Mistä kalorilaskuri?

Nyt kun vanha kunnon ilmainen kalorilaskuri.fi on poistunut keskuudestamme kaupallisista syistä ja joku Björn Wahlroosin kaltainen pröystäilijä haluaa ryövätä köyhiltä duunarikuntoilijoilta viimeisetkin roposet taskunpohjalta, niin löytyisikö mistään samanlaista kalorilaskuria ilmaiseksi?

Elikkäs semmosta mihin vois samaan malliin syöttää ruoat ja makrot tulisivat automaattisesti. Käytin hakupalkkia, googlea, kyselin ystäviltä ja kun mikään ei auttanut ajattelin kääntyä viisaan pakkiskansan puoleen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen käyttänyt MyFitnessPal-softaa kauan, ja suositellut sitä kaikille. Toimii synkronoituna selaimessa ja appina.

Ilmaisversiolla pärjää vallan hyvin. Ilmeisesti synkronointi myös muiden ohjelmien kanssa (SportsTracker jne) toimii hienosti, mutta tuosta ei ole itsellä kokemusta. Ohjelmassa esim. tuotteen skannaaminen viivakoodilla, mikä toki vaatii, että tuotteen on joku tallentanut tietokantaan. Eipä nykyään tosin tule vastaan tuotteita helpolla, joita ei valmiiksi sinne olisi joku muu jo tallentanut. Helppo myös luoda omia tuotteita, reseptejä ja aterioita.

UA voisi alkaa sponssata mua hiljalleen, kun oon puffannut tätä tuotetta nyt varmaan sata kertaa tälläkin forumilla.

Mäkin katoin noita puhelinsovelluksia, mutta jotenkaan en innostunut, joten räpelsin sitten nopeasti Excelillä oman laskurin. Kun soluihin laittaa ruokien makroravinteiden määrät, laskee se automaattisesti päivän jakauman ja kokonaiskalorit. Ainut vaiva oli katsoa jokaisen paketin kyljestä kunkin safkan ravintosisällöt, mutta kun nekin on nyt toisessa taulukossa ylhäällä, ei sitäkään vaivaa tarvitse toiste nähdä. Vanha kunnon Excel ei petä koskaan. :)

Kiitos vinkistä minunkin puolestani, kokeilen tuota.

Vertailua taulukoista....
Pistin välilehdille vertauksina Finelin Ruokapäiväkirjan, Sulamon (olen asiakas vielä ja luonut sinne omat reseptit, myös tän puuron) ja Fatsecretin (aloitin käyttämisen tänään) ja lähdin etsimään hakusanalla Kaurapuuro.
Onko sitten syynä käyttäjien omat merkintävirheet tietokantaan vai mikä mättää mutta kilokalorit heittää.

Määritellään ensin Kaurapuuro - se on siis valmis annos, sisältää vettä, kaurahiutaleita, suolan kanssa tai ilman. Hiutaleet on tietty turvonneet vedessä ja mätän lautaselle valmista puuroa. Grammoissa mittasin ja valmiin puuron paino on 400g.
Keitin omani niistä Isot kaurahiutaleet - Myllyn Paras.

Fatsecretistä löytyi lähin vastaava ainesosakombo näin: nimellä Elovena Kaurapuuro 2 x 1 annos, yht. 80 g. Tulokset: rasva 8, hiilarit 55, protskut 14 ja kcal 370. (Tuon täytyy olla raaka-aineen mittaustulos. Mutta nimenä kyllä lukee Kaurapuuro...Jos tuon merkkais 400g niin sehän oiskin huikea. Tarkistin ettei kyse ollut jouleista).
Sulamo: rasva 6g, hiilari 43g, protsku 11g, kcal 288.
Fineli antaa r+hh+p tulokset 100g kohti joten piti laskea ne 400g annokseen: rasva 3,9, hiilarit 30, protskut 6,8 ja kcal 192.

Eipä ihme että tavalliselle tallaajalle tulee virhearvioita jos mittaa vaikka desilitran mittakupilla tai grammoina vaa´alla valmiita annoksia ja pyrkii syömään käyttämänsä taulukko-ohjelman mukaisesti.
Vaatii kyllä perehtymistä, että huomioi miten valmistusaineet on merkitty kun kuiva-aineet vs. valmis annos ei stemmaa ja oman kivan lisänsä tuo desilitramittojen muunto grammoihin.
Kyllä mä nyt tämän vertailun jälkeen jo vähän aloin tajuta miksi jotkut lihavat valittaa kun laihdutus ei onnistu "vaikka kaiken oon tehny niinku ohjeissa neuvotaan." Tai bodari joka valittaa nälkäänsä vaikka ruokansa mittaakin.
Oma jojoilu 5kg kanssa ei tunnu enää miltään.

Raakapainoilla menee aika simppelisti. Ensimmäisen kerran kun jotain raaka-ainetta käytät, niin katot että paketin kyljessä on samat arvot 100g kohden, kun sillä raaka-aineella, jonka valitset kirjattavaks jostain sovelluksesta / applikaatiosta

Vertailua taulukoista....
Pistin välilehdille vertauksina Finelin Ruokapäiväkirjan, Sulamon (olen asiakas vielä ja luonut sinne omat reseptit, myös tän puuron) ja Fatsecretin (aloitin käyttämisen tänään) ja lähdin etsimään hakusanalla Kaurapuuro.
Onko sitten syynä käyttäjien omat merkintävirheet tietokantaan vai mikä mättää mutta kilokalorit heittää.

Määritellään ensin Kaurapuuro - se on siis valmis annos, sisältää vettä, kaurahiutaleita, suolan kanssa tai ilman. Hiutaleet on tietty turvonneet vedessä ja mätän lautaselle valmista puuroa. Grammoissa mittasin ja valmiin puuron paino on 400g.
Keitin omani niistä Isot kaurahiutaleet - Myllyn Paras.

Fatsecretistä löytyi lähin vastaava ainesosakombo näin: nimellä Elovena Kaurapuuro 2 x 1 annos, yht. 80 g. Tulokset: rasva 8, hiilarit 55, protskut 14 ja kcal 370. (Tuon täytyy olla raaka-aineen mittaustulos. Mutta nimenä kyllä lukee Kaurapuuro...Jos tuon merkkais 400g niin sehän oiskin huikea. Tarkistin ettei kyse ollut jouleista).
Sulamo: rasva 6g, hiilari 43g, protsku 11g, kcal 288.
Fineli antaa r+hh+p tulokset 100g kohti joten piti laskea ne 400g annokseen: rasva 3,9, hiilarit 30, protskut 6,8 ja kcal 192.

Eipä ihme että tavalliselle tallaajalle tulee virhearvioita jos mittaa vaikka desilitran mittakupilla tai grammoina vaa´alla valmiita annoksia ja pyrkii syömään käyttämänsä taulukko-ohjelman mukaisesti.
Vaatii kyllä perehtymistä, että huomioi miten valmistusaineet on merkitty kun kuiva-aineet vs. valmis annos ei stemmaa ja oman kivan lisänsä tuo desilitramittojen muunto grammoihin.
Kyllä mä nyt tämän vertailun jälkeen jo vähän aloin tajuta miksi jotkut lihavat valittaa kun laihdutus ei onnistu "vaikka kaiken oon tehny niinku ohjeissa neuvotaan." Tai bodari joka valittaa nälkäänsä vaikka ruokansa mittaakin.
Oma jojoilu 5kg kanssa ei tunnu enää miltään.
Eikai kukaan nyt valmiina noita mittaa.. :david:
Raakana pitää ne kaurahiutaleet mitata, sillä valmistustapa yms. vaikuttaa siihen painoon merkittävästi. Ja ruokavaaka käyttöön eikä mitään desimittoja, kun niissäkin voi tulla helposti heittoja, riippuen kuinka kukkuroilleen sen milloinkin laittaa..

Tuo Fatsecret on kyllä ihan pätevä sovellus ja ajanut asiansa sen jälkeen, kun kalorilaskurista tuli maksullinen.

Eikai kukaan nyt valmiina noita mittaa.. :david:
Raakana pitää ne kaurahiutaleet mitata, sillä valmistustapa yms. vaikuttaa siihen painoon merkittävästi. Ja ruokavaaka käyttöön eikä mitään desimittoja, kun niissäkin voi tulla helposti heittoja, riippuen kuinka kukkuroilleen sen milloinkin laittaa..

Tuo Fatsecret on kyllä ihan pätevä sovellus ja ajanut asiansa sen jälkeen, kun kalorilaskurista tuli maksullinen.

Näkyy olevan raaka-aineina ja valmiina. Siksi niiden kanssa voi joillekin tulla mittavirheitä. Itse olen pilkunviilaajatyyppiä ja luen ohjeet tarkoin, hehheh...näkisittepä millä huolellisuudella kasaan ikean kalusteita kässärin kanssa :)

Fat Secret lähti myös testiin. Ajaa aikalailla saman asian kuin MyFitnessPal, mutta vielä tällä hetkellä elintarvikekirjasto on suppeampi. Tosin erittäin nopea on itse lisäillä ruokia kumpaankin sovellukseen.

S-Healt käytössä. Toimiva ja oiva sovellus, helppo siinä ruokailun ohella näppäillä ateriansa talteen ja ravintoarvoissa en ole huomannut kuin ihan satunnaisia pieniä heittoja.
Ainoa pitempi miinus "haku" toimminnosta, monen tuotteen kohdalla, nimi täytyy olla juuri oikeassa muodossa, että juuri kyseinen tuote löytyy.
Muuten oiva sovellus, kaikkine askelmittareineen kaikkineen!

Mäkin katoin noita puhelinsovelluksia, mutta jotenkaan en innostunut, joten räpelsin sitten nopeasti Excelillä oman laskurin. Kun soluihin laittaa ruokien makroravinteiden määrät, laskee se automaattisesti päivän jakauman ja kokonaiskalorit. Ainut vaiva oli katsoa jokaisen paketin kyljestä kunkin safkan ravintosisällöt, mutta kun nekin on nyt toisessa taulukossa ylhäällä, ei sitäkään vaivaa tarvitse toiste nähdä. Vanha kunnon Excel ei petä koskaan. :)
Kannattaa kokeilla jotain sovellusta esim tota myfitnesspallia, erittäin kätevä eritoten sillon kun et haluu syödä samoja ruokia joka päivä vaan vaihtelet vähän määriä ja ruoka-aineita, mielestäni erittäin hyvä ja helppo tapa seurata makroja ja kaloreita, jotenkin antaa myös motivaatiota reeneihin kun tietää aina päivän päätteeks, että ruokailut on menny oikein. Varmaan noi muutkin sovellukset on tosi päteviä ja ilmeisesti jotkut käyttää samaa tietokantaa, yhtään viivakoodia en oo skannannu mikä ei ois ollu tietokannassa valmiina. Jotain pieniä ominaisuuksia tohon kaipais, mitkä ilmeisesti löytyy maksullisesta sovelluksesta mutta ite haluun aina mennä ilmasella niin pitkälle kun mahollista.

Fat Secret lähti myös testiin. Ajaa aikalailla saman asian kuin MyFitnessPal, mutta vielä tällä hetkellä elintarvikekirjasto on suppeampi. Tosin erittäin nopea on itse lisäillä ruokia kumpaankin sovellukseen.

Testailun jälkeen Ite tykkään enemmän Myfitnesspallista. Makuasia. Molemmat ajaa saman asian.

Nyt kun vanha kunnon ilmainen kalorilaskuri.fi on poistunut keskuudestamme kaupallisista syistä ja joku Björn Wahlroosin kaltainen pröystäilijä haluaa ryövätä köyhiltä duunarikuntoilijoilta viimeisetkin roposet taskunpohjalta, niin löytyisikö mistään samanlaista kalorilaskuria ilmaiseksi?

Elikkäs semmosta mihin vois samaan malliin syöttää ruoat ja makrot tulisivat automaattisesti. Käytin hakupalkkia, googlea, kyselin ystäviltä ja kun mikään ei auttanut ajattelin kääntyä viisaan pakkiskansan puoleen.

Hyviä on täälläkin mainitut FatSecret ja MyFitnessPal. Tämäkin vaikutti ihan toimivalta mielestäni kun nopeasti kokeilin: Kilokalori

Itse kun painiskelin saman ongelman kanssa niin päätin tehdä oman koska noista muista puuttui ominaisuuksia mitä kaipasin ja se löytyy täältä: Makro
Ruoka-aineet haettu Finelistä, mutta karsittu paljon tavaraa pois. Ei missään nimessä vedä vertoja ruokien määrässä muihin verrattuna. Plussana sit ehkä se, että se on ilmainen käyttää.

Edit: Jaa tämä olikin jo melko vanha triidi. :/

Viimeksi muokattu:
Osaiskohan joku auttaa. Koitan nostaa painoa pahan taudin jäljiltä. Tällä hetkellä vielä lähinnä lepään jonkin aikaa, tosin töissä jo käyn ja pääsen liikkumaan normaalusti kodin ulkopuolella. Fat secret määrittelee kaloritavoitteekseni 2000-2300, aktiivisuustason määrittelin vähäiseksi. Kuuluukohan tuohon kulutusarvioon kaikki normaali arkiaktiivisuus? Sitten kun enemmän pääsen liikkumaan ja kirjaan liikunnat ohjelmaan ja näen niihin arvioidut kulutukset, kannattaakohan minun sitten vielä nostaa kalorimäärää mitä laitan sisääni?

Suositut

Back
Ylös Bottom