Mistä lisää nopeutta?

Elikkä siis kaikenlaisia nopeusharjoitteita olisin vailla, oma tietämys silla saralla aika heikko. Olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku jaksaisi vääntää jottain ohjelmia/harjoitteita

Aloita vaikka kertomalla urheilutausta, mitat ja IKÄ. Ikä on siinämielessä hyvin tärkeä, koska solutasolla nopeiden lihassolujen kehitys loppuu16-18 ikävuodessa. Tämä on entisen yu valmentajani suusta joten jos olen väärässä älkää lyökö. Tuosta iästä eteenpäin lajista riippuen, nopeusvoima harjotteilla, juoksussa esim askelpituuden pidentäminen, lihasten elastisuus jne. Kerro nyt vähän tietoja ja tavotteita?

Edit: Eli luontaisen nopeuden kehittämisen jälkeen erillaisilla voimaharjotteilla*

thainyrkkeilyä 4 vuotta
nyrkkeilyä 6-7 vuotta
Ja epäsäännöllistä puntilla käyntiä

Pituus 174cm paino 70kg ikä 23

Tavoite: voittaa omassa lajissa thainyrkkeilyssä maaliskuussa pidettävät sm-kilpailut. Ja kehittää omaa fysiikkaa mahdollisimman räjähtäväksi

Noniin, en halua pilata tavotteitasi omilla vinkeilläni, joten kehotan sua kääntymään vaikka JTO:n puoleen, ota siltä ohjelma, ei muutaman kymppiä luulis tuntuvan jos sillä saa kultaa.

Mutta hyvin kokonaisvaltanen ala kyseessä, jalkoihin vaaditaan hyvää koordinointikykyä, nopeutta ja elastisuutta koko kroppaan unohtamatta lumppuja joilla pyritään mahdollisimman nopeasti tappamaan vastustaja. On sen verran vähän aikaa jäljellä, että yhtään masentamatta, hirveetä nopeuskehitystä ei sinällään ole saatavalilla, mutta herkistelyä kyllä, jonka jälkeen kaikinpuolin nopeampi ja terävämpi olo. JTO:n löydät tuolta -> http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/42106-kysymyksiae-jto-lle-418/

no kylläpä kehutaan... :)

nopeustreenit tulee tehdä käytännössä täysin lajisuorituksina. nopeus vaatii koordinaatiota, joten ei se punteilla tule. kyllä susta saa maailmankaikkeuden räjähtävimmän potkijan, jos solusuhteet antaa myöten, mutta noin se menee. lajijuttuja. punttitreeneillä sä teet sen pohjan vaan sille lajinomaselle nopeusvoimalle. kysymys kuuluukin: kuinka paljon teidän treeneissä tehdään muuveja puhtaasti nopeus- ja nopeusvoima mielessä? eli lyhyet maksimitehoset suoritukset ja suht pitkät paussit.

Nopeusharjoittelu on aina ns. spesifistä eli mitään "yleisnopeuden" harjoittelua ei ole olemassakaan. Nopeus on siis aina liike ja/tai liikeratakohtaista.
Lajikohtainen nopeus kehittyy lajiharjoittelulla... sinun tapauksessasi thai nyrkkeilyllä.
Tekemällä nopeuspenkkiä tulee nopeaksi penkkipunnerruksessa, tekemällä nopeuskyykkyä tulee kyykkysuorituksesta nopeampi, tekemällä painonnostoliikkeitä tulee nopeammaksi niissä, thainyrkkeilemällä tulee nopeaksi thainyrkkeilijäksi.

Toki kuntosali / voimaharjoittelu parantaa lihasvoimaa, lihaskuntoa yms. ominaisuuksia joten ilman muuta sitä tulee varsinkin kontaktilajien ohella harrastaa, mutta varsinaisesti lajikohtaiseen nopeuteen suoraa vaikutusta ei ole.

EDIT: minuutin liian hidas :)

yleensä tehdään 2 tai 3 minuutin eriä 6-10 kpl. Ja ei oo hirveemmin tehty "räjähdyksiä" kunnon palautuksella. Sitä sitten tarvii ruveta hieroo. Myös kankeus on ongelma.

Mikäli perusvoima on hyvällä tasolla niin, itse ainakin kuntopallolla ja tietyillä omallapainoilla tehdyillä liikkeillä saanut sähäkkyyttä lisää. Itse tehnyt dippejä, punnerruksia kumityynyn päällä kädet ilmassa yhteen lyöden (liikkeet tehty niin, että maximit irti joka toistolla ja toistoja sen verran kun pystyy räjähtävästi tekemään) Leukoja myös tehnyt sähäkästi. Tolla kuntopallolla pystyy tekemään paljon lyönninomasesti erillaisia harjotteita niin, että samat lihakset aktivoituu kun lyönneissä. jalkoihin toiminut parhaiten erilaiset hyppysarjat. Mikäli jalat ei hermota hyvin niin on turha jauhaa muitakanaan harjotteita.

Thainyrkkeilyssä menestyy parhaiten olemalla hyvä thainyrkkeilyssä, joskaan sekään ei auta jos kaveri toisessa kulmassa on paljon parempi ;)

Nopeutta/menestystä kehässä, samaa asiaahan tässä haetaan, saa siitä, että jaksaa ensinnäkin täydet erät kunnon puolesta.
Siihen auttaa juokseminen hapenottokyvyn takia, tekniikoiden hyvä osaaminen ettei siihen mene energiaa vaan liike lähtee rennosti eikä sähkötetä omia aikomuksia, ottelusilmän kunnossaoleminen, että ehtii tehdä ne tekniikat oikeassa paikassa, kokemus joka auttaa pysymään rauhallisena, ettei hermoiluun pala liikaa energiaa, vaan pystyy säästämään voimiaan ja räjähtämään toimintaa silloin kun on sen aika.

Ottelusilmää ei voi liikaa korostaa. Ja se kehittyy vain ottelemalla ja sparraamalla. Heikoin tilanne on kun, ei nähdä mitä vastustaja tekee ja otetaan koppi eikä edes oikein tiedetä mistä se tuli. Mitään ei ehditä tekemään, korkeintaan tuurilla menee ohi.

Vähän paremmin menee kun nähdään mitä on tulemassa, mutta ei vaan ihan keretty reagoida.

Parempi tilanne vielä on, kun keretään blokata, mutta ei ei väistää, saati sitten väistö+vastahyökkäys samaan aikaan/heti perään kun vastustaja on huonossa asennossa.

Paras tilanne on kun nähdään mitä kaveri aikoo tehdä, ja tehdään se tyhjäksi jo sijoittumalla itse/hyökkäämällä itse ensin.

Kaiken a ja o on thainyrkkeilyn harjoitteleminen, tekniikkojen ei tarvitse olla niin nopeita kun ne tehdään oikeaan aikaan ja oikeihin maaleihin. Ennakoidaan ja luetaan vastustajaa. Lyödään vastapalloon, ei juosta itse sinne. Tiedetään omat heikkoudet ja vahvuudet. Pitkää ja lyhyttä kaveria vastaan voi joutua ottamaan eri lailla. Itse kun on itselleen parhaiten sopivassa sarjassa niin sekin auttaa jo paljon. Ei tarvitse koittaa aina rynniä väkisin sisälle itseään paljon pidempää kaveria vastaan jos ei kerran sellaiseen ole valmis, eli "liika" lihasmassa/läski lyhyt kaveri. 163cm kaveri /81kg-sarjassa ei ehkä ihanteellinen, vaikka vähän ääriesimerkki.

Jos "ongelmasi" on pelkkä nopeuden puute, niin silloin asiat on hyvin :)

Itse harjoittelisin ns. nopeutta juuri niinkuin alla sanottiin, levänneenä räjähtäviä suorituksia. Mutta jos näitä ei saa ottelussa ulos kun on itse väsynyt, hermostunut eikä ottelusilmä ole kunnossa niin ei paljon auta. Ja ehdottomasti niitä samoja juttuja mitä aikoo myös matseissa tehdä. Valitse muutamia omia vahvoja tekniikoita, kontrauksia, kombinaatioita joita aiot hyödyntää 90% matsien aikana, ja hiero niitä.
Mikä on sellainen niitti mikä lähtee vielä viimeisessä erässä, vaikka hapot jyllää.

Back
Ylös Bottom