Mitä teen ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu
olen tällä hetkellä 16 vuotias ja olen n. vuoden treenannut suht kovaa. Olen kaksi kertaa ostanut palautusjuomaa. Toisella kerralla muscle+ ja toisella HT-R vai mitä se nyt olikaan. Sen jälkeen kotona tuli sanomista paljonkin niiden hinnasta ja terveysvaikutuksesta vaikka olen vakuutellut että ei niissä mitään ole. Onko mitään halvempia vaihtoehtoja näille palautusjuomille? Sen palautusjuoman sijaan olen tehnyt pirtelön laittamalla n. puoli litraa maitoa , banaanin ja jäätelöä kulhoon ja mössännyt kurkusta alas. Auttaako tällainen oma tekemä pirtelö yhtään ? Luin juuri tuolta FAQista tuota palautusjuomaakin koskevan jutun missä puhuttiin osittain palautusjuomasta. Onko se todellakin niin tärkeä osa tätä syömistä ?

Sitten toista asiaa. Käyn 2-3 kertaa viikossa heittämässä n.8-10km pitkän lenkin ja ajattelin nyt kesällä lisätä lenkkien määrää 4-5 kertaan viikossa ja matkaa pidentäen 10-15km. Onko sali ja näin paljon lenkkiä ollenkaan hyvä yhdistelmä ruokailun suhteen sillä luulisin että täytyisi syödä kuin hullu ? Onko kellään mitään vinkkiä syömisen suhteen jos teen näin ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No palari on tietty melko kätevä ottaa mukaan salille ja tempaista suoraan treenin päälle. Proteiini on palarissa helposti imeytyvässä muodossa, kiinteä ruoka ei pääse samoihin imeytymisnopeuksiin. Onko tällä sitten harrastajan kannalta merkitystä, enpä tiedä. Itselleni tärkeää on lähinnä tuo palautusjuoman kätevyys verrattuna muihin eväisiin. Mutta jotain on treenin jälkeen saatava!

Jos ostat proteiinin ja hiilarin erikseen, selviät todennäköisesti halvemmalla kuin valmista palautusjuomaa ostellen. Eli perushera + vaikka dekstroosi, näitä sitten palariin vaikka 1:1 (hifistelyohjeita löytyy palstalta vaikka kuinka paljon hakusanalla palautusjuoma). Jos ostat maustamatonta, voit maustaa vaikka kaakaojauheella.

Jos vanhemmat eivät anna sijoittaa jauhoihin, ota salille vaikka pari kovaksi keitettyä kananmunaa (tai tonnaripurkki, tuppaa vaan sottaamaan) ja banaani evääksi. Vaikka proteiini on hitaammin imeytyvässä muodossa, saat näistä suojaravintoaineita, jotka jauhoista puuttuvat täysin. Aminohappoprofiililtaan kananmunan proteiini on kyllä oikein laadukasta...

eikö kätevänä palkkarina toimis joku juotava jugurttikin? Eihän se o paras mahollinen ollenkaan mutta ainakin ois kätevä? Ei sillä että itellä olis samaa ongelmaa, mutta joskus mietin että jos tarvis jostain kehitellä palkkari vauhdista niin mitä ottais.

mitä tämä mass blast on ? Onko se ollenkaan palautukseen ja sopiiko se jos sitä pelkästään vetää ja sopiiko se jos harrastaisin sen 4-5 kertaa viikossa sitä juoksua ?

normi sanoi:
mitä tämä mass blast on ? Onko se ollenkaan palautukseen ja sopiiko se jos sitä pelkästään vetää ja sopiiko se jos harrastaisin sen 4-5 kertaa viikossa sitä juoksua ?

käy palautukseen, "jos sitä pelkästään vetää"?? mitä helv?... hyvin voit juosta ja vetää massblastia, ei mitään haittaa keskenään.

erkjetter sanoi:
käy palautukseen, "jos sitä pelkästään vetää"?? mitä helv?... hyvin voit juosta ja vetää massblastia, ei mitään haittaa keskenään.

siis tarkoitin että jos käyttää sitä vain ettei esim. lisäksi jotain muuta palautusainetta esim.muscle+:aa...:D .....entäs jos ostais maustamatonta soija90 ja hera80 sekasin niin mitä siitä tulee ? :) perkeleesti olis ainakin proteiinia. Ja piti muuten kysymäni että kun juoksen kesällä paljon ja kulutan paljon ja en ehdi ehkä aina syömään paljon niin voiko millään tavalla noilla palautusjuomilla ja jauhoilla korvata sitä syömistä ja olis kiva jos pysyis ees vähän niitä ns. lihaksia pitämään yllä :D

hyvin varmasti pärjäät pelkällä massblastillakin. itse mietit paljonko haluat rahaa sijoittaa ja haluatko hyvää makua vai optimaalista proteini/hiilarisuhdetta tai vastaavaa ja sen perusteella päätät mitä ostat. ei niissä tuotteissa kuitenkaan mitään isoja eroja ole ettet varmasti tule huomaamaan mitään eroa käytännössä, käytit sitten massblastia tai hera80 + maltoa.

voi niillä jauhoilla korvata syömistä mutta pyri kuitenkin valitsemaan mieluummin kunnon ruokaa kuin jauhoa jos vain mahdollista.

Jauhoilla ei voi korvata oikeaa ruokaa. Ei se litku yksinkertaisesti pidä nälkää.

Palautusjuoma on hyvä lisä puntin ja myös juoksentelun jälkeen. Tunnin päästä vedä sitte lämmintä ruokaa naamaan.

Kannattaa ostaa vaikka hera80 ja maltodekstriikipönttö. Malto maksaa jotain 5e/kg ja hera 12e/kg. Kilohinnaksi tulee huikeat 7-9e/kg (vertaa vaikka HT-R). Kannattaa muuten kouluttaa ne porukat ja selittää rautakangesta vääntämällä mistä ne lisäravinteet on tehty ja mitä ne sisältää (hera tulee maitoherasta ja malto on maissitärkkelystä, eli vähä niinq pottua söis)

normi sanoi:
siis tarkoitin että jos käyttää sitä vain ettei esim. lisäksi jotain muuta palautusainetta esim.muscle+:aa...:D .....entäs jos ostais maustamatonta soija90 ja hera80 sekasin niin mitä siitä tulee ? :) perkeleesti olis ainakin proteiinia. Ja piti muuten kysymäni että kun juoksen kesällä paljon ja kulutan paljon ja en ehdi ehkä aina syömään paljon niin voiko millään tavalla noilla palautusjuomilla ja jauhoilla korvata sitä syömistä ja olis kiva jos pysyis ees vähän niitä ns. lihaksia pitämään yllä :D

Tärkeintä on, että pidät proteiininsaannin tasaisena pitkin päivää, se onnistuu kyllä hyvällä "kotiruualla" ja riittävän monilla laadukkailla välipaloilla.
Itse olen sitä mieltä, että jos "pennit" pitää sijoittaa johonkin, niin laadukkaisiin palautumista edistäviin tuotteisiin tai hyvään perusproteiiniin.Hiilareista ei kannata maksaa älyttömiä, niitä kun saa hedelmistä,leivästä, juureksista ym ja vieläpä lyhyt- ja pitkäketjuisina(vrt esim. banaani vs. ruisleipä). Palautumisen käynnistäminen mahd. nopeasti harjoituksen jälkeen on tärkeää, tasainen valkuaisen saanti muina aikoina hoitaa loput...

miks lenkkeilet, jos tuntuu että et kerkiä syömään? en näe mitään järkeä alkaa lenkkeilee hullusti, jos haluaa ylläpitää lihaksensa ja ruokaa ei kerkiä syömään. tällöin ollaan jo dietillä...

Itse rupesin tuossa iässä salilla käymään. Niin oli aivan sama miten söi taikka
treenasi. Koko ajan kehittyi. Ja kyllä minunkin vanhempani paasasivat minulle
proteiinin haitta vaikutuksesta. En minä niitä kuunnellut vaan söin salaa prostua jollain kaverilla aina treenin jälkeen. =) Nuorena palautuu niin paljon jokaisesta koitoksesta että aivan sama mitä naamaansa tunkee.

KSENA sanoi:
miks lenkkeilet, jos tuntuu että et kerkiä syömään? en näe mitään järkeä alkaa lenkkeilee hullusti, jos haluaa ylläpitää lihaksensa ja ruokaa ei kerkiä syömään. tällöin ollaan jo dietillä...

No jos haluaa vaikka hyvän aerobisen peruskunnon. Ei kaikkien tavoitteena ole olla mahdollisimman iso massamonsteri.

se on ihan hyvä et lenkkeilee. hapenottokyky ainaski paranee.
mulle sano yks voimannostaja et nuorena pitää hankkia pohjakunto kohilleen,
sen jälkeen tosissaan treenaamaan...

*Emppu* sanoi:
Itse rupesin tuossa iässä salilla käymään. Niin oli aivan sama miten söi taikka
treenasi. Koko ajan kehittyi. Ja kyllä minunkin vanhempani paasasivat minulle
proteiinin haitta vaikutuksesta. En minä niitä kuunnellut vaan söin salaa prostua jollain kaverilla aina treenin jälkeen. =) Nuorena palautuu niin paljon jokaisesta koitoksesta että aivan sama mitä naamaansa tunkee.

Tuli mieleen jotkut ekat alkoholi- tai tupakkakokeilut tosta postista :lol2:

Edit: Mutta joo, jos massaa haluaa, niin kannattaa pitää se lenkkeily varmaan vaan pari kertaa viikossa aerobisena ja keskittyä ennemmin siihen syömiseen.

Missukka sanoi:
Juotava jugurtti? Ei taida ravintosisällöltään ihan palkkaria vastata... Proteiineja ja hiilareita saa olla aika paljon palkkarissa.
juu, sen takia tuo kysymysmerkki kun en ollu varma tuosta. Ohan tuossa vitamiini juotavassa 390g pönikässä 10g prot, 20g hh, mutta se o tietty vähän vähäsen, on niitä varmaan paremmillaki ravintoarvoilla ja isompia purkkeja, mutta ei se kyllä normi palkkarille pärjää kun kätevyydessä.

Missukka sanoi:
Juotava jugurtti? Ei taida ravintosisällöltään ihan palkkaria vastata... Proteiineja ja hiilareita saa olla aika paljon palkkarissa.

Kyllä esimerkiksi litrassa jogurttia alkaa jo olla melko satsi proteiinia ja varsinkin hiilaria. IMO ihan passeli palautusjuoma on joku litran maustettu jogurtti. Eihän se mikään hifistelyjuttu ole, mutta 1000x parempi kuin ei mitään.

Palautusjuoma on toki kätevä, mutta ei sekään mikään ihmetuote ole. Jos porukat ei anna ostaa lisäravinteita, niin vedät treenin jälkeen kunnon satsin ruokaa. Tai jos matka salilta himaan venyy kovin pitkäksi, ota jotain nopeeta evästä mukaan (kalkkunaleipiä, banaania jne).

Tietenkin voisit ottaa projektiksi kouluttaa vanhempasi ;) Ja mitä hintaan tulee, litran jogurtti tulee varmasti maksamaan vähintään saman hinnan mitä joku halpa hera+malto.

MKS sanoi:
No jos haluaa vaikka hyvän aerobisen peruskunnon. Ei kaikkien tavoitteena ole olla mahdollisimman iso massamonsteri.

no jos tavoitteena on LIHASMASSAN YLLÄPITO, ja ei kerkiä syömään, niin miksi lenkille? jos tarkoituksena on saada hyvä kunto, niin LENKILLE ja punttia pois, jotta kerkiää syömään, aerobinen kuluttaa aika hyvin energiaa, puntti myös... tai jos haluaa tolta väliltä, niin punttia ja lenkkiä tasapuolisesti

siis olen miettinyt että jos pyrkisin laskuvarjojääkäreihin ja pidän muutenkin juoksemisesta ja hyvästä kunnosta mutta olisi myös mukavaa jos hartioitakin olisi ettei olisi niin kuin jokin kenialainen maraton juoksija että olisi lihasta ja hyvä juoksu kunto. Onko tämä muuten mahdollista ? Jos söisin koko ajan ja paljon .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom