Miten ehditte/jaksatte?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja whaat
  • Aloitettu Aloitettu
Elikäs tällasta rupesin funtsaamaan tossa huomista iltavuoroa taas odotellessa, että kun reenaamme ja yritämme elää niin kuin ihmiset, niin kuinka halvatussa teillä onnistuu jaksottaminen niin syömisten kuin treenienkin osalta?

Heräsin nimittäin itse tähän todellisuuteen, että ajan riittävyyshän on tosiaankin pienoinen ongelma.
Jos mietitään, kouluaikanahan tämä oli meikäläisen ikäiselle suht simppeliä:

7.00 ylös, aamupala ja kouluun
11-12 maissa lounas
14-15 korvilla välipalaa (heraa, leipiä täytteillä, rahkaa, prodepatukoita, mitä milloinkin)
16-17 koulun jälkeen safka
(reeni tämän jälkimainingeissa, palkkarit lärviin)
yötä lähestyttäessä vielä yksi "välipala", ja rahkat+öljyt iltapalana

Noh, tuohan on helppoa, aikaa riitti vääntää 2-jakoista 4 kertaa viikkoon.
Sitten iski työt päälle koulun ohessa kevään saapuessa, vaihto 1-jakoiseen ja reenit 2-3 kertaa viikkoon.
Vieläkin toimii, ei hätiä mitiä. Joskus laskeskelinkin, että tuli kyllä syötyä tarpeeksi (~3500kCal) eikä siinäkään mitään.

No nyt iskee sitten mokoman loma. Työt täysipäiväiseksi, perhanasti vielä iltavuoroa myymälätyössä 12-20, eli työtä jossa tulee jonkin verran kuitenkin sykähdeltyä. Nooh, tämä entinen mainio kaava nyt on sitten vääntynyt:

10-11 ylös, aamupala, töihin
n. 14 lounas, mitätön ateria, joka toimitetaan, jonka kokoon ei voi vaikuttaa
n. 17 toinen ateria, joku kaupan kurja mikropöperö
n. 20.30 kun ehtinyt kotiutumaan jotain, yleensä liian vähäkaloriseksi jäävää syötävää
n. 22.30 vastaava kuin yllä
ja sitten täällä jossain pikkutunneilla taas tuo tuttu ja turvallinen rahka+rypsäri

Sokeakin näkee kepillä, ettei tuo oikeen toimi. Fakta kuitenkin on, ettei töissä oikeen meinaa edes jaksaa/ehtiä syömään enempää. Treenit olen suosiolla yrittänyt siirtää vapaapäiviin. Peräkkäiset vapaapäivät tarjolle, niin on samantien ongelma. Illalla ei todellakaan meinaa enää riittää paukkuja. Jäljelle jää aamut, ja todettakoon, että se nyt sentään on toiminut suht kivuttomasti.

Mutta lopulta oman voivottelun päätyttyä.

Miten saatte siis itse rytmitettyä syömisenne ja reenaamisenne tuon pahasti vapaa-ajanviettoa häiritsevän työnteon kanssa? Vai mennäänkö sitten puhtaasti sisulla väsyneenä ja vittuuntuneena aina vaan reenin osalta eteenpäin, ja syödään kuin ehditään?

Ja mitä, erityisesti safkapuolelle, suosittelisitte tänne kesätyöläisen arkeen, että saadaan äijä kasvamaan (muiden mielestä entisestään), ja sitä kautta jaksamista raudan kurittamiseen?
Kiitoksia vaan kaikille, ja kiva jos jaksoitte lukea!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On kai siellä töissä tauot eli eväät mukaan. Jos ei kerkee taukoja pitää ni reppuun sheikkeriin öljyy+prodee+kaurahiutaleita niin paljo ku tarvii.

teet omat eväät illalla seuraavaksi päiväksi töihin ja ennen töitä vedät reenit. aluksi voi olla vaikeaa reenata miltei heti herättyään, mutta kun siihen tottuu ei muuhun sitä enään vaihtaisi. on sen verran hyvin virtaa kun se on päivän ensimmäinen homma jota tekee. reenit pitäisin suosiolla 3kertaa viikossa jotta motivaatio pysyy hyvänä/kohtalaisena. parempi reenata hieman vähemmän hyvällä motivaatiolla kuin paljon väkisin puurtamalla.

Eipä toi mitään vaikeaa ole jos oikeasti vähän kiinnostaa treenaaminen. Itellä vaihtelevasti 9-17 ja 13-21 vuoroja. Treenaan 5-6 kertaa viikkoon. Ei tässä mitään vittuuntuneita olla. Välilä tosin voisi nukkua enemmän. Herään joka aamu viimeistään klo 7. Menen salille jos on iltavuoro, jos aamuvuoroa niin töihin, ja vasta sitten salille. Ruoat teen aina itse. Normi bodysafkaa: kanaa riisiä, protskudrinkkejä kaurahiutaleita. Silloin tällöin pari hedelmää.

Mulla on iso perhe ja katkeamaton kolmivuorotyö ja kaikki onnistuu kun on tarpeeksi halua asian eteen. Kannattaa tehdä ateriat valmiiksi edellisenä päivänä vaikka ja pakkailla sopiviin rasioihin tms ... ja jos ei muu auta niin ota joskus pari patukkaa messiin ja huitase ne. Tyhjää parempi :)

Treenit onnistuu aina ennen/jälkeen töiden, mutta jos se on sitä, että sinne pitää mennä vittuuntuneena, niin voi olla parempi joskus skippailla, ettei tapa intoa siihen hommaan.

Mulla on ainakin ollut ihan kohtalaisesti virtaa reenailla, kun on ollut vain halua ja päättäväisyyttä, vaikka päivät joskus kohtuu täysiä.
5.30 - 6.00 herätys, aamupala ja töihin
7.00-15.00 töissä (lounas, pari välipalaa)
15.30 päivällinen
16.30 toiselle työmaalle
n. 20.00 salille (päälle palkkari)
21.30 iltapala ja pötköttään.

Reenailu kertoja per viikko olen kyllä pudottanut kolmeen tai maksimissaan neljään kertaan, kun aloitin nuo iltahommat jotka kaiken hyvän lisäksi ovat melko raskaita fyysisesti.

Neutraali sanoikin sen mitä olin myös sanomassa.. Kyllä siihen sitten tottuu pienen totuttelemisen jälkeen. Hankit hyvän kokosia muovi rasioita mihin sopii eväs lounaasi ja missä lämmittää sen. Rahkat menee nopeasti välipaloina myös töissä. Jos se pitää maustaa jotenkin niin voit vaikka tehdä sen jo kotona ja pistää sen pienempään muovi boxiin.... Nohevasti suht ajoissa nukkumaan, että pääsee ajoissa aamulla treenin kautta sitten töihin. Kaikkeen tottuu paitsi.....

Mulla on nyt tyypillisesti 50 tunnin viikkoja ja ennen nykyhommaa oli 60-70 tuntia. Päivä meni tuolloin tyypillisesti näin:

klo. 6 ylös ja pyörällä salille
klo. 7 salilla
klo. 8:30 töissä
klo. 18-20 lähtö pyörällä kotiin
klo. 21 kotona
klo. 24-01 nukkumaan

Tuollaista tuli veivattua tuossa 2000 luvun alkupuolelta 2007 asti. Nyt on ukko vanhentunut ja vähän päivätkin keventyneet kun työpaikka ei ole enää "määräaikainen" vaan "toistaiseksi".

Ruokailut oli mahdollisuuksien mukaan. Jos joku välipala jäi välistä, niin en siitä stressannut vaan söin sitten vastaavasti enemmän seuraavalla aterialla. Ihan turhaa stressata siitä "syö 3-4 tunnin välein" jutusta. Se on ihan hyvä tavoite, mutta jos siitä tulee stressiä, niin se silloin pahempi juttu kuin se, että suosiolla vaan syö isompia aterioita.

Treenin pitää olla hauskaa ja stressin purkamista - ei stressin keräämistä.

Pakasterasioihin vaan mättöä ja odottamaan vuoroaan. Vapaa-päivänä suosittelen käymään kaupassa ja valmistelemaan ateriat seuraaville muutamille päiville etukäteen.
Vaikka nuo tauot taitanee melko lyhyet olla (käsitykseni mukaan alalla), niin kyllähän sitä hetkessä rännää yllättävän paljon kaloreita. Itsellä on yleensä työpäiville mukana useampi sheikkeri ettei tarvitse jauhotella enää paikanpäällä vaan riittää lantraus vedellä. Salilla käyn hieman väsyneenäkin, pidän vaan reenin lyhyenä. Purkaa päivän jännityksen. :) Tai jos sinusta tuntuu ettet yksinkertaisesti pysty massanhankintaan nyt, niin tee se sitten kun opiskelet taas täyspäiväisesti.

Kukaan ei varmaan ole alottanu samantien tekemään asioita kunnolla vaan ne on tullu pikku hiljaa. Vähitellen ku on noita asioita opetellu niin loppujen lopuksi ne alkaa tulee luonnostaanl. Aika vaikeaa on ruveta vaan yhtenä päivänä syömään 3 tunnin välein ja syödä oikein. Toki se on huomattavasti parempi jos vaan alkaa tekemään asiat heti alusta asti oikein.

Tärkeimmät tossa tulikin jo sanottua, eli heräät aikasemmin vedät treenit enne töitä, safkat edellisenä päivänä valmiiksi jne. Välipäivinä, kun et treenaa niin voit nukkua sit pidempään.

Viimeksi muokattu:
Kriittinen aihe jonka kanssa painin myös itse. 3-vuorotyö tuo omat haasteensa ja etenkin, kun salin aukioloajat ovat rajoitetut. Tämä itsessään vie aika paljon tilaa luovuudelta (tai pakottaa olemaan luovempi, miten asian haluaa ajatella :) ). Yksi asia mikä pännii eniten on se, että joskus tulee päiviä jolloin treenit on vain vedettävä 12h työpäivän päälle, jolloin ei yleensä saa vedettyä 100% treeniä, vaan jää aina jotain hampaankoloon. Ratkaisuna olen käyttänyt hedelmiä, vihanneksia, muutenkin tasapainoista ruokavaliota ja treeniloaderin (custom made) kantamista mukana töissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom