Vertailua taulukoista....
Pistin välilehdille vertauksina Finelin Ruokapäiväkirjan, Sulamon (olen asiakas vielä ja luonut sinne omat reseptit, myös tän puuron) ja Fatsecretin (aloitin käyttämisen tänään) ja lähdin etsimään hakusanalla Kaurapuuro.
Onko sitten syynä käyttäjien omat merkintävirheet tietokantaan vai mikä mättää mutta kilokalorit heittää.
Määritellään ensin Kaurapuuro - se on siis valmis annos, sisältää vettä, kaurahiutaleita, suolan kanssa tai ilman. Hiutaleet on tietty turvonneet vedessä ja mätän lautaselle valmista puuroa. Grammoissa mittasin ja valmiin puuron paino on 400g.
Keitin omani niistä Isot kaurahiutaleet - Myllyn Paras.
Fatsecretistä löytyi lähin vastaava ainesosakombo näin: nimellä
Elovena Kaurapuuro 2 x 1 annos, yht. 80 g. Tulokset: rasva 8, hiilarit 55, protskut 14 ja kcal 370. (Tuon täytyy olla raaka-aineen mittaustulos. Mutta nimenä kyllä lukee Kaurapuuro...Jos tuon merkkais 400g niin sehän oiskin huikea. Tarkistin ettei kyse ollut jouleista).
Sulamo: rasva 6g, hiilari 43g, protsku 11g, kcal 288.
Fineli antaa r+hh+p tulokset 100g kohti joten piti laskea ne 400g annokseen: rasva 3,9, hiilarit 30, protskut 6,8 ja kcal 192.
Eipä ihme että tavalliselle tallaajalle tulee virhearvioita jos mittaa vaikka desilitran mittakupilla tai grammoina vaa´alla valmiita annoksia ja pyrkii syömään käyttämänsä taulukko-ohjelman mukaisesti.
Vaatii kyllä perehtymistä, että huomioi miten valmistusaineet on merkitty kun kuiva-aineet vs. valmis annos ei stemmaa ja oman kivan lisänsä tuo desilitramittojen muunto grammoihin.
Kyllä mä nyt tämän vertailun jälkeen jo vähän aloin tajuta miksi jotkut lihavat valittaa kun laihdutus ei onnistu "vaikka kaiken oon tehny niinku ohjeissa neuvotaan." Tai bodari joka valittaa nälkäänsä vaikka ruokansa mittaakin.
Oma jojoilu 5kg kanssa ei tunnu enää miltään.