Mistä oppi treenaamiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli jos olet henkilö ja luulet treenaavasi kovaa, oikein ja näytät helvetin hyvältä, niin mistä opit treenaamaan oikein? Mistä henkilö X saa tietotaitonsa/oppinsa treenaamiseen? Esim. CBB kisaajat ja kehonrakentajat.

Olen nyt lueskellut foorumeija, kuten pakkotoisto.com ja bodybuilding.com, mutta molemmilla sivustoilla informaatio on paskaa. Kaikki tieto sotii keskenään. Toiset opastaa toista ja toiset toista. Ja kyllä kyllä, toisille sopii toinen ja toisille toinen, mutta onko kellään suositella mitään kirjallisuutta tai vastaavaa, josta saisi uutta perspektiiviä treenaamiseen. Mistä muualta sitä voisi saada? Olen koittanut pitkään jo saada tuloksia aikaan treenaamalla, mutta korkeintaan keskinkertaisin tuloksin. Miten päästä treenissä nextille levelille? Onko valmentajan palkkaaminen ainoa vaihtoehto, vai löytyykö uutta suuntaa internetistä tai kirjoista?

Kokemuksesta.

Porukka etsii liikaa sitä oikeaa tapaa treenata, ja nyhvää pikkuasioiden kanssa. Tarkastele tiettyjä periaatteita jotka ovat jaettuna ainakin suurimmalla osalla Pro-porukasta. Tämän jälkeen näitä muutamaa perusperiaatetta noudattaen vuosien työllä ja kokeiluilla huomaa mikä toimii omasta mielestä.

Helppo tapa on myös tukeutua johonkin koulukuntaan, joka on osoittanut pätevyytensä ja noudattaa sen periaatteita useamman vuoden.

Mitään tyhjentävää vastausta ei ole. Pyri tekemään enemmän, paremmin ja raskaammin ajan saatossa?

Viimeksi muokattu:
Sitten on vielä se, että jos puhutaan varsinaisesta kehonrakennuksesta, suuri osa meistä pystyy saamaan aikaan vain keskinkertaisia tuloksia.

No teininä eräs vanhempi podari näytti jotain hommia ja sitten vähän vanhempana yksi kauemmin salilla käynyt kaveri. Suurimman osan itse katsellut netistä ja kokeillut.

En kyllä allekirjoita ollenkaan tota, että oman kokemuksen myötä pelkästään tulee tietotaitoa. Enemmän sääntö kuin poikkeus, että näkee 10+ vuotta treenanneita, jotka tekee perusliikkeet päin vittua ja eivät edes tiedä minne mikäkin liike tarkalleen vaikuttaa. Paras lähtökohta on kun joku todella pätevä opettaa siellä salilla ja itse vielä hankkii teoriatietoa jonkun alan koulutuksen myötä(ei vkl kurssi pt!!) tai oma-aloitteisesti kirjallisuudesta/netistä.

Ongelma tuossa teoriatiedossa tosiaan on se, että jos sitä ominpäin lähtee hakemaan niin jos ei sitä tietoa jo ole ennestään niin se elintärkeä paskapuhesuodatin puuttuu kokonaan ja ainakin netissä varovaisesti arvioituna 80% treenitietoudesta on höpöhöpöä.

Suosittelisin kirjaa nimeltä "Urheiluvalmennus". Paksussa opuksessa on toki paljon sellaistakin, joka ei ehkä juuri nyt kiinnosta, mutta sieltä saa paljon hyvää perustietoa. Se perustuu myös ihan oikeaan tieteeseen, eikä puolimutuiluun, kuten valitettavasti valtaosa totuuksina esitetyistä näkemyksistä.

Eli jos olet henkilö ja luulet treenaavasi kovaa, oikein ja näytät helvetin hyvältä, niin mistä opit treenaamaan oikein? Mistä henkilö X saa tietotaitonsa/oppinsa treenaamiseen? Esim. CBB kisaajat ja kehonrakentajat.

Olen nyt lueskellut foorumeija, kuten pakkotoisto.com ja bodybuilding.com, mutta molemmilla sivustoilla informaatio on paskaa. Kaikki tieto sotii keskenään. Toiset opastaa toista ja toiset toista. Ja kyllä kyllä, toisille sopii toinen ja toisille toinen, mutta onko kellään suositella mitään kirjallisuutta tai vastaavaa, josta saisi uutta perspektiiviä treenaamiseen. Mistä muualta sitä voisi saada? Olen koittanut pitkään jo saada tuloksia aikaan treenaamalla, mutta korkeintaan keskinkertaisin tuloksin. Miten päästä treenissä nextille levelille? Onko valmentajan palkkaaminen ainoa vaihtoehto, vai löytyykö uutta suuntaa internetistä tai kirjoista?

Se mitä lihasmassana saa treenillä aikaan, riippuu enemmän normi treenaajalla ruokavaliosta kuin itse treenistä. Normi treenaajalla tarkoitan siis harrastelijoita, en kisaajia tjsp joilla järjestään ravinto puoli on kunnossa, ja eroja voi sitten tulla genetiikasta, treenistä jne.

Naturaalin ja kehonrakentajan treeneissä voi olla huomattaviakin eroja, koska kehonrakentaja pystyy kontroloimaan esim insuliinia, kilpirauhashormoneja ja testosteronin määrää kehossa, naturaali taas joutuu vaalimaan vähäistäkin omaa tuotantoa. Eli esim jos treenaat liikaa ja liian kauan, ei laskevia tasoja voi kontroloida muutakuin vähentämällä treeniä, lisäämällä unta jne.

Jos kuulut siihen naturaalien ryhmään, syö niin että paino nousee 1-2 kg keskimäärin kuukaudessa, proteiinit 1.5-2g per rasvaton painokilo kuidut 10 g per 1000 kcal ja rasvat 1 g per painokilo loput hiilareista, treenaa lihakset keskimäärin 4 päivän välein läpi, keskittyen progressioon pitkällä tähtäimellä, vaihtelevin toistoaluein, niin varmasti tulee tulosta!

Jos et ole tuloksiin omillasi tyytyväinen ja kaipaat muutosta, niin pyydä ihmeessä neuvoja joltain oikeasti pätevältä PT:ltä. Siis pätevältä siinä, missä sun henkilökohtaiset tavoitteet on, niitä kun on niin erilaisia. Ihan turha hakata päätä seinään itsekseen, kun ei nuo oikeasti niin paljoa maksa. Hintoja jne voi kysellä useammalta.

Ite lueskelen Lihastohtorin ja Timo Haikaraisen blogeja, nämä herrat ainakin ovat hyvin luotettavia lähteitä. Utilla myös on hyviä tekstejä FASTin sivuilla. Ja Lihastohtoriltahan on tässä kirjakin piakkoin tulossa, se on taatusti kiinnostava.

En kyllä allekirjoita ollenkaan tota, että oman kokemuksen myötä pelkästään tulee tietotaitoa. Enemmän sääntö kuin poikkeus, että näkee 10+ vuotta treenanneita, jotka tekee perusliikkeet päin vittua ja eivät edes tiedä minne mikäkin liike tarkalleen vaikuttaa. Paras lähtökohta on kun joku todella pätevä opettaa siellä salilla ja itse vielä hankkii teoriatietoa jonkun alan koulutuksen myötä(ei vkl kurssi pt!!) tai oma-aloitteisesti kirjallisuudesta/netistä.

Ongelma tuossa teoriatiedossa tosiaan on se, että jos sitä ominpäin lähtee hakemaan niin jos ei sitä tietoa jo ole ennestään niin se elintärkeä paskapuhesuodatin puuttuu kokonaan ja ainakin netissä varovaisesti arvioituna 80% treenitietoudesta on höpöhöpöä.

Juu, en sano, etteikö tiedolla olisi suuri merkitys. Perusjuttuja fysiologiasta on aina hyvä tietää, sekä siitä kuinka erilaisia treenimetodeja yms onkaan (sekä perusjuttuja niinkuin periodisaatio, hermostollinen kehitys tms...), ja kakkasuodatin on hyvä pitää aina takataskussa.

Se mihin itse viittasin, oli se seikka, että liian monet pyörittelee sitten tätä hankkimaansa tietoa ja luo ehdottomia totuuksia sekä stressaa aivan liikaa sitä, että miten nyt pitäisi treenata. Ihan kuin se tapa treenata määrittelisi menestyksen. Painotetaan niin sanotusti liikaa sitä treenin toteutustapaa ja unohdetaan helposti ne kaksi muuta vähintään yhtä tärkeää tekijää - eli johdonmukaisuuden ja konkreettisen pitkän puurtamisen.

"It is surprisingly hard to train completely wrong." kirjoitti yksi voimamies rapakon takana.

PS. puhun nyt voimailunäkökulmasta, massatreeniäkin olen tehnyt, mutta mistään korkeamman tason bodaritieteestä en tiedä juuri mitään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo aikaisemmin mainittu lihastohtorin kirja on varmasti pätevä ostos tiedonjanoiselle esimerkiksi. Aloituspoustaajan tavoitteet jää hieman epäselkeäksi (ilmeisesti kehonrakennus) ja toisekseen treenihistorian pituus ja tähän mennessä tehdyt tulokset puuttuu, joten vaikee arvioida onko tulokset keskinkertasii vai millaisia.

Mikäli tavoitteet on kehonrakennuksen puolella on keskinkertaisten tulosten syy yleensä sopimaton treenityyli ja huono ruokavalio. Yleensä keskinkertainen kehoilija salilla treenaa jotain erikoistekniikka helvettiä läpi kolmessa eri laitteessa ja päälle hörppii vitargoa kuin viimestä päivää, jotta gainzz. Näillä tyypeillä on yleensä tavoitteellista treenitaustaa takana max vuosi, joka tarkoittaa et ihan niihin perusjuttuihin keskittyminen tuottas huomattavasti parempia tuloksia, mut ei ku joku kehari tekee jollain pätkällä joltain toiselta keharilta oppimaansa 100 toiston stripklusterrestpausesettii joten pakko apinoida koska sekin on iso niin mustakin tulee! Yleensä skipataan ihan totaalisesti se progressiivinen perusduuni, mitä monet kehoilijatkin painottaa pätkillään ennen kuin aletaan duunaamaan noita ihme klusterdusterpauserest settei.

Ravinto on sit toinen juttu mitä kannattaa tarkastella aika kriittisesti. Paljonko oikeasti kaloreita päivässä kuluu? "Syön ku hevonen mut ei tuu painoo lisää" Varmaan eeppisin lause ikinä kun yleensä se 80% ton sanovista tyypeistä syö sen 2000kcal. Syömiset päin mehtää ja sit huolehditaan vaan et saadaan eaabcavitargopärinää salilla jotta kasvetaan isoksi koska siinä yhdessä youtubepätkässä se iso äijjä sano niin jne. Kannattaa ensin tosiaan huolehtia ne perussyömiset kuntoon, et tulee tarpeeks kaloreita, jotta kasvaa tai tarpeeks vähän jotta laihtuu(mut ei liian vähän), ja ihan perusruualla pärjää mainiosti.

Ja kuten edellä joku mainitsi niin turha stressaaminen asioista ei myöskään kehitä juurikaan ei oo rakettitiedettä nää hommat. Vuodatuksen lopuksi, jos valmennusta harkitsee ilman kisailutavoitteita niin sanoisin et esimerkiksi yläkulmasta löytyy jto-täppä minkä takaa saat varmasti tuloksia(melkeinmaksettumainos).

"Oikeaa" treenityyliä ei olekaan, eikä mikään toimi loputtomiin. Paras on kokeilla erilaisia fiksulta vaikuttavia asioita ja lukea paljon kirjallisuutta. Netissä on niin paljon paskaa, että sieltä on lähes mahdoton erottaa hyvää ja huonoa tietoa. Ei sillä, että kirjatkaan olisivat automaattisesti hyviä, mutta oikeiden asiantuntijoiden kirjoittamat kirjat ovat monesti mainioita. Oikeiden tekniikoiden oppimiseen auttaa paljon, jos opiskelee hieman perusanatomiaa, nivelten normaaleja liikesuuntia ja turvallisia asentoja. Kun noista on edes jotain hajua, on helpompi erottaa hyvät ja huonot neuvot.

Kannattaa liittyä sellaisen salin jäseneksi, jossa käy paljon isoa ja vahvaa porukkaa. Tuollaisessa ympäristössä treenatessa ainakin itseä alkoi ottamaan päähän olla salin heikoin, joten motivaatio buusti on taattu = gainzzeja ei voi välttää. Esim. GB Gym Helsingissä on hyvä sali. Tietty tällainen motivointi on vähän keinotekoista, joten sit kun et enää ole salin pienin jätkä, voi tulla sellainen olo, " että mitä mä edes teen täällä ". Mutta siinä vaiheessa oletkin jo päässyt Next Levelille, joten Mission Accomplished. Toinen, ja ehkä vielä parempi motivaattori olisi treenikaveri, joka on vähän itseä kokeneempi, ja piiskaa treeneissä just sopivasti. Tuollaista on vaan aika vaikea löytää, kun ihmiset treenaavat niin eri tavoilla, ja eri lähtökohdista käsin (genetiikka, treenitausta, tavoitteet, elämäntilanne, mahdolliset loukkaantumiset jne).

Ihanteellinen treenikaveri olisi varmaan identtinen kaksoisveli - tai sisko, jolle voisi kuittailla sarjojen välissä. Tai sitten ei.

Tiedolla ei tee mitään, jos sitä ei osaa/halua käyttää. huomasitko miten itse vastasit itsellesi tuossa viestissäsi?

Tiedon lisäksi tarvitset myös sitä omaa ajattelua ja erehdyksien ja onnistumisien myötä tulevaa kokemusta.

Back
Ylös Bottom