Mistä on hyvä ryhmäliikuntatunti tehty?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itse ohjaajana ajattelin tehdä pientä galluppia. Tiedä sitten, olisiko tämä mahdollisesti pitänyt laittaa sitten punttimimmien puolelle, mutta eiköhän täältä löydy reippaita karjujakin, jotka käy vaikka spinning- tai kahvakuulatunneilla, toivottavasti ainakin!

Aloitetaan vaikka sillä, että millaista musiikkia SINÄ haluaisit kuunnella? Onko uusimmat esim. nrj:lä soivat listahitit turn off? (ne ovat kuitenkin kovassa huudossa spinningtunneilla)
Naisilta etenkin haluaisin tiedustella, miltä vähän hard corempi spinningtunti kuulostaisi? Eli musiikki olisi muuta kuin pophittihöttöä, ja tuntikin mahdollisesti astetta kovempi. Tuollaisen haluaisin kovasti pitää, mutta askarruttaa, että ajaako se etenkin naisihmiset (ehkä ne vähän vanhemmat eri toten) karkuun..?

Entäs muuten, jos puhutaan vaikka spinningpyörän selässä olemisesta, niin millaiset 'liikekuviot' on mielestäsi parhaita? (uusia ideoitakin kipeästi kaipaisin tuolle saralle...) Millaiset taas saa vain haukottelemaan?

Olettaisin, että ylipirteä jenkkityylinen ohjaaja on myös negatiivinen piirre, vai olenko väärässä? Millainen on 'hyvä' ohjaaja näin sinun mittapuullasi?

Sana on vapaa!

Oon itsekin ohjaaja ja voin jotain heittää mikä itestä on asiakkaana ollessa kivaa.
Listahitit tunnilla on ihan jees, mutta mieluummin spinningissä esim. ite kuuntelen jotakin menevää mikä ei kuulu radiosta. Meillä salilla kyllä yks ohjaaja luukuttaa vain ja ainoastaan listahittejä ja tunnit ovat aivan täynnä. Tiedä sitten olisiko siitä kiinni?

Toinen ohjaaja taas soittaa lähes ainoastaan metallia, kyllä sielläkin silti on vanhempaakin väkeä ollut. Mutta tämän ohjaajan tunneilla biisit/ohjelmat vaihtuu aika tiuhaan mikä on mielestäni hyvä juttu. Intervallit pitää hereillä, ja meillä salilla spinningissä käytetään ainakin 7 eri ajoasentoa, eiköhän siitä sitä valikoimaa löydy ja saa tuntumaa eri kohtiin hyvin. Sopivasti ylä- ja alamäkiä tunnille.

Spinning-tunnin ideahan on juurikin se, että jokainen saa vastuksella tehdä tunnista sellaisen, joka itselle on hyvä. Jotkut polkee kovemmilla vastuksilla ja lujempaa, jotkut palauttelee. Hyvä ohjaaja on sellainen joka antaa vaihtoehtoja: saa istua jos haluaa ja saa revitellä penkin päällä jos haluaa. Ja niitä molempia toki täytyy myös tsempata. Ajoasennosta ja tekniikasta kannattaa muistutella pitkin tuntia :)

Aktiivisena spinning tuntien kuluttajana musiikki tosiaankin on suuressa roolissa siihen nähden mitenkä onnistunu treeni siitä itselle tulee. Tuoreimmat hitit ei todellakaan iske.

Hyvä kokonaisuus rauhallista lämmittely musiikkia joka muuttuu intensiiviseksi kun sykettä ruvetaan kohottaan on tärkeä seikka mikä pitää onnistua kuin ohjauksen kuin myös musiikin osalta. Spinning pyörän päällä on turha mitään erikoisia kikkoja ruveta ohjaileen, spinningissä on asentoja kaksi, joko sitä ajetaan istualtaan tai seisten, turha siitä on tehdä monimutkaista. Tietysti jos välttämättä haluaa jotain hartian alueen venytyksiä alkuun niin se ny on viel ihan ok.

Henkilökohtaisesti kovimmat piikit treenin aikana tulee silloin kun musiikki on hieman rankempaa. Metallicaa ja ramnsteinia on usein soittolistalla kuten on myös ihan perus melodista metalliaki. Se kostuu monista erillaisista joista vain tulee hyvä kokonaisuus. Hieman jotakin jokaiselle.

Kun noista itse liikkeistä kysyit niin erittäin rankkoja ja haastavia ovat sellaiset "vetovuoro treenit". Vastusta nostetaan hetkittäisesti ja tehdään "ohitus" jonka jälkeen vastusta jälleen alennetaan perustasolle. Tätä voi toteuttaa monella eri tavalla. Kuten et mennään ylös jossa vastusta säädetään haastavaksi ja sitten istutaan jolloin vastus todella tuntuu ja noita lisäyksiä tehdään biisin aikana esim. 3 kertaa. Vastusta ei kuitenkaan saisi niin kovaksi pistää että tekniikka kärsisi, vain oma maximaallinen vastus niin että rullaa ilman et se vaatii koko kropan työskentelyä ja vääntelyä.

Tossa ny muutama havainto omista mieltymyksistä. En siis vedä tunteja ite.

Bodycombatti on toinen jossa tulee käytyä viikottain ja siellähän on valmiit biisit et ei tarttekku luukuttaa levyä. Ohjaaminen on tosin haasteellisempaa (ainakin kuvittelisin). Pirteä ja tsemppaava asenne ku on ohjaajalla niin ei se voi kovin pahasti mönkään mennä :).

Spinning pyörän päällä on turha mitään erikoisia kikkoja ruveta ohjaileen, spinningissä on asentoja kaksi, joko sitä ajetaan istualtaan tai seisten, turha siitä on tehdä monimutkaista.

Herää kysymys että millaset spinning-pyörät teillä on jos ajoasentoja on kaks? Käsien paikkaa ei voi muuttaa?

Koska tässä kysyttiin asiakkaan mielipidettä, niin tässä yksi, mutta saattaa kuulua vähemmistöön..mä taas en tykkää että kaikissa kiihdytyksissä soi Rammstein koska musta se on kamalaa:) Scooter vielä menee. Ja joo, musiikki on todellä tärkeää. Ihan parasta on kun aamuseiskan spinnissä kun alkaa jo tosissaan hapottaa, alkaa soida Jaren ja Villegallen 'Häissä':) Sille on pakko aina hymyillä vaikka sattuisi. Itse en tykkää sellaisesta armeijameiningistä että 4 min kohdalla ollaan jo 'jumpseissa' ja alkaa kaduttaa että tuli..mutta saatan olla vähemmistöä. En myöskään tykkää siitä että ohjaaja fiilistelee keskenään ja sanoo että tehkää mitä huvittaa, sellaisiakin on nähty.

Itse vedän omat tuntini just omien mielibiisien mukaan - jos ei tykkää, ei tartte tulla :)

Jos alkasin jotain p*aa siellä soittamaan (siis IMO!), niin siitä kärsisi koko tunti taas ohjaajan ärsytyksen takia. Siispä soitan swatissa Rammsteinit ja Five Fingerit,Voima- Discossa Donna Summerit ja Bee Geesit ja sitten kuntonyrkkeilyssä uusimmat ysärit. Toimii. Tosin tunneillani ei käy ketään.

Itse vedän omat tuntini just omien mielibiisien mukaan - jos ei tykkää, ei tartte tulla :)

Jos alkasin jotain p*aa siellä soittamaan (siis IMO!), niin siitä kärsisi koko tunti taas ohjaajan ärsytyksen takia. Siispä soitan swatissa Rammsteinit ja Five Fingerit,Voima- Discossa Donna Summerit ja Bee Geesit ja sitten kuntonyrkkeilyssä uusimmat ysärit. Toimii. Tosin tunneillani ei käy ketään.
Tuossa on kyllä vissi pointti:) Kyllä mekin musiikin perusteella ajetaan eri paikkaan spinniin aamuseiskalta:D

Sais kyllä olla jotain muuta kuin ne NRJ:llä kokoajan tulevat biisit. Toki pirteää kun seassa on joku yksi toooosi uus biisi, mutta ei kaikki. Mä lämpeän rankemmalle musiikille, joten 5FDP ja Rammstein kolahtaa kyllä. Tosin joku tuollainen letkeä biisi jonnekin väliin kun oikeen on tiukkaa, toimii myös. Voisin kuvitella että joku letkeä suomireggae-tyylinen länkytys voisi hymyilyttää kivunkin hetkellä. :D

Tässä tulee yksi spinningfanin mielipide! Asiakkaan näkökulmasta siis. Mulle sillä ei ole niin väliä, että onko ne biisit uusimpia nrj-hittejä (täytyy myöntää, että monet niistä on hyviä bilebiisejä, eli niissä on hyvä biitti, eli niihin on myös ihana polkea) vai jotain vanhempia hyviä ja meneviä biisejä. Tärkeintä on se, että niissä on selkeä rytmi ja että musiikki soi tarpeeksi kovalla. Puolet asenteesta tulee musiikista, ja jos se on semmosta liirumlaarumia tai vaihtoehtoisesti heviä (joka ei valitettavasti muhun yleensä uppoo) niin treeni ei mene välttämättä samoilla tehoilla kuin se menisi paremmalla musiikilla.

Tykkään myös siitä, että ohjaaja antaa vaihtoehtoja ja että ohjelmaaan kuuluu myös muutama selvästi hitaampi "voimabiisi", jossa saa laittaa isot vastukset. Ohjaajan on hyvä olla pirteä, muttei ylipirteä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen kovasti tykästynyt oman salini ideaan, välillä tunteja pidetään event -tyylisesti ja keksitään teema. Eli vaikka juuri tietty musiikkityyli, raskaampi treeni, pidempi treeniaika, useamman "lajin" yhdistäminen jne. Kesällä oli kovasti suosiossa täällä Tour de Francen mukaan ajettavat spinni tunnit (en itse kyllä harrasta spinniä mutta käyn paljon muilla tunneilla). Pikaisella vilkaisulla salin ohjelmistossa näkyy olevan event osiossa esim: "party bike", "spinni vs. pump", "x-mas bike". Eniten kuitenkin salillani käyttävät event tunteja, jotta voivat tarjota välillä vaikka sitä kunnon metallimättöä siitä pitäville. :rock: Olen tuttua ohjaaja välillä avustanut muutaman tanssi eventin suunnitelussa ja pitämisessä, hauskaa on ollut. :dance:

Hyvä ohjaaja on mielestäni aito oma itsensä, ei siis tekopirteyttä tai mitään "esittämistä"! Jos on rankempi tunti kyseessä, mielestäni ohjaaja saa myös :whip: sopivasti. ;) Jos tuntemistani ohjaajista mietin, niin kyllä yksi "tiukka täti" on vaan ehdottomasti paras! :D Heittäytyy itse aina niin täysillä ja tunteella mukaan siihen ohjaukseen, että sitä on ilo katsella ja samalla saa annoksen inspiraatiota myös. Se valtava energia ja into tarttuu, tunnelma kyseisen ohjaajan tunneilla on hyvin mukaansatempaavaa eikä jätä ketään kylmäksi. Usein tämä "täti" sanookin meille rakastavansa työtään (ja meitä) ja tekee sitä hommaa täydestä sydämestään, naurua ja kyyneliä säästämättä. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom