mitä järkeä on lenkkeilyssä?

Eleonoora sanoi:
Kun on aina ollut hoikka, niin ei ole sit kuulma tarvinnut aloittaa mtn liikuntaharrastusta.

Vaikka ihminen olisi ihannemitoissa, eikä tahtoisi laihduttaa, niin voi kai sitä siltikin lenkkeillä. Toiset on sitä mieltä, että jos lenkkeilee tai muuten liikkuu, niin se tarkoittaa sitä, että on laihiksella. :jahas:

Näin!
Multakin joskus joku kysyy, että mitä mä oikein liikun, kun on jo niin hyvä kroppa. :eek: Sehän varmaan pysyis toosi hyvänä, kun lopettais kaiken ja alkais piereskelemään sohvalla sipsipussin kanssa.
Eivätpä nuo liikkumattomat sitä ymmärrä, että siitä oikeesti saa FIILISTÄ, eikä sitä (vaan) laihduttamisen takia harrasteta.

Nostetaan tätä taas vähän, vaikka nyt just ei tulekaan mieleen mitään kyssäriä. Kyllä niitä tossa yks päivä taas päässä pyöri... Mutta HIITtiä on kokeiltu kaks kertaa ja ihan hauskaa se on kun on näin alussa niin lyhytkestoinen :)

jalomi sanoi:
Nostetaan tätä taas vähän, vaikka nyt just ei tulekaan mieleen mitään kyssäriä. Kyllä niitä tossa yks päivä taas päässä pyöri... Mutta HIITtiä on kokeiltu kaks kertaa ja ihan hauskaa se on kun on näin alussa niin lyhytkestoinen :)

Tuo HIIT on multa vielä kokeilematta. Pari viikkoa ollu kyllä jo mielessä, että tuota pitäisi kokeilla. Ehkä mä parin viikon päästä olen taas vähän lähempänä tuota kokeilua. Mun aivot ei oikein osaa ymmärtää tuon tehokkuutta. Etenkin, kun alussa on niin lyhytkestoinen. Tuntuu, että tunnin lenkistä olisi enemmän hyötyä, mutta taitaa tuntumat olla perseellään ja HIIT tehokkaampi..

Tänään olin ekaa kertaa virallisella "tavallisella" aamulenkillä, siis pidemmällä kuin tuo HIIT. Jäin vähän miettimään tuota sykkeen käyttäytymistä. Tuntui että syke oli kauttaaltaan korkeampi kuin iltaisin tekemilläni lenkeillä. Tämä nyt tietysti vain yhden lenkin perusteella, mutta onkohan tälle jotain selitystä?

Mitäkö hyötyä lenkkeilystä?
Välillä näkee/kuulee väitettävän että peruslenkkeily polttaa huonosti rasvaa ja siitä ei ole juurikaan hyötyä, ainakaan jos sen tekee muulloin kuin tyhjään vatsaan. Tämä on mielestäni täyttä potaskaa.
Itse ainakin olen saanut viimeisen 4 kk aikana 10 kg painosta pois pelkästään juoksu- tai hölkkälenkkien avulla, suuria muutoksia elintavoissa ei ole ollut. En myöskään ole kertaakaan juossut aamulla tyhjällä vatsalla, aina on ajankohtana ollut iltapäivä tai ilta ja paljon ruokaa elimistössä.
Toinen yleinen väite on, että lenkkeillessä palavat vain lihakset, ei läski. Tämäkin tuntuu olevan suureksi osaksi kusetusta. Sitä paitsi, kun rasva palaa, tulevat lihakset paremmin esille ja näyttävät paremmilta. Joten ei kannata pelätä lenkkeilyä :D

Mulla ainakin on lenkkeily ihan yleiskunnon kohotuksena.Kerran viikossa 45min. lenkki tulee juostua ja punttilitreenit ei ole koskaan luistanut näin hyvin kuin nyt,jopa jalkoja jaksaa treenata.

Nykyään aliarvioidaan liikunnan merkitystä rasvanpoltossa, kun lasketaan niin h*tin tarkkaan niitä kaloreita.

Ottakaapa piruuttanne dieetille se tunnin kevyt lenkki päivässä mukaan, niin huomaatte miten hölmöjä kalorinlaskijat ovat.

En lenkkeile: turhaa kalorinkulutusta. Siirryn paikasta toiseen (työmatkat pyörällä 2x50min/5Xviikossa, ja tietenkin jotain extraa melkein joka päivä).

Mitä hyötyä siitä sitten on? Extremekokemuksia pakkasesta selviytymisen ja hillittömän vesisateen merkeissä. Vajaat 50e lisää ruokaan/kk (ihmekö sitten ettei rasvaprosentti ole vielä negatiivinen).Selvästi parempi aerobinen kunto, jaksaa illalla vääntää.

Heh, mielenkiintoinen mielipide Akikonomu:lla: "Turhaa kalorinkulutusta". Sinun tapauksessasi sen ymmärrän kun saat tuota aerobista liikuntaa ihan tarpeeksi pyöräilystä. Mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta/halukkuutta kulkea työmatkoja pyörällä.
Esimerkiksi minä olen polkenut elämässäni jo ihan tarpeeksi monta kilometriä, juosten on paljon mukavampaa ja varsinkin niin, ettei ole mihinkään kiire.
Mutta makuasioista ei voi kiistellä, tartuin vain tuohon "turhaan" sanaan...

Tintsu sanoi:
Puhumattakaan lenkkeilyn muista hyvistä vaikutuksista. Pirteys, yleinen aktiivisuus, itsetunto ja oman kehontuntemus kasvaa hirveän nopeasti, jotka heijastuvat myös ulkonäköön ja ihmisen olemukseen. Terveysvaikutuksia tuskin tarvitsee edes mainita.

Minun mielestäni lenkkeilevä ihminen on aina paremman näköinen kuin sohvapottaatti.

Täsmälleen! Jos haluaa saada vartalonsa näyttämään paremmalta, niin kuka tahansa suositttelis lenkkeilyä yhdistettynä terveelliseen (ja riittävään!) ruokavalioon mielummin kuin sohvalla makaamista nälkäkuoleman partaalla. :)

sivarinlötkö sanoi:
Nykyään aliarvioidaan liikunnan merkitystä rasvanpoltossa, kun lasketaan niin h*tin tarkkaan niitä kaloreita.

Ottakaapa piruuttanne dieetille se tunnin kevyt lenkki päivässä mukaan, niin huomaatte miten hölmöjä kalorinlaskijat ovat.

tottakai toi toimii paremmin, koska kaloreita kuluu enemmän..... threadin alkuperäinen tarkoitus oli verrata kahta tapaa, ei yhdistellä niitä.

Back
Ylös Bottom