Miten elää mahdollisimman halvalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gnut
  • Aloitettu Aloitettu

gnut

Banned
Halvin ruokalista viikoksi -keskustelusta tuli tämmöstä mieleen.

Nykyään ihmisillä on helvetisti kaikenlaista paskaa, millä ei oikeasti tee mitään. Kuinka halvalla sitä pystyisi elämään, jos oikein miettisi mistä saa halvimmat ruoat/vaatteet ym. ja eläisi askeettista elämää? Itseäni aihe kiehtoo jonkin verran.

Jos sinun pitäisi elää mahdollisimman vähällä rahalla, mutta kuitenkin niin, ettet laihtuisi tai saisi minkäänlaisia tauteja tm., niin millaisia ostoksia tekisit? Miten saisi säästettyä mahdollisimman paljon rahaa?

Vielä sellanen rajoitus, että ei vedetä hommaa överiksi tyyliin "Joo meet penkomaan UFF laatikkoa". Tarkotuksena, että elämänlaatu pysyy suunnilleen samana, mutta turha paska karsitaan pois. (Tiedän kyllä että tosta "turha paska" -käsitteestä tulee väittelyä, mutta...)

Jotain tuli itselläni mieleen:
-Kalastus: Esim. opiskelijalle varsin tuottava ja halpa harrastus. Samalla voi kenties lukea ja käyttää aikaa hyväkseen (tai vaan rentoutua).
-Kännykkä: Kuinka moni tarvitsee sitä oikeesti?
-Alkoholi: Pienellä vaivalla voi itse tehdä ihan ok juomia.
-Liikkuminen: Kimppakyydit, julkiset, lihasvoima. Pk-seudulla fillari on usein kaikista nopein.
-Julkiset palvelut: Kirjastot ovat aliarvostettuja.

Muuta ei äkkiseltään tule mieleen. Pistäkää täydennystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
gnut sanoi:
-Kalastus: Esim. opiskelijalle varsin tuottava ja halpa harrastus. Samalla voi kenties lukea ja käyttää aikaa hyväkseen (tai vaan rentoutua).n. 50e
-Kännykkä: Kuinka moni tarvitsee sitä oikeesti?20-50e
-Alkoholi: Pienellä vaivalla voi itse tehdä ihan ok juomia.n. 20e
-Liikkuminen: Kimppakyydit, julkiset, lihasvoima. Pk-seudulla fillari on usein kaikista nopein.Bussilipun hinta n.30e
-Julkiset palvelut: Kirjastot ovat aliarvostettuja.Nettimaksut 50e+kirjaostokset n.10e
Lisäsin vielä arvion, kuinka paljon itse säästäisin per/kk.

gnut sanoi:
-Kalastus:

Kallista puuhaa, ensin pitää hommata laitteet ja vieheet ja vielä ostella lupia. Vai mato-onkeako meinasit?

-Kännykkä:

Taitaa olla silti melkein halvempi kuin lankapuhelin nykyään.

-Alkoholi:

Ilmankin pärjää

-Liikkuminen:

Jos pärjää vähällä eikä tarvi käydä töissä, mihin sitä pitää liikkua?
Asuminen jäi mainitsematta, ei pääkaupunkiseudulle. Jostain syrjäsuomesta katselet pienen torpan puoli-ilmaiseksi, kituutat siinä omiksi tarpeiksi vihanneksia viljellen ja metsistä polttopuita keräillen. Kuitenkin sen verran taajamasta että kauppaan pääsee kävellen, jos on tarvis. Kysy Linkolalta lisää.

Ei sopisi mulle.

Lue niksipirkkaa:D
älä osta muuta kuin ruokaa, korjaa kaikki itse äläkä pidä valoja päällä.

Tekemällä itse ruoka-annoksensa hyvin simppelillä tyylillä eli jotain keittoa/pataa/uuniruokaa. Paljon kerralla ja sitten jakaa annoksiksi ja pistää pakkaseen. Mun äiti tekee tollai ruokaa ja yksi annos on muutaman sentin.

Itse syön pääasiassa puuroa ja se vasta halpaa onkin :)

Kännykkä olis periaatteessa ilmanen kun ottais sellasen easy liittymän eikä soittelis minnekään vaan pelkästään vastaanottais puheluja.

Ruuan suhteen maito,jauheliha,perunat,kananmunat,tumma leipä,ja porkkanat on sen verran halpoja ettei niihin nyt hirveesti saa uppoomaan vaikka oliskin täys ahmatti.

Säästää ihan mukavasti kun välttää kaupoissa kiertelyä, ei tule tehtyä heräteostoksia. Lehtiä ei kannata tilata (jos on netti, niin lehdet voi lukea netissäkin) ja jättää tv-luvankin maksamatta.
Hampaat kannattaa pestä säännöllisesti ja käydä hammaslääkärissä kerran vuodessa. Eipä tule sitten 10 reiän ylläriä ja tajutonta laskua.
Elokuvissa käynti kannattaa ajoittaa vitosen päiviin tai jos mahdollista päivänäytöksiin.

Kaikkiin kuudenkympin ja kuolevan välissä oleviin sukulaisiin, mukaan lukien omat vanhemmat, kannattaa pitää hyvät välit, tiedä vaikka heruis perintöä. :)

Fairy-astianpesuaine on paljon riittoisampaa kuin esim. pirkka ja tehoaa sitä paitsi tahraan kuin tahraan.

Maalla asuvia sukulaisia ja tuttavia kannattaa käydä tervehtimässä aika ajoin, maalla ollaan yleensä niin anteliaita, että mukaan tyrkytetään jos jonkinlaista evästä; marjoja, leipää jne. Kieltäytyminen on kiellettyä.

Tässä muutama mieleen juolahtanut vinkki.

D.Yates sanoi:
Kallista puuhaa, ensin pitää hommata laitteet ja vieheet ja vielä ostella lupia. Vai mato-onkeako meinasit?
Mato-onkea meinasin. Silläkin saa kalaa, vaikkei siinä ole hienoja vipuja ja liikkuvia osia.

Runkkaa, naiset, niiden jahtaaminen / vonkaaminen ja seurustelu tulee helvetin kalliiksi...

-vastike
-autopaikka
-vesimaksu
-sähkö
-opintolaina
-vapaaehtoinen eläkesäästö
-autonkäyttömaksu
-autovakuutus
-koti/henkilö vakuutus
-auton katsastus
-Auton huolto
-Kassan jäsenmaksu
-prätkän huolto
-prätkän vakuutus
-bensa
-viikonloput+alkomahooli
-Safkat
-Lisäravinteet
-puhelinlasku
-parturi
-CD:t / DVD-vuokrat
-Leffassa käynti
-vaatteet
-Säästöön

Siinä on suoraan copy-pastella meikäläisen kuluseurannasta.
Nämä otan joka kuukausi huomioon kun palkka tulee.
Kyllähän siitä jotain voi tinkiä, mutta kyllä niitä kuluja tulee silti aivan perkeleesti vaikka miten minimoi.

Hgu sanoi:
Runkkaa, naiset, niiden jahtaaminen / vonkaaminen ja seurustelu tulee helvetin kalliiksi...

Kannattaa vonkailla rikas eukko niin ei tartte säästää... :D

No vitsi vitsinä. Kyllähän sitä sais säästettyä vaikka missä. Netti ei ole pakollinen kotona, töissä voi jäädä päivän jälkeen. Kulkea työmatkat sun muut pyörällä, eikä autolla jos mahollista. Kattelee tarjouksista sapuskaa, ostaa pakkaseen sitten kun saa halvalla. Mutta tärkein on, että laittaa pienen siivun joka tilistä HETI säästöön, niin ei tuu sitäkään tuhlattua johonkin ylimääräseen paskaan ja voi sitten ostaa vaikkapa uuden tietokoneen kun mieli tekee.

Timba79 sanoi:
Kannattaa vonkailla rikas eukko niin ei tartte säästää... :D

No vitsi vitsinä. Kyllähän sitä sais säästettyä vaikka missä. Netti ei ole pakollinen kotona, töissä voi jäädä päivän jälkeen. Kulkea työmatkat sun muut pyörällä, eikä autolla jos mahollista. Kattelee tarjouksista sapuskaa, ostaa pakkaseen sitten kun saa halvalla. Mutta tärkein on, että laittaa pienen siivun joka tilistä HETI säästöön, niin ei tuu sitäkään tuhlattua johonkin ylimääräseen paskaan ja voi sitten ostaa vaikkapa uuden tietokoneen kun mieli tekee.

Kärjistettynä, ensin syödään roskiksista, ostetaan tavarat kirpputorilta ja kuljetaan vanhoissa vaatteissa, että saa rahaa uuteen tuliterään tietokoneeseen (perustarve)? Kuulostaa loogiselta :rolleyes:

Yksi tuttu elää todella halvalla suurimman osan kuusta. Aina "tilipäivän" (=työkkärin + sossun rahat) jälkeen se juo kaikki rahat ja loppukuun ajan kerää pulloja rannasta ja ostaa niillä rahoilla makkaraa ja leipää. Sama rutiini ympäri vuoden. :rock:

Daug sanoi:
Kärjistettynä, ensin syödään roskiksista, ostetaan tavarat kirpputorilta ja kuljetaan vanhoissa vaatteissa, että saa rahaa uuteen tuliterään tietokoneeseen (perustarve)? Kuulostaa loogiselta :rolleyes:

Voi :david:

Just tota mä tarkotin, et sitten vissiin ymmärtänyt mun postista mitään, mutta mitäpä tuosta, en kyllä jaksa alkaa RAUTALANGASTA vääntämään...

P.S. se tietokone oli vain ESIMERKKI.

Edit: sori, oli sulla tossa toi kärjistettynä mainittuna, mutta kuitenkin, en mä ihan tota tarkottanut...

Timba79 sanoi:
Voi :david:

Just tota mä tarkotin, et sitten vissiin ymmärtänyt mun postista mitään, mutta mitäpä tuosta, en kyllä jaksa alkaa RAUTALANGASTA vääntämään...

P.S. se tietokone oli vain ESIMERKKI.

Edit: sori, oli sulla tossa toi kärjistettynä mainittuna, mutta kuitenkin, en mä ihan tota tarkottanut...

Deividit sulleki :david:

Kyllä mä tajusin, että se oli esimerkki. Kuulosti vaan niin hauskalta toi tietokone noiden säästöpuheiden jälkeen.

Pidä vaan rautalangat taskuissas.

:piis:

Q.Bijou sanoi:
Fairy-astianpesuaine on paljon riittoisampaa kuin esim. pirkka ja tehoaa sitä paitsi tahraan kuin tahraan.
Litran pullolla olen pärjännyt suunnilleen 2½ vuotta mutta kohta on edessä uuden osto. Aivan uskomattoman riittoisaa, olen sentään pessyt astioita ainakin kerran päivässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom