mitä lihaksia tarvii nyrkkeilyssä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
nekkauksesta

oon ottanut lämpöä puntti treeneihin nekkaamalla 15-30 min.ennen raudan kolistelua.
joko treenikaverin kanssa tai hakkaamalla säkkiä

Oikea lyöntitekniikka on tietenkin kaiken A ja O
On nimittäin muutaman kerran tullut nähtyä kun nuoret
sällit hajottaa ranteensa huitomalla....muista paikoista
puhumattakaan.

Itellä kisaaminen loppui jatkuviin olkapää-ongelmiin,muutama
vuosi tuli tahkottua ja sen jälkeen ei vaan paikat kestäneet.
Puntti treeneihin olkapäät on jo tottunut, isommat painot, pienemmät liikeradat ja ennenkaikkea tempon lasku lähes
"nollaan" ei ole vaikuttanut vanhoihin vammoihin
Lisäksi nyrkkeily taustasta on ollut ainakin itselleni pelkästään
hyötyä mm. nopean palautumisen suhteen ja onhan lihas
ärsytystä saanut kerrakseen

Intervalli treenit on historiaa ja nostan hattua kaikille
tosissaan nekkaaville :worship: jotka jaksavat päivästä
toiseen etsiä puhtaita jabeja!

Kyllähän niitä ihan kaikkia tarvii, mutta tilanteen mukaan. Esim. vatsalihakset tulee olla rautaa jotta kestää ottaa iskuja vastaan ja muutenkin ne helpottavat liikettä kummasti ja parantavat ryhtiä ja näin ollen ottelu asentoa. Selällä lähes sama vaikutus mutta se sinne ei iskuja pahemmin tule. Sitten kaikki mahdolliset yläkropan lihakset tulee käyttöön erilaisten lyöntien myötä. Itse arvostan pirusti tuota vasemman käden sivukoukkua sisään tullessa ja se on kuitenkin mielestäni raskain lyönti kun treenataan valmentajan kanssa hanskoihin lyöntejä. Suorathan eivät kovin paljoa lihaksia väsytä ja niitä on helppo treenata penkissä mielellään pitkillä sarjoilla, mutta sivukoukuissa on todella suuri merkitys oikealla jalkatyöllä, vartalon kierrolla ja sillä että koukku lähtee lyöntinä eikä työntönä, joka on usein se virhe mitä tehdään. Tuohon lyöntiin osallistuu siis eniten kehon lihaksia. Jalkoihin ei kylläkään voimaa tarvita mutta nopeutta sitäkin enemmän. Ja tunnetusti nopeutta saa voiman myötä joten kyllä ne jalatkin, tai lähinnä pohkeet kannattaa treenata kuntoon jotta jaksaa hyppiä päkiöillä muutaman erän kehässä. Ja yksi tärkeimmistä asioista mitä kannattaa harjoitella on hengitys. Kun teet pitkiä sarjoja penkissä muista hengittää koko ajan ja sama homma kun hypit hyppynarulla ja isket säkkiä. Muista kuitenkin että ottelussa tulee pitää suu kiinni joten opettele hengittämään sen mukaan. On nimittäin äärimmäisen epämukavaa otella jos ei hallitse tuota hengitystä hyvin, koska voimat loppuu todella nopeaa etkä pysty oikeen tekemään mitään vaikka voimaa löytyisi. Tämän takia pitää siis todellakin tehdä kovia juoksu treenejä joissa samalla vahvistuu myös jalat, kunhan teet erilaisia treenejä, joita esim. jääkiekkoilijat tekevät paljon juostessaan alkulämpimiä ja yleensäkin harjoitellessaan.

Niin... tosiaankin kannattaa kiinnittää huomiota siihen ettei turhaan jännitä paikkoja kun ottelee vaan ottelee ihan rentona. Menee nimittäin niskat tosi jumiin helposti ja siinä menee sitten useita päiviä kun palautuu siitä... Ei kai tässä muuta. Toivottavasti annoin jotain vihjeitä niitä tarvitseville

Nyrkkeilijän haastattelusta

Taisi olla suomalainen (nais)-edustusnyrkkeilijä tossa chatissa keskusteluvieraan aikoja sitten ja sanoi että varsinkin amatöörinyrkkeilyssä vahva niska on erittäin tärkeä.

Pystyy sekä ottamaan iskuja vastaan + pää ei heilu pahasti osumista niin vastustaja ei saa pisteitä.

Nyrkkeily tosiaan on koko kropan laji. Itte en oo kunnolla matsannu, mitä nyt valtavilla pehmohanskoilla vähäsen. Säkkiä hakatessa multa tapaa ekana loppua tehot olkapäistä, sit sen jälkeen ojentajista. Hyvä hapenottokyky on ihan must jos meinaa pärjätä.

Tosta kyynärpäiden yhteen laittamisesta sen verran, että mulla ei ainakaan tee edes tiukkaa.

Senkin tietämättömät :)

Noniin elikkäs alotetaan alusta..

Lyönteihin voima lähtee kolmipäisestä ojentajalihaksesta (PÄÄOSIN) koko muun kropan tuella..

Nyrkkeilyssä ei kuitenkaan lyönnit ratkaise, vaan jalkaliike (vaikkei ehkä uskoisi ?)..

Elikkäs jos asentosi on päin vittua.. Pienikin tuuppaisu ja käy näin :blow:

Nyrkkeiliäksi ei pelkillä lihaksilla tulla..

Re: Senkin tietämättömät :)

Originally posted by goodolmob
Noniin elikkäs alotetaan alusta..

Lyönteihin voima lähtee kolmipäisestä ojentajalihaksesta (PÄÄOSIN) koko muun kropan tuella...

Lyötkös sä koukkuja tai uppareita ollenkaan? Ja suorienkin osalta olen kyllä kanssasi eri mieltä eli ojentajalla kyllä ojennetaan käsi suoraksi, mutta se voima sen suoran käden taakse tulee kropasta eikä ojentajasta.

Tietty pelkällä kädelläkin voi läpsytellä voimalyöntien välissä, mutta tällöin sanoisin että kyseessä ei ole varsinaisesti lyönti.

Itse huomasin nyrkkeillessäni, että ensiksi väsyi olkapäät. Jalat ei mun mielestäni ole niin tärkeä kuin luullaan esim. joku venäläinen tutkimus väitti että jopa 40% lyönnistä lähtee jaloista. Liikkuva lantio ja "irtonainen selkä" on tärkeitä. Ojentajat ovat varmaan tärkeimmät tai minulla ne kehittyivät nyrkkeilyssä suhteessa muuhun kroppaan ylivoimaisesti. Riippuu tietenkin lyönnistä mitä lihasta eniten tarvitaan. Esim. sivukoukku tehdään suurimmaksi osaksi jaloilla ja lantiolla. Sixpäkkikin on hyvä pitää kunnossa tai herää kanveesista suolet housuissa. Nyrkkeily on lihasten kannalta monipuolinen laji, koska kaikki lihakset todella tärkeitä. Mutta liian isot lihakset on todellakin haitaksi. Otettiin joskus bodarikaverin kanssa matsia ja se keräili nenäänsä 45 sekunnissa. :D

Kyllä se malkoisen kokonaisvaltaisesti tarvitaan 'kaikkia' lihaksia. Jaloista se lyönti lähtee. Omat kokemukset on ~10 vuoden takaa jolloin harrastin aktiivisesti karatea. Ei noita nyt kunnolla verrata keskenään oikein voi, mutta kuitenkin..

Tekniikkaahan tuossa tarvitaan.

esimerkkinä pientä offtopiccia:

joskus aikojen alussa (10v sitten), oltiin kaveriporukalla vappua viettämässä Turun tivolissa. Siellä oli sellainen "iskuvoimamittari" or whatever. Kohtuullisen iso kaveri (ainakin rasvaprosentiltaan) humautti siinä minua ennen ja tulos nyt ei kuitenkaan ollut mikään ihmeellinen. Tämä sälli jäi siihen kuitenkin katsomaan minun lyöntiä ja pyöritteli päätä, kun vedin melkein tupla tuloksen tähän sälliin verrattuna. Koittihan tuo vielä uudenmman kerran, kun ei uskonut, että 170cm 70kg jätkä voi iskeä kovempaa :). Eipä se tulos yhtään parantunut.

Siihen en ota kantaa, että toimiko laite kunnolla vai ei. Kai se nyt jotain osviittaa antoi kuitenkin.

Nolotti hiukan kun Porin Jazzeilla kauheessa kaasussa löin ohi tuommoisessa vehkeessä. Siinä sitten asfaltil ihmeteltiin mitä tapahtu.:david: :D

Originally posted by Jakob
Siellä oli sellainen "iskuvoimamittari" or whatever. Kohtuullisen iso kaveri (ainakin rasvaprosentiltaan) humautti siinä minua ennen ja tulos nyt ei kuitenkaan ollut mikään ihmeellinen. Tämä sälli jäi siihen kuitenkin katsomaan minun lyöntiä ja pyöritteli päätä, kun vedin melkein tupla tuloksen tähän sälliin verrattuna. Koittihan tuo vielä uudenmman kerran, kun ei uskonut, että 170cm 70kg jätkä voi iskeä kovempaa :). Eipä se tulos yhtään parantunut.
Hiihoo, mullakin on tollasesta hyvä muisto: joskus Kiinassa kekkaloidessani oltiin sellasella torikadulla ja siinä oli vastaava lyöntimasiina. Paikalliset pätki siinä jotain 50 ja 95 välillä (luulinkin asteikon olevan 100 :) ) ja päätimme itsekin kokeilla. Ensin suunnilleen saman kokoinen kaverini löi (painoin itse tuolloin 73kg eli vielä narumpi kuin nyt) ja tauluun tärähti 185 ja iso rivi kinkkejä oli tyyliin "OOOOOOH" :eek:
Itse perässä, sain vielä likistettyä hieman kaveriani kovemman eli 193, vielä isompi "OOOOOOH" kuului ja poistuimme rinta rottingilla sankareina paikalta. Kumpikaan ei siis ollut sen kummemmin lyöntilajeja harrastaneet. Oi muistoja, oi muistoja. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noista mittareista viel, et kerran ku oltiin perheen kanssa matkalla Tanskassa, mentiin johonkin Guinnes World`s regorts näytelyyn. Siel oli tollanen lyöntivoima juttu, jossa oli jonkun maailman kovimman lyöjän tulos ja sai oman lyöntinsä kovuutta verrata siihen. Broidi, joka oli sillloin joku 14wee löi siihen ja tämän jälkeen tuli pari jotain yli 20-kymppistä jätkää, jotka löi siihen paljon hiljempaa, kuin velipoika, niin aivan sairas selittely ja nopee lähtö poijilta paikalta. Taisivat olla pikkusen häpeissäään:lol2:

Joo vielä noista mittareista, Jenkeis yhes tiedemuseossa oli kanssa sellanen ja mä löin 10-vuotiaana kovempaa ku jotkut niist aikuisist ihraperseist, uskotte tai ette:evil:

Originally posted by ozama
nyrkkeilijänä sanoisin että pohkeet+ reidet koska liikut päkiällä ja joustat polvista iskuja väistellessä
vatsat ja selkä pysyy ryhti kasassa ja on helpompi hallita liikkumista + mahan täytyy kestää iskuja
rinnat koukuissa
ojentajat suorissa ja habat uppareissa
+ niskat että pää kestää täräyksiä
eli niinkuin jo aikasemmin sanottiin kroban pitää olla aika timmissä kunnossa mutta kannattaa muistaa että mitä enemmän lihasta niin sitä helpommin hengästyt koska lihas tarvisee happea
liika lihas myös hidastaa siksi nyrkkeilijät eivä ole mitään hirveitä lihaskasoja

Ehh... mitä tähän nyt sanois...

Pohkeet pitää olla räjähtävässä kunnossa samoin kuin reidet. Vai että vatsalla ja selällä hallitaan liikuminen - ainakin itse liikun jaloilla. Ei nyrkkeilija tarvi pahemmin alaselkää ja vatsoja muuhun kuin koukkuihin koska niihin saadaan voimaa vartalon kierrolla ja tietenkin vatsat kunnossa että voi ottaa iskuja vastaan. Koukuissa ei todellakaan lyödä millään rinnoilla. en käsitä mistä tuon edes keksit. ylä koukut on vaikeimpia lyöntejä mitä on olemassa ja ne on lähinnä olkapäillä ja ojentajilla lyötyjä mutta kokokehon kierrolla niihin voima saadaan. rinta ei edes jännity koukuissa - paitsi alakoukuissa. Alakoukuissakin lähinnä vartalon kierto habat ja jalat tekee paljon töitä. Jalat tekee yleensäkin paljon töitä tai siis lantio mutta kyllähän lantio tuetaan jaloilla, kun lyödään koukkuja ja tyrmäys isku. Muulloin jalat ei osallistu pahemmin lyönteihin vaan lähinnä liikkumiseen. Ja niskat kannattaa olla kondiksessa (ja nokka)

Re: Kyynärpäät yhteen

Originally posted by AG+
Onko tosiaan jengiä joka ei saa kyynärpäitään yhteen (kehon edessä olettaisin?). Kun jätetään vammautuneet ja hervottomat läskit pois joukosta.

Ei mene yhteen.. Forkut menee, mutta kyynärpäät jää sellaset 3senttiä, vaikka kuinka puristais.. Rintakin alkaa kramppaa kun tarpeeks yrittää..

Re: pystypunnerrus, penkki, etukyykky..

Originally posted by Hano
Ei kannata kovin raskailla painoilla vääntää, ne tekee hitaaksi.

Onpas tämä uskomus tiukassa ihmisten mielissä :lol2:

Mihinkäs tää mukamas perustuu?

ps. näyttäähän se nuppineula tippuvan ilmassa nopeammin kuin iso keppi, mutta onko tämä totta? :evil:

:D Ei mene täälläkään kyynärpäät yhteen millään vaan forkut ottaa vastaan . Huomannut lihasten kasvun(vähäisen),että säkkiä hakatessa hengästyy vähä saakurin äkkiä verrattuna poikavuosiin,kun oli viä irtonaista lihaa.Oteltiin maalla poikavuosina (VIÄKI POIKA) pelkillä hanskoilla matseja,mut enää ei olisi munaa moiseen touhuun.Oltiin yx vuosi porissa jazzahtelemassa ja siellä oli miestely pallo(lyönti voima mittari).Siinä vieressä paikallinen guru (n.30v) haastoi nuorta poikaa (n.17v) lyöntikisaan.Poika suostui ehdotukseen ja guru lupasi kiihokkeeksi vielä nahkarotsinsa ,jos poika voittaisi.Guru löi ensin "hirmu"tuloksen ja poikaa hymyilytti.Poika löi ihme huitaisun käden sisäsyrjällä (ilmeisesti kungfu) ja tulos melkein puolet parempi.Reilusti maahanpäin katsellen guru ojensi rotsiaan,mutta poju hymyili ja antoi reppanan pitää takkinsa.:lol2:

Originally posted by ozama
nyrkkeilijänä sanoisin että pohkeet+ reidet koska liikut päkiällä ja joustat polvista iskuja väistellessä

Hmm. Eurosportilta ku kattelee tota nyrkkeilyy, ni pohkeet niillä yleensä on kunnossa, mutta ihan mehupillireidet. Välttelee massaa pysyäkseen painoluokissa?

Oon tätä palstaa lueskellut sellaset puoli vuotta ja nyt tuli aika rekisteröityä kun omasta lajista tuli puhetta.

Ei kannata kovin raskailla painoilla vääntää, ne tekee hitaaksi.

Tuo on aivan totta, ainakin näin nyrkkeilyä ajatellen. Voin omasta kokemuksesta sen kertoa.
Eli kun nostelin puntteja aktiivisesti ja treenasin myös nyrkkeilyä siinä samassa niin iskut lähtivät paljon hitaammin ja ei ollut koko ajan ns . "on the edge" Liikkumisenikin oli paljon hitaampaa ja muistutti lähinnä Halmeen "nyrkkeilyä" eli kehässä vain käveltiin tumput suorina. Nyt kun olen ollut n.4 kk ollut nostelematta painoja aktiivisesti niin nopeuteni on kasvanut huomattavasti ja iskut on paljon terävämpiä jne.
Toki tuohon saattoi liittyä pientä ylirasitusta kun tein punttia 3-4 kertaa viikossa ja harjotukset oli 3x viikossa.

Punttien nostelun lopetin vähäksi aikaa ja panostin enemmän tuohon itse nyrkkeilyyn.
Tosin noin kk sitten aloitin taas käymään salilla koska alkoi vituttamaan se, että olin laihtunut 5kg Tammikuusta ja rauta ei tahtonut nousta enää ollenkaan.
Valmentaja ei oikein tuosta punttien nostosta niin pidä koska se hidastaa todellakin. Mutta en kyllä halua olla :david: lopun ikääni.

Niin ja nyrkkeilyssä todellakin pitää olla koko kropan kunnossa. Lähinnä pohkeet tuon pomppimisen/tanssimisen(kehässä) takia ja vatsalihakset, että iskut ei tunnu niin kovalta eikä tule ilmat pihalle. Käsien pitää olla myös helvetin hyvässä kunnossa ettei heti väsähdä ekassa erässä.
Parempi se on olla vitun iso äijä ja hakea sitä yhtä kunnon lyöntiä ekassa erässä jolla tyrmätään vastustaja kuin kukkakeppi joka lähtee hakemaan pistevoittoa.

Originally posted by igf1bp3
Hmm. Eurosportilta ku kattelee tota nyrkkeilyy, ni pohkeet niillä yleensä on kunnossa, mutta ihan mehupillireidet. Välttelee massaa pysyäkseen painoluokissa?
aivan. suurilla reisillä ei tee nyrkkeilyssä yhtään mitään. ne kuluttaa enemmän happea ja on painavat

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom