Mistä tiedän, että valmentaja on hyvä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
34
Kaupunki
Turku
Terve.

Hankin noin puolisen vuotta sitten itselleni valmentajan. Tarkoituksenani on bodata ja saada kehitystä, koska en sitä itse pystynyt enää samaan. Valmentaja on varmasti pätevä ja hänellä on monia valmennettavia ja suurin osa näistä jopa kisaa. En nyt viitsi alkaa nimeltä häntä mainitsemaan, koska olen alkanut epäilemään hänen neuvojaan.

Suurin syy tähän on se, että päätimme valmennuksen alussa ryhtyä hankkimaan massaa, eli bulkkaamaan. Nyt kun ollaan bulkattu, niin olen huomannut, että näiden kuukausien aikana painoni on noussut keskimäärin 2 kiloa kuukaudessa. Tämähän on yleisesti netissä keskustelupalstoilta lukemieni viestien perusteella aivan helvetisti liikaa. Oloni on myös huomattavasti lihavampi, kuin valmennukseen lähdettäessä. Meillä on kuitenkin ollut tapaamisia, jossa valmentaja on monesti todennut, että kehitystä on hänen mukaansa tullut ja että se ei ole läskiä, vaan lihasta. Lisäksi olen saanut viimeaikoina enemmän vammoja esim. kiertäjäkalvosimeen ja kyynerpäähän, joskin nämä varmaan johtuvat siitä, että treenaan kovempaa kuin ennen.

Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Ei oikein tee mieli lähteä kritisoimaan valmentajaa, koska hän ei todellakaan ole mikään saliketjun random kaveri, vaan näilläkin foorumeillaki tunnettu ja arvostettu valmentaja. Onko minulla ylipäätään aihetta kyseenalaistaa hänen metodejaan?

Olen oppinut koko valmennuksen aikana eniten hänen antamistaan aloitusohjeista. Sen jälkeen minusta välillä tuntuu, että jos vain soveltaisin näitä ohjeita ja valmentaisin itse itseäni, niin lopputulos voisi olla jopa parempi.

Aika kova tahtihan 2kg kk on ellei ihan nuubigeinssei saada. Toki jos oikeesti haluaisi mahdollisimman nopeata saada ne maksimimaaliset lihasmassat mitä voi saada niin voi olla että nopeampi bulkkaus olisi parempi ja tietenkin painojenkin kannattaa salilla nousta siinä sivussa. Toki noi vammat voi johtua tietenkin omista virheellisistä tekniikoista/lihashuollon puutteesta. Voihan sen valmennuksen lopettaakin jos haluaa itse koittaa oppimiaan asioita ja miten soveltaa, varmasti parempi vaihtoehto jos epäilet oikeasti henkilön tietotaitoa joka sinua valmentaa.

Onhan toi 2 kg / kk nyt helvetisti liikaa, varsinkin kun ole vielä nainen? Puolessa vuodessa olet siis kerännyt itseesi +10kg läskiä. Noista vammoista ei välttämättä voi valmentajaa syyttää ellei sitten ole neuvonut tekemään treeniliikkeitä väärin.

Joka tapauksessa tuon viestin perusteella pistäisin valmentajan vaihtoon.

Onhan toi 2 kg / kk nyt helvetisti liikaa, varsinkin kun ole vielä nainen? Puolessa vuodessa olet siis kerännyt itseesi +10kg läskiä. Noista vammoista ei välttämättä voi valmentajaa syyttää ellei sitten ole neuvonut tekemään treeniliikkeitä väärin.

Joka tapauksessa tuon viestin perusteella pistäisin valmentajan vaihtoon.
Sielä oli väärin. Olen siis kyllä mies... Mutta eipä tuo silti muuta asiaa juurikaan!

Vähän huonolta idealta kyllä tuntuisi lopettaa valmennusta puolessa välissä, varsinkin kun on maksanut suuren määrän rahaa siitä...

en kritisoi tietämättä enempää, mutta kyllähän bulkilla fläsää tulee. toi vauhti toki on aika reipas. kannattas koutsin kanssa rakentavasti asiasta keskustella. ei se massakaan hurjasti kasva pienillä ylikaloreilla sikäli ku bodailu on se sun päälaji.

vaikee myös uskoa, ettei asiakkuutta voisi lopettaa kesken ja ainakin osaa rahoista saada takaisin. reilu peli olla pitää. mulla ainakin valmennussuhteen voi lopettaa kesken. tärkein juttu on se, että asiakas on tyytyväinen ja motivaatioo löytyy.

Minä kun en valmennuksesta tiedä mitään ja kun en koskaan valmenettavana ole ollut, niin minulla on oikeus "viisastella" :)

Jotenkin minulle tulee mieleen ensin että keskustele valmentajan kanssa. Minusta saa ja pitääkin kritisoida (perustellusti) ja kyllä se valmentajakin voi varmaan menetelmää muuttaa jos yhdessä päätätte että kokeillaan jotain toista.

Toisekseen, mikä on suunnitelma? Pulkkia (sika-mallia) ja sitten kiristely? Mikä on lähtötilanne? Mikä on kehon tyyppi Ektomorfi/Mesomorfilla/Endomorfi.. jne jne.

Eli niinkuin jto:kin sanoi, niin ehdottaisin koutsin kanssa keskustelua, ennenkuin alkaa tekemään mitään äkkiliikkeitä.

Päästäänkin kohta metodikeskusteluun :D
Varaudu nyös siihen, että koutsi ei tahdo muuttaa suunnitelmaa. Niitäkin löytyy ja tää on skeneä itseään, mikä esim. erottaa eri valmentajat toisistaan. Osa saattaa käyttää sikabulkkia, osa vauhdittaa erityisesti aineenvaihduntaa, osa sit haluu pitää valmennettavansa siistinä jne.. osa on hanakoita muuttamaan pläänejä ja osa ei. Ohjelmissa sama juttu. Kuulostaa, että valmentajasi teettää voimabodaustreeniä missä liika innokkuus saattaa rikkoa paikkoja. Varovaisuutta peliin. Tokikin myös ohjelmien teossa voi olla feeluja, joten jotkut paikat kuormittuvat yhtäkkisesti liikaa ja tulee pulmia sitä kautta. Noihin en lähe ottamaan kantaa myöskään.

Ehdottomasti valkulle juttelua mietitystä aiheuttavista asioista! Valmennussuhteeseen kuuluu olennaisesti myös avoimuus ja luottamus, joka syntyy vastavuoroisuudesta :) Näiden tärkeys korostuu varsinkin dieetille lähdettäessä, joten nämä tulisi olla kunnossa jo aikaisemmin.
Muutenkin valmentajien tehtävänä on mielestäni myös asioiden avaaminen, miksi jotain asioita tehdään. Tätä kautta valmennettava itsekin oppii asioita kropastaan eikä "vain seuraa ohjeita tyhjäpäänä". Rohkeasti vaan kysymään! Onneksi ne läskit kyllä saa sitten jossain vaiheessa kyytiä;)

Ainakin noista vammoista pitää puhua valmentajan kanssa, jos hän kerran valmentajasi on. Valmennuksen yksi aivan keskeinen homma on pitää urheilija terveenä/ehjänä. Jos tavoitteena on massan hankinta, sitä valmentaja varmaan yrittää hakea ja ilmeisesti ainakin paino on noussut. Toki pitäisi nosteltavien painojenkin kasvaa samalla, mikä voi sitten tuntua vammoina. Varsinaiset tulokset näkyvät vasta, kun läskit on sulateltu pois ja vasta sitten voi arvioida onnsitumista. Matkalla joutuu vaan luottamaan valmentajaan, mutta koita nyt selvitellä hänen kanssaan nuo kipeät paikat ja niiden kanssa treenaaminen, risana ei ainakaan massa kasva.

Hyvän valmentajan tunnistaa siitä, että tulosta tulee, mutta terveyttä ei riskeerata. Terveyttä saatetaan ehkä riskeerata vasta, mikäli puhutaan kovemman tason kilpaurheilusta tai kehonrakennuksen osalta mistä vain kilpailemisesta. Harrastajatasolla pitäisi sekä harjoittelijan, että valmentajan ymmärtää pitää homma kokonaisuutena semmoisena, ettei terveys vaarannu millään lailla, ei nivelkremppojen, eikä mm. suuren läskimäärän myötä.

Eikös tämä nyt ole selvä asia. Jossei hommat tyydytä niin valmentaja vaihtoon tai lopetat sen kokonaan ja teet itse. Ei tartte sen enempää ihmetellä. Ei kaikki metodit aina kaikille toimi.

Toisaalta kun on päätös tehty, että bulkataan ja haetaan massaa niin 2kg/kk ei ole juuri mitään. Aina sitä fläsää tulee ja jos tuntuu tulevan liikaa niin ota se nyt herranjumala puheeksi valmentajan kanssa. Varmasti voi ruokavaliota muokata sen verran. Sinähän tässä se maksava asiakas olet?

Sitten et kertonut mitään tuloksista? Onko kehitystä tapahtunut? Jos on painot liikkeissä noussut ja hartiat levinnyt niin ihan turhaa rutinaa muutamasta kilosta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaikki firmat ei anna laittaa sopparia poikki. Esim Fitfarmia ei kiinnosta hevonpaskaakaan vaikka ois selkä leikkauskunnossa, sä maksat sen valmennuksen loppuun vaikka sulla ois b-lausunto lekurilta.

Mä oon vähän erimieltä. Jos mä itse en olisi koskaan hankkinut vuosia sitten valmentajaa, niin mä en ois kyllä perillä mistään. Sitä koitti ottaa selvää itse asioista mutta tää bodi-viidakko tuntu niin helvetin suurelta että kyllä toi kädestä pitäen opastaminen sillon tuntu paljon paremmalta. Ilman valmentajaa mä tuskin olisin saavuttanut niitä tuloksia mitä mä olen tähän mennessä saavuttanut.

Kyllä hyvän valmentajan kanssa oppii enemmän kuin päätään seinään hakkaamalla. Suuresta osasta meistä ei oo uttihietaloiks vaan alkaa säätämään sitä sun tätä ja kaikkea yhtä aikaa. Lopputuloksena kehitystä ei tuu ja syykin jää peittoon kun asioita ei oo maltettu tehdä rauhassa. No jaa, loppupeleissä tullaan taas siihen että mikä toimii milloinkin kenellekin voi sekin olla muuttuva tekijä itsessäänkin. Eli se mikä toimi viime vuonna ei toimikaan tänä vuonna tai ei olisi toiminut toissavuonnakaan.
Itse menin valmennukseen säästääkseni omaa energiaa kaikesta suunnittelusta. Ulkoistin siis laivan ohjaamisen, joten mun tarvii nyt olla itse vaan soutamassa. Yhtälailla tässäkin oppii ja varsinkin jos malttaa pari vuotta olla samalla ja sitten vaihtaa valkkua. Taas näkee asioita konkreettisesti eri vinkkelistä ja kroppakin tykkää muutoksista. Tässä mikään kiire oo.

Ja oikeestaan mua nyt kiinnostais, että mihin lopputulemaan se ketjunalottaja nyt on päätynyt?

Kyllä hyvän valmentajan kanssa oppii enemmän kuin päätään seinään hakkaamalla. Suuresta osasta meistä ei oo uttihietaloiks vaan alkaa säätämään sitä sun tätä ja kaikkea yhtä aikaa. Lopputuloksena kehitystä ei tuu ja syykin jää peittoon kun asioita ei oo maltettu tehdä rauhassa. No jaa, loppupeleissä tullaan taas siihen että mikä toimii milloinkin kenellekin voi sekin olla muuttuva tekijä itsessäänkin. Eli se mikä toimi viime vuonna ei toimikaan tänä vuonna tai ei olisi toiminut toissavuonnakaan.
Itse menin valmennukseen säästääkseni omaa energiaa kaikesta suunnittelusta. Ulkoistin siis laivan ohjaamisen, joten mun tarvii nyt olla itse vaan soutamassa. Yhtälailla tässäkin oppii ja varsinkin jos malttaa pari vuotta olla samalla ja sitten vaihtaa valkkua. Taas näkee asioita konkreettisesti eri vinkkelistä ja kroppakin tykkää muutoksista. Tässä mikään kiire oo.

Ja oikeestaan mua nyt kiinnostais, että mihin lopputulemaan se ketjunalottaja nyt on päätynyt?

Jatketaan valmennusta normaalisti eteenpäin ja ehkä voin kysyä valmentajalta, että nouseeko paino liikaa. Silloin kun itse itseäni valmensin, niin paino ehkä nousi hitaammin, mutta tulokset olivat myös huomattavasti paskemmat. Kyllä se vaan taitaa olla niin, että jos sitä läskiä pelkää liikaa, niin ikinä ei tule kuntoon pääsemään. Laihduttaminen kun on vaan niin paljon helpompaa, kuin lihaksen tekeminen. Jos tässä nyt läskiksi päädytään, niin faktahan on se, että alle puoli vuotta siinä menee, että saa taas vatsapalikat näkyviin...

Jatketaan valmennusta normaalisti eteenpäin ja ehkä voin kysyä valmentajalta, että nouseeko paino liikaa. Silloin kun itse itseäni valmensin, niin paino ehkä nousi hitaammin, mutta tulokset olivat myös huomattavasti paskemmat. Kyllä se vaan taitaa olla niin, että jos sitä läskiä pelkää liikaa, niin ikinä ei tule kuntoon pääsemään. Laihduttaminen kun on vaan niin paljon helpompaa, kuin lihaksen tekeminen. Jos tässä nyt läskiksi päädytään, niin faktahan on se, että alle puoli vuotta siinä menee, että saa taas vatsapalikat näkyviin...
Juu sinnikästä tahkoomista tää ohvilla olo on. Voihan olla, että koutsi arvioi snadisti liika isot lähtökalorit jolloin ei aivan päässy kroppa mukaan uusiin määriin ja nyt sitten läskeillään. Toisaalta dieetillä tuut kyllä kaipaamaan tuotakin ruokamäärää vaikka nyt kuinka ottais päähän olla "syöttösika":D

- Selkeä tavoite
- Selkeä toimintamalli tavotteen saavuttamiseksi
- Asiakaspalvelu : kuuntelu, ymmärtäminen, mahdollisten virheiden myöntäminen ja niiden korjaaminen, jotta voidaan taas jatkaa kohti tavoitetta.

Suomessa ei valitettavasti montaa hyvää koutsia löydy. Kyllä näitä 50-luvun opeilla meneviä ryssäpyramidikavereita kyllä löytyy, jotka on tunnettujakin nimiä ja eivät ole ainakaan lavoille saaneet edes ketään kireänä.

Back
Ylös Bottom