Mitä tekisin seuraavaksi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tahvo Tohveli sanoi:
"Normaalisti" ei aikuisiällä pysty, joillakin pystyy. Eli me maidonjuojat olemme tavallaan poikkeustapauksia.

Luultavasti pysyykin, mutta onko se kiinni niistä puuron hiilihydraateista, vai munakkaan suuresta proteiinimäärästä?

Riippuu mitä pitää normaalina. Maailman väestöstä puolella ja suomalaisista joka kuudennella esiintyy laktoosin imeytymishäiriöitä, mutta heistä läheskään kaikki eivät ole laktoosi-intolerantikkoja. Mikäli normaalilla tarkoitetaan enemmistön edustajaa, niin silloin enemmistö ihmisistä kykenee käsittelemään maitosokeria elimistössään. Tarkennus oli kyllä paikallaan :)
Tuo toinen teksti ei ollut minun, joten siihen en vastaa :)

marchi:
mittaa vyötärön ympärys navan kohdalta ja ala vähentään kaloreita. jos ympärysmitta pienenee ja paino laskee pikkuhiljaa, hyvin menee. jos voimat pysyy tai paranee, sitä parempi. ota mittauskohdiksi lisäksi huonoiten massaa keräävät paikat tai sellaset paikat, missä on vähiten rasvaa, esim. hauis ja reisi. noita mittoja tarkkailet myös. niiden tulis pysyä aikalailla samana, kun se masu pienenee.

eli: konkretisoi toimintasi ja tee tavoitteista visuaalisia.

-Marchi- sanoi:
Joo, mun on siis pakko käydä tiputtelemaan kaloreita jonkin verran. Esimerkiksi saatan syödä vieläkin liikaa hiilareita. Minun on esimerkiksi vaikea käsittää paljonko lautasellisessa hernekeittoa olisi hiilareita. Edes suunnilleen.
Ja jos ei paino tipu, niin eikö illallisella otettavan oliiviöljy lorauksenkin voi melkein jättää pois, turhia kaloreita vaan... Vai pitäisikö se tiputtaa jostakin muusta sitten...

Sulla on vaihtoehtona pudottaa energiamäärää tai lisätä kulutusta. Yksi vaihtoehto olisi varmaan nostaa sen aamuaerobisen intensiiteettiä vaikkapa HIIT-treeneillä. Eli vaikka kolme HIIT sessiota / viikko aamulla tyhjällä mahalla.

Itse en ensimmäisenä jättäisi tuota oliiviöljyä pois, koska tarvitset hyvää rasvaa dietillä. Ehkä voisit ottaa sen aamulla vaikkapa puuron yhteydessä?

Sitten lisäksi toi kebabliha vähän osui silmään eli ei liene niitä parhaita proteiinilähteitä dieetillä.

Toi jto:n kommentti mittanauhan ottamisesta mukaan on asiaa.

Dear Marchi,

Arvioisin, että tuosta ruoastasi tulee ainakin 250g hiilareita/päivä. Kai hiilaridieetilläkin voi tiputtaa, mutta mielestäni ketoosi/lowcarb on kivuton ja helppo tapa (ensimmäisten kahden viikon jälkeen.)

Kannattaa uhrata pari päivää (lepo- ja treeni-) kaloreiden, hiilarien, protskujen ja rasvojen laskuun. Sen jälkeen sitä ei tarvitse tehdä kuin muutaman kerran (silloin kun painon lasku pysähtyy ja kaloreita lasketaan), olettaen että syöt joka päivä samat jutut. Fineli on hyvä apu.

Ota kouluun mukaan proteiini-rasva-kuitu-satsi ja unohda kouluruoka.

Varaa tarpeeksi aikaa. 6kk voisi olla passeli 9kg tiputtamiseen, koska takapakkeja tulee varmasti ekalla dieetillä.

t: Itsekin ekalla dieetillä..

Kyllä mä suosittelisin omalla vähäisellä kokemuksellani low-carbia. Kerta kahteen viikkoon vaan tankkausta hiilareiden kanssa ja jaksaa riittävän hyvin treenaillakkin. Edellisellä pariviikkoisella tuntui kiristyvän silmissä. Nyt meni pääsiäisenä pari ylimäärästkin päivää mässytellessä ja nyt ois taas tarkotus vetää pari viikkoa matalammilla hiilareilla.

Mistä kohtaa reisi mitataan? Olen aina tuota ihmetellyt.

Joo, vois käydä ottaa tätä dieettiä vähän vakavammin. Mitä se intensiteetti auttaa aamuaerobisella? Eikö matalasykkeisestä liikunnasta saatava hyöty ole yhtä hyvä? Mitään HIITtejä en haluis lähteä juoksemaan,kun on tällä pojalla polvet sen verran heikot, et tää juokseminen ei oo mun juttu.
Käveleminen tuntuu jotenkin turhalta joten pitäiskö käydä vaikka sauvakävelemään tms? Hiihtäminen oli minusta aika jees aerobista, mutta näihin aikoihin se on jo mahdotonta.
Jotenkin kävely tuntuu liian vaisulta liikunnalta. En tiedä sitten.

Ja joo, toi kebabliha ei ehkä oo paras proteiininlähde mutta se on hyvää ja yksinkertaista valmistaa. Pannulle vain pariksi minuutiksi ja leegoja kohti. Tosin syön sitä ehkä kerran parissa viikossa.

Dear kvu, en voi syödä joka päivä samoja safkoja kun minulla on rajoitetut rahavarat ja minun täytyy joskus tyytyä ihan kotiruokaankin. Silloin yritän syödä niin fiksusti kuin mahdollista. Eli pari perunaa tms. ja lihaa ja kasviksia sitten runsaasti.

-Marchi- sanoi:
Joo, vois käydä ottaa tätä dieettiä vähän vakavammin. Mitä se intensiteetti auttaa aamuaerobisella?

Siitä on niin kauan kun olen lukenut ton HIIT:n tieteellisiä taustoja tarkemmin, mutta muistaakseni tuo korkeaintensiteettinen aerobinen treeni aamulla oli tehokkaampi rasvan polttoon kuin matalalla intesiteetillä tehty. Johtuisiko sitten siitä, että ensinnäkin korkeampi intensiteetti --> korkeampi energian kulutus + korkeampi intensiteetti saa aineenvaihdunnan nopeammaksi pidemmäksi aikaa kun matalampi? Tietysti saman energiankulutuksen saat aikaisemmaksi myös matalammalla intensiteetillä, mutta joudut vain liikkumaan pidempään.

-Marchi- sanoi:
Mitään HIITtejä en haluis lähteä juoksemaan,kun on tällä pojalla polvet sen verran heikot, et tää juokseminen ei oo mun juttu.

Eihän tuohon HIIT:iin juoksu ole ainoa vaihtoehto. Itse on tullut samaa tehtyä myös kuntopyörällä ja rullaluistimilla.

Kebabista: Eihän tuo nyt kaikista pahin ole, mutta siinä on kuitenkin noin 13 g rasvaa / 100g eli tuplat vaikkapa vähärasvaiseen jauhelihaan verrattuna, puhumattakaan vaikkapa raejuustosta. ;) Toisaalta siinä on myös loistava proteiinipitoisuus eli ~25g / 100g.

Willie sanoi:
Ei kannata. Hyla-tuotteet sisältävät saman verran hiilihydraatteja kuin tavallisetkin tuotteet, sillä laktoosi (maitosokeri) ainoastaan pilkotaan niissä valmiiksi, eikä sitä suinkaan ole poistettu kokonaan. Laktoosihan on disakkaridi (kahdesta sokeriyksiköstä muodostuva) joka koostuu glukoosista (rypälesokerista) ja galaktoosista (limasokerista). Normaalisti ihmisen elimistö kykenee itse hajoittamaan laktoosin näiksi monosakkarideiksi (yhdestä sokeriyksiköstä muodostuva) laktaasi-nimisen entsyymin avulla, mutta laktoosi-intolerantikoilla laktaasia erittyy liian vähän tai ei ollenkaan. Siksi heitä varten on kehitetty hyla-tuotteet, joissa laktoosi on pilkottu valmiiksi.

Hyla tuotteet erikseen, mutta ainakin Valiolla on olemassa myös ihan täysin laktoositonta maitoa, jonka hiilaripiroisuus on alle 3g/100g. Muistaakseni 2,8g. Mm. oma äitini pystyy käyttämään vain tällaisia tuotteita (löytyy myös piimää, jugurttia) kun hyla-tuotteistakin tulee oireita. Nämä täysin laktoosittomat tuotteet muuten maistuvat ihan normaalille, eikä niissä siis ole sitä pilkotun maitosokerin makeaa makua.

-Marchi- sanoi:
Dear kvu, en voi syödä joka päivä samoja safkoja kun minulla on rajoitetut rahavarat ja minun täytyy joskus tyytyä ihan kotiruokaankin. Silloin yritän syödä niin fiksusti kuin mahdollista. Eli pari perunaa tms. ja lihaa ja kasviksia sitten runsaasti.
Dear Marchi,

Minun ruokalaskuni on laskenut sen jälkeen kun aloitin dieetin.

Proteiinijauho, kananmunat, jauheliha, porkkana, salaatti, tomaatti, kurkku, pakastevihannekset, rypsi- ja oliiviöljy, kaurahiutaleet, Fun Light, rahka ja raejuusto muodostavat perusruokavalioni. Kun 60% energiasta tulee rasvasta ja öljystä, niin siinä on kaloreita halvalla.

Ei muuta kuin tiukkaa matemaattista faktaa a4:lle ja näytät äiskälle, niin luulisi että rahansäästö+vähemmän syövä poika kiinnostaa häntäkin.

t: Alle 100e/kk ruokaan

Trinity sanoi:
Hyla tuotteet erikseen, mutta ainakin Valiolla on olemassa myös ihan täysin laktoositonta maitoa, jonka hiilaripiroisuus on alle 3g/100g. Muistaakseni 2,8g. Mm. oma äitini pystyy käyttämään vain tällaisia tuotteita (löytyy myös piimää, jugurttia) kun hyla-tuotteistakin tulee oireita. Nämä täysin laktoosittomat tuotteet muuten maistuvat ihan normaalille, eikä niissä siis ole sitä pilkotun maitosokerin makeaa makua.

Valion laktoosittomissa maitojuomissa on hiilareita 3,1 g ja protskua 3,3 g. En tiedä tarkoititko näitä samoja tuotteita?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Trinity sanoi:
Hyla tuotteet erikseen, mutta ainakin Valiolla on olemassa myös ihan täysin laktoositonta maitoa, jonka hiilaripiroisuus on alle 3g/100g.

Tätä minäkin tarkoitin.

kvu sanoi:
Dear Marchi,

Minun ruokalaskuni on laskenut sen jälkeen kun aloitin dieetin.

t: Alle 100e/kk ruokaan

Niin,mutta kun täll ähetkell äminun ei periaatteessa tarvitse maksaa ruoastani mitään. Siihen 100euroa lisää menoja yhtäkkiä miehelle, jonka ainoat tulot on 20e opintotuki, niin menee vähän vaikeaksi.
Kuinka sinä otat noin suuren osan ravinnostasi rasvasta? Oletko ketogeenisellä sitten? Siltikin kuulostaa hurjalle tuo rasvan määrä. :O

Minun mielestäni kannattaisi todellakin käyttää sitä vähähiilihydraattista dieettiä. Kolmen tunnin välein pitäisi syödä jotain. Aamulla saat vetää sen puurosi, mutta vedä myös (munaa/raejuusto/rahka jne...). Jos kotona syödystä aamupalasta menee yli kolme tuntia kouluruokailuun, syö siinä välissä välitunnilla tonnikalaa purkillinen. Mä oon vedellyt tonnikalaa öljyssä, koska siitä saa rasvatkin mukavasti (tiedän että joku tarttuu tähän). Muuten kannattaa suosia vähärasvaisia tuotteita. Kouluruokailusi voisit pitää ja se olisi päivän vapaamuotoinen ruokailu. Koita kuitenkin saada siltä aterialta sekä proteiinia että hiilihydraattia. Kouluruokailun pitäisin viimeisenä hiilihydraattipitoisena ateriana koko päivänä. Kotona koulun jälkeen lihaa/kalaa/kanaa ja jotain vihreetä myös. Välissä vaikka protskudrinkki/rahka/raejuusto tai jotain... Ja vielä illalla protskut.

En suosittelele kerta-annoksina vetämään yli 40g protskua. Itse vedän aina n.30g ja se on mulle hyvä. Hiilaria saa tulla aamulla n.50 g ja kouluruoalla suunnilleen sama olisi tietysti hyvä.
Muista syödä 2-3 tunnin välein.

Ei hullumpaa ideaa irtoa täältäkään.
Hullulta tuntuu vaan syödä noin vähän hiilareita. Mutta tuo voisi ehkä vähän boostata tätä hommaa. Sitä prodea olen sen 30 grammaa yrittänyt joka aterialla jostakin nykästä. Vaikka meetwurstista. Mutta minun varmaan pitäisi lisätä sitten tuota rasvan määrää ehkä hieman. Vai tarviaako välttämättä? Jos ottaa hiilarit vain aamulla+koulussa? Eikö painon pitäisi ainakin lähteä tippumaan?

No toi mun kommentti perustui mun kokemuksiin. Ite en oo rasvoja nostanu. Tosin olen ottanu yhden päivän viikossa enemmän hiilareita. Se on ollu sosiaalinen päivä, oon saattanu käydä pizzalla jne...

Timba79 sanoi:
Valion laktoosittomissa maitojuomissa on hiilareita 3,1 g ja protskua 3,3 g. En tiedä tarkoititko näitä samoja tuotteita?
Jaahas, ne on menny sitte nostamaan niitä arvoja! :curs: Vielä joku aika sitten oli 2,8g... kun joskus 1-2v sitten vanhempien luona yötä ollessani käytin sitä laktoositonta maitojuomaa aamupuurossa. Taas nähtiin ettei mikään tässä maailmassa ole pysyvää! :D

Trinity sanoi:
Jaahas, ne on menny sitte nostamaan niitä arvoja! :curs: Vielä joku aika sitten oli 2,8g... kun joskus 1-2v sitten vanhempien luona yötä ollessani käytin sitä laktoositonta maitojuomaa aamupuurossa. Taas nähtiin ettei mikään tässä maailmassa ole pysyvää! :D

Nuo oli sitten sen kevytmaitojuoman arvot. En tiedä onko esim. rasvattomassa versiossa juuri nuo mainitsemasi arvot. Eikä nyt jaksa tarkastaakaan.

Nonih, nyt on lähtenyt taas paino tippumaan. Jokapäivä pyrin liikkumaan jotakin ja pari kertaa aamuaerobinen vielä perään. Hiilareita olen tiputellut ihan kivasti kanssa, enkä niitä juuri enää syö päivän toisen atrian jälkeen. Korkeintaan kasvisten/pienen määrän riisiä tms muodossa. Tästä vain syntyy pelko, että en kai syö liian vähän? Jos en sitä öljyäkään litki deseittäin? Mutta eikö siitä olisi suurin merkki painon nopea tippuminen, mitä ainakaan vielä ei ole nähty. Kilo nyt lähtenyt tässä parin viikon sisällä.

Ne mitatkin vois mittailla, niinkuin jto sanoi, mutta mistä kohtaa se reisi mitataan? Ja jännitettyinä tottakai...?

jännitettynä mittailet ja esim. 20cm polvilumpion yläreunasta ylöspäin. pääasia, että aina samasta kohtaa, niin ovat vertailukelposia.

Joo... Onkohan missään tietoa, että mitkä ovat ne oikeat kohdat mitata mitä tahansa bodimielessä? Kun lukee noita kaikkia ympärysmitta- thredejä, niin jokaisella eri kohdat mistä mittaa.

Back
Ylös Bottom