Mitä murretta puhut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jcam
  • Aloitettu Aloitettu
Käytin hakukonetta enkä löytänyt aiheesta tehtyä threadia. Jos sellainen on, tämän voinevat moderaattorit sinne siirtää.

Mitä murretta puhut? Miltä murrealueelta olet kotoisin?

Minun puhekieleni on tyypillistä Pohjois-Karjalaa. Ei ehkä kaikkein paksuinta, mutta minä on mie ja puheesta paistavat kaikenlaiset outoudet, joita esimerkiksi Länsi-Suomesta kotoisin olevien on vaikea ymmärtää.

No helevetti myö mäntiin Koskikaun karvakäin kepappiin ja tumpattiin sielä kutkulleen, vain saatana ku oli perse aivan ilimiliekissä ku se lautasläjä alako käyä mahassa ja tuli jalapeenot jo parin tunnin piästä persseestä pihalle.

Minusta erilaiset murteet ovat hienoja. Sellainen helilaaksosmainen päälleliimattu ylpeily on aivan sietämätöntä, mutta ihmisten luontainen puhe murrealueillaan on nautinnollista kuultavaa. Poislukien Lappeenranta-Imatra -akselin etelä-karjala, joka on hermoja piinaavaa. Se voi johtua omasta murteestani, joka ei esimerkiksi taivuta minua-sanaa koskaan miuta-muotoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tampereen suuntaan tää taitaa mennä. Ei tosin sillei kummelimaisen stereotyyppisesti. "nääs" -sanaa en käytä koskaan.

Jos totta puhutaan niin äärimmäisyyksiin viety tampereen murre vittumaisine r-kirjaimineen kaikkineen laittaa kyllä korvat vuotamaan verta.

Työkavereiden mielestä minusta kuuluu selvästi pohjois-karjalainen murre. Kotopuolessa taas sanovat että minä olen etelässä unohtanut paikallisen puheen ja puhun ylisiistiä kirjakieltä.:lol2::arvi:

en mitään murretta, pohjanmaalla kasvaneena puhuin joskus kauan sitten sitä murretta, sitten menin ilmeisesti vähän sivistyksen pariin ja opin puhumaan kuten ihmiset, nykyään siis ihan murteetonta puhetta tulee.

ps. inhoan murteita.

Olen asunut koko ikäni pääkaupunkiseudulla, niin enpä mä kai sitten puhu mitään murretta.

Kai sinä sitten puhut pääkaupunkiseudun murretta? :D Vai onko niin että virallinen puhetyyli on peräisin pääkaupunkiseudulta ja muut ovat murteita?:hyvä:

E kait sole poka mikhän. Mie kuule ruukhan puhua ihan Lapin murretta.

Kai sinä sitten puhut pääkaupunkiseudun murretta? :D Vai onko niin että virallinen puhetyyli on peräisin pääkaupunkiseudulta ja muut ovat murteita?:hyvä:

virallinen puhetyyli on ilmeisesti sellainen jossa ei sanota esim näitä sanoja: mää, sää, mie, miun, siun, sie, mollahan, moltihin... jne :D

virallinen puhetyyli on ilmeisesti sellainen jossa ei sanota esim näitä sanoja: mää, sää, mie, miun, siun, sie, mollahan, moltihin... jne :D

Tiedän, kysyinkin vain että onko Mr. Markus sitä mieltä että hän puhuu virallista kieltä kun ei kerran puhu mitään murretta.:)

SuBi sanoi:
E kait sole poka mikhän. Mie kuule ruukhan puhua ihan Lapin murretta

Mie väännän kans lapimmurretta mutta mien väännä h:n pääle niinkö nuot jokku länsirajalaiset.:D
Son kiva ko käypi vaikka eteläsä ja päläpättää omala murteela niin monasti joku tuumaa että mitä lappalainen. Mukava kai son ku on eri murteita. Jokku ärsyttävämpiä ko toiset, ja jokku on ihan pirun hauskan kuulosia.:)

Puhun täällä kulttuurien sulatusuunissa sukupuuttoon pian kuolevaa etelä-Espoon murretta, jota leimaa sanat kyöpöö ja hinkit.

Pohjois-Suomen erämaista olen kotoisin mutta normaalia suomen kieltä puhun. Ainakin suurimmaksi osaksi. Mie ja sie hommia en harrasta, mutta kahvi=kahavi en tiedä sitten mitä murretta tuo lienee.

Täällä Oulussa asuessa sanovat että puhun ihan kummasti ja Pohjois-Karjala kuultaa läpi, kotipuolessa P-Karjalassa sanovat että puhutpa kummasti ja nauravat vielä päälle.. Että mikä lie väliinputoaja :(

Puhun kirjakieltä.

Kerran tutustuin pariin lappilaiseen. Taisivat olla Ivalosta? Haastoivat veikeästi.

Koita nyt piettää silimiä auki ko et sinä muuten näje.

Somerolla asun, jolla on oma murre, mutta se kuulostaa kyllä niin vanhanaikaselta, että sitä ei kehtaa puhua. Eipä sitä juuri kyllä kuulekaan puhuttavan. Itselle on tainnut jostain tarttua hieman stadin slangia. Ammattikoulun äidinkielen opettajat kyselee, että mistä päin olen, kun puhun niin eri tavalla, mutta aina saan vastata, että kyllä tältä seudulta olen syntyisin. Sana "kyl" pistää omasta suustani korvaan, en tiedä miksi.

Someron murrehan on hieno hämäläismurre. Eräät serkkuni ovat sieltä kotoisin, heidän kanssaan oli hauska puhua penikkana puhelimessa.

Ko mei hiihtolomal tullaa sit sinpäi ni mei Essinkaa tullaa sit ekayöseeks teil nukkuu vai kui?

Emmää mitää murretta puhu...ehkä iha hiuka vaan mut vaikutteit on tullu joka puolelt maata ja tulos on aika outo. Jotenki vaan tarttuu sana sieltä ja toine täältä kun eri ihmiste jutus on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom