missä myydään aitoja japanilaisia kokkiveitsiä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kataq
  • Aloitettu Aloitettu
Oon ostamassa muutamaa veistä ja voisin sellaisen 150e sijoittaa. Mitäs suosittelette necra ja kataq kun tunnutte asioista tietävän? (threadi on vanha, mutta toivottavasti huomaatte!) Lähinnä pitäis päättää, että ostaakko Tokyokanista vai sijoittaakko noihin Mac- tai Globalveitsiin? Muutama yleispätevä veitsi ois hyvä, siis vaikkapa lihan, kalan ja kasvisten käsittelyyn. Näpertelyveitsen voi sit ostaa myöhemmin :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://www.fine-tools.com/messer.htm

En ole ammattilainen, mutta nämä näyttää ihan veitsiltä.

Nuo taitavat olla ensimmäiset tässä viestiketjussa mainitut "aidot" (perinteiset) Japanilaiset veitset. Eli taottu useampikerroksinen hiiliterästerä (ruostuva), puukahva, ja toispuoleinen teroitus.

Etsitkö kataq tällaisia vai "eurooppalaistyylisiä" veitsiä kuten nää http://www.mac-international.com/ultimate-series.htm ? Eihän noista Maceistä kuin noi "Japanese series" veitset ole "aitoja" japsiveitsiä. Huippulaatuisiahan nuo toki ovat.

Osaisiko joku neuvoa, mikä on oikea teroituskulma kokkiveitselle? Olen käyttänyt teroituspuikkoa, mutta alkaa tuntua, että olisi aika hioa se. Olenko oikeassa olettaessani timanttiteroittimen olevat toimiva väline?

Juu, väittävät tosiaan, että timanttikivi olisi paras veitsen teroittamiseen. Ruokamessuilla niitä myytiin muistaakseni 10 eurolla jollain osastolla, mutta ehtivät loppumaan ennen kuin ehdin ostaa. Kivi oli kätevän pieni verrattuna esim. tavalliseen hiomakiveen ja sillä pystyi teroittamaan lisäksi esim. ongenkoukkua...

Löysin netistä jotain ohjeita: http://www.kokkikolmonen.com/vinkit.php?vinkki=Veitsen+teroittaminen

Nostetaanpa tuoretta aihetta. Kesällä on matka japaniin ja ajattelin ostaa itselleni matkamuistoksi aidon japanilaisen kokkiveitsen. Onko kellään tietoa mitä ne siellä maksavat? Millainen kannattaa kädettömän kotikokin hankkia? Ilmeisesti ruumaan menevien tavaroiden seassa ei ole mitään ongelmaa kuljettaa veistä Finnairilla?

Ilmeisesti ruumaan menevien tavaroiden seassa ei ole mitään ongelmaa kuljettaa veistä Finnairilla?

Itse olen tuonut Thaikkulasta jokusen "kokkikirveen" ja veitsen kahdella eri kerralla , työkaveri toi Vietnamista miekan. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ja lentoyhtiönä juurikin Finnair.

Nostetaanpa tuoretta aihetta. Kesällä on matka japaniin ja ajattelin ostaa itselleni matkamuistoksi aidon japanilaisen kokkiveitsen. Onko kellään tietoa mitä ne siellä maksavat? Millainen kannattaa kädettömän kotikokin hankkia? Ilmeisesti ruumaan menevien tavaroiden seassa ei ole mitään ongelmaa kuljettaa veistä Finnairilla?

Kädettömälle kokille suosittelisin ihan Ikea veistä, ellei koristeeksi osta.

Jotenka itse suosittelisin ostamaan pelkän ulkonäön ja materiaalin perusteella mahdollisimman kiiltävä ja pähee kahvanen skeglu. :)
Näin itse olen suunnitellut, jos joskun pääsen huudeille missä puukontekijöitä pörrää.

Eikös Japonialainen teräs ole aivan paskaa, epäpuhdasta, vrt eurooppa? Onko se sitten käsityö mikä tekee erikoisen hyvän veitsistä (ja vaikka miekoista)?

Euroissa, kympeistä satasiin. Tokiossa tuolta http://www.japan-guide.com/e/e3020.html löytää useita pelkästään veitsiin erikoistuneita puljuja. Ruumassa ei ongelmaa kuljettaa.

Osaisiko joku neuvoa, mikä on oikea teroituskulma kokkiveitselle? Olen käyttänyt teroituspuikkoa, mutta alkaa tuntua, että olisi aika hioa se. Olenko oikeassa olettaessani timanttiteroittimen olevat toimiva väline?
15-20 ° timanttiteroittimet on huikeita, itsellänikin on, musta hioa kevyellä otteella rennolla ranteella, ei tartte juurikaan hangata! (vasten terää)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom