No en mä tiedä. Ylläpitopuolella ainakin tuntuu olevan tosi jees duunia, jos asuu pääkaupunkiseudulla. Itse just vaihtelin kesällä hommia, helpostihan tuo kävi ja oli parikin aika varmaa paikkaa. Mulla jo tosin joku 5+ vuotta työkokemusta joka varmasti vaikuttaa. Mutta palvelin/verkkoinfran parissa työskenteleviä aina tarvitaan, ei tunnu talouden heilahtelutkaan niin paljoa vaikuttavan.
Perus järjestelmäasiantuntijan (ylläpitoduuneissa) aloitusliksa on luokkaa 2700-3000/e. Riippuu tietty tosi paljon talosta ja duuneista. Sitten jos on oikeasti osaamista ja vaikka sertifikaatteja ja suosituksia, niin ihan eri juttu, pääsee jo ihan hyviin liksoihin.
Mutta työkokemus on se mikä ratkaisee. Pelkillä koulupapereilla pitää olla valmis aloittamaan aika pohjalta, mihinkään oikeisiin inssin töihin tuskin otetaan ilman työkokemusta. Kannattaa varmistaa että koulussa on ihan oikeita Microsoftin, Ciscon ja vaikka Red Hatin kursseja eikä mitään ATK ajokortteja. :D Tuntuu nimittäin olevan isoja eroja noissa oppilaitoksissa.
Metropoliaa voin suositella, saa Microsoftin softat ja kaikki kurssit löytyy. Lisäksi on mahdollisuus tehdä sertifikaatteja hyvään hintaan. Noi on sellaista kamaa mistä oikeasti töissä hyötyy.
e. Niin, en pidä itseäni minään guruna. Olen hyvin keskinkertainen pallinaama, mutta aina hyvin työllistynyt. Pitää tulla ihmisten kanssa hyvin toimeen, sillä pääsee jo pitkälle, tämä taito monesti puuttuu IT-hepuilta.
ee. Ohjelmointipuolella varmaan myös ihan hyvin duunia, siitä mä en tiedä mitään.