Miten elää mahdollisimman halvalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gnut
  • Aloitettu Aloitettu
tapio sanoi:
Muita 123jipon listan juttuja voisin soveltaa, mutta en leffa/tapahtumia enkä parturia.
Matkustelut on myös semmonen joita mä teen.
Liikaa pihtaa niin ei jää elämykset kokematta, pitää olla hauskaa.

Leffat tulee parin vuoden päästä telkkarista ilmasiksi ja sitten harmittaa kun tuli maksaneeksi kun ilmatteeksikin näkee. Monia urheilutapahtumiakin voi seurata telkkarista. Suhteilla saattaa saada vapareita.

Matkustelu on kyllä perhanan kivaa. Peruutuspaikoilla pääsee joskus todella halvalla. Interraili oli myös halpa tapa reissata. Ite en vaan ei pääse enää ulkomaille. Nyt vaan pitäs kustantaa 6 henkeä ja siihen ei varat riitä mulla.

Tuo parturointi vaatii kyllä yleensä opettelua. Taidot kasvaa vuosien mittaan ja "oppirahat" siinä kyllä saa maksaa.

Ei mulla nuo asiat suinkaan ole kokematta jääneet ja hauskaa on ollut. Esim. juhlittu on ja hauskaa ollut varovaisestikin arvioiden 70000 e edestä tähän saakka kun lasketaan mitä on tullu kitattua kuppilassa ja muualla. Nyt kyllä ottasin nuo rahat mielummin, mutta aikansa kutakin...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eno sanoi:
Loppuun vielä extreme-vinkki: jos vesi kuuluu vuokraan mutta sähkö ei, voi perunat keittää hiljalleen hanasta juoksevan kuuman veden alla.

Tämä oli uutta. Pakko piruuttaan kokeilla vaan en kyllä meinaa ottaa tavaksi. :D

123jippo sanoi:
Tuo parturointi vaatii kyllä yleensä opettelua. Taidot kasvaa vuosien mittaan ja "oppirahat" siinä kyllä saa maksaa.

Kyllähän se itsensä parturointi vähän harjoittelua vaatii, mutta ei nyt mitään erikoisempaa kannata edes yrittää ennenkuin on vähän kokemusta. Lyhyen perusletin nyt osaa leikata kohtalaisen hyvin jo muutaman yrityksen jälkeen eikä se voi edes mennä pahasti pieleen. Mutta kyllä siinä säästää... kone maksaa itsensä takaisin jo muutaman kerran jälkeen. :thumbs:

Joo ja halpa kone niin pääsee jo kerrasta voiton puolelle.

Hajosi muuten TV tossa reilu kuukausi sitten ja olen huomannut että ilmankin tulee mainiosti toimeen. Ja säästäisi myös lupamaksun. Itse asiassa musta on ruvennu tuntuu että elämän laatu jopa kohenee kun ei kato telkkaria ollenkaan. :rock:

Tuli tossa kavereiden kanssa mietettyä, asumisen kalleutta ja missä voisi asua mahdollisimman halvalla. Asumisen maksaminen on mulla ainakin suurin kuluerä. Joten nostetaan vanha ketju ylös. Landelta kun on kotoisin niin ei kerrostalossa päällekkäin asuminen ole oikein mukavaa.

Minkälaisia vaatimuksia asunnolla pitää olla että siinä voi virallisesti asua?

Esim1. Jos ostaisi jonkun teollisuushallin tai vanhan navetan :)?

Tietysti noihin rakennettaisiin normi mukavuudet, kuin lämmöneristys, vedet, sauna yms.

PS. Navettaan voisi ottaa jonkun lehmänkin. Saisi proteiini pitoista tuoretta maitoa ja lämmitäisi mukavasti talvella.

Kyllä se lehmä parvekkeellakin pärjää, onhan mustalaisetkin todistettavasti pitäneet hevosta kerrostaloasunnossa.

Ennemmin käyttäisin ajan mieluummin siihen, miten saan enemmän rahaa kuin missä kaikessa saan säästettyä. Kun tekee tavoitteelliset suunnitelmat pitkälle tulevaisuuteen, ei tarvi koko eläämäänsä suunnitella rahan käyttöä.

Muistan toki kuinka opiskeluaikoina, kuinka piti selvitä kuukausi 200 markalla, kun pakolliset menot oli vähennetty. Nykyään 33 euroa ei mikään summa.

Thaimaassa, tai muualla aasiassa. Esim. Pohjois-Thaimaassa pystyy elämään tasokasta elämää noin 300 eurolla kuukaudessa, tässä on asumiskustannukset, ruoat yms. Toki tasokas -sanalla on monta määritelmää, mutta itseäni kiinnostaisi vain maata auringossa, käydä urheilemassa ja hoitaa vaikkapa puutarhaa :)

Televisio: en periaatteessa edes tarvitse, koska hyvn harvoin sitä edes avaan
Kirjat, lehdet yms: kirjastoon, kirjastoon. Kunhan muistaa palauttaa ajoissa, ettei tule sakkoa ;)
Ruoka: tee itse, älä osta valmispaskoja
Muuta: älä osta mitään, jonka kohdalla mietit kaksi kertaa; älä lotraa suihkussa tuntikaupalla tai juoksuta vettä hampaita pestessä, ei tule niin isoa vesilaskua; älä osta plasmatelkkaria (kuulin aamulla radiosta, että plasmatelkkarin ostaneet ihmettelee, miksi sähkölasku on yhtäkkiä noussut); joka päivä/viikko/kuukausi ei tartte ostaa uusia vaatteita.

Ja muutenkin, OLE NUUKA, luonnonvarat loppuu maapallolta muutenkin. :arvi:

Ruoka: syö järjestyksessä päiväyksen mukaan jotta ei menis paljoa vanhaa roskiin
Juoma: tarviiko oikeesti dokata joka viikonloppu?;)
Tupakka: kannattaa laskea paljonko tulee säästöä kun lopettaa:)
Vesi: jos treenaa illalla, kannattaa käydä punttisalilla suihkussa. Ja tietysti muutenkin:D
Heräteostokset: kannattaa odottaa tammialeja/kesäaleja/syysaleja/kevätaleja/hintahulinoita/stockan hulluja päiviä tms;)

siinäpä näitä klassisia peruskikkoja säästellä ihan huomaamatta:)

Vesilaskuun tulee huomattavasti säästöä kun ostaa halvimman salikortin kaupungin salille ja peseytyy pelkästään siellä. Samallahan tulee sitten treenattua eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

Toinen extreme vedensäästövinkki on se että tiskaa astiat vain kerran viikossa. Niin, ja vessaahan ei tarvitse vetää joka kerta, eihän? :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom