Thainyrkkeilyssä menestyy parhaiten olemalla hyvä thainyrkkeilyssä, joskaan sekään ei auta jos kaveri toisessa kulmassa on paljon parempi ;)
Nopeutta/menestystä kehässä, samaa asiaahan tässä haetaan, saa siitä, että jaksaa ensinnäkin täydet erät kunnon puolesta.
Siihen auttaa juokseminen hapenottokyvyn takia, tekniikoiden hyvä osaaminen ettei siihen mene energiaa vaan liike lähtee rennosti eikä sähkötetä omia aikomuksia, ottelusilmän kunnossaoleminen, että ehtii tehdä ne tekniikat oikeassa paikassa, kokemus joka auttaa pysymään rauhallisena, ettei hermoiluun pala liikaa energiaa, vaan pystyy säästämään voimiaan ja räjähtämään toimintaa silloin kun on sen aika.
Ottelusilmää ei voi liikaa korostaa. Ja se kehittyy vain ottelemalla ja sparraamalla. Heikoin tilanne on kun, ei nähdä mitä vastustaja tekee ja otetaan koppi eikä edes oikein tiedetä mistä se tuli. Mitään ei ehditä tekemään, korkeintaan tuurilla menee ohi.
Vähän paremmin menee kun nähdään mitä on tulemassa, mutta ei vaan ihan keretty reagoida.
Parempi tilanne vielä on, kun keretään blokata, mutta ei ei väistää, saati sitten väistö+vastahyökkäys samaan aikaan/heti perään kun vastustaja on huonossa asennossa.
Paras tilanne on kun nähdään mitä kaveri aikoo tehdä, ja tehdään se tyhjäksi jo sijoittumalla itse/hyökkäämällä itse ensin.
Kaiken a ja o on thainyrkkeilyn harjoitteleminen, tekniikkojen ei tarvitse olla niin nopeita kun ne tehdään oikeaan aikaan ja oikeihin maaleihin. Ennakoidaan ja luetaan vastustajaa. Lyödään vastapalloon, ei juosta itse sinne. Tiedetään omat heikkoudet ja vahvuudet. Pitkää ja lyhyttä kaveria vastaan voi joutua ottamaan eri lailla. Itse kun on itselleen parhaiten sopivassa sarjassa niin sekin auttaa jo paljon. Ei tarvitse koittaa aina rynniä väkisin sisälle itseään paljon pidempää kaveria vastaan jos ei kerran sellaiseen ole valmis, eli "liika" lihasmassa/läski lyhyt kaveri. 163cm kaveri /81kg-sarjassa ei ehkä ihanteellinen, vaikka vähän ääriesimerkki.
Jos "ongelmasi" on pelkkä nopeuden puute, niin silloin asiat on hyvin
Itse harjoittelisin ns. nopeutta juuri niinkuin alla sanottiin, levänneenä räjähtäviä suorituksia. Mutta jos näitä ei saa ottelussa ulos kun on itse väsynyt, hermostunut eikä ottelusilmä ole kunnossa niin ei paljon auta. Ja ehdottomasti niitä samoja juttuja mitä aikoo myös matseissa tehdä. Valitse muutamia omia vahvoja tekniikoita, kontrauksia, kombinaatioita joita aiot hyödyntää 90% matsien aikana, ja hiero niitä.
Mikä on sellainen niitti mikä lähtee vielä viimeisessä erässä, vaikka hapot jyllää.