Ultimecia sanoi:
Ihan rauhaa vaan, tarkotin siis sitä jos ITSE pitää mainostaa toisille että "olen ikäistäni kypsempi".
Totta, luulen ettei sitä kypsyyttään ole itse paras henkilö arvioimaan. Toki jokainen tuntee itse parhaiten oman ajatus- ja arvomaailmansa jne, ja sitä kautta ehkä kokee olevansa lähempänä jotakin muuta ikäryhmittymää kuin esimerkiksi luokkatovereitaan (niin kuin itsellänikin paljolti oli lukioiässä). Itse uskon myös siihen, että jos lapsuusiästä saakka on paljon tekemisissä itseään vanhempien henkilöiden kanssa, voi olla luonnollista kasvaa ns. pikkuaikuiseksi ja tätä kautta tuntea olevansa "eri maata" sitten muiden lasten kanssa. Minusta tuntuukin, että itseltäni jäi jotakin välistä nuoruudessa, hyppäsin niin pian siihen "aikuisuuden tavoitteluun". Tätä nykyä ei sitten enää olekaan yhtään kiire minnekään, ei mun tarvitse toitottaaa "olen jo kypsä ja aikuinen"..
Itsellenikin on kyllä sanottu, "kuinka vaikutat niin kypsältä".. Voi olla ja ihan positiivista jos niin onkin, enhän muutenkaan ole kuten monet muut ikäiseni. Elämäntapani ja -tyylini poikkeaa ns. "massakaksikymppisestä" varmasti paljon. Vaikka tähänastisen elämän kokemukset ovat varmasti kasvattaneet paljon, koko ajan sitä kasvaa ja oppii itsestä uutta, mielipiteet ja arvot vakiintuu jne. Kuten sanottu, nämä asiat on todella yksilöstä kiinni, mutta kyllä mä uskon, että sitä esim. kymmenen vuoden päästä katsoo maailmaa ja yksittäisiä asioita vielä jokseenkin eri silmin, mitä nyt. Viime aikoina olen monessakin asiassa huomannut ja todennut tämän "noin minäkin ajattelin tästä asiasta muutama vuosi sitten" keskustellessani nuorempien ystävieni kanssa.
Tjoo, tää nyt ei kyllä enää liity millään tavalla threadin alkuperäiseen aiheeseen, tää taitaa pian olla pakkiksen historian suurimpia off topic threadeja.
Edit: Ja niin sitä piti sanomani, että ennemmin tosta mainostamisesta "olen ikäistäni kypsempi" tulee sellainen olo, että siitä puhe mistä puute. Koska kyllä sitä kun ulkopuolisena katsoo/kuuntelee ihmistä, joka omasta mielestään on niin pirun fiksu ja kypsä aikuinen, IRL 16v, ajattelee monesti ihan muuta. Ja ne arvot, omasta mielestäni tärkeät, jos ne on perjantaina pussikaljaa-osastolla, tämä monesti rappeuttaa vaikutelmaa "kypsästä nuoresta". Mut mun on toki vaikea puhua tällaisista asioista, olenhan nuori itsekin. Joka tapauksessa, todettakoon vielä että ikä on vain numeroita, täten kypsyys yksillöllistä ja siihen kun vaikuttaa niin monet asiat.
/saarna päättyy