Mitä roolia hiilihydraatti näyttelee palautusjuomassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MrT.
  • Aloitettu Aloitettu
Hiilareista

Alkuperäinen kysymys taisi olla mitä hiilarit tekee palautusjuomassa. Ne on siksi tärkeitä koska ne kohottavat insuliini tasoa, joka puolestaan estää kehoa purkamasta lihasproteiinia. Pelkkä hiilari ei riitä koska proteiinisynteesi on koholla jo 3-4 tunnin kuluessa treenissä ja tähän tarvitaankin sitten niitä proteiineja. Minulla on jopa tutkimus viite tukemassa väitteitäni.

Roy, B.D.,M.A. Tarnopolsky, J.D. MacDougall, J.R. Fowles, and K.E. Yarasheski. Effect of glucose supplement timing on protein metabolism after resistance training. Journal of Applied Physiology 82:1882-1888, 1997.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/82/6/1882#SEC0

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älkääs alkako tapella keskenänne ku lukekaa fysiologian kirjoja tai kaivakaa muististanne vastaukset noihin mun miljooniin kysymyksiin.

Etenkin mielipide siihen että miksi nauttimalla hera ensin ja 30min kuluttua malto, oli plasman insuliinipitoisuus korkeampi kuin hörppäämällä molemmat heti treenin jälkeen.

Luin tämän threadin uudestaan ajatuksella läpi ja totesin, että tässä on jauhettu kolmen sivun verran kivoja ajatuksia, jolla loppujen lopuksi ei ole hevon vitun merkitystä kasvun kannalta. :kippis:

Originally posted by Tomi
Luin tämän threadin uudestaan ajatuksella läpi ja totesin, että tässä on jauhettu kolmen sivun verran kivoja ajatuksia, jolla loppujen lopuksi ei ole hevon vitun merkitystä kasvun kannalta.

Kerrankin ollaan samaa mieltä. Turha ruveta hifistelemään teoriasta jos sillä ei ole näkyvää käytännön vaikutusta.

Luin tämän threadin uudestaan ajatuksella läpi ja totesin, että tässä on jauhettu kolmen sivun verran kivoja ajatuksia, jolla loppujen lopuksi ei ole hevon vitun merkitystä kasvun kannalta. :kippis:

Riippuu siitä paljonko hevon vitulla on merkitystä kasvun kannalta, ts. kuinka paljon hevon vitun näkeminen lisää testosteronin eritystä, minulla ainakin ihan helvetin paljon :D

Olkoon sitten vaikka niin, että Immonen on paska ja mahalaukun tyhjenemisteoria väärin. Mutta edelleenkin olisi kivaa, jos vaikka Anssi osaisi kertoa, onko sillä millaista merkitystä treenin jälkeiseen veren kasvuhormoni- ja insuliinitasoihin (ja testosteronitasoihin), jos ottaa heti treenin jälkeen aminohapot/proteiinit/herat ja puolen tunnin päästä hiilihydraatit vs. heti treenin jälkeen koko hoito. Merkitys lihaskasvulle saattaa olla vähäisempi kuin lohkoperunoiden dippikastikkeella ja vanhempien mielipiteellä treenaamisesta, mutta se kiinnostaa minua silti.

Originally posted by Hannibal
Merkitys lihaskasvulle saattaa olla vähäisempi kuin lohkoperunoiden dippikastikkeella ja vanhempien mielipiteellä treenaamisesta, mutta se kiinnostaa minua silti.
Jep jep. Sinä se vaan jatkat tuota piilovittuiluasi. Onhan se hienoa vetää yleisen keskustelun topicit tähän mukaan. :rolleyes:

Jep jep. Sinä se vaan jatkat tuota piilovittuiluasi. Onhan se hienoa vetää yleisen keskustelun topicit tähän mukaan. :rolleyes:

No anteeksi jos kärjistäminen loukkasi sinua. Mitä tarkoitat tuolla "jatkat piilovittuiluasi"?

Noh, minä en ainakaan huomannut tuossa piilovittuilua.

Ja ex-evolution teamilaisen, Anssi Mannisen ei tartte vastata kun ei osaa. Tämä ei ollut piilovittuilua vaan suoraa vittuilua.

Originally posted by Jimmy
Noh, minä en ainakaan huomannut tuossa piilovittuilua.
Niin. Hannibal, tuo piilovittuilun moninkertainen maailmanennätysmies, omaa kyvyn, jolla piilovittuilu onnistutaan suuntaamaan pahaa-aavistamattomaan uhriinsa, iskien kuin miljoona volttia. Sivustakatsojat eivät huomaa mitään, mutta varsinainen piilovittuilun kohde huomaa pulssinsa nousevan...

;)

Edelliseen messuuni palaten: Lopettakaa jo tappelu ja kertokaa mulle mielenkiintoisia asioita ihmisen fysiologiasta. Ne kirjat kun on oikeesti jeesusteen kalliita.

Edit: Niin sitä piti vielä (taas) sanomani että vähänpä täällä netissä voi kasvamisen eteen tehdä ja ne jotka on treenannu jonkun aikaa tietää varmasti että parusasiat kuntoon ni mennään pirun pitkälle mut niitä perusasioita pystyy vatvomaan vain rajoitetun ajan. Eivätkö vaan aika monet ala täälläkin jo kyllästymään aloittelijoiden ainaisiin samoihin kysymyksiin. Tää hifistely on nyt sitä vaihtelua :)

Niin. Hannibal, tuo piilovittuilun moninkertainen maailmanennätysmies, omaa kyvyn, jolla piilovittuilu onnistutaan suuntaamaan pahaa-aavistamattomaan uhriinsa, iskien kuin miljoona volttia. Sivustakatsojat eivät huomaa mitään, mutta varsinainen piilovittuilun kohde huomaa pulssinsa nousevan...

;)

Asia taitaa olla kylläkin ihan päinvastoin, sinä et ole "pahaa-aavistamaton uhri", vaan Tomi, ylläpitäjä, joka aavistaa pahaa jokaisessa kommentissani. Lopeta tuollainen; elämä on paljon mukavampaa, kun huomaat, ettei kaikki pyöri sinun ympärilläsi. :kippis1:

Originally posted by Fat22
Edelliseen messuuni palaten: Lopettakaa jo tappelu ja kertokaa mulle mielenkiintoisia asioita ihmisen fysiologiasta. Ne kirjat kun on oikeesti jeesusteen kalliita.
Juokset rusakon kokoinen vaahtopallo munissa nyt ensin kirjastosta hakemaan kirjan "Ihmisen fysiologia ja anatomia". Jos monitoria haluat tuijottaa, niin Farmakologia ja toksikologia -kirja löytyy kokonaan sähköisessä muodossa sivulta www.medicina.fi. Etköhän noilla alkuun pääse. :)

jepjep

:lol1: :lol1:
oonkohan mä nyt ihan varmasti pakkotoisto.com
sivuilla:D
tää oli kyl hienoo lukee läpi:D
ei vaan,joitakin kiinnostaa nämä "viilailut",
ehkä muakin jokin päivä:p
kyllä fat22 oli siinä oikeessa että jotka on pyöriny aikansa näillä sivuilla niin kyllästyy jossakin määrin arkisiin ongelmiin,mutta joka
on aika tuore täällä kuten minä niin,kyllä
pistää naurattaan kun miehet kiistelee että
"syökö pilkottuja sokerirenkaita galaktoosin kuorrutuksen kera paksusuolen kautta ilman että muodostuu tähtisumua limakalvoille"*huom.teksti oli hieman liioiteltu*

:hmmm: kiitos,ja kumartaa

Yhteeveto :p

Immosella oli mennyt sekaisin harjoittelun aikana nautittavan urheilujuoman koostumus ja harjoittelun jälkeen nautittavan juoman koostumus. Kaksi ihan eri asiaa. Onhan nämä erot selitetty myös liikuntafysiologian perusoppikirjoissa (esim. McArdle et al. Exercise Physiology, 2001).
Lisäksi HydraBalance on suunniteltu virheellisesti, sillä (1) juoman pitää maistua hyvälle, jotta nestettä tulee nautittua riittävästi, ja (2) pitäisi olla väh. pari hiilarilähdettä, sillä eri kuljetusmek.

HydraBalance ei täytä kumpaakaan kohtaan. Ykköskohtaa vastaus on :urjo:

Ihmeellisintä tässä on se, että Immoselle on moneen otteeseen sanottu, että hänen "teoriansa" ovat virheellisiä, mutta mies vaan jaksaa jauhaa samaa potaskaa UFS:n sivulla (esim. palautusjuomista, kreatiinipyruvaatista, etc.) Kreatiinimonohydraatin vesi lähtee saman tien lätkimään GI-kanavassa ja kreatiini ei varmasti siirry lihaksiin kreatiinimonohydraattina, vaan kreatiinina. Eli kreatiinimonohydraatti ja kreatiinipyruvaatti tarjoavat soluille ihan samaa kreatiinia. Tämäkin on hänelle kerrottu monelta taholta moneen kertaan, mutta firman uskottavuus menisi jokeen, jos hienot "teoriat" paljastuisivatkin totaaliseksi hevonpotaskaksi. Niinpä samaa potaksaa jauhetaan edelleen ja porukka saatta jopa uskoa noita juttuja, kun riittävän monta mainosta laitetaan Bodaus-lehteen :mad:

Originally posted by Anssi
Yhteeveto :p

Kerrotko vielä oman näkemyksesi/tietosi/arvauksesi tähän minua askarruttavaan asiaan, jota olen kysellyt jo kahteen kertaan aikaisemmin tässä viestiketjussa:

Onko sillä millaista merkitystä treenin jälkeiseen veren kasvuhormoni- ja insuliinitasoihin (ja testosteronitasoihin), jos

A) ottaa heti treenin jälkeen aminohapot/proteiinit/herat ja puolen tunnin
päästä hiilihydraatit

vs.

B) heti treenin jälkeen koko hoito?

Jos vaikka tapauksessa A) mitataan em. hormonitasot heti proteiinin nauttimisen jälkeen ja sen jälkeen 5 minuutin välein tunnin ajan tms. Ja tapauksessa B) mitataan em. hormonitasot heti koko hoidon nauttimisen jälkeen ja sen jälkeen 5 minuutin välein tunnin ajan tms.

Ovatko em. hormonien pitoisuudet veressä samat tapauksissa A) ja B) vai onko niissä jotain eroa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom