mitä mieltä tällasesta ohjelmasta 14v salittajalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ripidi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tavaksi kannattaa ottaa syödä aina 2-3 tunnin välein vaikka mikä olis. Oli se sitten raejuustopurkillinen tai joku lämmin ateria. On todella vaikeaa ahtaa riittävästi (3000) kilokaloreja pariin hassuun ateriaan, lisäksi tulee ähky jne.

Paljon parempi on syödä useammin mutta vähän vähemmän kuin pari kertaa maha täyteen.

Treenin jälkeen mahdollisimman nopeasti jotain ruokaa niinku erkjetter sanoi. Jauhot on lisäravinteita, niitä ei pitäisi käyttää korvikkeina ellei tiedä mitä tekee.

Aamupalan on syytä ajatella olevan päivän tukevin ateria. Jos aamupalalla jo syö suht paljon, ei ole ongelmaa saada koko päivän kalorisaantia korkealle. Jos taas aamupala on kevyt, niin vaikeaa tulee olemaan.

Pitänee korjailla tota ateriointia melko paljon näitten kahden viime postin perusteella.Koitan nyt parantaa hieman ruokailuani jatkossa.

Mä taas sanon, että syöt vain pikkasen normaalia enemmän ja et stressaa itseäsi noiden ruokailujen kanssa. Treeniä nyt vaan useampi vuosi ja ihan rauhassa, kyllä ne ruokailut sitten tulevat sieltä kun on niiden aika.

Mä taas sanon, että syöt vain pikkasen normaalia enemmän ja et stressaa itseäsi noiden ruokailujen kanssa. Treeniä nyt vaan useampi vuosi ja ihan rauhassa, kyllä ne ruokailut sitten tulevat sieltä kun on niiden aika.

ehkä sinä ja veljesi kehitytte hyvin millä tahansa ruualla mutta valtaosa salitreenaajista ei. suosittelet siis jannua heittämään pari vuotta hukkaan? ei se syöminen ole stressaavaa tai aiheuta mitään päänsärkyjä sen jälkeen kun siihen rutiiniin pääsee.

millekkään NGV linjalle en tietenkään suosittele että lähdetään ja vedetään homma ihan maksimiin. ravinto kuitenkin on niin paljon tärkeämpää kuin treeni. mitä iloa on treenata jos keholla ei ole tarpeeksi oikeanlaisia resursseja vastata treenin aiheuttamaan rasitukseen ja kehittyä.

Millanen kalorimäärä ois hyvä syödä kun on mitat 165/56 ja käyn 3 kertaa viikossa salilla

kalorien tarve vaihtelee suuresti yksilöiden kesken, alota vaikka 3000kalorista ja lisää/vähennä sitten parin viikon päästä riippuen nouseeko paino liikaa vai ei ollenkaan.

ehkä sinä ja veljesi kehitytte hyvin millä tahansa ruualla mutta valtaosa salitreenaajista ei. suosittelet siis jannua heittämään pari vuotta hukkaan? ei se syöminen ole stressaavaa tai aiheuta mitään päänsärkyjä sen jälkeen kun siihen rutiiniin pääsee.

millekkään NGV linjalle en tietenkään suosittele että lähdetään ja vedetään homma ihan maksimiin. ravinto kuitenkin on niin paljon tärkeämpää kuin treeni. mitä iloa on treenata jos keholla ei ole tarpeeksi oikeanlaisia resursseja vastata treenin aiheuttamaan rasitukseen ja kehittyä.

Ihan oikeessa se termis oli mun mielestä myös. Kyllä tuossa iässä ei tarvi vielä ruveta miettimään liikoja ruoasta. Kunhan syö tosiaan reilusti niin kyllä sitä kehitystä tulee. Tuossa iässä nimenomaan se treeni on varmasti tärkeämpää, koska pitää sitä treenaamaankin opetella.

kalorien tarve vaihtelee suuresti yksilöiden kesken, alota vaikka 3000kalorista ja lisää/vähennä sitten parin viikon päästä riippuen nouseeko paino liikaa vai ei ollenkaan.
HALOO kaveri on 14-vuotias. Kyllä sillä paino nousee ilman tarkkoja kalorilaskelmiakin. Se o kasvuiässä. Kunnon kotiruokaa vaan reilusti naamaan ja roskaruokaa harvemmin. Sitäkin joskus, jos mieli tekee.

Millanen kalorimäärä ois hyvä syödä kun on mitat 165/56 ja käyn 3 kertaa viikossa salilla

Eli kuten jo kirjotin. Syöt vaan reilusti koulussa ja kotona. Jotain pikku välipaloja ois kans hyvä vedellä välillä. Vaikka purkillinen raejuustoa ananaksien kanssa tai vastaavaa. Vähäsen proteiinia kuitenkin. Tuossa iässä aineenvaihduntakin voi olla vielä melko nopea.

Eli seuraavat pari vuotta vetelen vaan reilusti ruokaa ja sitten parin vuoden päästä alan miettimään vähän tarkemmin ravintopuolta? ja millasista ruoista nää sais hyvin.Itse syön aina kouluruoan toisin kuin jotkut palstan saman ikäisistä.

Eli seuraavat pari vuotta vetelen vaan reilusti ruokaa ja sitten parin vuoden päästä alan miettimään vähän tarkemmin ravintopuolta? ja millasista ruoista nää sais hyvin.Itse syön aina kouluruoan toisin kuin jotkut palstan saman ikäisistä.

Maitorahka, raejuusto ja tonnikala on hyviä ja halpoja proteiininlähteitä. Hiilarit kannattaa mieluiten ottaa sitten esim. tummasta leivästä, myslistä, puurosta, riisistä ja perunoista.

Eli tällä hetkellä älä liikoja stressaa noista syömisistä, syöt vaan kunnolla pari lämmintä ruokaa päivässä ja muutaman välipalan. :)
Aamupala on kaikista tärkein.

http://www.arikokkonen.com/2006/index.php?action=4

Tuolta löytyy hyvää tietoa ravinnosta. Kannattaa lukea!

pitäskö mun siis syödä joka päivä toi 3000kcal joka päivä vai syönkö treenipäivinä vähän enemmän.Oli hyvää tekstiä toi ari kokkosen juttu ja siitä sain aika paljolti kaiken tiedon mitä tarvitsin mut toi treeni ja lepopäivänä syöminen jäi vähän pimentoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan oikeessa se termis oli mun mielestä myös. Kyllä tuossa iässä ei tarvi vielä ruveta miettimään liikoja ruoasta. Kunhan syö tosiaan reilusti niin kyllä sitä kehitystä tulee. Tuossa iässä nimenomaan se treeni on varmasti tärkeämpää, koska pitää sitä treenaamaankin opetella.

HALOO kaveri on 14-vuotias. Kyllä sillä paino nousee ilman tarkkoja kalorilaskelmiakin. Se o kasvuiässä. Kunnon kotiruokaa vaan reilusti naamaan ja roskaruokaa harvemmin. Sitäkin joskus, jos mieli tekee.

miksei 14vuotias voisi syödä "oikein", se että on nuori ei ole mikään syy sille miksi ei kannattaisi syödä paremmin. kuten sanoin mihinkään NGV:n tasolle hommaa ei kannata viedä jos se aiheuttaa stressiä ja tuntuu epämukavalta. jos siellä salilla käy ja haluaa siitä kaiken irti niin on saatanan typerää olla tekemättä asioita "oikein". muuttuuko sun mielestä ihmisen fysiikka jossakin 14-16v kohdalla niin että yhtäkkiä ravinnon tarve ja sen osa-alueiden keskenäinen suhde muuttuu?

tietty jos ripidi haluaa panostaa asiaan vain osittain ja kehittyä/kasvaa vain osan siitä mitä olisi mahdollista niin olkoon niin. ripidi tietää mitä haluaa ja itse punnitsee mitä kannattaa uhrata ja minkä takia, ehtii sitä myöhemminkin.

Tässä asiassa oon erkjetterin kannalla.

Kasvuiässä on itte asiassa vielä vaikeampi saada riittävästi kaloreita jotta tulee lihasta kun kaikki ja vähän ylikin menee pituuskasvuun. Mitä mä olen oman urheilulajini nuoria harrastajien kehitystä kattonu, niin just tuossa iässä syödään edelleen saman verran kuin ennen kasvupyrähdystä. Ja lopputulos on se 180cm/60kg.

Myöskin samat jannut usein valittaa ettei heillä oo nälkä. Sen vuoksi on hyvä ottaa tavaksi syödä usein, kyllä se nälkäkin sieltä sitten tulee kun kroppa tottuu saamaan sapuskaa useammin. Tosi monella on perin vaikeaa saada sitä ruokaa tarpeeksi ellei ota tavaksi syödä sen 2-3 välein jatkuvasti. Ei niillä vain ole ikinä nälkä, ja sillon kun syövät, syövät aivan liian vähän.

Ei tässä olla mitään tarkkoja kalorilaskelmia tai makrojakaumia mietitty, vaan todettu että on paree syödä paljon. Sekin jo käy tuon ikäiselle "työstä", kun kulutus on pituuskasvun takia suuri ja syödään se 2 lämmintä ateriaa päivässä.

Koska 14-vuotias tuskin vetää edes treeniä niin oikein ja kunnolla kuin voisi. Jos siihen syssyyn vedetään älytön mättäminen ruokaa (huom 3000 on nuorelle aika helvetisi syömistä, ja kukaan vanhempi ei sellaista hyväksyisi/jaksaisi katsoa), niin ne tärkeimmät asiat unohtuvat, kuten jatkuva salilla käyminen ja terve ajattelumaailma salista. Se tarkoittaa sitä, ettei ihan nostele niitä toiveita pilviin kun kerran pakkiksen gurut niin sanoivat.

ehkä sinä ja veljesi kehitytte hyvin millä tahansa ruualla mutta valtaosa salitreenaajista ei.

Miten muuten Bisleyn syöminen liittyy tähän keskusteluun? Lol, on ainoa sana minkä keksin tuohon letkautukseen. Mikahan vetää niin kurinalaisesti mättöä, että oksat pois.

Ja erkjetter, pitäisikö taas nostaa se kateuskortti esiin, kun pitää vittuilla jostain mun ja broidin kehittymisestä. Mä olen käynyt kohta 10 vuotta salilla ja silloin kun sen aloitin niin karkilla ja paahtoleivällä sitä mentiin eteenpäin. Viimeiset parisen vuotta katsonut tarkemmin mitä syö ja miten paljon.

Ja sen vielä lisäisin, että äläppä yleistä minun puheita pääosaan salitreenaajista, kun puhe oli 14-vuotiaasta joka on juuri aloittanut salin. Valot päälle.

Tuosta nyt voi erkjetter lukea uudelleen mitä sanoin: Syö paljon, älä stressaa.

Anteeksi kamalasti, mutta en voi kompata tätä. Ite aikoinaan kun 14-vuotiaana kehoilin niin ~3000kcal oli sellanen, mikä saatto juuri ja juuri riittää peruskulutukseen, mutta lihastenrakentamiseen taas tuo ei itsellä riittänyt.
Jos syö oikeasti paljon, on turha laskea mutta itekin kun ekoja kertoja laskeskellu niitä "valtavia" määriä safkaa, niin tulos on ollut alle 2000kcal. Ja se tuntuu oikeasti pienestä alottelijasta isolta määrältä, kun on siihen tottunut. Jotkut tuon ikäiset on tottunut 1300-1500kcal päivässä ellei lasketa "karkkipäiviä".

Aivan turha puhua mistään kotiruoasta, kaikki se on kotiruokaa - makaroonit riisit pastat tonnikalat etc. Syödään kun on mahdollisuus, mielummin 2 tunnin välein ja kunnon satseja eikä kahta lusikallista niin saatetaan päästä sinne 2500-3000kcal/d mikä riittää 65-kiloselle mainiosti.

miksei 14vuotias voisi syödä "oikein", se että on nuori ei ole mikään syy sille miksi ei kannattaisi syödä paremmin. kuten sanoin mihinkään NGV:n tasolle hommaa ei kannata viedä jos se aiheuttaa stressiä ja tuntuu epämukavalta. jos siellä salilla käy ja haluaa siitä kaiken irti niin on saatanan typerää olla tekemättä asioita "oikein".
Ensinnäkin mulle ei tämä aiheuta stressiä vaan on aivan arkinen asia, se sujuu yhtä hyvin kuin hampaiden pesu tai aamupuuron keittäminen. Sitten toinen asia on se, että jos geenit ei ole mallia. Nyyssölät, Toni Kari, JWO etc. nii on turha luulla, että salilla käymisestä saisi 100% hyötysuhteen. Meinaan itse tiedän tämän omasta kokemuksesta, sad but true. Heitin 1,5 vuotta potaus mielessä kankkulan kaivoon ja arvaa kolme kertaa olenko kauhean iloinen siitä, että tuli veivattua 1,5 vuotta turhaan? Taih noh sain mä läskiä dietattua, mutta meni ne pienet lihatkin samalla.

Anteeksi kamalasti, mutta en voi kompata tätä. Ite aikoinaan kun 14-vuotiaana kehoilin niin ~3000kcal oli sellanen, mikä saatto juuri ja juuri riittää peruskulutukseen, mutta lihastenrakentamiseen taas tuo ei itsellä riittänyt.
Jos syö oikeasti paljon, on turha laskea mutta itekin kun ekoja kertoja laskeskellu niitä "valtavia" määriä safkaa, niin tulos on ollut alle 2000kcal.
Monesti olaan täälläkin nähty, että jos ei kaloreita laske nii yllätävää onkin, että kalorit eivät ole lainkaan niin korkeat kuin alunperin oltiin nokka pystyssä väitetty. Mitä nyt nykynuorisoa tiedän, niin ei moni syö paljoakaan perus ruokaa vaan mättävät karkkia sun muuta kakkaa naamariin eivätkä siltäkään saa tarpeeksi energiaa kasvaakseen. Ja jos sitä vaakaa/silmää aloittaa nyt käyttämään nii kyllä vanhemapana homman taitaa.

Koska 14-vuotias tuskin vetää edes treeniä niin oikein ja kunnolla kuin voisi. Jos siihen syssyyn vedetään älytön mättäminen ruokaa (huom 3000 on nuorelle aika helvetisi syömistä, ja kukaan vanhempi ei sellaista hyväksyisi/jaksaisi katsoa), niin ne tärkeimmät asiat unohtuvat, kuten jatkuva salilla käyminen ja terve ajattelumaailma salista. Se tarkoittaa sitä, ettei ihan nostele niitä toiveita pilviin kun kerran pakkiksen gurut niin sanoivat.

Miten muuten Bisleyn syöminen liittyy tähän keskusteluun? Lol, on ainoa sana minkä keksin tuohon letkautukseen. Mikahan vetää niin kurinalaisesti mättöä, että oksat pois.

Ja erkjetter, pitäisikö taas nostaa se kateuskortti esiin, kun pitää vittuilla jostain mun ja broidin kehittymisestä. Mä olen käynyt kohta 10 vuotta salilla ja silloin kun sen aloitin niin karkilla ja paahtoleivällä sitä mentiin eteenpäin. Viimeiset parisen vuotta katsonut tarkemmin mitä syö ja miten paljon.

Ja sen vielä lisäisin, että äläppä yleistä minun puheita pääosaan salitreenaajista, kun puhe oli 14-vuotiaasta joka on juuri aloittanut salin. Valot päälle.

Tuosta nyt voi erkjetter lukea uudelleen mitä sanoin: Syö paljon, älä stressaa.

muistaakseni bisley on sanonut ettei itsekkään juurikaan safkoihin kiinnittänyt alkuvuosina huomiota ja silti kehittyi ihan hyvin. tämä + oma kommenttisi yhdistettynä siihen seikkaan että suurin ongelma salitreenaajilla yleisesti on ravinto = kommenttini siitä että ehkä sulle ja veljellesi toimii, mutta muille ei.

olen pahoillani jos olet ymmärtänyt kirjoitukseni henkilökohtaisena vittuiluna sinua ja veljeäsi kohtaan, tämä ei ole ollut tarkoitukseni missään välissä. mitä tulee kateuteen niin kyllä, sun lihat kelpais mulle kyllä ihan tuosta noin vaan mutta en ole kateudesta vihreänä, sillä edellisestä salikäynnistä on noin 9kk eikä mieli juurikaan tee takaisin.

en edelleenkään ole sanonut että safkaamisesta kannattaa vetää hirveät stressit ja ihan grammantarkasti kaikki.

Kukaan ei vastannut mun kysymykseen siitä pitäiskö syödä sama määrä treeni ja välipäivinä.

päivän kulutus nousee jos treenaat kyseisenä päivänä, jos vedät palautusjuoman niin sen kalorit kannattaa ottaa huomioon jolloin treenipäivän kalorit on jo korkeammat kuin ei-treenipäivän. voithan tietenkin syödä vähän extra hiilareita ennen treeniä edeltävää ateriaa. asialla ei kuitenkaan ole mitään maailmaa mullistavaa merkitystä.

Ensinnäkin mulle ei tämä aiheuta stressiä vaan on aivan arkinen asia, se sujuu yhtä hyvin kuin hampaiden pesu tai aamupuuron keittäminen...

tiedän ettei se aiheuta sinulle stressiä, pointti olikin että erittäin harvalla on niin kova motivaatio ja itsekuri kuin sinulla jolloin esim ruokailun hoitaminen yhtä kurinalaisesti ja tarkasti aiheuttaa heille suurta stressiä.

Hehe, alko oikeen naurattaa toi: "Anteeks kaikki, mut mä olen silti ilman vastausta" :D

Sama määrä välipäivinä on mun mielipide. Koita nyt jaksaa edes syödä treenipäivinä ;)

mitä tulee kateuteen niin kyllä, sun lihat kelpais mulle kyllä ihan tuosta noin vaan mutta en ole kateudesta vihreänä, sillä edellisestä salikäynnistä on noin 9kk eikä mieli juurikaan tee takaisin.

Kateushomman pistin tahalteni, kun Blacksnaipperi siitä puhui toisessa ketjussa ;) En nyt oikeasti usko, että kukaan on rehellisesti kateellinen toisen lihoille.

Koitahan päästä sinne salille, kyllä se siitä niinku sanonta kuuluu.

Hehe, alko oikeen naurattaa toi: "Anteeks kaikki, mut mä olen silti ilman vastausta" :D
Ei uskalla tulla tähän väliin väittelemään mitään niin oli pakko yrittää saada jonkun näkönen vihjaus siitä,että nyt voitaisiin keskittyä taas tähän trediin:D

Ei tarvi anteeks sentään pyydellä. Ihan luonnollista ettei riittänyt, koska tuskin kukaan tuossa iässä "optimaalisilla ruokailuillakaan" rakentaa mitään sairasta lihasmassaa. Ja ihan mututuntumalta sanoisin, ettei todellakaan 14-vuotiaan peruskulutus vastaa ~3000 kcal, lähellekään.

Aivan turha puhua mistään kotiruoasta, kaikki se on kotiruokaa - makaroonit riisit pastat tonnikalat etc. Syödään kun on mahdollisuus, mielummin 2 tunnin välein ja kunnon satseja eikä kahta lusikallista niin saatetaan päästä sinne 2500-3000kcal/d mikä riittää 65-kiloselle mainiosti.
Kotiruoalla tarkoitetaan yleensä sitä kotona kokonaan tai suurimmaks osaks tehtyä ruokaa. Mistä te oikeen keksitte tän että jos joku sanoo että syö vaan reilusti, niin se tarkoittais jotain kahta lusikallista mummon mansikkasoppaa?

Kateushomman pistin tahalteni, kun Blacksnaipperi siitä puhui toisessa ketjussa ;) En nyt oikeasti usko, että kukaan on rehellisesti kateellinen toisen lihoille.
:lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom