Mitä mieltä repivästä treenityylistä?

Omaan treeniini kuuluu toisinaan erikoistekniikoita pakkotoistoja; pientä cheatingia, pakkotoistoja, pudotussarjoja.

Silti pidän huolta siitä että liikeradat on laajoja ja liikkeen negatiivinen osuus on hidastettu/kontrolloitu ja positiivinen nopeampi liikevaihe.

Sitten näkee niitä tyyppejä joita rauta hallitsee miestä eikä mies rautaa(esim. ylätalja veto takaraivo lattiassa liikkeen lopussa tyylillä) liikerata usein lyhyt ja nykivä.

Yleisesti uskotaan että lyhyt liikerata aktivoi vain osaa lihassyistä ja vaikutus hermotukseen on myös pienempi kuin koko liikealalla, mukaanlukien elastisuuden häviämisen ja loukkaantumisriskin.

Mitä käytännön kokemusta teillä on molemmista treenityyleistä vrt.loukkaantumisia ja nivel/tukikudoskipuja? Onko aivan sama miten treenaa?
Millainen treeni menee parhaiten perille.

Olen joskus pikkutarkka paskiainen mutta toisaalta en halua olla oman elämäni turisti, jos jotain niin tee se kunnolla.

Olen sitä mieltä, että laaja liikerata on just ok. Arskakin siitä huomauttelee kirjassaan, kuinka jotkut ei vaan tajua miksi se hauis ei kasva, kun ne nostelee suppealla liikeradalla.

Käytän ite melkein jokaisissa treeneissä vähän negatiivisia, pientä cheatingia, ja pakkotoistoja. Tähän mennessä on toiminut hyvin. :)

Mä pyrin maksimoimaan sen fiiliksen siinä treenattavassa lihaksessa. Heijaamalla ei kasva hauikset, mutta alaselkä kyllä kehittyy hienosti...

Kotiaurinko sanoi:
Sitten näkee niitä tyyppejä joita rauta hallitsee miestä eikä mies rautaa(esim. ylätalja veto takaraivo lattiassa liikkeen lopussa tyylillä) liikerata usein lyhyt ja nykivä.

Yleisesti uskotaan että lyhyt liikerata aktivoi vain osaa lihassyistä ja vaikutus hermotukseen on myös pienempi kuin koko liikealalla, mukaanlukien elastisuuden häviämisen ja loukkaantumisriskin.

Mitä käytännön kokemusta teillä on molemmista treenityyleistä vrt.loukkaantumisia ja nivel/tukikudoskipuja? Onko aivan sama miten treenaa?
Millainen treeni menee parhaiten perille.

Pitkät liikeradat hyvällä tuntumalla on itselle esim. selkäliikkeissä se tärkein juttu. Toisaalta joskus on esim. hauissarjoissa mukava fuskata pari vikaa toistoa tolkuttomasti heiluen, pääasia että paino tulee ylös niin sen voi negatiivisella hitaasti pudottaa.
Näppituntumalla sanoisin että n. puolet salillakävijöistä tekee esim. ylätaljan niskaan jumalattomalla nykimisellä n. 25-30 sentin liikkeellä, itse en ainakaan saa ko. metodilla saa kuin hauikset väsyneiksi. Tekniikka on muutamalla (isollakin) kaverilla vuodesta toiseen päin peetä ja kehitystä näyttäisi silti tulevan.

Mulla on siitä jännä fysiikka, että täydellisillä liikeradoilla ja rauhallisilla toistoilla en kehity ollenkaan. Kehitys vaatii raakaa repimistä ja isoilla raudoilla treenaamista liikeradan kustannuksella. Kymmenvuotisen treeniuran aikana ei ole oikeastaan tullut yhtään luokkaantumista, jossei jotain alkuaikojen ylitreenauksesta johtuvaa tulehdusta lasketa mukaan.

Toisaalta, jos treenaisin kehonrakennusta niin saattaisin ehkä treenata puhtaammalla treenityylillä, mutta voimanostopainotteisessa treenissäni tulee parhaimmat tulokset epäpuhtaalla tyylillä. Nämä ovat mielestäni ihan yksilökohtaisia eroavaisuuksia, eli joku toinen saavuttaa tulokset puhtaalla tyylillä mutta minä en.

Itsellä tärkeämpi on saada mahdollisimman paljon voimaa vähällä lihasmassun kasvulla (pyrin saamaan ne muutamat kilot lisää lihaksina). Parhaiten olen onnistunut opettelemalla oikean suoritustekniikan ja löytämällä oikeat liikeradat liikkeissä hieman pidemmillä sarjoilla ja rauhallisilla suorituksilla.

Sitten kun tuntuu että alkaa liikeradat löytymään ja painoa lisätään ja sarjoja lyhennetään niin uskaltaa jo hiukan "repiä". Ei tietenkään mitään hallitsematonta heijaria vaan lievällä cheattauksella viimeinen toisto, pari. Vähillä vammoilla olen selvinnyt ja tyytyväinen olen saavuttamiini tuloksiin.

Sen verran tähdennyksenä, että jos esimerkiksi kyykyssä sarjapainojen kasvu tapahtuu ainoastaan kulmaa nostamalla niin ei hyvä. Tai jos toistot tehdään paikat hajottamalla (esim. lyödään polvia yhteen).

Itse olen puhtaiden ja hitaiden toistojen ja täydellisten liikeratojen kannattaja. Sarjan viimeiset toistot tulee joskus vispattua kyllä ylös. Katsoin vasta Ronnie Colemannin "The Unbelieveable" ja hänen tekniikkansa todella on uskomattoman huonoa ja epäpuhdasta, vaikka miehellä on kokoa kuin pienellä tavarajunalla. :eek:

NP_NG sanoi:
mä käytän AINA.
täytyy korjata, cheatingia ei tule paljoakaan, joskus enemmän, joskus ei ollenkaan. esim. sarjan lopussa negatiivisissa ja pakkotoistoissa teen aivan paikaltaan ja suorana.

Omskakas sanoi:
Itse olen puhtaiden ja hitaiden toistojen ja täydellisten liikeratojen kannattaja. Sarjan viimeiset toistot tulee joskus vispattua kyllä ylös. Katsoin vasta Ronnie Colemannin "The Unbelieveable" ja hänen tekniikkansa todella on uskomattoman huonoa ja epäpuhdasta, vaikka miehellä on kokoa kuin pienellä tavarajunalla. :eek:
Ronnien tekniikka ei ole huonoa tai epäpuhdasta. Hän tietää tasan tarkkaan mitä tekee ja saa kohdistettua maksimaalisen rasituksen juuri treenattavaan lihakseen, SIKSI hänellä on kokoa kuin pienellä tavarajunalla. Treenityylejä ja -metodeja on niin lukuisia erilaisia, ettei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa treenata. Puhtaat, hitaat toistot sekä täydelliset liikeradat ovat toki tärkeitä aloitteleville treenaajille oikeiden liikeratojen sekä lihaskontrollin kehittämiseksi.

Kokeneemman treenajaan on sen sijaan kokeiltava itse, mikä sopii parhaiten oman kehityksen ja tavoitteiden saavuttamiseen. Toisille sopii parhaiten juuri em. puhtaat, hitaat toistot, toisille taas vajaat hieman cheattaamalla suoritetut toistot. Oma treenitapani on noiden kahden kombinaatiota. Yleensä suosin täysiä liikeratoja, mutta joissakin liikkeissä maksimaalinen venytys on täysin hyödytön. Toistot pääsääntöisesti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta siten, että hidas negatiivinen vaihe ja nopea/räjähtävä positiivinen vaihe.

IMO ehdottomasti varsinkin selkätreeneissä vajaa liikerata ylhäällä, turha niitä olkapäitä on roikottaa ja rasittaa vain hauiksia, sitä voi sitten ottaa rajuja venytyksiä sarjojen välissä. Selkätreenissä supistus on tärkein ja hyvin suurella osalla tämä on mennyt ohitse, eikä se selkä reagoi niin hyvin.

Mutta vaikka liikerata on vajaa, ei liian isoja painoja voi käyttää, muuten tärkeä supistus jää tekemättä.

AnaMaki sanoi:
Ronnien tekniikka ei ole huonoa tai epäpuhdasta. Hän tietää tasan tarkkaan mitä tekee ja saa kohdistettua maksimaalisen rasituksen juuri treenattavaan lihakseen, SIKSI hänellä on kokoa kuin pienellä tavarajunalla. Treenityylejä ja -metodeja on niin lukuisia erilaisia, ettei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa treenata. Puhtaat, hitaat toistot sekä täydelliset liikeradat ovat toki tärkeitä aloitteleville treenaajille oikeiden liikeratojen sekä lihaskontrollin kehittämiseksi.

Häh?! Ei huonoa ja epäpuhdasta? Useimmissa liikkeissä mies repii hirveitä painoja kauhealla tahdilla ylös ja näyttää siltä, että alle puolet vastuksesta kohdistuu treenattavaan lihakseen. Mutta uskon kyllä, että hän on löytänyt itselleen sopivat treenityylin, ei hän muuten olisi niin iso. Hirvittää vain katsella, kun moninkertainen Mr. O. treenaa kuin salin n000bein gymbecilli. :)

Mike sanoi:
IMO ehdottomasti varsinkin selkätreeneissä vajaa liikerata ylhäällä, turha niitä olkapäitä on roikottaa ja rasittaa vain hauiksia, sitä voi sitten ottaa rajuja venytyksiä sarjojen välissä. Selkätreenissä supistus on tärkein ja hyvin suurella osalla tämä on mennyt ohitse, eikä se selkä reagoi niin hyvin.

Mutta vaikka liikerata on vajaa, ei liian isoja painoja voi käyttää, muuten tärkeä supistus jää tekemättä.

Tämä on niin totta kun totta vaan voi olla, ainakin mun kohalla. :worship:

Olen tässä kolme vuotta treenaillut säännöllisesti ja selän osalta meni 2,5 vuotta lähes täysin perseelleen...treeni oli just Miken kuvauksen vastakohta ja mitään järkevää kehitystä ei paljon tullut, nyt kohta puoli vuotta treenailtu täältä lukemieni Miken selkävinkkien perusteella ja selkä on kasvanut varmaan 2 x sen mitä ton aikasemman 2,5 vuoden aikana. Aika säälittävä se vieläkin on, mutta jos näin jatkuu niin parin vuoden päästä sitä voi jo ehkä kutsua SELÄKSI!

Heijarit on ihan hanurista. Eilen yks :david: teki salilla yhden käden hauiskääntöä 40 kg puntilla. Kattelin sitä siinä vähän kummastellen ja kaveri varmaan luuli että palvon sitä ja ei kun isompaa kehiin. Ei muuta ku 44 kg käteen ja tekemään. Kauhee heijari. Oli varmaan hyvä pumppi sen jälkeen. Sit taljaan tekemään kahel kädel ojentajaa jollain 20 kg.... :hyper:

Ite oon kyl selkeesti huomannu et hallittu supistus, nöyrät painot, hyvä tekniikka, ni kyl tuntuu hyvältä.

Omskakas sanoi:
Häh?! Ei huonoa ja epäpuhdasta? Useimmissa liikkeissä mies repii hirveitä painoja kauhealla tahdilla ylös ja näyttää siltä, että alle puolet vastuksesta kohdistuu treenattavaan lihakseen. Mutta uskon kyllä, että hän on löytänyt itselleen sopivat treenityylin, ei hän muuten olisi niin iso. Hirvittää vain katsella, kun moninkertainen Mr. O. treenaa kuin salin n000bein gymbecilli. :)
Niin, mun mielestä ei voida puhua huonosta tekniikasta, jos Ronnie ko. tekniikalla kehittyy parhaiten. Hänelle "huono" tekniikka voisi olla pienet painot ja pumppaileva treenityyli. Ronnien kohdalla voisi puhua ehkä "oppikirjojen" vastaisesta tekniikasta. Hän on vain kyseenalaistanut yleisiä "totuuksia" ja etsinyt itselleen toimivan systeemin. Siinä olen kyllä samaa mieltä, ettei sitä jokaisen tavallisen treenaajan kannata mennä kokeilemaan. ;)

AnaMaki sanoi:
Niin, mun mielestä ei voida puhua huonosta tekniikasta, jos Ronnie ko. tekniikalla kehittyy parhaiten. Hänelle "huono" tekniikka voisi olla pienet painot ja pumppaileva treenityyli. Ronnien kohdalla voisi puhua ehkä "oppikirjojen" vastaisesta tekniikasta. Hän on vain kyseenalaistanut yleisiä "totuuksia" ja etsinyt itselleen toimivan systeemin. Siinä olen kyllä samaa mieltä, ettei sitä jokaisen tavallisen treenaajan kannata mennä kokeilemaan. ;)

Tais Ronnien video olla ihan show offia isoilla painoilla, tuskin kukaan nyt noin treenaa, että 5 viikkoa ennen Olympiaa vedellään vielä yli 350 kilolla kakkosia, mitä nekin vedot palvelevat, eivät ainakaan lihaksentuottoa.

Mike sanoi:
Tais Ronnien video olla ihan show offia isoilla painoilla, tuskin kukaan nyt noin treenaa, että 5 viikkoa ennen Olympiaa vedellään vielä yli 350 kilolla kakkosia, mitä nekin vedot palvelevat, eivät ainakaan lihaksentuottoa.
No se on selvää, että tuo video on osaksi showtakin ja vähän kärjistetty, että saadaan vähän näyttävyyttä, erityisesti noi maastavetokakkoset. Toisaalta vaikeapa se on mennä munkaan sanomaan, miten Ronnie oikeasti treenaa ellei ole seuraamassa hänen treenejään. Puheidensa ja artikkeleidensa perusteella treenityyli poikkeaa hieman keskivertoammattilaisesta (jos sellaisia nyt on).

Mike sanoi:

Oon lukenut noita Miken selkävinkkejä nyt ja pakko kysyä, millä tavalla ne olkapäät 'roikkuu' esim. ylätaljan ylävaiheessa? Eikö ne juuri nouse siinä vaiheessa vai onko tää jotain käänteistä roikkumista? :david:

Back
Ylös Bottom