Mitä teet työksesi / opiskelet ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -jn-
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkälaisiin hommiin tietotekniikka-alan insinöörit yleensä päätyy? Ja onko noilla palkkaus mimmosta luokkaa? Olis amkiin tarkotus hakea ja tietotekniikka olis toisena ja kone- ja tuotantoteknologia- ala olis toisena vaihtoehtoina. En vaan oikeen osaa päättää, et kumpaan sitä hakis

Minkälaisiin hommiin tietotekniikka-alan insinöörit yleensä päätyy? Ja onko noilla palkkaus mimmosta luokkaa? Olis amkiin tarkotus hakea ja tietotekniikka olis toisena ja kone- ja tuotantoteknologia- ala olis toisena vaihtoehtoina. En vaan oikeen osaa päättää, et kumpaan sitä hakis

Jos et mikään tietotekniikan guru ole niin väittäisin että työllistyt helpommin kone- ja tuotantoteknologian puolelta (koulutus antaa rahkeita varsin laajaan työskaalaan), mutta jos taas olet ikäsi tietokoneita näprännyt niin siinä tapauksessa. Mielestäni it-ala alkaa olla täyteenbuukattua ainakin Suomessa, esimerkkinä ystäväni joka kouluttautui tietotekniikan inssiksi -> ei saanut töitä yli vuoteen -> lähti kouluttautumaan talotekniikan inssiksi (Mikkeli). Tämä tosin on vain yksi tapaus monien joukossa.

No en mä tiedä. Ylläpitopuolella ainakin tuntuu olevan tosi jees duunia, jos asuu pääkaupunkiseudulla. Itse just vaihtelin kesällä hommia, helpostihan tuo kävi ja oli parikin aika varmaa paikkaa. Mulla jo tosin joku 5+ vuotta työkokemusta joka varmasti vaikuttaa. Mutta palvelin/verkkoinfran parissa työskenteleviä aina tarvitaan, ei tunnu talouden heilahtelutkaan niin paljoa vaikuttavan.

Perus järjestelmäasiantuntijan (ylläpitoduuneissa) aloitusliksa on luokkaa 2700-3000/e. Riippuu tietty tosi paljon talosta ja duuneista. Sitten jos on oikeasti osaamista ja vaikka sertifikaatteja ja suosituksia, niin ihan eri juttu, pääsee jo ihan hyviin liksoihin.

Mutta työkokemus on se mikä ratkaisee. Pelkillä koulupapereilla pitää olla valmis aloittamaan aika pohjalta, mihinkään oikeisiin inssin töihin tuskin otetaan ilman työkokemusta. Kannattaa varmistaa että koulussa on ihan oikeita Microsoftin, Ciscon ja vaikka Red Hatin kursseja eikä mitään ATK ajokortteja. :D Tuntuu nimittäin olevan isoja eroja noissa oppilaitoksissa.

Metropoliaa voin suositella, saa Microsoftin softat ja kaikki kurssit löytyy. Lisäksi on mahdollisuus tehdä sertifikaatteja hyvään hintaan. Noi on sellaista kamaa mistä oikeasti töissä hyötyy.

e. Niin, en pidä itseäni minään guruna. Olen hyvin keskinkertainen pallinaama, mutta aina hyvin työllistynyt. Pitää tulla ihmisten kanssa hyvin toimeen, sillä pääsee jo pitkälle, tämä taito monesti puuttuu IT-hepuilta. :)

ee. Ohjelmointipuolella varmaan myös ihan hyvin duunia, siitä mä en tiedä mitään.

Tietokoneneitten kanssa tullu kyl häärättyä joku 10 vuotta. En mikskään guruks itteäni sanois, mut en uskois mun tän hetkisen osaamisen olevan rajotteena tolle koulutukselle. Toi alotusliksa 2700-3000e on mun mielestä jo helvetin paljon. Vrt. 2000e tällä hetkellä paskaa vuorotyötä. Sen 4 vuotta jaksaa komiasti istua koulussa, jos sen jälkeen tietää ettei tarvitte tehdä näitä paskahommia lopun ikäänsä. Tietokoneet on aina kiinnostanu aika paljon. Tuolta kone- ja tuotantoteknologian puolelta vissiin aika moni valmistuu ihan työnjohtajiksi tehtaisiin ja tuotantolaitoksiin. Toi homma mua ei kiinnosta ainakaan tippaakaan. Ja vähän sama, mitä kattellu tuttujen valmistuneiden hommia kyseiseltä alalta, niin ei ainakaan vaikuta se mun jutulta.

Tietokoneneitten kanssa tullu kyl häärättyä joku 10 vuotta. En mikskään guruks itteäni sanois, mut en uskois mun tän hetkisen osaamisen olevan rajotteena tolle koulutukselle. Toi alotusliksa 2700-3000e on mun mielestä jo helvetin paljon. Vrt. 2000e tällä hetkellä paskaa vuorotyötä. Sen 4 vuotta jaksaa komiasti istua koulussa, jos sen jälkeen tietää ettei tarvitte tehdä näitä paskahommia lopun ikäänsä. Tietokoneet on aina kiinnostanu aika paljon. Tuolta kone- ja tuotantoteknologian puolelta vissiin aika moni valmistuu ihan työnjohtajiksi tehtaisiin ja tuotantolaitoksiin. Toi homma mua ei kiinnosta ainakaan tippaakaan. Ja vähän sama, mitä kattellu tuttujen valmistuneiden hommia kyseiseltä alalta, niin ei ainakaan vaikuta se mun jutulta.
En kyllä suosittele tuollaisiin aloituspalkkoihin luottamaan. Itse sanoisin, että realistinen arvio aloituspalkalle on 2000 - 2300 e kuussa. En ole kuullut enkä oikein jaksa uskoakaan, että kukaan palkkaisi koulusta valmistunutta märkäkorvaa töihin 2700 euron liksalla. It-ala on kuitenkin yksi niistä aloista, joille on rakennettu ylikouluttamiskuplaa samalla tavalla kuin monelle muullekin insinöörialalle.

Ton perusteellahan ei kannattais hakea mihinkään amkiin opiskelemaan :D Sama se on jokapaikassa tiedossa. Muita vaihtoehtoja ei oikeen ole kun toi amk ja kuitenkin jonnekkin pitäis mennä opiskelemaan.

Ton perusteellahan ei kannattais hakea mihinkään amkiin opiskelemaan :D Sama se on jokapaikassa tiedossa. Muita vaihtoehtoja ei oikeen ole kun toi amk ja kuitenkin jonnekkin pitäis mennä opiskelemaan.

Vaikka alkupalkka on tuota tasoa, niin ei se tarkoita, ettei se siitä nouse urakehityksen myötä. Suomessa tosin duunaritason palkkaus on noussut nopeampaa kuin korkeasti koulutettujen palkkaus, ja on vähitellen alkanut saavuttamaan sitä. Tuosta asiasta voisi varmasti moni muukin avautua pitkän postin verran. Kuitenkin pääosin opiskelu kannattaa, koska sillä voi opiskella ammatin jossa viihtyy. Tai ainakin sain kuvan tuosta ekasta postistasi, että vuorotyö alkaa tökkimään, ja IT-alalla tehdään enemmänkin noiden perus toimistotuntien puitteissa. IT-alalla tosiaan vaivaa hieman tuo työllistyminen välillä, mutta taitavat jätkät työllistyy alasta huolimatta.

En tiedä onko tämä jo vähän offtopic.

Jos luette mun viestin tarkkaan, niin sanoin että järjestelmäasiantuntijoiden aloitus liksa on yleensä tuota luokkaa (Helsingissä), mutta sanoin myös että ilman työkokemusta kannattaa varautua aloittamaan pohjalta. Ns. insinööriduuneja ei kyllä helpolla pääse tekemään pelkältä koulupohjalta, ainakin ylläpitopuolella ne on jo äkkiä niin kriittisiä hommia että vaaditaan kokemusta.
Paras kombo olisi varmaan opiskelu + alan duuni, vaikka jonkun työharjoittelun kautta.

Itse aloitin helpdesk duunista, siitä maksettiin jotain ~1700 kk. Sitä jonkun aikaa ja siirryin mikrotukeen, ihan "onsite" eli ei etänä tehtävään. Siitä sai sitten muistaakseni jotain ~2200. Nyt kun on reilu viisi vuotta tullut alalla oltua niin tienaan sen 3000e/kk. Itse aloitin duunin teon ihan vaan ammattikoulupohjalta, ohella sitten aina opiskellut.

Nyt suorittelen sertifikaatteja, sen jälkeen olisi tavoitteena joku vähän isompi talo ja sitä myöten toivottavasti taas palkkakehitystä. Tai ehkä ulkomaille, se on myös iso etu alalla että ulkomailta löytyy duunia ihan kivasti.

e. Mutta IT-ala on niin älyttömän laaja, duunissa on jengiä projektipäälliköistä koodareihin. Myös jos vähän ymmärtää bisnestä niin siellä taloushallinnon järjestelmien puolella on hyvät mahdollisuudet, kyllä sitä voi hyviinkin liksoihin päästä jos sellaista himoitsee. :)

ee. Mun pointti on, että jos ala oikeasti kiinnostaa niin ei muuta kun opiskelemaan. Kun on asenne kohdallaan niin aina pärjää.

Ite olen työskennelly IT-alalla reilu 10-vuotta. Tietotekniikanperustutkinto pohjalla ja jotain kauppisopintoja. Koulutuksella ei juuri ole ollut väliä ylläpitotehtävissä. Jos haluttaa esimiestehtäviin joskus, niin korkeakoulu on hyvä plussa. Työkokemus on todellakin ykkösjuttu. Mitä olet tehnyt ja kuinka kauan. Sertit on hyvä plussa. Myös pitkälti vaikuttaa tyyppi itse. Jos olet hyvin hiljainen hissukka, niin duunit on enemmän kivenalla. Olit sitten vaikka IT-alan Jeesus. Palkkaus on hyvin vaihtelevaa. 2k ylöspäin. Paljon osaamisesta kiinni, työvuosista ja paljonko on munaa pyytää sitä liksaa. Parhaimmat liksat kääritään asiantuntija ja konsulttiduuneista. Sinne kannattaa tähdätä, jos haluaa hilloa. Myös esimiesduuni palkitaan kohtuu miehekkäästi. Ala on parhaimmillaan helvetin stressaavaa lähinnä henkisesti, ei niinkään fyysisesti. Isoissa taloissa puristetaan yleensä kovaa pienemmissä pikkasen helpompaa. Riippuu paljon myös yrityksestä. Isot talot polkee liksoja ja pienet maksaa hyvin johtuen yleensä siitä, että saadaan mies pikkasen paremmin sidottua. Isona miinuksenä on, että silmänruokaa naisista on hyvin vähän tällä alalla. Nais osaajia vois muutenkin olla enemmän. Ei vaan tunnu olevan, niin seksikäs ala naisille.

IT-ala on melko laaja käsite. Esimerkiksi Metropoliassa tietotekniikan koulutusohjelmassa on ohjelmistotekniikan, tietoliikennetekniikan ja tietoverkkojen suuntautumisvaihtoehdot. Itse valmistuin juuri tietoverkkopuolelta, mutta koska oma työpaikkani on ollut tiedossa jo useamman vuoden, en ole työpaikkoja erikseen katsellut, enkä siksi osaa kattavasti niistä kertoa. Sen verran mitä opiskeluni aikana kuitenkin seurasin koululle tulleita työtarjouksia, niin ylivoimaisesti suurin osa oli ohjelmistopuolen hommia. Opiskelukaverini tietoverkkopuolella työllistyivät lähinnä työharjoitteluiden kautta, ja samaa veikkaisin tietoliikennepuolelle.

Suuntautumisvaihtoehdoista ohjelmistotekniikka on perinteisesti ollut suosituin ja siihen hakeneet opiskelijat yleensä sellaisia, joilla on jo reilusti kokemusta ohjelmoinnista. Uudempi tietoverkkojen suuntautumisvaihtoehto on myös ollut suosittu, ja esimerkiksi omien valintojeni aikaan tietoverkkopuolelle oli kaikkein eniten halukkaita. Tietoliikennetekniikkaan taas oli ainakin silloin niin vähän hakijoita, että sen järjestäminen ylipäätään vaati jotain kikkailua.

Sokan mainitseman miinuksen allekirjoitan minäkin. Kun aloitin opiskelut, niin luokallani taisi olla peräti 5 naista, vaikka koko luokalla oli alle 20 henkilöä. Muutaman vuoden kuluessa kuitenkin jokainen heistä vaihtoi koulua tai lopetti, ja loppujen lopuksi oman "saapumiseräni" porukassa taisi olla 1 nainen tietoliikennepuolella. :rolleyes:

Kaikenkaikkiaan koulutuksista löytyy ravintolakokin paperit, henkilöauton ammattiajolupa, järkkärikortti + kaasu ja voimankäytön lisäosio ja sitten lähihoitajan paperit. Tällä hetkellä olen töissä Ensi- ja turvakodilla turvakotiohjaajana, tykkään työstäni kyllä törkeesti..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom