Mitä palautusjuoman tulee sisältää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inmate
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Terve itsekullekkin.

Kutsukaa mua vaikka tyhmäksi mutta en tiedä enkä saa aiemmista viestiketjuista selville sitä mitä palautusjuomalla oikein haetaan. Eli kuvitellaan vaikka että minä käyn salilla ja urheilen muutenkin ja liikuntaa tapahtuu n. 5krt viikossa a 1.5-2 tuntia kerrallaan.

Eli onko niin että kun vedän palautusjuoman treenin päätteeksi niin oloni paranee ja en ole aamulla ihan rautakankena ylös nousemassa? Eli tarkoituskeni ei ole tarkoituksellisesti kasvattaa lihasta vaan ehkä paremminkin pudottaa painoa.

Ja sitten itse asiaan eli mitä ihmettä tuon palautusjuoman pitäisi sisältää? Missä suhteessa proteiinia ja millaista? Missä suhteessa hiilaria ja mitä muita lisäravinteita oikean palautusjuoman pitäisi sisältää.....Nyt tiedän että jotkut vastaavat et " no mä sekotan sitä ja sitä" mutta mä haen tietoa mitä palautusjuomassa pitää olla jotta oikeasti jotakin palautumista tapahtuu?

Jos joku viisas vastaa eka tähän niin katsotaan irtooko lisää tyhmiä kysymyksiä..:david: :nolo:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Palautumisjuomalla saadaan heti suorituksen jälkeen kehon energiavarastot täyteen ja palautuminen käyntiin. Palautumisjuoma on tärkeä niin puntin kuin lenkinkin jälkeen.

Ei se kuitenkaan sitä tarkoita ettet ole aamulla kovan treenin jälkeen ihan rikki, mutta onhan sillä pientä vaikutusta siihenkin.

Punttitreenin jälkeiseen palautumisjuomaan riittää proteiini ja maltodekstriini. Suhteessa 1:1. Jos käytät kreatiinia ja / tai glutamiinia, sekoita ne myös palautumisjuomaan. Muun urheilun päälle proteiini - malto suhde on parempi olla noin 1:2. Muista että proteiinin ja hiilihydraatin pitää olla nopeasti imeytyviä, jos vaan pystyt nopeaa hiilihydraattia ottamaan. Joillakin nopea hiilihydraatti nostaa insuliinitasoa liian nopeasti, verensokeri laskee ja alkaa väsyttämään. Voi tulla myös huono tai sekava olo. Silloin kannattaa valita hieman hitaammin imeytyvää maltoa.

Voisikohan lisäksi olla että tuohon nopeaan hiilariin jotenkin tottuu? Itselläni oli ainakin parin ensimmäisen palautusjuoman jälkeen varsin hassu, jopa vähän huono ja epätodellinen olo. Sittenmmin olen kuitenkin jatkanut sen imeskelyä aivan samalla koostumuksella enkä ole noiden parin ensimmäisen kerran jälkeen huomannut mitään haittavaikutuksia. Ennemminkin treenin jälkeen on paljon jaksavampi olo kuin ilman palautusjuomaa. Hiilareita käytän 50g / paukku (malto/dextroosi 25/25).

EDIT: Koko koostumus siis 50g protskujauhoa (40g prot), 25g maltoa, 25g dextroosia, 5g kreatiinia ja 5g L-glutamiinia. Tiedä sitten onko kuinka hyvä mutta kunhan nyt jotain imeskelen :)

Originally posted by dogi
Voisikohan lisäksi olla että tuohon nopeaan hiilariin jotenkin tottuu?

Jaa´a. Eipä kai se mahdotonta oo. Ite en oo tottunu. Mulla menee pata totaalisen jumiin vaikka on miten hidasta maltoo.

Ai niin. Unohdin laittaa tohon että jotkut laittaa palautumisjuomaan vielä hyppysellisen suolaa. Sitäkin erittyy treenatessa hien mukana aika paljon pois kehosta.

Ja itelläni palautusjuomat sisältää suurinpiirtein noin yhden neljänneksen tai kolmanneksen päivän proteiini tarpeesta...

Jos dieetillä olet, etkä lihasmassaa hae niin palautusjuomassa voit vetää pelkästään proteiinia. Tällöin tietysti palaudut hitaammin, mutta nopeaa hiilihydraattia tulee vähemmän, ja juuri nopeaa hiilihydraattia tulisi dieetillä välttää.

pannaan tama nyt vaikka tahan topiciin kun en sita muutaman tunnin etsiskelyn jalkeen loytanyt. Eli jonkun aikaa sitten taalla oli Miken kanssa puhetta siita suolan ottamisesta ennen ja/tai jalkeen reenin. mika sen koko homman idea oli ja loytyyko asialle tieteellisia perusteita.

vai oliko kyseessa sarkasmia jota en taas(kaan) tajunnut ja tulee munittua itteni...?

Zone-sarja -42%
Originally posted by Pulla
pannaan tama nyt vaikka tahan topiciin kun en sita muutaman tunnin etsiskelyn jalkeen loytanyt. Eli jonkun aikaa sitten taalla oli Miken kanssa puhetta siita suolan ottamisesta ennen ja/tai jalkeen reenin. mika sen koko homman idea oli ja loytyyko asialle tieteellisia perusteita.

vai oliko kyseessa sarkasmia jota en taas(kaan) tajunnut ja tulee munittua itteni...?
Tuossa tuo etsimäsi thread!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Zamp
Jos dieetillä olet, etkä lihasmassaa hae niin palautusjuomassa voit vetää pelkästään proteiinia. Tällöin tietysti palaudut hitaammin, mutta nopeaa hiilihydraattia tulee vähemmän, ja juuri nopeaa hiilihydraattia tulisi dieetillä välttää.

Mä en jaksa uskoa että dieetti kaatuisi yhteen palautusjuomaan jos ruokavalio on muuten kondiksessa. Itse varmistaisin lihojen säilymisen kunnon palautusjuomalla ja ehkä sitten hieman hitaammalla painonpudotuksella.

Originally posted by Powerhousu
Toi mun sanoma 1:1 suhde ei perustu luettuun tietoon, vaan luettuun tietoon ja omaan kokemukseen.

No, se on hyvä että tuo suhde (1:1) toimii sulla paremmin kuin 1:2, mutta varsinkin kun opastetaan alottelijoita niin mielestäni ei pitäisi sanoa suoraan että suhteessa 1:1 vaan neuvoa kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja sitten omien kokemuksien perusteella päättää mikä sopii itselle parhaiten. Ja tuo mun sanoma suhde (1:2) ei perustu pelkästään Berardin ja hänen neuvomiensa kokemuksiin vaan myös omiin kokemuksiini.

P.S. :haart:

Originally posted by trebla
Mä en jaksa uskoa että dieetti kaatuisi yhteen palautusjuomaan jos ruokavalio on muuten kondiksessa. Itse varmistaisin lihojen säilymisen kunnon palautusjuomalla ja ehkä sitten hieman hitaammalla painonpudotuksella.

Joo no eihän se välttämättä siihen kaadu, riippuu ihan dieetistä. Itse kuitenkin jättäisin aerobisen yhteydessä hiilarit ottamatta, puntttitreenin palauttavassa voisi sitten olla vaikkapa suhteessa 1:1 tai 1:2 proteiinia ja hiilaria.

No, se on hyvä että tuo suhde (1:1) toimii sulla paremmin kuin 1:2, mutta varsinkin kun opastetaan alottelijoita niin mielestäni ei pitäisi sanoa suoraan että suhteessa 1:1 vaan neuvoa kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja sitten omien kokemuksien perusteella päättää mikä sopii itselle parhaiten. Ja tuo mun sanoma suhde (1:2) ei perustu pelkästään Berardin ja hänen neuvomiensa kokemuksiin vaan myös omiin kokemuksiini.

P.S. :haart:

Musta aloittelijan olis hyvä ottaa just suhteessa 1:1, koska liian moni aloittelija (melkein jokainen) ei syö tarpeeksi, ja se mitä ne syö on enimmäkseen hiilareita. Olis hyvä että sais sitten palautumisjuomassa edes tarpeeksi protskua. Sit kun on oppinu syömään enemmän, vetään rahkaa ja juomaan ainakin yhden protskujuoman päivässä, niin voi kokeilla muita suhteita.

P.S. :love:

Eli palautusjuomaa (sitä jauhoa juomaan, jos tarkkoja ollaan) pitäisi saada yhteensä 1,2g per painokilo. Tällainen niukasti 80kg heppu siis tarvitsee 96g eli noin kolme sellaista mitallista mitä tulee esim. N-large -paketin mukana.

Ja koska suhteeksi oli esitetty se, että kolmasosa protskua niin sittenhän N-large ajaa asian jo yksinään.

On muuten hurja määrä vetää sitä jauhoa melkein 100g kerralla! Melkoinen pirtelö.

Sitten kysymys 1.

Jos treenin jälkeen ei halua menettää sitä lihaskasvun mahdollisuutta (vaikka mulle onkin nyt yhtä tärkeää ylimääräisten polttaminen kuin sitten pieni lihaskasvukin) niin kuinka pian treenin jälkeen voi käydä vetäisemässä esim. 5km juoksulenkin jos niitä ei ole kerran hyvä vetää putkeen?

Eli treeni - palautusjuoma - levon pituus? - juoksu.

Kysymys 2.

Onko jotain haittaa siitä, että sekoittaa esim. proteiinivalmistetta vaikkapa N-largen sekaan jolloin siitä tulisi proteiinipitoisempaa? Eli haittaako tuollainen sekoittelu jotenkin aineiden toimintaa?

Itselläni tuo 1:1 suhteen käyttö perustuu siihen että olen muutenkin tälläinen fätääs niin en viitsi vetää kilokaupalla hiilareita naamariin vaan koitan panostaa proteiinin saamiseen. Noita hiilareita tulee muutenkin tonnikaupalla lounas/päivällis pasta ja perunamömmöistä. Eli en perusta suhdettani millekään optimaaliselle toimivuudelle vaan sille ettei pumppu leikkaa kiinni raahatessaan ylipainoista jatkuvasti leviävää ruhoa salille :)

En muuten edelleenkään tajua miten on mahdollista kasvaa ja kasvaa keräämättä fläsää.. Tän mahan on pakko olla geeneistä kiinni :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom