Mitä aerobista touhuilette? Miten usein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dachar
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
tällä hetkellä tulee tehtyä aamuaerobinen kuntopyörällä + cardiohhässäkällä 4-5 kertaa viikossa 45min. sitten joskus treenien jälkeen 10-15 min kuntopyörää.

Tuo aamuaerobinen on aika kuningas, kroppa käynnistyy tosi loistavasti :)

Ite tulee käveltyy välipäivinä semmonen tunnin lenkki ja salipäivinä pyöräiltyy semmoset 15min ennen treeniä. Onks toi aerobinen parempi tehä vasta treenin jälkee vai onks sil käytännös välii?Entä jos rupeisin tekee ennen ja jälkee, eikai siitäkää mitää haittaa ois?

Originally posted by Sakkeus
Tällä hetkellä tulee hyötyliikuntaa niin paljon ettei paljon ylimääränen aerobinen huvita enää, muutenkin paino junnaa samoissa lukemissa jo ties kuinka monetta viikkoa, pitää alkaa syömään enemmän. Ei ois pitäny ikinä dietata yhtätoista kiloa kerralla höhö..

Esimerkki viikko-ohjelmasta:

ma nopeaa pyöräilyä 2x10min, kävelyä 2-3h

ti nopeaa pyöräilyä 2x10min, kävelyä 2-4h

ke nopeaa pyöräilyä 2x10min, kävelyä 2-3h, salille pyöräilyt 2x10min, salitreeni 45-60min

to nopeaa pyöräilyä 2x10min, kävelyä 2-3h

pe nopeaa pyöräilyä 2x10min, kävelyä 2-3h, sali ja salimatkat kuten ke

Siis mistä ihmeestä sulla tulee nuo hirmuiset kävelysessiot???

Juoksemassa ainakin kerran viikossa. Jos on aikaa, niin jalkapäivän aamuna mukava pikku kävelylenkki tuntuu hyvältä. (= henkinen valmistautuminen illan rääkkiin) :)
Just oonki lähdössä kävelylle.

Vaihdoin hiljattain ohjelmani 1pvä treeni 1pvä lepo, niin pyrin käymään noina välipäivinä vähintään kävelemässä väh. 1h.
Kesäsin sitten tulee rällättyy maastopyörällä. Pääsääntöisesti ulkona.

Minä nyt kokeilen kanssa sitä yks treeniä yks lepos syteemiä ja ois tarkotus vähintään joka toisena lepopäivänä tehä sitä aeroobista ja sitten punttireenien perään vielä 10-15 minuuttia...täytyy kattella mitä parissa kuukaudessa tapahtuu...

Originally posted by MissFlightattendant

Mieti...? :)

Kaikki meistä ei nykypäivänäkään istu jossain konttorissa tjsp., vaan jotkut meistä tekevät myös ruumiillista työtä. Kyllä minä ainakin töissä varastolla kävelen päivät pitkät.

Cross trainer vempeleellä, tai mikä se hiihtolaite nyt onkaan, väännän treenin päälle 25min. Välipäivinä sitten hieman pidempään, tai kävelyä maastossa.

Mä kävelen yliopistolle lähes joka päivä 2x30min ja juoksemassa käyn aina kun ehdin n.1-3krt/vko. Tai no toi 3krt on nykyään aika harvinaista herkkua. Lisäksi asun ylimmässä kerroksessa, joten portaita tulee ravattua reilusti joka päivä. :rolleyes:

Originally posted by MissFlightattendant

Tarkennuksena olisi siis pitänyt laittaa ettei nuo sessiot oo yhtäjaksoisia. Eli siis koulussa ja sairaalalla, jos päivä kestää vaikka 10 tuntia tulee kävelyä varmasti lähes 4 tuntia, joskus on oltava melkein koko ajan liikkeessä ja sitten onkin illalla puhki jos on palloillu vaikka 7 tuntia istumatta kertaakaan, jos päivä vain 6 tuntia voi mennä alle kahden tunnin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Sakkeus
Eli siis koulussa ja sairaalalla, jos päivä kestää vaikka 10 tuntia tulee kävelyä varmasti lähes 4 tuntia, joskus on oltava melkein koko ajan liikkeessä, jos 6 tuntia voi mennä alle kahden tunnin.
Ei tuo nyt siltikään ole suoraan verrannollista mihinkään rasvanpolttokävelyyn, ellet vedä sairaalan käytäviä 120 sykkeellä ja efepöllyssä. :) Mutta kunnioitettava määrä kävelyä tuo siltikin on.

Originally posted by Tomi
Ei tuo nyt siltikään ole suoraan verrannollista mihinkään rasvanpolttokävelyyn, ellet vedä sairaalan käytäviä 120 sykkeellä ja efepöllyssä. :) Mutta kunnioitettava määrä kävelyä tuo siltikin on.

Ei ookkaan enkä niin väittänytkään :), mutta periaatteessa rasva palaa noinkin hyvin tehokkaasti pidemmällä aikavälillä kun määrä on iso.

Oi voi tulipa ruumiillisesta työstä mieleeni nuo kaikki kesätyö- ja ihanat lukion jälkeiset ajat kun olin postinjakajana...kyllä pysy kuulkaas kunto aika hyvänä kun ravas viis päivää viikossa kolme-neljä tuntia rappusia ylösalas. Meillä oli töissä ihan mielettömänä eri urheilijoita, varsinkin jääkiekkoilijoita, jotka just kesäaikoina HALUSIVAT noihin rappukäytäviin juoksemaan sen sijaan, että oisivat autolla jakaneet. Ja ymmärrän kyllä - oli jotenkin niinkun superkunto ihan ilmaiseksi :D

Mutta itse jään sellaseen crosstraineriin salitreenin jälkeen 30 minuutiks 3 kertaa viikossa ja sen lisäks yks tai kaks step-aerobicksessiota viikossa. Jos on kaunis sää, niin parin tunnin kävely sillon. Aamuaerobista 30-60 minsaa mielihalujen mukaan (tosin ei meinaa pysyä rasvanpolttosykkeissä millään...se on tylsää...). Aina kun mahdollista niin uin, kuntonyrkkeilen ja spinnaan. Uinti on muuten ihan ykkönen aamuaerobiseksi!!! Siinä kyllä ainakin herää, jos on aamu-uninen, niinkun meikäläinen...:zzzz:

Kannattaakos muuten jalkatreenin jälkeen polkea kuntopyörää?
Tänään kokeilin ja tuntu vähän puuduttavalta heti kovan treenin jälkeen. Pumppi oli kuitenkin taattu!:piis:

aamuaerobista 3-4xvkk, 60min
- nopea steppaus crostrainerilla, syke ~150
- 20+20+20min ylämäki, stepperi, pyörä/soutu, syke ~170
- reipas kävely/kevyt hölkkä ulkona, syke ~130
- spinning, syke ~170

Näitä vaihtoehtoja käytän aamuaerobiseen, jonka teen aina tyhjään vatsaan.

Salin jälkeen teen aika harvoin aerobista, joskus ehkä sen 20min. jos haluan laardia pois. :)

Tanssin paljon ja energinen elämäntyylini suo mulle kyllä aika paljon muutakin aerobista kuten rappuset kotitalossani kuudenteen kerrokseen, pyörällä liikkuminen, satunnaiset combat-tunnit jne. Mutta niitä en koe itse itselleni ns. aerobiseksi.

Hiiop!

2/vko 1h 30min leikkitappeluu
ja punttisessioiden (3/vko) jälkeen 20 min uintii

ja siinäki on liikaa....

Re: Re: Re: Re: Mitä aerobista touhuilette? Miten usein?

Originally posted by Tomi
Kuntopyörällä n. 125 bpm ja juostessa 130-135 bpm. Aerobinen tekee hyvää palautumiselle ja kohottaa kestävyyskuntoa ja hapenottokykyä. Hyvä kestävyyskunto + hyvä hapenottokyky = pitemmät sarjat ja kovempi treeni-intensiteetti = voitto.

Miten saat sykkeen pysymään juostessa noin alhaalla? Mulla normaali juoksusyke on 150-160 ja jos oikein lönkyttelen niin saan pysymään alle 140. Kunnon ei pitäis olla mikään huono...

Re: Re: Re: Re: Re: Mitä aerobista touhuilette? Miten usein?

Originally posted by notko
Miten saat sykkeen pysymään juostessa noin alhaalla? Mulla normaali juoksusyke on 150-160 ja jos oikein lönkyttelen niin saan pysymään alle 140. Kunnon ei pitäis olla mikään huono...
Emmä oikein tiedä. Pari vuotta sitten oli leposyke aina mitatessa 43-45 välillä. Varmaan syrän laajentunut. :)

Mulla ihan sama juttu kuin Tomilla, leposyke pyörii siinä 35-37 paikkeilla ja rauhallinen peruslenkki teen 130-140 sykkeellä.
Mun aerobiset/anaerobiset treenit ovat aika vaihtelevia.

Perusjuoksulenkit ovat 50-70 minuutin pituisia, niitä en tee tällä hetkellä kun tavoite on massanlisäys. Syke näissä 120-130.

HIIT-treenit. Salin spinningpyörällä tulee poljettua ensin 10 minuutin lämmittely, väliin pieni venyttely, sitten 8 seuraava minuuttia niin et puol minuuttia täysillä ja puol minuutia palauttavaa jne. Sen jälkeen tasavauhtia kunnes sykemittari näyttää et kolmekymmentä minuutia on poljettu. Tällä hetkellä 1 HIIT viikossa.

Kuntonyrkkeilyä. Tulee kesäisin tehtyä koska mulla on oma säkki kotona. Noin tunnin mittainen treeni tulee kerralla tehtyä. Ei kuulu ohjelmaan tällä hetkellä.

Mäkijuoksua. 7 minuutin lämmittely, sen jälkeen täysillä ylös, hitaampaa vauhtia alas. Tällä hetkellä 8 spurttia, sen jälkeen tasavauhtijuoksua sen verran, että treenin kokonaisajaksi tulee noin 30 minuuttia. Tällä hetkellä 1 mäkijuoksutreeni viikossa.

25-45 minuutin vauhtilenkki. Syke pyörii 145-163 välimaastossa.Tämmöinen tulee tehtyä joka toinen viikko.

Hiihtoa tulee talvisin harrastettua, vauhti ja pituus vaihtelee. Myös kamppailulajeja tulee välillä harrastettua, kun tuntee että voimavarat riittävät siihen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom