Voiko tuolla Fressissä oikeasti treenata? Se olis mulla minuutin kävelymatkan päässä, mutta jo kotisivut ovat niin pelottavat, etten ole uskaltanut käydä edes sisälle vilkaisemassa.
(ja vastaus itse ketjun kysymykseen, Espoon Classic Gymillä käydään).
No siinä ja siinä
Totta puhuen itse olen kyllä treenannut asuinpaikan ja muiden olosuhteiden vaihdellessa tosi erilaisissa paikoissa (XL-GYM Tapiola oli aika hoocee, Danafitness (XL:n uusi olomuoto) pallljon vähemmän,mutta silti asiaa koska samat vehkeet seurasivat sinne, Forever Matinkylä taas oikein tyypillinen ison ketjun ylisiisti wellness-sali, Classic sitten taas itse asiaa ja tämä Fressi nyt taas ihan samaa kuin Forever.
Mulla on perusasenne se, että jos on paikka johon laittaa kyykkytangon ja siihen kiekkoja omille ei-kovin-vahvoille jaloille riittävästi, niin siellä voin treenata. Ja jokaisessa noista edellisistä olen saanut oikein hyvin treenattua. Onhan tuo Fressi siis rehellisyyden nimissä sellainen keski-ikäisten personal trainer-opastuksessa aloittavien ihmisten keidas, jossa voi "rentoutua porealtaassa ja hierovassa tuolissa treenin jälkeen".
Mutta ei se itseäni häiritse, koska paikka on tilava, naisten sali erikseen (asiakaskunnasta melko suuri osa heitä ja suurin osa treenaa yläkerran naistensalilla) - eli jos ei pahimpaan ruuhka-aikaan mene, saan tehdä aivan rauhassa tasan missä ja mitä haluan ja se nyt on oikeastaan ainoa mikä merkitsee.
Jos joku oikeasti kokee vaikeaksi treenata paikassa jossa ei syljeskellä lattialle ja paiskota painoja seinille, silloin tuo ei varmasti ole sopiva. Mutta treenaamiseen siellä on ihan riittävät varusteet. Jos ei jonkun mielestä ole, niin vika on muualla kuin salissa.
Plussat:
+ tilaa runsaasti
+ riittävästi lämppäripaikkoja jne
+ paljon laitteita jos sellaisia käyttää
+ riittävästi tilaa myös vapaille painoille
+ mukava henkilökunta
+ erittäin siisti ja hyvin hoidettu paikka
+ ilmastointi toimii
Miinukset:
- kyykkypaikka ei ole power rack vaan "sisäänkäveltävä"
- ei kiinteää vinopenkkiä
- käsipainot loppuu 40kg
- ei pohjelaitetta (prässejä jne löytyy sitten kyllä)
- (jos jotain oikeasti häiritsee) ei mikään kehonrakennus-mekka tai HC-sali
- ruuhka-aikana paljon porukkaa (missäpä ei)
- kallis (jos vertaa Classiciin)
Ihan ok olen viihtynyt tuolla - ruuhkassa en treenaa, koska käyn melkein aina aamulla (tai nyttemmin myös joskus myöhään illalla).
Jos valinnan tekisi puhtaasti itse salin perusteella, niin tottakai Classic veisi 6-0.
Itse vain nykyisessä elämäntilanteessa pidän prioriteettina sitä, että pääsen treenaamaan mahd.äkkiä aina sopivassa tilaisuudessa ilman yhtään turhaa ajanhukkaa - ja tuo on yksinkertaisesti loistosijainti sitä ajatellen.