Mitä aerobista jengi harrastaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BFL2002
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niinpä niin...

Originally posted by Olbe
Sänkypaini on ainut missä tulee hiki:D

Tottahan se on..ja samalla tulee kätevästi treenattua keskivartaloa..Mutta asiaan..
Oma aerobinen on vielä melkolailla pinnalla,kun olen vielä aloittelija. Juoksen,pyöräilen,kävelen etc etc....ja sykkeitä ei ole tullut mitattua,ihan rennosti olen päästänyt menemään(paitsi pyöräillessä,silloin tuntuu että jalat lähtee lentoon..).

Mun aerobiset on salilla kävely tai pyöräily. Pari kertaa viikossa tulee tehtyä syksyisessä sekä viileässä säässä reipasta kävelylenkkiä.

Re: Niinpä niin...

Originally posted by XairaX
Tottahan se on..ja samalla tulee kätevästi treenattua keskivartaloa..

Juu, mä olenkin tuossa keskittynyt hyvin lyhyihin ja intensiivisiin sarjoihin :D

Reikäpalloa tulee hakattua 2-3 kertaan viikossa punttitreenien ohella. Juokseminenkin vähän kiinnostaisi johtuen varmaan junnuaikojen juoksuharrastuksesta, mutta taitaa olla vain ongelmien kerjäämistä jaloille hölköttely tällä painolla...

Voisiko joku selittää miksi aamulenkillä palaa hirmuisesti rasvaa verrattuna iltalenkkiin? Tuskin ne hiilarivarastot elimistöstä mihinkään yön aikana häviää ja niitä se elimistö käyttää niin kauan kuin riittää. Aika harva tekee varmaan hiilarityhjennystä joka ilta...

Siksi en oikein usko, että 40 min aamulenkillä elimistö alkaisi käyttämään rasvaa energianlähteenä. Jos olette juosseet pitkiä lenkkejä (tarkoittaen paria tuntia), hiilareiden loppumisen huomaa kun tulee se hetkellinen tunne että kaikki voimat loppuu. Sitten vasta alkaa rasvojen käyttö ja matka jatkuu. Toki liikunta ja lenkkeily kuluttaa energiaa ja nostaa perusmetaboliaa, joka sitten näkyy rasvojen lähtemisenä kunhan on miinuskaloreilla.

Originally posted by urkki
Voisiko joku selittää miksi aamulenkillä palaa hirmuisesti rasvaa verrattuna iltalenkkiin? Tuskin ne hiilarivarastot elimistöstä mihinkään yön aikana häviää ja niitä se elimistö käyttää niin kauan kuin riittää. Aika harva tekee varmaan hiilarityhjennystä joka ilta...

Siksi en oikein usko, että 40 min aamulenkillä elimistö alkaisi käyttämään rasvaa energianlähteenä. Jos olette juosseet pitkiä lenkkejä (tarkoittaen paria tuntia), hiilareiden loppumisen huomaa kun tulee se hetkellinen tunne että kaikki voimat loppuu. Sitten vasta alkaa rasvojen käyttö ja matka jatkuu. Toki liikunta ja lenkkeily kuluttaa energiaa ja nostaa perusmetaboliaa, joka sitten näkyy rasvojen lähtemisenä kunhan on miinuskaloreilla.

Mä olen käsittänyt asian näin: anaerobisessa energia tulee pääasiassa juuri lihaksiin varastoituneesta hiilareista ja aerobisessa lähinnä verensokerista. Olen kyllä itsekkin ollut huomannut tämän ihan käytännössä, sillä urheilujuoman lipittäminen salilla ei paljon kohenna fiilistä, mutta aeroopisessa siitä on selvästi hyötyä.
Kun aamulla verensokeri on alhaalla, koska ruokaa ei ole syöty moneen tuntiin. Ja kun lähtee lenkille elimistö nostaa verensokeria muuttamalla varastoitunutta rasvaa sokeriksi.

Mitä muuten olette mieltä kannataako mun aloittaa käymään aamusin uimassa tai kävelylenkillä, vaikka pitäisinki kalorimäärän edelleen 4 ja 5 tuhannen välissä. On toi aeroobinen puoli tippunu vähitellen tän mun 2 ja puolvuotisen punttiuran aikana ihan minimiin. Ennen harrastin noin 10 tuntia viikossa ja nykyään sen verran mitä juomasheikkerin ravistelemisessa nyt kuluukaan viikossa. Eli toisinsanoen "kannataako massakauden aikanakin käydä esim. kolme kertaa viikossa uimassa tyhjällä mahalla ja pistää taas uimasession jälkeen armoton bulkki päälle?"

Mä ainakin aion nyt aloittaa pienoisen aamucardion 3-4 aamuna viikossa. Ajattelin pistää bulkin päälle samalla. Saapa nähdä, miten sitä rasvaa alkaa kertymään...

Ainakin mun on pakko alkaa polkemaan pyörää jo ihan senkin takia, että kunto on niin huono, että pumppu väsyy ennen lihaksia treenissä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Smitty
Mulla alkaa rasvat palaa 50 metrin juoksun jälkeen, kun tuntuu että kaikki voimat ehtyy. :)

Heh :)
Minä ainakin tunnen aamulla sen tehon.. Noin 40min kävelyn jälkeen tulee sellanen järkyttävä nälkä johon liittyy sellanen pieni mahakipu ja tavallaan "heikko" olo. just sellanen että nyt loppu viimesetkin energiat kehosta. se on tavallaan hyvä olo, tuntuu että tehoaa, perkele..

Kannattaa muistaa, että jatkuvasti ei kannata olla supertiukassa kunnossa, sillä se ei ole terveellistä ja se tekee hallaa raskaille punttireeneille. Ite oon harrastanu puntti kaks ja puolvuotta ja olen kokoajan syönyt niin paljon kun kurkusta menee alas ja vielä vähän enemmänkin. Painoo on tullut lisää 22 kiloo ja pituutta siinä ajassa 2 senttii.
Ens kevään aattelin alottaa pienimuotosen dietin ja senkin vaan sen takia, että haluan kokeilla kuinka helposti se rasva palaa ja kuinka helppoa/vaikeeta kiinteytyminen on.
Fläbää ei omasta mielestä näy paljoa, mut mä luulen että se on vaan jossain piilossa (varmaan päässä) kun se tietää, että jos mä havaitsen yhenki makkaran ni hyökkään heti kimppuun:urjo:
;)

Hiilihydraatit ovat suoraan saatanasta.

Originally posted by urkki

Itseäni lainaten:

"Glukagooni, jota keho puskee verenkiertoon verensokerien tippuessa alas, aktivoi lipaasin joka käynnistää lipolyysin, eli rasvan hajoittamisen energiaksi. Eli kun syöt illalla vähän hiilareita ja aamulla vedät lenkin ennen safkaamista on rasvanpolttosi tehokkaampaa verrattuna tilanteeseen jossa mässäät hiilareita illalla ja aamullakin ennen lenkkiä."

Kyllä se keho hiilareita käyttää nukkuessasikin, täytyyhän elintoiminnot pitää käynnissä. Kun hifistelemään kerran aletaan niin iltasafkat kannattaa pitää matalahiilarisina myös kasvuhormonin erityksen vuoksi.

Tomi77 kertoili taannoin:

"Kasvuhormonista faktaa:

Eritys
eritys pulsseissa, unen aikana suurin osa erityksestä

GRH lisää, somatostatiini vähentää eritystä
hypotalamuksen tuotteita
negatiivinen palautejärjestelmä: GRH <-> GH <-> IGF I

eritystä lisäävät
hypoglykemia, paasto
fyysinen rasitus, stressi
aminohapot
sukuhormonit
uni

eritystä vähentävät
hyperglykemia
lihavuus
kortisoli
GH, somatomediinit (IGF I)
vanheneminen

http://cc.oulu.fi/~fysiowww/Endo99....uroendokrinolog"

Sehän on siis sellanen juttu että aamulenkki on paras ase rasvan poltossa. Mun mielipide tulee ihan kokemuspohjalta, ei tutkimuksista.

Aamulenkki tehdään vaikkapa vähän reippaalla 100 sykkeellä, ei kuitenkaan yli 120 sykkeellä, jolloin energiaa aletaan helposti ottamaan lihaskudoksesta.
On syytä tehdä aamulenkki kävelemällä, eikä juoksemalla, jotta sykettä on helpompi tarkkailla. Liian alhainen syke ei ole vakava asia, mutta kannattaa olla tarkkana ettei tempo mene liian kovaksi, silloin menetetään lihasta ja rasvanpoltto hidastuu.

Koko aamulenkin idea on siinä, että se tehdään ennen aamupalan syömistä. Eihän ole itua että syöt aamupalan ja menet tekemään aamulenkin tuoremehun energialla, kun voit tehdä aamulenkin polttamalla kehosi rasvoja.

Aamulenkin rasvaa polttavan vaikutuksen tehostamiseksi voi tietysti kokeilla kofeiinia, jonka joku mainitsikin. Sitäkään ei vain kannata ottaa energia- juomista joissa tulee rutkasti sokeria kaupanpäällisiksi. Olen kuullut L- Carnitiinin toimivan joillakin. Minun ei sitä tarvinnut kokeilla kun rasva paloi muutenkin.

Tällaisen aamulenkin kestoksi suosittelisin sellaista 45 minuuttia. Yli tunnin ei kannata mennä. Vaihtelu on tässäkin asiassa hyväksi. Vaihtele aamulenkin kestoa, äläkä käy aamulenkillä 7 kertaa viikossa jatkuvasti.

Näin sen olen tehnyt ja näin se on toiminut loistavasti.

Itse koetin dieetillä pitää punttitreenin keston siinä 45 minuutissa ja poljin kuntopyörää treenin jälkeen n. 20 minuuttia noin 110 sykkeellä. Palautusdrinksu napataan huiviin vasta kuntopyörän polkemisen jälkeen.

Ruokavaliota kannattaa tarkkailla niin kaikki on helpompaa. Itse otin aivan kaikki rasvat pois ruoasta ja käytin rasvaa lisäravinteina, eli lesitiiniä, oliiviöljyä ja lohiöljyä tasaisesti pitkin päivää aterioiden yheydessä. Ennen nukkumaanmenoa ei sitten muuta kun pelkkä proteiinia.

Pudotin itse 15 kiloa vajaassa 3 kuukaudessa johon dieettini päätin. Lihasmassalle ei käynyt juuri mitenkään, mistä olin itsekkin yllättynyt. Tosin ei diietin aikana kehitystäkään aikaan saanut vaikka kuinka yritti, että parantamisen varaa jäi....

Jos jollain on jotain sanottavaa edellisestä, ni luen mieluusti kommentteja jos vaikka oppis jotain uutta.

Originally posted by metalman
Heh :)
Minä ainakin tunnen aamulla sen tehon.. Noin 40min kävelyn jälkeen tulee sellanen järkyttävä nälkä johon liittyy sellanen pieni mahakipu ja tavallaan "heikko" olo. just sellanen että nyt loppu viimesetkin energiat kehosta. se on tavallaan hyvä olo, tuntuu että tehoaa, perkele..

Aina kun vatsa on tyhjä, tulee tommonen "vatsan kipristely", ja yleensä aamulla se on. Eli ei välttämättä merkkaa sitä että "patsku on loppu". Kehon glygokeeni varastoissa riittänee energiaa aikasta pitkään, jossain oli että siellä ois varastossa tommoset 1500 kcal. Tuo heikko olo tulenee siitä että verensokeri ehtyy.

Vielä tuosta rasvanpolttosykkeestä, mielestäni sillä tehdyt puolen tunnin lenkit on melko tyhjän kanssa, teho on kuitenkin niin pieni että vaikkakin rasvan osuus kulutetuista kaloreista on suurempi, kokonaiskulutus on melko pieni. Jos tuosta rasvanpoltto sykkeestä hakee oikeesti jotain hyötyä, sitä täytyy pitää yllä kerralla pitempään kuin intensiivisemmässä liikunnassa, saavuttaakseen saman hyödyn. Kun tuossa kilossa ihmiseen varastoitunutta rasvaa on muistaakseni noin 7000 kcal.

Keskustelin asiasta kollegan kanssa, joka on paremmin perillä tuon sortin asioista ja hän sai minut vakuuttuneeksi että kyllä se rasva perskeles sentään palaa paremmin ennen aamupalaa tehdyllä aamulenkillä. Asia on suunnilleen niin kuin Reiz postissaan mainitsi, mutta lisäksi elimistön muutkin hormonitasot ovat aamuisin korkealla mikä auttaa elimistöä polttamaan sitä rasvaa heti lenkin alettua. Ehtona tähän on, että lenkki on todellakin matalalla sykkeellä ettei elimistö ala käyttelemään maksan glykogeenivarastoja. Kannataa siis potkia ittensä aamusella kävelylenkille ja rasva palaa :)

Originally posted by Jortsu
Kun tuossa kilossa ihmiseen varastoitunutta rasvaa on muistaakseni noin 7000 kcal.

Mitä? Tämä on kyllä uutta ainakin mulle. Eikö kilo rasvaa ole aina n. 9000 kcal?

Back
Ylös Bottom