Mistä saa kylmäpuristettua kookosöljyä halvimmalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skeema
  • Aloitettu Aloitettu
Olen etsinyt tietoa kylmäpuristetusta kookosöljystä (= en tarkoita hydrogenisoitua kookoöljyä eli kemiallisesti kovetettua kookosölyjä, joka on äärimmäisen huonoa tavaraa terveyden kannalta). Osoittautui, että kylmäpuristettu kookosöljy on sairaan hyvää tavaraa.
Se alentaa huonoa kolesterolia ja nostaa hyvän kolesterolin osuutta. Ei varastoidu ja on heti käytettävissä energiaksi (vilkastuttaa aineenvaihtoa). Sisältää lauriinihappoa, joka vahvistaa puolustusjärjestelmää. Äidinmaidossa on mm. lauriinihappoa. Ei härskiinny (= ei oksidisoidu).

Tästä intoutuneena aloin etsimään kauppoja, josta ko. tavaraa saa. Näyttäisi siltä, että litrahinta pyörii 30 euron sektorissa (tai 20e + postikulut netistä). Jenkeissä hinta on noin 10-12 dollaria pauna (about 400g). Mihin hintaan teille on sattunut ko. tavaraa silmään? En löytänyt kuin kaksi paikkaa Suomesta, jotka myyvät kylmäpuristettua kookosöljyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dragon sanoi:
Mitä ihmettä tommonen on? Ikinä kuullu... :confused:

Kookosöljy on ihan luonnostaan ns. kovaa rasvaa, vaikka onkin kookospähkinän sisällä nesteenä. Poikkeus kasvirasvojen joukossa.

Kookosöljyä saadaan kookospähkinän kuoressa olevasta valkoisesta osasta. Väritön litku on vesipitoista tavaraa, joka sis. kivennäisaineita ja mineraaleja ja siitä ei valmisteta kookosöljyä, jos siihen viittaat. Kookosmaito valmistetaan myös kuoriosan sisäpinnasta.

Puhun sellaisesta kookosöljystä, joka on kylmäpuristettu siitä kuoriosasta eikä sitä ole hydrogenisoitu ts. kovetettu eikä kuumennettu ( = käsitelty teollisesti).

Kookosöljy on aika mielenkiintoinen tapaus. Yleensähän tyydyttyneet rasvat kirotaan alinpaan helvettiin, mutta kookosöljyllä väitetään olevan useita positiivisia terveysvaikutuksia. Sopii kuulemma ainakin paistamiseen, koska ei sisällä juurikaan herkästi hapettuvia monityydyttymättömiä rasvahappoja.

Expertti-osion sedät voisivat tulla kertomaan tästä mömmöstä tarkemmin.

----------

Ilmeisesti lisäravinteena käytetty MCT-öljy on tehty kookoksesta?
Kookosöljyä mainostetaan netissä mm. näin:

http://www.kotiposti.net/xiikka/_sgt/m5_1.htm

Sporttijuomana. Kehonrakennus, bodaus. Kookosöljyn rasvahappokoostumus on lähes sataprosenttisesti keskipitkäketjuinen, Medium Chained Triglyceride eli MCT. Kookosöljy on hyvä antamaan energiaa lihasten kasvattamiseen, ilman lihotusvaikutusta!

Jaa, että semmostakin on sitten olemassa. Mitähän seuraavaksi? Kylmäpuristettua moottoriöljyä :kuola:

No...

Ainakin wrangessa myydään MEC-TRI'tä, joku 100%'nen MCT öljy. Se on valmistettu eristämällä kookosöljystä vain ne rasvahapot, joissa on keskipitkät hiiliatomiketjut, ja tavallinen rasva on pitkäkejuista. Eli rasvatonta rasvaa.

puolilitraa maksaa 19.50, tiedä sitten onko se ylihinnoitettua... mutta jos on rahaa niin ei se nyt niin ihmeellinen hinta ole.

Itsellekin tuli mieleen, että onkos tässä kyse siitä "MCT: stä", vaikuttaisi siltä :nolo:

Joo, kookoksessa on MCT-öljyjä. Experttiukot kertokoot tarkemmat vaikutusmekanismit, mulle jäi vaan mieleen se että ne eivät kierrä rasvasolun kautta, vaan saadaan mm. lihaksille energiaksi suoraan maksan jälkeen. Voi käyttää vähän kuin hiilarin tyyppisesti pikaenergiaksi, mutta ilman verensokerin nousua (ja ketoosista poistumista jos ketolla ollaan). Lyle McD:n mukaan hyödyllisiä esim. matalahiilarin eka päivinä jolloin rasvahappoja ei saada irti läskistä vielä kunnolla, ts. silloin kun riskinä on lihaskato.

Joo tällanenki tredi löyty, no nostan silti uudestaa pinnalle jos vaikka joku osais vastata.

ELi ostin kilon purkin Virilo- kookosöljyä. Hemmetin hyvää on ja pitäs olla ihan überterveellistä, vaikka tyydyttynyttä rasvaa onki huolella. Onko kukaa muu käyttäny tätä ja onko ollu hyvää?? Mie ainaki aion ruuanlaitossa käyttää ja muutenki. Samoin oikeeta voita :kuola:

Toiseksi, kun käytän ruuanlaitossa tuota kookosöljyä, niin tuhoutuvatko siinä ne hyvät ominaisuudet??

Mr. Smith sanoi:
ELi ostin kilon purkin Virilo- kookosöljyä. Hemmetin hyvää on ja pitäs olla ihan überterveellistä, vaikka tyydyttynyttä rasvaa onki huolella. Onko kukaa muu käyttäny tätä ja onko ollu hyvää?
Eikös vaan olekin hyvää ;) Eli kyllä olen käyttänyt ja käytän edelleen. Joskus viriloa, joskus jotain ulkomailta ostettuja/tilattuja.

Mr. Smith sanoi:
Toiseksi, kun käytän ruuanlaitossa tuota kookosöljyä, niin tuhoutuvatko siinä ne hyvät ominaisuudet??
Ei tuhoudu. Tai tottakai aina kuumennettaessa saattaa jotain hyvää tuhoutua, mutta ei varsinaisesti. Itseasiassa tässä on juuri kookosöljyn hyvä puoli. Se on niin huoleton rasva ruuanlaitossa, ei tarvitse varoa lämpötiloja. Esim. voi alkaa melko nopeasti ruskettumaan, kookosöljy taas ei. Eli rohkeasti vaan käyttelet paistamiseen kookosöljyä ja voita.

Jees, samoten kookosöljy kestää kuumentamista todella kuumaksi, joten kunnon pikawokkaus onnistuu tosi hyvin. Lisäksi se ei räisky kuumana :thumbs:

Yks kyssäri vielä(kohta oon uus sumutin123)

Tosta kookosöljyn :kuola: terveysvaikutuksista oon kuullu positiivista vähä joka puolelta. Jotkut sitten kiistävät, että ei ole terveellistä kun sisältää niin paljon tyydyttynyttä rasvaa 93%

mites tää asia on, että onko tämä tyydyttynyt rasva niin pahaa mitä jotkut sanoo? Omasta mielestä ei oo, mut mitää faktaahan mulla ei taaskaan oo...

Mr. Smith sanoi:

Tosta kookosöljyn :kuola: terveysvaikutuksista oon kuullu positiivista vähä joka puolelta. Jotkut sitten kiistävät, että ei ole terveellistä kun sisältää niin paljon tyydyttynyttä rasvaa 93%

mites tää asia on, että onko tämä tyydyttynyt rasva niin pahaa mitä jotkut sanoo? Omasta mielestä ei oo, mut mitää faktaahan mulla ei taaskaan oo...
No ei ole. Tuonne kalaöljy vs. rypsiöljy ketjuun postasinkin jo näitä kookosöljyn terveysvaikutuksia ja lähteitä. Kolesteroliarvojakaan tyydyttynyt rasva ei huononna. Jotkut tyydyttyneet nostavat kokonaiskolesterolia, mutta kuten tiedämme, kokonaiskolesteroli on huono indikaattori sydäntaudille.

Eli kumpaa kannattaa käyttää paistamiseen, meijerivoita vai kookosöljyä? Pitää vissiin opetella tekemään kookosöljymunakkaita. :rolleyes:

protsku sanoi:
Eli kumpaa kannattaa käyttää paistamiseen, meijerivoita vai kookosöljyä? Pitää vissiin opetella tekemään kookosöljymunakkaita. :rolleyes:
Kumpaa haluat. Kyllä minä ainakin paistan kananmunani voissa. Et kai sinä munakkaita niin korkeissa lämpötiloissa paista, etteikö voi kelpaa. Kookosöljyä voit sitten käyttää korkeampaa lämpötilaa vaativiin kuumennuksii. Tai vastaavasti tuomaan makua johonkin ruokaan, esimerkiksi kanalle kookosöljy sopii erinomaisesti.

Mr. Smith sanoi:

Kylmäpuristetun kookosöljyssä on tyydyttynyttä rasvaa, mutta sen rasvahappoketjukoostumus ei ole samanlainen kuin tyydyttyneissä eläinrasvoissa (MCT = medium-chain triglyceride). Ei ole siis riittävä kriteeri luokitella rasvoja tyydyttynyt vs. tyydyttymätön. Pitää tarkastella rasvahappoketjun koostumusta. Eläinrasvoissa rasvahappoketju on pitkä. Pitkät rasvat varastoituvat kroppaan (=läskiksi ja verisuoniin), kun taas MCT-rasva hajoaa nopeasti ja sen energia käytetään heti.

skeema sanoi:
Kylmäpuristetun kookosöljyssä on tyydyttynyttä rasvaa, mutta sen rasvahappoketjukoostumus ei ole samanlainen kuin tyydyttyneissä eläinrasvoissa (MCT = medium-chain triglyceride). Ei ole siis riittävä kriteeri luokitella rasvoja tyydyttynyt vs. tyydyttymätön. Pitää tarkastella rasvahappoketjun koostumusta. Eläinrasvoissa rasvahappoketju on pitkä. Pitkät rasvat varastoituvat kroppaan (=läskiksi ja verisuoniin), kun taas MCT-rasva hajoaa nopeasti ja sen energia käytetään heti.
Totta. Mutta mikään tyydyttynyt rasva ei ole sellainen peikko, kuin minkälainen kuva niistä annetaan. Eläinrasvoja, jotka sisältävät tyydyttyneitä rasvahappoja, pidetään epäterveellisinä ilman varsinaista syytä.

Minä vähensin hiilareitten syöntiä about puoli vuotta sitten ja lisäsin ruokavaliooni kammoamani kovat rasvat. Ns. hyviä rasvoja olin kyllä syönyt.
Mietin, että mitähän suonet tykkäävät tästä kokorasvaisesta elämäntavasta... :rolleyes:
Tarkoitus tuolla oli tasoittaa voimakkaita verensokerin heittelyitä, jotka välillä veivät jopa tajun.
Joka tapauksessa veren rasva-arvot ja paineet senkun paranevat. Olo on kohentunut joka suhteessa. :hyper:

Kohta ensimmäinen kilon kookosöljypurkki tyhjä!
Tosin rasvaan sillä nahkaanikin... :D

Kävin vinkumassa Tapiolan Heikintorin luontaistuoteliikkeeseen kookosöljyä. Kuulemma muutama muukin oli sitä kysellyt ja lupasivat hankkia.

Suositut

Back
Ylös Bottom