Mistä eniten massaa takareisiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JWO
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
peijuuni sanoi:
tarkotin aluksi tekemisellä sitä että IMO se ekaks treenattavan lihasryhmän jaksaa murjoo kovempaa!! vai kelasikko et oon niin :david: että luulen että sillä järjestyksella muuten on merkitystä :curs:
Mä olin sun kanssa ihan samaa mieltä siitä että siis kaikin puolin hyvä tehdä takareidet varmasti aika alussa, jos haluaa niitä enemmän kuin etureisiä. :D
Mulla aina kun teen normaalisti lopuksi, on jo ihan mehut pois. :(

JWO sanoi:
Aika isoilla kiloilla kyllä teet, kun Ronnie Colemankin tekee vain 120Kg
No mähän sanoin tuossa edellisessä postissani, että teen suorin jaloin maven lattialta, ja että mielestäni suorin jaloin mave korokkeella seisoen on melko vaarallista hommaa:
Hulkki sanoi:
Itse teen suorin jaloin mavea täydellä liikeradalla lattialta (korokkeella seisominen on yksi vaarallisemmista tavoista tehdä suorin jaloin mavea, ainakin isommilla romuilla treenatessa)
Coleman vetää 120 kilolla nimenomaan korokkeella seisoen, ei kukaan käytä 180 kiloa tuolla tyylillä. Lisäksi meikäläisen huimalla liikkuvuudella ei kannata edes yrittää noita venytysvetoja :lol2:
JWO sanoi:
Ootko varma ettei mene sulla liian lähelle tavallista mavea, eli että pysyy liike takareisiliikkeenä kokoajan?
Teen vuoroviikoin tavallista mavea ja suorin jaloin mavea. Molemmat liikkeet teen lattialla seisoen, tanko on lattialla, ja nousen joka toistolla täysin pystyyn (täysi liikerata). Tavallisessa mavessa sarjapainot pari viikkoa sitten 220 kg x 8, ja suorin jaloin mavessa tuo 180 kg x 12. Tavallisessa mavessa koukistan jalkoja, ja veto tuntuu koko selässä. Suorin jaloin mavessa jalat pysyvät lähes suorina alhaallakin, ja veto tuntuu alaselässä, pakaroissa ja takareisissä.

Sinänsä erikoista tuossa normimavessani on, että sekin näyttää pitkälti tulevan aika suorin jaloin. Esimerkiksi viime mavetreenissä miesten Fitness SM-voittaja parin vuoden takaa tsekkasi vieressä settini ja naureskeli että tuohan tulee melkein kokonaan suorin jaloin. Sama juttu oli joskus 18-vuotiaana, kun otin kyykyssä ja mavessa edellisen kerran maksimit. Mave tuli käytännössä suorin jaloin ylös.

Mitäs muuten olette mieltä siitä että vaihdan välillä sitä että kumpi käsi on vastaotteella tangossa ja kumpi myötäotteella Mavessa...luulisi että voi vaikuttaa pikkuisen koko kehon lihas symmetriaan? :nolo:
(tarkkaa hommaa :D )

JWO sanoi:
Aika isoilla kiloilla kyllä teet, kun Ronnie Colemankin tekee vain 120Kg :eek:
Edit: Coleman tekee 12 sarjoja, eikä mene suoraksi yläpäässä, vaan tekee sarjan jatkuvana pumppina.

Itse olen joskus kokeillut myös tuota vajaata liikerataa, eikös takareidet ja pakaralihakset ojenna tuota selkää?
Jättämällä liikkeen vajaaksi, jännitys on kokoajan kyllä takareisillä. Mene ja tiedä.

JWO sanoi:
Mitäs muuten olette mieltä siitä että vaihdan välillä sitä että kumpi käsi on vastaotteella tangossa ja kumpi myötäotteella Mavessa...luulisi että voi vaikuttaa pikkuisen koko kehon lihas symmetriaan? :nolo:
(tarkkaa hommaa :D )
Kaipa toi vähän vaikuttaa. Epäsymmetrian pelossa oon ite opetellu aina tekemään maven myötäotteella ja pääsarjoissa tietty remmien kanssa.

Kyllä mave kannattaa opetella alusta asti tekemään myötäotteella. Etenkin isompia kiloja nostettaessa hauislihaksen loukkaantumisriski kasvaa, sen verran raju on venytys kädessä joka on vastaotteella tangossa (itse olen kertaalleen ollut todistamassa tapausta, kun hauislihas on revennyt kyynertaipeesta maven aikana. Kohtalaisen kivuliaaan oloista puuhaa).

JWO sanoi:
Mavea kyllä Coleman näyttää videolla tekevän melkein btw 400kg, eli painot mavessa ja suorin jaloin mavessa on todella eri luokkaa :eek:

bscap0048yz.jpg
"eithandredpaunds, tuu reps, tis is tsällens for enipadi FOR ENIPADI!" :D

JWO sanoi:
Mavea kyllä Coleman näyttää videolla tekevän melkein btw 400kg, eli painot mavessa ja suorin jaloin mavessa on todella eri luokkaa :eek:

bscap0048yz.jpg

Pieni huomautus: tuo ei kyllä ihan "melkein 400 kg" ole, vaan noin 363 kg, jota ei imho voida kutsua vielä melkein 400 kiloksi.

Aivan tajuton tuloshan tuo on 5 viikkoa ennen kisoja :rock:

Hulkki sanoi:
Teen vuoroviikoin tavallista mavea ja suorin jaloin mavea. Molemmat liikkeet teen lattialla seisoen, tanko on lattialla, ja nousen joka toistolla täysin pystyyn (täysi liikerata).

Jep, noin teen minäkin. Oon saanu kerran noilla venytyssarjoilla takareidet tosi huonoon kuntoon, toista viikkoa olivat tosi kipeänä kun tein liian pitkää sarjaa, venytyksillä ja liian isoilla painoilla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tässä kesällä on pitänyt hieman supistaa treeniaikaa ja ohjelmaa ihan muiden harrastusten takia. Joten treenaan aika suppeasti muutamalla liikeellä per treeni ja varsin intensiivisesti. Suurin huoleni juuri on ollut itsellänikin takareidet mutta tuossa olen nyt kolmatta viikkoa tehnyt niin että joka toisella jalkatreeni kerralla teen 5 sarjaa suorin jaloin maastavetoa(aivan samoin kuin Hulkki lattialla) ja sen jälkeen 3-4 sarjaa kyykkyä. Toisella kerralla teen 5 sarjaa kyykkyä ja siihen perään 3-4 sarjaa suorin jaloin maastavetoa.
Ja en tiedä että mikä nyt sitten tuossa treenissä on kolahtanut paikoilleen mutta tuntuma varsinkin takareisissä on ollut aivan erilluokkaa kuin aikaisemmissa treeneissä joissa oli mukana prässit ja muut laitteet.

Jostain muistan lukeneeni että takareidet pitäisi tehdä jalkapäivänä ennen etureisiä. Olen huomannutkin esim. välillä body pumpissa käydessä, jossa tehdään jalkakyykyt ensin ja noin puolessa välissä ohjelmaa askelkyykkyjä, että jälkimmäisen jalan askelkyykkyjä tehtäessä taakse viedyn jalan etureittä alkaa sattua, tavalla jonka en ainakaan katso kuuluvan ko liikkeeseen. Sellaista ei ikinä tapahdu jalkapäivänä, kun teen takareisiliikkeet ensin.

JWO sanoi:
Jos kilot alkaa tippua, niin toi Zemppari nappaa colemania perseestä kiinni ja rutistaa. Sillä nousee viimisetkin raudat. :hyper:

Oikeesti toi kaveri vaan haluaa selkeesti näkyä filmillä. :rolleyes:

Eikös tuo kaveri ollut ton salin omistaja, jos en väärin muista?

Eli kiitoksia Hulkille jeesistä, tein tänään kyseisellä ohjelmalla, ja nyt kyllä tuntuu ensimmäistä kertaa pitkään aikaan takareisissä tiukkuutta, eli taisivat jopa mennä hieman pumppiin. :rock:

Jännää tuossa oli ettei kyllä kyykyn ja reisikoukistuksen jälkeen saanut tehtyä läheskään niillä painoilla prässiä kun on tottunut tekemään.

Reisikoukistuksen jäljiltä sain nyt myös tuon takareisi tuntuman prässiin aivan selvästi. :whip:

JWO sanoi:
Reisikoukistuksen jäljiltä sain nyt myös tuon takareisi tuntuman prässiin aivan selvästi.
Jep, tuota sillä liikkeiden uudelleenjärjestelyllä osittain haettiinkin.

Aah, tällainen pikkujuttu vielä takareisien treenauksesta: mm. Charles Poliquin painottaa usein, että takareidet koostuvat hyvin pitkälti nopeista lihassoluista. Tästä johtuen onkin hyvä treenata takareisiä keskimääräistä lyhyemmillä sarjoilla ja raskaammilla painoilla. Positiivinen vaihe kannattaa tehdä esim. reisikoukistuksissa aika räjähtävästi, mutta negatiivinen sitten H-I-T-A-A-S-T-I. Pikkupainoilla pumppailu ei siis ainakaan teorian valossa ole se paras mahdollinen tapa treenata takareisiä.

mitäs mieltä hulkki on, kannattaisko sjmv tehdä ennen kyykkyä vai päinvastoin??..toki kannattaa vaihdella mutta noin yleensä. järkeilin että tällä saisi ne takareijotkin työskentelemään enemmän kyykyssä :nolo:

Aika suorana tuolla Ronniella nuo jalat pysyy normimavessakin, vai mitä olette mieltä? Kuinka kyykkyyn siinä yleensä mennään?

huumor sanoi:
mitäs mieltä hulkki on, kannattaisko sjmv tehdä ennen kyykkyä vai päinvastoin??
IMO ei missään nimessä suorin jaloin mavea ennen kyykkyä. Suorin jaloin maven jälkeen alaselkä on jo sen verran moukaroidussa kunnossa, ettei kyykky enää onnistu kunnolla. Käytännössä tuo olisi sama, kuin alaselän etukäteisväsytys ennen kyykkyä, mikä johtaisi siihen, että kyykky ottaa enemmän alaselkään ja vähemmän etureisiin. Ei hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom