MISTÄ tiedän että syön oikean määrän kaloreita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late347
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei olen aloittelija, juuri liityin tännäe sivulle. Toivottavasti ei nyt liian pitkää romaania tule tästä viestistä.

Olen nyt personal trainerin opastuksessa tässä vaiheessa. Käyn tekemässä salilla ilmeisesti aloittelijan 2-jakoista ohjelmaa. Teen sitä 4 krt viikossa. Kuntosalilla menee minun käsittääkseni n.1,5h/ salikerta (pukeminen +lämmittely + treenit)

Tykkään tehdä 2-jakoista, koska siinä tulee tunne, ettei pidä jäädä tuleen makaamaan, ikäänkuin. Vaan on yksinkertaisesti mentävä sinne salilla. Hyvä fiilis on tullutkin, kun on painot tuntuneet keveämmiltä nyt viime kerroilla.

Juu, tosiaan, nykyinen personal trainer oli arvioinut minun kaloritarpeeni olevan 2500 kcal. (arvioitu lepopäiväkulutus olisi 2600 kcal) Omasta mielestäni tämä tuntui nyt aivan liian suurelta määrältä intuitiivisesti. Aiemmin olin saanut eräältä toiselta eri personal trainerilta suosituksen että minun kaloritarve on 2200 kcal. Tässähän on vissi, noin yhden välipalan ero kuitenkin. Olen 173cm pitkä ja 106kg. Reilu painonpudotus terveelliselle vyöhykkeelle on minun pääasiallinen tavoitteeni. Tavoitepaino on 75kg (ja sinne on tarkoitus jäädä - tai sitten ottaa vielä se viimeiset viisi kiloa pois). Olin kuitenkin vaa'an mukaan tänään, maanantaina, pudottanut n.1,5kg alkumittaukseen verrattuna, tiedä sitten oliko rasvaa vai vettä vai mistä se tuli.

Olen tehnyt ruokapäiväkirjaa nyt 2 viikon ajan todella tarkasti excelillä. Ensimmäisellä viikolla oli yksi plusmiinusnolla-päivä, mutta muina päivinä tuli kaloreita 2000-2300 per päivä. Toisella viikolla on tullut täsmälleen 2000-2400 kaloria jokaisena päivänä. Viikolta kaksi lähtien, löytyy myös nämä makrolukemat: proteiinit, hiilarit, rasvat. Minulle suositteli makroja päivässä, personal trainer, 200g proteiinia, 160g hiilaria, ja 70g rasva.

Minua on vähän jäänyt pelottamaan se kysymys, että onko nykyinen kalorisaanti hyvä, vai liian pieni vai liian iso. Tiedän että pystyn hieman enemmän tekemään tätä kävelypohjaista ja pyöräilypohjaista aerobista viikossa, tunnen hieman syyllisyyttä tästä jo nyt :(. Mutta en tosiankaan voi kävellä ja rasittaa liikaa tota nilkkaa. Pyörä pitää siten vaan jaksaa kaivaa esiin sieltä varastosta ja huoltaa, ei taida muu auttaa tässä :)

Aerobista liikuntaa on tähän asti tullut lähinnä hyötyliikuntana valitettavasti. Minulla on nillka ortoosi side joka päivä kun menen kävelemään tuonne ulos. Esim kävelyt kouluun, kauppaan yms kaikkialle. Minulle tuli nilkan nivelsidevamma, jota nyt kuntoutan samaan aikaan. Saliharjoittelu siis on ollut ihan ok ja suositeltavaa. Mukaan luettuna tasapainoharjoitteet ja voimistusharjoitteet nilkalle, jotka sain molemmat fysioterapeutilta.

En voi juosta, pelata mitään pelejä tai harrastaa mitään kovempia lajeja tuonne huhtikuun alkuun, joka on se odotettu paranemisennuste. Uiminen sallittua, mutta minulle tulee helposti korvatulehduksia ikävä kyllä. Jostain syystä lapsesta asti näin minulle oli tullut uidessa. Toisaalta voin yrittää hommata jostain sellaiset omiin korviin muotoillut uintikorvatulpat + uimalakki. Niillä varmaan pärjäisin, en tiedä mistä tollaisia sitten saa nykypäivänä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Dieetin alussa lähtee nesteet, eli paino tippuu sen parikin kiloa viikossa.

Jos ja kun paino tippuu 0,5kg - 1kg viikossa, niin olet oikealla suunnalla :) Uskoisin että personal trainerisi tietää mitä tekee.

En jaksanut lukea koko viestiä mutta noihin korvatulppiin osaan kyllä vastata. Uidessa tuskin tarvitset omiin korviin muotoiltuja korvatulppia, vaan sen sijaan kannattaa käydä esim. Intersportista ostamassa ihan uintiin tarkoitetut muoviset tulpat. Noissa tarkoitus siis ei ole edes yrittää vähentää korviin tulevaa ääntä, vaan ovat puolipallon muotoisia (tikku keskellä) ohuesta muovista tehtyjä. Itsellä ainakin ovat toimineet täydellisesti.

En jaksanut lukea koko viestiä mutta noihin korvatulppiin osaan kyllä vastata. Uidessa tuskin tarvitset omiin korviin muotoiltuja korvatulppia, vaan sen sijaan kannattaa käydä esim. Intersportista ostamassa ihan uintiin tarkoitetut muoviset tulpat. Noissa tarkoitus siis ei ole edes yrittää vähentää korviin tulevaa ääntä, vaan ovat puolipallon muotoisia (tikku keskellä) ohuesta muovista tehtyjä. Itsellä ainakin ovat toimineet täydellisesti.

no voin sanoe että aiemmin kun olin nuorempi lapsi, niin minulle määrättiin tollaset yksityisesti muotoillut korvatulpat + uimalakki. Uin silloin aktiivisesti seurassa. (olen sellainen krooninen korvatulehdus ihminen valitettavasti ilmeisesti mitä uimiseen tulee)

Mulla oli sillon lapsena se korvaputkien asettaminen lääkärillä myös ollut jossain vaiheessa. (mutta ei niitä putkia enää ole, toisaalta en ole käynyt uimassakaan hirveän usein)

Juuh, kysyin Personal Traineriltä noista kaloreista. Se sanoi, että mun pitää syödä lepopäivänä 2100 kcal.

Aktiivisena päivänä pitää syödä 2500 kcal.

Nyt viime viikolla, eli 3. -9.3, niin tuolloin kävin itseasiassa viisi kertaa salilla, mikä oli saattanut lisätä nälän tunnetta. Koska, en ollut syönyt kuin max 2400 kcal (todella tark. laskettuja - ei voi olla yli). Mulla oli neljä kovaa treenia, + yksi keskiverto treeni, ja kaksi lepopäivää.

Tykkään käydä tuolla salilla mutta mulla on vähän orpo olo ton aerobisen treenin suhteen. Pystyn leppoiseen / rauhalliseen kävelyyn tällä hetkellä nilkkanivelsidevamman takia. En oikein pysy pystyssä vielä sellaisessa ns. reippaassa kävelyssä (melkeempä ranskan muukalaislegioonan marssiksi sellaista pitäisi sanoa! :D)

Yritin polkea niillä kuntosalin aerobic pyörillä, mutta tuli sellainen nolo ongelma että alkoi tuolta alapäästä tulemaan sellaista puutumisen tunnetta. Tämä on ymmärrettävästi todella epämiellyttävää eikä sitä kestä polkea enää ollenkaan pitempiä aikoja. Siellä on joku hermo täytynyt jääädä puristuksiin.

Omalla normaalilla ulkopyörälläni on sentään sellaien vähän leveämpi satula ettei ole tuommoista ikinä tullut siitä sentään.

Zone-sarja -42%
Muutama päivä, tai yksi viikko on ihan liian lyhyt aika vielä tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, onko kalorimäärä sopiva. Seuraa tilannetta vielä ainakin toinenkin viikko ellei enemmän, ja sitten vasta tarpeen mukaan (toki niin, että asiasta ensin neuvottelet PT:n kanssa) kaloreita hieman alemmas jossei liikuntaa pysty lisäämään. Intuitioon syömisten osalta on turha luottaa, sellaista sulla ei ole. Jos olisi, niin tuskin nyt tarvisi 30 kg pudottaa?

Pyörän satulan kanssa auttaa myös aika, eli että peppu siihen tottuu. Sitä ennen, laita vaikka pieni pyyhe satulan päälle pehmusteeksi. Unohda stressi, malttia kehiin, ja keskity iloitsemaan siitä, että projekti on saatu käyntiin ja salilla on kivaa :)

Muutama päivä, tai yksi viikko on ihan liian lyhyt aika vielä tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, onko kalorimäärä sopiva. Seuraa tilannetta vielä ainakin toinenkin viikko ellei enemmän, ja sitten vasta tarpeen mukaan (toki niin, että asiasta ensin neuvottelet PT:n kanssa) kaloreita hieman alemmas jossei liikuntaa pysty lisäämään. Intuitioon syömisten osalta on turha luottaa, sellaista sulla ei ole. Jos olisi, niin tuskin nyt tarvisi 30 kg pudottaa?

Pyörän satulan kanssa auttaa myös aika, eli että peppu siihen tottuu. Sitä ennen, laita vaikka pieni pyyhe satulan päälle pehmusteeksi. Unohda stressi, malttia kehiin, ja keskity iloitsemaan siitä, että projekti on saatu käyntiin ja salilla on kivaa :)

Joo ei voi kun sanoa että salilla on ollut todella kivaa nyt käydä!

Tuntuu hyvältä kun nyt huomasi että on kestänyt sarjat paremmin, ja hivuttaen kokeillut isompia painoja.

Ja samalla, pystyy hieman paremmalla sykkeellä ikäänkuin toimimaan siellä salilla. Nyt olen kokeillut juurikin tehdä niin, että olen tehnyt yhden liikkeen sarjan, jaheti perään vaihtanut toiseen liikkeeseen. Ei tule sellaisia 30sek-60sek seisomistaukoja.

Säästää aikaa yleisesti ettei tule hilluttua siellä salilla kokopäivää, samalla syke on parempi (?) harjoittelulle.

Aerobiseen ei ole vielä tullut samanlaista hinkua tässä vielä. Mun täytyy myöntää kuitenkin se ittelleni etä tuo nilkka nyt vähän vielä kipeytyy välillä ihan kävellessäkin. Sain tietenkin särkylääkettä reseptillä mutta ei tämä nilkka nyt kyllä ihan vielä terve ole! Ennuste tietenkin oli sinne huhtikuun alkuun.

En ole tähän asti olut pyöräilyihmisiä vaan esim aikaaan pari vuotta sitten ennen inttiä, olin kuntoillut juosten ja kävellen. Mutta nyt tuonne ulos kevääseen onkin syytä mennä pyöräilemään. Pyörä odottelee omistajaansa huoltamaan sen kevätkuntoon hehheh :)

Pitää vähän kiristellä niitä jotain muttereita siinä kunn se ohjaustanko on jotenkin löystynyt. Ja tietenkin pumpata ilmaa kumeihin, mutta kelpo pyörä se on ollut, maksoi vain 120e aikanaan. (eikä ole tullut ennen ainakaan tuollaista alapää puutumista tuolla omalla pyörällä, kun on leveämpi satula ollut siinä) Se on vaan ollut laiskuudesta kiinni aiemmin ettei ole tullut pyöräiltyä.

Puheripuli hehheh. No, kirjoitin mahdollisimman ytimekkäästi ettei tulisi romaania.

Osaatteko sanoa jotain hyviä proteiinipitoisia ruokia ja reseptejä? Siis, onko mitään sellaisia reseptejä oikeisiin, lämpimiin ruokiin esim illallinen, missä olisi protskuja hyvin? Mieluiten myös vähärasvasia tai vähemmän rasvaa jos mahdollista. Rasvoista kun tulee helposti piilokaloreja. Lihaa ja kalaa kyllä syön, muttei varmaan punaista lihaa kannata ihan joka päivä syödä?

Mulla on kyllä PT:ltä saatuja ateriavaihtoehtoja mutta yritän saada hieman lisää vaihtelua näihin. Kysyn varmaan myös PT:ltä itseltään sitten lisää vaihtoehtoja.

Ruokailuongelmani on siis, etten, usein, saa tarpeeksi proteiinia päivässä (olen pysynyt muuten kalorirajoituksissa melko hyvin tähän asti)

Mun pitäis syödä päivässä 200g prot, 161g hiilarit, 70g rasva.

Toi on tosi vaikea joskus saada toi proteiini rittävästi.

Oot senverran ylipainoinen kuitenkin vielä että 200g proteiinia on ehkä aavistuksen liikaa. Sun kohdalla proteiinin tarve pitäisi katsoa siitä tavoitepainosta ennemmin kuin nykypainosta. Rasvatonta massaa sulla tuskin kuitenkaan on hirveästi perus 75kg kundia enempää.

Mutta tosiaan, jos PT.lle maksatkin niin ota ne kriittiset ohjeet sieltä suunnalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
sain kuitenkin hieman alle 200g protsku tällä viikolla (keskiarvo 185g). Keskiarvo kalorit on ollut 2300 per päivä. (ehkä 100 kcal "liikaa" en tiedä, olen kuitenkin käynyt ihan aktiivisesti salilla ja on liikuttu jalkaisin liikenteessä)

Normaalia ruokaa, PTn antamia ateriavaihtoehtoja, ja salipäivinä heraprotskua heti salin jälkeen. (näin PT neuvoi mua)

Mutta muuten olo on ollut ihan hyvä. Sellaista kurnivaa, kamalaa nälkää ei ole juurikaan ollut vielä. Ilmeisesti, jos ruoka on oikein suunnitelty, ja tarpeeksi usein saa syödä, niin sitten ei ole niin paha nälkä?

Aerobista pitää vaan saada enemmän jatkossa tehtyä. Aion varmaan ottaa tällaista kävelypohjaista lenkkiä tähän alkuun. Nyt kävin tällä viikolla juoksumatolla tekemässä niitä. Mulla pitäis olla 2h viikossa aerobista liikuntaa.

Nyt kyllä vituttaa vähän kun on toi nilkan nivelside paskana niin ei pääse vielä muutamaan viikkoon golffaaman eikä tennistä ja sulkkista pelaamaan. No, ei auta kun kuntouttaa nilkkaa ohjeiden mukaan vai mitä?

sain kuitenkin hieman alle 200g protsku tällä viikolla (keskiarvo 185g). Keskiarvo kalorit on ollut 2300 per päivä. (ehkä 100 kcal "liikaa" en tiedä, olen kuitenkin käynyt ihan aktiivisesti salilla ja on liikuttu jalkaisin liikenteessä)

Normaalia ruokaa, PTn antamia ateriavaihtoehtoja, ja salipäivinä heraprotskua heti salin jälkeen. (näin PT neuvoi mua)

Mutta muuten olo on ollut ihan hyvä. Sellaista kurnivaa, kamalaa nälkää ei ole juurikaan ollut vielä. Ilmeisesti, jos ruoka on oikein suunnitelty, ja tarpeeksi usein saa syödä, niin sitten ei ole niin paha nälkä?

Aerobista pitää vaan saada enemmän jatkossa tehtyä. Aion varmaan ottaa tällaista kävelypohjaista lenkkiä tähän alkuun. Nyt kävin tällä viikolla juoksumatolla tekemässä niitä. Mulla pitäis olla 2h viikossa aerobista liikuntaa.

Nyt kyllä vituttaa vähän kun on toi nilkan nivelside paskana niin ei pääse vielä muutamaan viikkoon golffaaman eikä tennistä ja sulkkista pelaamaan. No, ei auta kun kuntouttaa nilkkaa ohjeiden mukaan vai mitä?

Protskuu ainakin näyttäis tulevan enemmänkin kuin hyvin.

Mitä noihin kaloreihis tulee, niin mun korvaan toi 2300 kcal kuullostaa optimaaliselta sun mittaselle (oletan nyt että mies heh). Ite oon siinä 185-187 cm tienoilla ja kulutus lepopäivänä on siinä 2500 kohdilla siinä missä salipäivänä se heittelee jossain 3000 hujakoilla.

Aerobista voit ottaa, tai olla ottamatta. Kiistämättä se on avuks dieetillä, mutta ainakaan omalla kohdalla tuo aerobinen ei ole ollut pakollinen painoa pudoittaessa.

Mutta tosiaan omia mielipiteitä tässä. Kuuntele PT:tä ja etenkin omaa kehoas :)

Protskuu ainakin näyttäis tulevan enemmänkin kuin hyvin.

Mitä noihin kaloreihis tulee, niin mun korvaan toi 2300 kcal kuullostaa optimaaliselta sun mittaselle (oletan nyt että mies heh). Ite oon siinä 185-187 cm tienoilla ja kulutus lepopäivänä on siinä 2500 kohdilla siinä missä salipäivänä se heittelee jossain 3000 hujakoilla.

Aerobista voit ottaa, tai olla ottamatta. Kiistämättä se on avuks dieetillä, mutta ainakaan omalla kohdalla tuo aerobinen ei ole ollut pakollinen painoa pudoittaessa.

Mutta tosiaan omia mielipiteitä tässä. Kuuntele PT:tä ja etenkin omaa kehoas :)

ehh luulis et SULLA on paljon isompi kulutus kun mulla ei nyt millään pahalla, varsinkin jos löytyy massaa kanssa varren tueksi :hyvä:

Tarkotan että sulla täytyy toi kovan rasituksen kulutus olla aika hyvä vai?

Kieltämättä jos on ylipainoa niin aerobisessa palaa enemään kaloreita, kun sitä massaa joutuu liikuttamaan. Sitten kun kevenee paino, niin pitää tehdä enemmän töitä saman kalorikulutuksen eteen, niinhän se menee.

Mutta nyt jäi hyvä fiilis salista tänään. Tein vielä ylämäki kävelyä 60 min sen jälkeen heti. Nyt pitää vaan syödä ilalllinen tässä ennen nukkumaan menoa, ei millään MEINAA EHTIÄ SYÖDÄ jotenkin (olin salilla kuitenkin se 2h + matkat) :(

PT arvioi mulle jotakuinkin näin näitä kaloritarve arvoja, alustavasti nykypainolle 105-106:

-lepopäivä 1,2 x 2200 kcal = 2640 kcal / vrk
-kevyt liikunta 1,375 x 2200 kcal = 3025 kcal / vrk
-kohtuullinen liikunta 1,55 x 2200 kcal = 3400 kcal / vrk

ymmärsin jos syö tuon lopputuloksen verran kcal, liikkumalla vaaditun määrän, niin paino pysyy samana.

Elikkä mulla pitää olla tota nähden sellainen hyvä vaje nyt. Mulle max kalorit päivässä on 2500 kcal. Juurikin sitä varten että lepopäivänä tulee kanssa vähän vajetta edes. Olen syönyt melko tunnollisesti nyt muutaman viikon ajan 2200-2300 kcal, eli vajetta on varmaan tullut jokaisen päivän osalta ainakin vähän. Käyn viikossa, 3-5h salilla, ja suositus on ainakin 2h aerobista.

ehh luulis et SULLA on paljon isompi kulutus kun mulla ei nyt millään pahalla, varsinkin jos löytyy massaa kanssa varren tueksi :hyvä:

Tarkotan että sulla täytyy toi kovan rasituksen kulutus olla aika hyvä vai?

Kieltämättä jos on ylipainoa niin aerobisessa palaa enemään kaloreita, kun sitä massaa joutuu liikuttamaan. Sitten kun kevenee paino, niin pitää tehdä enemmän töitä saman kalorikulutuksen eteen, niinhän se menee.

Mutta nyt jäi hyvä fiilis salista tänään. Tein vielä ylämäki kävelyä 60 min sen jälkeen heti. Nyt pitää vaan syödä ilalllinen tässä ennen nukkumaan menoa, ei millään MEINAA EHTIÄ SYÖDÄ jotenkin (olin salilla kuitenkin se 2h + matkat) :(

PT arvioi mulle jotakuinkin näin näitä kaloritarve arvoja, alustavasti nykypainolle 105-106:

-lepopäivä 1,2 x 2200 kcal = 2640 kcal / vrk
-kevyt liikunta 1,375 x 2200 kcal = 3025 kcal / vrk
-kohtuullinen liikunta 1,55 x 2200 kcal = 3400 kcal / vrk

ymmärsin jos syö tuon lopputuloksen verran kcal, liikkumalla vaaditun määrän, niin paino pysyy samana.

Elikkä mulla pitää olla tota nähden sellainen hyvä vaje nyt. Mulle max kalorit päivässä on 2500 kcal. Juurikin sitä varten että lepopäivänä tulee kanssa vähän vajetta edes. Olen syönyt melko tunnollisesti nyt muutaman viikon ajan 2200-2300 kcal, eli vajetta on varmaan tullut jokaisen päivän osalta ainakin vähän. Käyn viikossa, 3-5h salilla, ja suositus on ainakin 2h aerobista.

Niin mulla varmaan onkin suurempi kulutus kuin sulla. Mikäli ymmärsin oikein niin sä vedät 2300 kalorilla treenipäivinä? Ite vedän 2500 (75-90 min sali) ja tuolloin vedän siis noin 500 kalorin miinuksilla.

Mikäs sun rasvaprosentti on noin niin kuin about? Jos sulla on kova lihasmassa alla niin ihan ymmärrettäviä lukuja, mutta mikäli rasvaprosentti on jotain ~ 35 (niin kuin itellä reilu vuosi sitten kun 98 kilosta aloin tiputtamaan) niin sitten arvioisin nuo kulutukset kohtuun korkeiksi.

Itse olettaisin tosta 2200 kcal peruskulutuksesta, että ei mitään hirveitä lihaksia ole alla. Omaan silmään kevyen liikunnan tuoma 805 kalorin lisäys, saatika sitten kohtalaisen liikunnan tuoma 1200 kcal näyttää todella korkealta.

Elikäs mun mielestä noi luvut puhuu itseään vastaan. 3-5 h salia + 2 h aerobista viikossa tarkottaa noin tuntia kevyttä-kohtuullista liikuntaa per päivä, eikä ainakaan mun käsittääkseni tunnissa saa kulumaan lähellekään noita lukuja edellä mainituilla intensitiiveillä.

Mutta tosiaan, mikäli sulla rasvaprosentti tippuu, niin ohita tää mun kommentti. Jos kuitenkin tuntuu, että homma ei pelitä, niin lähtisin ensimmäisenä kyseenalaistamaan noita kalorikulutuksia.

Joo täytynee lisätä tota aerobista nyt ensi viikolla, varmaan 4h aerobista ja 4h salia. Mulla on pääasiallinen tavoite painon pudotus, ja rasvaprosentti alas. Ehkä sitten kaloreita vielä vähän alaspäin per päivä, varmaan se 100 kcal --> 2200kcal, tai 2100 kcal

No kohtuullinen tarkottaa siis max kovaa liikuntaa tässä tapauksessa :D (esim juoksu tai kova pyöräily)

Voi kyllä olla että noi on vähän itseasiassa liian korkeaksi arvioituja lukuja. Mulla oli paino pysynyt samana vähäisellä aktiviteetilla, vähäisellä liikunnalla, kun söin n. 2400 kcal. (esim. viime vuonna). Tällaisia me arvioitiin PTn kanssa vähän myös.

Joo täytynee lisätä tota aerobista nyt ensi viikolla, varmaan 4h aerobista ja 4h salia. Mulla on pääasiallinen tavoite painon pudotus, ja rasvaprosentti alas. Ehkä sitten kaloreita vielä vähän alaspäin per päivä, varmaan se 100 kcal --> 2200kcal, tai 2100 kcal

No kohtuullinen tarkottaa siis max kovaa liikuntaa tässä tapauksessa :D (esim juoksu tai kova pyöräily)

Voi kyllä olla että noi on vähän itseasiassa liian korkeaksi arvioituja lukuja. Mulla oli paino pysynyt samana vähäisellä aktiviteetilla, vähäisellä liikunnalla, kun söin n. 2400 kcal. (esim. viime vuonna). Tällaisia me arvioitiin PTn kanssa vähän myös.

Ei sun välttämättä täydy lisätä liikunnan määrää, mutta ainakin katsoa kahteen kertaan toi kulutus. Esimerkiksi itselle 75 minuutin "varsin kuormittava liikunta (lihaskuntoharjoittelu)" lisää päivän kalorikulutusta 560 kalorilla kalorilaskurin mukaan. Tämän vuoksi nuo luvut kuulostivat korkeahkoilta. Kannattaa varmaan kysästä ohimennen PT:ltä. Voit meanwhile käydä tsekkailemaan Kalorikulutus - Kalorilaskuri.fi jos kiinnostaa (varmaan tiedätkin jo sivuston)

Ehkä sitten kaloreita vielä vähän alaspäin per päivä, varmaan se 100 kcal --> 2200kcal, tai 2100 kcal

Lähtökohtaisesti lisäisin itse hieman aerobisen määrä mielummin kuin pienentäisin kaloreita sillä aerobisen lisääminen ei hidasta aineenvaihduntaa siinä missä kaloreiden laskeminen jolloin keho alkaa "vastatoimiin". Mitä parempana saat kulutuksen pidettyä dieetin ajan sen parempi sitä ajatellen että on helpompi palata asteittain normaalehin kaloreihin minimoiden dieetin jälkeisen rasvan kertymisen(reverse dieting), ja jojo efektin josta moni dieettaaja kärsii nimenomaan siksi että kaloreita laskettu liikaa ja nälkiintynyt elimistö lisännyt rasvasolujen määrää kropassa jolloin tapahtuu "pesusieni-efekti" kun ruokaa alkaa tulemaan koneeseen ja läskin kertyminen on jotain käsittämättömän nopeeta.

Ei sun välttämättä täydy lisätä liikunnan määrää, mutta ainakin katsoa kahteen kertaan toi kulutus. Esimerkiksi itselle 75 minuutin "varsin kuormittava liikunta (lihaskuntoharjoittelu)" lisää päivän kalorikulutusta 560 kalorilla kalorilaskurin mukaan. Tämän vuoksi nuo luvut kuulostivat korkeahkoilta. Kannattaa varmaan kysästä ohimennen PT:ltä. Voit meanwhile käydä tsekkailemaan Kalorikulutus - Kalorilaskuri.fi jos kiinnostaa (varmaan tiedätkin jo sivuston)

Mä tulkitsin, että nuo ovat aktiivisuustasolaskelmia ja peruskulutuksessa sen 805 lisäyksen ollessa siis se, kun kävelee kouluun, istuu siellä päivän, käy kaupassa jne. versus lepopäivän koomakulutus. 1200 lisäys sitten taas, kun sen normaalin aktiivisen päivän päälle vielä käy liikkumassa. Ja jossa 400 kcal melko realistinen keskiarvo. Eli ei siis suinkaan niin, että liikuntasuoritus kuluttaisi 1200.

mäkin olin ymmärtänyt niin kuin penelope sanoi :confused:

Jos tuo kalorikulutus laskuri on oikeasssa tuon aktiivisuuslaskelman suhteen, niin silloin tod näk vulgrimillakin, on todeliisuudessa isompi kalorivaje treenipäivinä (olettaen että sulla on hyötyliikuntaa päivän aikana yleisesti, TAI fyysinen työpaikka, jolla on sama efekti)

Totta, kyseessä on varmaankin aktiivisuustasolaskelma. Siitä huolimatta nuo luvut näyttävät kohtalaisen korkeilta kaloreiden lisäyksiltä suhteessa esim. kaupassa käynnin, kouluun kävelyn tai penkillä istumisen kalorikulutuksiin.

Mun kaikki päivät ovat lähestulkoon koomailua lukuunottamatta salia. Päivän liikunnat koostuu 75-90 minuutin salista, sekä ~ 5-10 kilometristä kävelyä, per päivä. Eli ei ole mitään fyysistä duunipaikkaa tai muutenkaan kauheeta aktiivisuutta.

Mutta kuten sanottu, tekee sillä tavalla miten tuloksia tulee. Ite oon saanut sen 600-800 gramman rasvanpudotuksen per viikko tolla mun laskelmalla, eli vetäen noin 2500 kaloria, jolloin oletusarvona on 500 kcal miinukset. Voi olla hieman enemmänkin kun 500 kcal miinuksilla tää mun homma, mutta näkisin että silloin kun ollaan kuitenkin 2000 kalorin yläpuolella niin on parempi olla parisataa kaloria liikaa miinuksilla, kuin parisataa kaloria liian vähän. Tämän perustan siihen, että oon saanu nuo 800 gramman pudotukset silloin kun olen vetänyt kulutuksen jopa 700 kcal (tai enemmänkin) miinuksille.

Nämä tosiaan ovat omia kokemuksia ja mielipiteitä, ei todellakaan mitään faktoja. Esimerkiksi luulisin, että tosta mun viimeisimmästä lauseesta monet ovat täysin toista mieltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom