Itellä nuo isoimmat menoerät on asuminen, ruoka ja auto tässä järjestyksessä. Kyllä mäkin muistan vielä noi ajat kun pärjättiin jollain 300e/kk niin että kyllähän se mahdollista on varmaan vieläkin jos vastaa vaan omista menoistaan ja asuu tosi halvalla tai ilmaseksi. Asuminen ja ruoka vaan on välttämätöntä joten kaikki muu on siis turhaa
.
No niin. Ilmaseksi asuu jonkun nurkissa ja halvalla opiskelijasolussa. Tossa on varmaan suurin säästöpotentiaali.
Ruoka nyt on tietysti toinen, mutta jos syö pakkislaisittain terveellisesti perusruokaa jota laittaa itse niin ei kait siinä paljoa muuta säästettävää ole kuin kattoo mistä ostaa, tarjoukset ja pakastin. Ulkona syöminen on hiivatin kallista. Ite syön ulkona kun nälkä yllättää että kävelen kauppaan, ostan maitoa ja leipää ja syön autossa tai puistonpenkillä.
Autossa vois säästää niin perkeleesti, mutta itse pihtaan mieluummin kaikessa muussa. Halvimmaksi tulee olla ilman tai ostaa joku vanha kottero, jolla ajelee mahdollisimman vähän. Kävelee ja pyöräilee joka paikkaan niin kuntokin kasvaa samalla ja saa raitista ilmaa. Toisille tuo auto tietysti on välttämätön paha.
Muita säästöpossun lihotustemppuja:
-Kaupungin punttisali
-Alkomaholi veke
-Tupakki veke
-Ei osta lehtiä, kirjoja, elektroniikkaa eikä muutakaan turhaa krääsää
-Kirjaston (ja joskus kopiokoneen) käyttäminen
-Matkustelee lomat kotimaassa tai tuttavien/sukulaisten mökillä tai on himassa
-Ei käy leffoissa ja konserteissa eikä muissakaan maksullisissa häppeningeissä vaan ilmaistapahtumissa
-Vaatteet alemyynnistä
-Pakuksi katsastettu pienikulutuksellinen diesel auto
-Leikkaa itse tukkansa
-Polttava CD-asema
-Kirkollisvero
-Kaikki jäsenmaksut, etenkin ammattiliiton
-Kirpputorit ja osto/myynti palstat (ei aina uutta)
Säästetty euro on euro mutta tienattu vaan 30 senttiä!