mitä lihaksia tarvii nyrkkeilyssä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Re: Re: pystypunnerrus, penkki, etukyykky..

Originally posted by HooEee
Onpas tämä uskomus tiukassa ihmisten mielissä :lol2:

Mihinkäs tää mukamas perustuu?

ps. näyttäähän se nuppineula tippuvan ilmassa nopeammin kuin iso keppi, mutta onko tämä totta? :evil:

Mulla perustuu ainakin ihan omaan kokemukseen. Tälläkin hetkellä olen vähän kiikun kaakun kummasta tinkiä, puntista vai nyrkkeilystä kun harrastukset haittaavat toisiaan. Nyrkkeily syö lihaksia ja puntti tekee liian tönköksi edes puolitosissaan harjoitettuihin kehätoimiin.

Jos lähdetään ihan siitä että nyrkkeilyä harrastusmielessä treenaava vetää kunnon treenit vähintään 3 kertaa viikossa + juoksulenkit päälle ja jos sekaan sotketaan vielä vaikka perus 3 jakoinen punttiohjelma niin lihakset ovat hitaat ja jäykät jo ihan siitä yksinkertaisesta syystä että isojen lihasten ylläpitoon vaadittavia punttitreenejä ja nyrkkitreenejä menee väkisinkin samoille/peräkkäisille päiville.

En ole vielä tavannut sellaista fakiiria joka olisi terävimmillään sparraushommissa punttitreeniä seuraavana päivänä ja jos joskus tapaan niin kysyn millä lääkityksellä hemmo palautumisensa hoitaa.

Nyrkkeily on muutenkin enemmän tekniikkaa ja aerobista kestävyyttä vaativa laji ja ainakin jälkimmäinen on yleensä huonompi jos on paljon massaa. Raa'alla lihasvoimalla ei paljon kehissä juhlita (vrt. Halmeen hidastetun filmin kaltaiset seisoskelut kehässä ja turpaan otot kymmeniä kiloja kevyemmiltä ukoilta).

Re: Re: Re: pystypunnerrus, penkki, etukyykky..

Originally posted by IronMind

Nyrkkeily on muutenkin enemmän tekniikkaa ja aerobista kestävyyttä vaativa laji ja ainakin jälkimmäinen on yleensä huonompi jos on paljon massaa. Raa'alla lihasvoimalla ei paljon kehissä juhlita (vrt. Halmeen hidastetun filmin kaltaiset seisoskelut kehässä ja turpaan otot kymmeniä kiloja kevyemmiltä ukoilta).

Ihan kokemuspohjalta voin yhtyä siihen mielipiteeseen, että lihasmassa usein hidastaa. Mutta toisaalta, kun on olemassa sellaisiakin tyyppejä, kuin Evander Holyfield, niin itse olen taipuvainen uskomaan, että oikein hoidettuna voimatreeniä on vedettävissä nyrkkeilyn lisäksikin.

Sekin on aika jännä juttu miten erilaisia ammatti- ja amatöörinyrkkeilijät ovat kropan osalta. Kun kattoo esim. tyyppejä kuten Tyson, Holyfield ja Lewis niin kyllähän nämä kaverit ovat selvästi puntteja nostelleet. Eikä ainakaan heitä tämä "ylisuuri" lihasmassa tunnu hidastavan ja väsyttävän.
No aivan eri lajejahan nämä kaksi ovatkin, eikä niitä sen takia voi oikein vertailla.
Mutta eivätpä nuo alempien sarjojen ammattilaiset kyllä mitään älyttömän lihaksikkaita ole esimerkkinä Oscar De la Hoya.
Mutta kyllähän tuo puntti hidastaaa, ainakin itellä vois sellaista kehitystä havaita. Ja ainakin amatööreissä tuo tähti-iskun hakeminen ekassa erässä ei välttämättä ole paras tapa menestyä.

Mutta saa nähä, voi olla että tulee kohta valinta eteen: puntit vai nyrkkeily...

Kannattaa enemmän panostaa nopeuteen ja tekniikkaan. Jos punttaat ja nyrkkeilet samana päivänä ni on sitte vähän tönkkö olo.

Oikea rintalihas

No huh huh ilmeisesti oikeaa rintalihasta (näin selostaja sanoi pätkässä) ei ainakaan erityisesti tarvi koska katsoin juuri Pride 9 (Ultimate fighting tyylistä taistelua) jossa oli Try telligman (voi olla tr?) jotka oli kuulemma kersana (1,5v) loukkaantunut ja siltä oli ilmeisesti leikkauksessa poistettu oikea rintalihas... (taitaa osia muistakin lihaksista keskivartalosta puuttua).

No en tiedä mitä tämä käytännössä tarkoittaa mutta kaverilla oli armoton hole rinnassa ja rintalihaksesta oikealla puolella oli vain pieni osa ylhäällä rintalihaksesta ja mies oli silti luokiteltu "strikeriksi" ja taisteluasento oli oikeakätisen nyrkeilijän asento.

No mitä webistä äkkiä katsoin niin tollanen kuva löyty ja ilmeisesti kaveri on ultimateekin tapellut.
"Tra "Trauma" Telligmanilla tuntui netistä löytyvän kamaa:
http://www.fcfighter.com/PICTURES/UFC20/rizzo1.jpg

:kuola: Ei varmaan tarvi kertoa kumpi kahdesta on oikea mies...

Joo eipä tota rintalihasta paljoa iskuissa tarvitse. Eli kapealla otteella penkkiä. Tietysti löytyy mielipiteitä jotka pitävät penkkiä kokonaan turhana lyöntivoimaa hakiessa.

Kun tästä Traumasta tuli puhe niin luulisi että varsinkin tollasessa Vale Tudo tyyppisessä vapaaottelussa rintalihastakin tarvitaan. Siinä kun on kuitenkin runsaasti painiotteita ja muita "halaamisia".

Täytyy kyllä nostaa hattua äijälle. Niin moni itkee jotain hitaasti kehittyviä lihaksiaan, kun tälläset jätkät näyttää että yhdelläkin rintalihaksella pärjää... Olen nähnyt kaverin ottelevan eikä se kyllä väännössä häviä isommillekkaan.

http://www.sherdog.com/fightfinder/displayfighter.cfm?fighterid=157

Niin ja toi rintalihas jouduttiin poistamaan auto onnettomuuden takia.

aPache

Originally posted by Deat
Ei teit haittaa, jos kysäsen vähän off-topiccina, et mitä lihaksia käytetään kädenväännössä?
Tähän minä voin vastata. :)

Jos hanskassa (sormet, ranne jne.) on tarpeeksi poweria, niin selkä, kyljet, ehkä vatsa. Sitten riippuen tekniikasta (mitä parempi, sitä enemmän vaikuttaa muut paikat) tulee muut paikat perässä. Ja räjähtävä voima/nopeus rulaa. Ja tässä tietenkin on kyse siis kilpaväännöstä, ei istumalla otetuista matseista.

Itse aiheesta, olin tauolla 4kk tae kwon do:sta, ja kyllä huomaa, että olkapäät ja ojentajat on "hidastuneet" kun on tullut vähän lihaa niihin lisää. Eikä oikein meinaa jaksaa pitää käsiä ylhäällä ottelussa, eli olisko perusvoima vähän huonontunut, kun on reenannut nyt salilla maksimivoima-painoitteisesti.

eiköhän se jaloista lähe. räjähtävyyttä jaloille.

käsille myös räjähtävää treeniä ja olkapäitä mahdollisimman monella eri tavalla. ja sparrauksessa yrittää pitää olkapäät niin pirun rentona..

Originally posted by beginner
aivan. suurilla reisillä ei tee nyrkkeilyssä yhtään mitään. ne kuluttaa enemmän happea ja on painavat

Ei nyrkkeilyssä niinkään, mutta arvaapa potkunyrkkeilyssä tai Taekwon-do:ssa..? :)

Kun sellainen 175cm/63kg SM-huippu potkaisee, niin se käy. Sitten kun saisi suuriin reisiin yhtäpaljon nopeutta, niin ---> KUOLEMA! :kuola:

Itse olen myös huomannut kuinka paljon isoilla painoilla tekeminen hidastaa lyöntejä. Body-tyylinen treeni ei hidasta millään niin paljon. Nykyään täytyy kyllä myöntää, että olisin aivan out, jos menisin treeneihin. Ei aerobista kuntoa eikä aivan samaa ketteryyttä. Toki painoa 20kg enemmän.

Tälläisen löysin:

"Kuten artikkelista ”voimaharjoituksen tarpeellisuus nopeuslajeissa” tulee ilmi, ei aerobisesta kestävyysharjoittelusta ole kuin haittaa nyrkkeilyssä. Tarvitaan intensiivistä anaerobista maitohapollista harjoittelua ja vieläpä lajinomaisesti, joka antaa ylivoimaisesti parhaimman vasteen."

Tämä siis Timo Immosen käsialaa. Artikkelista "nyrkkeilijän voimaharjoittelu", www.keho.net

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanotaan, että punttien nostelu hidastaa, mutta yleistys on vähän liian laaja. Olen samaa mieltä siitä, ettei kehotreeni sovi, mutta punteilla voi hyvin kehittää räjähtävää voimaa ilman massan lisääntymistä samalla. Esim. painonnostajia ei kyllä ainakaan hitaiksi jannuiksi voi moittia. Joku WSB (maksmivoimaa ja nopeusvoimaa) mutta lajinomaisilla liikkeillä voisi myös soveltua erittäin hyvin nyrkkeilijälle. Liikkeiden pitää olla epäsymmetrisiä, koska nyrkkeilyssä harvoin lyödään molemmilla käsillä yhtä aikaa.

En lukenut muiden vastauksia, mutta rupea heittämään kahvallisia punnuksia. Kiekonheittäjät tekee tätä jonkin verran. Tämä auttaa juuri siihen vartalon kiertoon. Myös kuntopallon heittely käy nyt kun on sisäkelit tulossa.

Mistä ihmessä jengi saa nämä yleistykset? Millä perusteella voimaharjoittelu tekee hitaaksi, ja varsinkin jos se suoritetaan isoilla painoilla? :eek:

Seuraavaksi joku tietysti murjaisee että voimaharjoittelu ei sovi urheilijoille koska se kangistaa ja jumittaa paikat... :urjo:

Kuten edellä mainittiin, myös minä todellakin ihmettelen jos Tyson ei ole nostanut rautaa, ja voiko joku sanoa että Tyson on hidas! Ei kait Hartostakaan kauhen hitaana tyyppinä voi pitää vaikka hänkin treenaa punteilla....

Punteilla voi saada itsensä hitaaksi ja kankeaksi jos haluaa, mutta kyllä se on fakta että se ominaisuus kehittyy jota treenataan. Punteilla saa niin lyönteihin kuin potkuihinkin lisää voimaa ja "massaa" ja nopeutta. Se vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja aluksi pientä takapakkia.

Nyrkkeilystä ja voimaharjoittelusta:

Itse suosisin vapailla painoilla tehtäviä yleisliikkeitä, yksittäisen lihaksen eristävien harjoitteiden sijasta. Ei maksivoimaa, enemmin voima kestävyytä ja räjähtävää. Hyviä liikkeitä: Rinnalleveto, erilaiset kyykyt yhdellä sekä molemmilla jaloilla, keskivartalon harjoitteet omalle kehon vastuksella.

tavallisesta nyrkkeilystä ole tietoa, mutta mielestäni joissain muissa lajeissa pohkeet ovat tärkeimmät, että jaksaa pomppia pari erää päkiöillään.

Jaan itse punttiharjoittelun kausiluontoiseksi. Eli jonkun verran ennen kisojen alkamista ~2kk lopetan kokonaan jalkojen treenauksen puntilla ja voimaharjoittelun muutan kuntoharjoitteluksi ja samalla otan yhden punttipäivän pois. Kuitenkin tkd:ssä tulee treenattua niitä jalkoja sen 3x viikossa niin en näe tarpeelliseksi vielä puntilla riehua.

Niin..
Nyrkkeillä voi monella tapaa, jotkut eivät puntteihin koske juuri lainkaan ja toiset saattavat tehdä rinnallevetoa ja muita yleisliikkeitä suht paljonkin tukemassa nyrkkeilyharjoittelua. Mikä toisille sopii ei välttämättä sovi toisille..

Oman kokemuksen mukainen mielipide on, että ns. "normaalia" punttireeniä ei kilpanyrkkeilijä tarvitse. Nyrkkeilyharjoittelussa on kuitenkin niin monta "raakaa voimaa" tärkeämpää asiaa (kuten: kestävyys, pelisilmä, tekniikka, liikkuminen, pää jne.), että siihen ei ole järkeä hirveästi panostaa.

Erilaisilla lihas- ja välinekuntopiireillä saa parempaa tulosta aikaan. Pikavoiman, eli hermotuksen treenaamisesta on myös paljon apua. Siis mitä nopeammin isku lähtee ja osuu niin sitä parempi. Hidas ja "työntävä" isku ei ole läheskään niin paha otettava, lähdön yleensä näkee ja ehtii joko väistämään tai lyömään vastaan. Kuntonyrkkeilyä harrastavalle ja vähemmän tosissaan nekkaamista treenaavalle puntilla käynti on toki ihan ok.

Ja kysymykseen "mitä lihaksia tarvii nyrkkeilyssä" sanoisin, että KAIKKIA ja varsinkin aivoja. Päästä se kuitenkin kilpaillessa on loppupeleissä kiinni, ei niinkään siitä kumpi "penkkaa" enemmän..

Huomasin ettei kukaan ole maininnut rintalihasta !? Jos ollaan lähikampailussa suojauksessa ja lyödään vastaan ylä- tai alakoukkua niin se tulee melko puhtaasti pelkällä rinnalla ,koska kroppaa ei voi paljoa avata.
Ite oon tehny jo täyden kierron boxauksessa,jossa alussa opeteltiin liikkuun päkiöillä,kiertämään lantiota jne jne. Sitten kun tekniikka oli kohdallaan, täytyi alkaa opetteleen ns. "nakkikioskitappelu lyönnit" , eli kovat ja arvaamattomat koukut jms. , jotka treenaamaton ukko vetää hihasta ,mutta treenatulta ei enää onnistukkaan,koska tekniikan harjoittelu on "rajoittanut ajatusmaailmaa".

pohkeet, (taka)reidet, vatsat vinot myös, olkapäät erityisesti takaolkapäät selkä ja ojentajat.. siinä on tärkeimmät

IronMind sanoi:

Onhan tämäkin totta,mutta kyllähän halme näitä äijiä pudottanutkin......halmeen nopein tyrmäys 19 sekunttii.......eli 9 sekunttii kesti matsi...ei huonommin :D

Ja tollein aikalailla kylmiltään vielä amerikanmestaruus et hohhoijaa :D

Kattoo ku Fedori paundaa ja perää sen reeni menetelmii ni... nojoo, tokkopa siel salilla iha hirveesti tarttee rampata jos haluu kovaa takoa. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom