Missä vaiheessa kannattaa jakaa ohjelma useammalle päivälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MJS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

MJS

Aloitin taas pitkästä aikaa salilla käymisen ja kysyisin, että missä vaiheessa olisi järkevää jakaa ohjelma useammalle päivälle? Takana on melkeinpä puolen vuoden tauko ja sen mukaisesti tuntuu kuin kaikki pitäisi aloittaa taas alusta.

Ajattelin, että jos näin alkuun tekisi vaikkapa kuukauden sellaisella ohjelmalla, että 3 kertaa viikossa kaikki lihasryhmät. Ja sen jälkeen jakaisin ohjelman 3:lle päivälle siten, että jokainen lihasryhmä käydään läpi vain kerran viikossa.

Mitä olette mieltä? Kannattaisiko heti siirtyä jaettuun ohjelmaan vai ensin totuttaa lihakset rasitukseen? Olisiko tuo kuukausi sopiva aika tehdä pelkkiä yksinkertaisimpia liikkeitä vai pitäisikö sen olla jopa pitempi?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ite olen alusta saakka reenannu jaetulla ohjelmalla, niin myös yhden 7 kk:n paussin jälkeen. Ei siinä mitään ongelmia ollut, aloitin vain vähän laiskemmin. Nyt oli 8 viikon tauko ja toki ne lihakset oli alussa vähän kipeät, mutta nyt kuukauden jälkeen ollaan jo vanhassa vauhdissa(siis intensiivisyyden osalta tai oikeastaan korkeammalla) ja tulokset kohoaa.

Toi on ehkä hyvä tehdä vaikka se kuukaisi koko kroppa kerralla, mutta minä jakasin ennemmin neljään osaan kun kolmeen jos ei aika ole siihen esteenä...kolme on kompromissi mutta neljään jaetulla pystyykin jo reenaamaan kaikki lihasryhmät loistavasti!!

Zone-sarja -42%
Originally posted by MJS
Aloitin taas pitkästä aikaa salilla käymisen ja kysyisin, että missä vaiheessa olisi järkevää jakaa ohjelma useammalle päivälle? Takana on melkeinpä puolen vuoden tauko ja sen mukaisesti tuntuu kuin kaikki pitäisi aloittaa taas alusta.

Ajattelin, että jos näin alkuun tekisi vaikkapa kuukauden sellaisella ohjelmalla, että 3 kertaa viikossa kaikki lihasryhmät. Ja sen jälkeen jakaisin ohjelman 3:lle päivälle siten, että jokainen lihasryhmä käydään läpi vain kerran viikossa.

Yksi vaihtoehto on siirtyä 1-jakoisen jälkeen 2-jakoiseen, mutta treenata vain 3 krt/vko, esim. vakiopäivät ma, ke, pe. Itse olen havainnut, että jos treenaan lihasryhmän vain 1 krt/vko, niin se ehtii palautua "liikaa", ja kehitystä ei tule. Tämä on kaiketi kiinni siitä, että en pysty treenaamaan tarpeeksi kovaa, että palautuminen kestäisi viikon, koska styrkkaa ja massaa ei ole tarpeeksi. :( Tämä kierron pituus ja palautumisnopeus on yksilöllinen juttu, kannattaa kokeilla mikä systeemi toimisi parhaiten.

Eli jako voisi olla: I: jalat, vatsat, II: yläkroppa. Ja kierto menisi:
1. vko: ma: I, ke: II, pe: I,
2. vko. ma: II, ke: I, pe: II
3. vko = 1 vko jne...

Timo

Re: Re: Missä vaiheessa kannattaa jakaa ohjelma useammalle päivälle?

Originally posted by Timo
Yksi vaihtoehto on siirtyä 1-jakoisen jälkeen 2-jakoiseen, mutta treenata vain 3 krt/vko, esim. vakiopäivät ma, ke, pe. Itse olen havainnut, että jos treenaan lihasryhmän vain 1 krt/vko, niin se ehtii palautua "liikaa", ja kehitystä ei tule. Tämä on kaiketi kiinni siitä, että en pysty treenaamaan tarpeeksi kovaa, että palautuminen kestäisi viikon, koska styrkkaa ja massaa ei ole tarpeeksi. :( Tämä kierron pituus ja palautumisnopeus on yksilöllinen juttu, kannattaa kokeilla mikä systeemi toimisi parhaiten.

Eli jako voisi olla: I: jalat, vatsat, II: yläkroppa. Ja kierto menisi:
1. vko: ma: I, ke: II, pe: I,
2. vko. ma: II, ke: I, pe: II
3. vko = 1 vko jne...

Timo

Sama peli, itse teen juuri näin. Siirryin koko kroppa 3 krt viikossa tyylistä kahtiajaettuun, ns. Caltan jakoon eli teen juuri noin 1 2 1, 2 1 2 ja sit taas alusta. Jako on jalat+selkä+hauis, rinta-olkap-ojentaja. Mulla ainakin toimii hyvin, ainoa mikä pykii on hauiksen sijoittaminen niin että sais siitäkin kaikki mehut irti.

Hyviä vastauksia täällä, mutta yhden täydentävän vastauksen vielä heittäisin sekaan: niin kauan kuin toimii. Kun alkaa hiipua, niin sitten vaikka kaksijakoiseen. Sitten noihin perusjakoihin, jos haluaa (minun mielestä tuo 1x lihas/vko on enemmänkin pidemmälle ehtineille tai lahjakkaille, mutta tuo prinsiippi on levinnyt melkein dogmaksi saakka, uskoisin juuri sen takia, että ne lahjakkaat, jotka kehittyvät millä tahansa keinolla tosi hyvin, ovat kehittyneet vielä paremmin juuri tuolla tyylillä, koska se sopii juuri niille.)

Kiitos vastauksista. :) Tuo Caltan jako vai mikäköhän se olikaan, niin oli aivan uusi juttu ja sitä taidan seuraavaksi kokeillakin. Saa nähdä jaksanko tehdä tällä "kaikki lihasryhmät yhdellä kertaa"-systeemillä enää kauan, sillä tuntuu ettei ehdi palautua tarpeeksi. Ja onhan se hieman puuduttavaakin jankata samaa kerrasta toiseen.

Back
Ylös Bottom