittää, onko punavihersokeat huomioitu värivalinnoissa... Jos kaikki on omasta mielestä kunnossa, mihinkään ei kiinnitä huomiota, muuten "korjauslistalle" tulee lisää tavaraa. :rolleyes:

KLOMPS! Iso kivi tipahti rinnalta. En olekkaan yksin tän jutun kanssa... :D

Olen ollut aikoinaan mm. hyllyttäjä ja yhden asiakkaan pulloista piti sit aina pyörittää etiketit näkyvillä. Näin hyllystä tuli siistimmän näköinen ja sitä kautta "myyvempi". Vielä tänäkin päivän kaupassa tulee katsottua juomaosastoa sillä silmällä ja laitettua ketsupit, Red Bullit, jogurtit jne omassa jääkaapissa etiketit etupuolelle.. :dance2::nolo:

Muovien ruiskuvalusta ja yleensäkin muovitekniikasta jotain ymmärtävänä saatan muoviesineen käteen saatuani pyöritellä ja miettiä millä tekniikalla se on tehty, mitkä ovat mahdollisesti olleet ongelmakohdat: "jaa, ruiskutuspiste näyttää olevan tuossa, tuohon kohti on varmasti tullut yhtymäsaumoja, tuohon kohtaan on varmasti tarvittu lisäilmausta muottiin, jne..."
Ja joka kerta kun avaan kinder-suklaamunan ja kokoan sen muoviesineen, tulee mietittyä koko touhun älyttömyyttä: miten paljon aikaa, vaivaa ja rahaa käytetään usein suhteellisen monimutkaisen esineen suunnitteluun ja valmistukseen, kun se kuitenkin heitetään heti roskiin. Noh, idässä riittää työvoimaa sellaiseen, saattaisi munalle tulla hiukka hintaa jos Suomessa valmistettaisiin.

Laatupuolen tuttuni kertoi tarkastavansa vaakojen kalibroinnin aina ruokakaupassa, muutamaan kertaan on kuulemma joutunut huomauttamaan henkilökunnalle asiasta. Eipä ole tullut itsellä mieleen tarkistaa.

Ja tietenkin innokkaana kalamiehenä en voi ohittaa yhtäkään koskea koettamatta etsiä mahdollisia kalan olinpaikkoja, vaikka ei olisikaan aikomusta käydä ko. paikassa kalassa.

Keikoilla pitää aina kattoa minkä merkkisiä ja mallisia kitaroita soittajilla on. Sitten myös onko millaiset muskelit jos lavalla ollaan ilman paitaa.

Autoista... En muista koskaan minkä merkkinen auto jollakin oli, saati sitten mikä malli. Yleensä en muista edes väriä LOL. Ei vaan noi autot kiinnosta niin kauheesti ja ei huomio kiinnity pätkääkään.

Jos en oo pakkiksen ainoo skeittaaja, tää voi olla monille tuttua..
Kun lähtee uuteen kaupunkiin tai ulkomaille, tavallinen ihminen kattelee arkkitehtuuria tyyliin hieno talo, jännä parveke jne. Itse katon että voisko tota hänkkää vetää, mitä mä voisin vetää noista rapuista alas, tökkiikö toi flätti, tarviiko tota kurbia vahata ym ym. Yleensä näkee aina kaiken skeitattavan mut jos joku kysyy et eiks ollu siistit holvikaaret niin voi vaan todeta ettei tullu pahemmin katottua.

Olen entinen himorullaaja, ja kaupunki oli pelkkää skeitattavaa tai ei skeitattavaa arkkitehtuuria meikäläiselle vielä jokin aika sitten. En mä mitään hienoja patsaita tai muuta skeidaa katellut, vaan nimenomaan kurbeja ja rappusia, hänkkiä ja millon mitäkin. Kummasti toikin kaikkoaa jos ei rulli vähään aikaan.

Maanrakentaja katsoo aina, onko kaivon kannet korossaan.:D

Ja toimittaja/kriitikko lukee ihan erilailla lehtijuttuja, samoin kuin jonkin verran lehtikuvaajan koulutusta saanut katsoo kuvia. Aina pitää kattoa että onpas taas paskoja kuvia ja ihan vituillaan kun ei toimi otsikko kuvan kanssa ja arvioissa on keskitytty ihan vääriin juttuihin ja tässä haastattelussa se on varmaan kysynyt sitä ja tätä yms yms.

Sosiologiaan tutustuneena sitten voikin problematisoida ihan jokaista vastaantulevaa asiaa, mikä onkin helvetin lystiä puuhaa.:hyvä:

Mulla on tapana katsella urheilupaikkoja sillä silmällä.
Ehkä osuvin esimerkki tähän on eräs kesäinen automatka isän kanssa.
Mulla oli suunnistuskuume pahimmillaan ja katselin tienvierustan mäntykangasta haaveillen.
Totesin sitten isälle:
"Onpa herkullisen näköistä neljän minuutin maastoa." (Tarkoittaa siis maastoa, jossa voi juosta 4min/km)
Isä siihen:
"Joo mä mietin just, että noista männyistä sais ainakin neljä miljoonaa!"
Revettiin molemmat aika makeasti :)
Aina kun telkusta tulee se "Maailma on erinäköinen Vakioveikkaajan silmin" mainos, niin
tulee mieleen toi tapahtuma.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom