missä myydään aitoja japanilaisia kokkiveitsiä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kataq
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kestä :)

Ja mulle tietty kanssa. Tollasen Japanilainen vihannes- / kokkiveitsi 17 cm (toka kuva sivulla, viimeinen veitsi kuvassa) voisin ottaa "kyläsepän takomana". Koskas lähet, laitan rahaa matkaan :D

muuten asutko missän päin suomea ? ajattelin jos joskus kävisit tuolla jossakin liikkeessä jos siellä päin on niin kattomassa tuota veistä jota havittelit :) ja kertoisit täällä hinnan vai tiedätkö hinnan? ajattelin jos sielä ois nii voisin laittaa rahat sun tilille ja postittaisit kyseisen veitsen ei jaksas venata ennen ku pääsee reissuun :D:D:D :whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
muuten asutko missän päin suomea ? ajattelin jos joskus kävisit tuolla jossakin liikkeessä jos siellä päin on niin kattomassa tuota veistä jota havittelit :) ja kertoisit täällä hinnan vai tiedätkö hinnan? ajattelin jos sielä ois nii voisin laittaa rahat sun tilille ja postittaisit kyseisen veitsen ei jaksas venata ennen ku pääsee reissuun :D:D:D :whip:
Asustelen Helsingissä joten ei tuosta olisi edes vaivaa.

Mulla on se 16 senttinen versio mainitsemastani veitsestä ja se on ihan ehdottomasti käytetyin veitseni. En tiedä mitä se nykyään maksaa, omani ostin vuosia sitten.

Yritän käydä tällä viikolla kattomassa, täytyy muutenkin käydä kaupoilla niin se menee samalla. Ilmoittelen mitä kustantaa niin katotaan tarkemmin sen jälkeen. Ok?

Asustelen Helsingissä joten ei tuosta olisi edes vaivaa.

Mulla on se 16 senttinen versio mainitsemastani veitsestä ja se on ihan ehdottomasti käytetyin veitseni. En tiedä mitä se nykyään maksaa, omani ostin vuosia sitten.

Yritän käydä tällä viikolla kattomassa, täytyy muutenkin käydä kaupoilla niin se menee samalla. Ilmoittelen mitä kustantaa niin katotaan tarkemmin sen jälkeen. Ok?

jos viitsiit käydä kattomassa se olisi todella mukavaa:rock: :) ku en itse viitsis lähteä sinneppäin ku matkaa on 400km :D

Poijat perkele. Tommosia juttuja kun lueskelee tekee mieli lähteä shoppailemaan, sitä kun kaipaisi vielä tuommosta pienempää vihannesveistä. Ei muuta kun jemmaamaan opintotukia.

Poijat perkele. Tommosia juttuja kun lueskelee tekee mieli lähteä shoppailemaan, sitä kun kaipaisi vielä tuommosta pienempää vihannesveistä. Ei muuta kun jemmaamaan opintotukia.

tekis miel ostaa saatana noi kaikki veitset :D mut nyt ei pysty ku pitäis maksaa auton verot jollail rahoilla ku tuli tuotuu auto :D
mut firmallehan ne menee ;) :whip: :hyper:

Käyn huomenna vilkasemassa hintoja ja palaan astialle. Täytynee jättää lompakko himaan, yhtään veistä en enää tarvitse. Tai ehkä "pienen" sushiveitsen :rolleyes:

elä jätä :D ei tiiä minkälaisen tarjouksen tekevät sinulle veitsistä :D

JA KATOHAN SEMMOISTA MAC VEISTÄ KANSSA SIELTÄ NIMELTÄÄ SE VEITSI ON NAKIRI :) hinta about 70e :)

ja vielä :D exxentin Damaskus santokukokkiveitsi :D *nauraa* jos nuo näät ohi mennen nii on hyvä :D ja sit raporttii :D

elä jätä :D ei tiiä minkälaisen tarjouksen tekevät sinulle veitsistä :D
No niin, veloittivat hintojen kysymisestä 47 euroa :D

Huutelevat siitä japonialaismallisesta 57 euroa per laaki.

JA KATOHAN SEMMOISTA MAC VEISTÄ KANSSA SIELTÄ NIMELTÄÄ SE VEITSI ON NAKIRI :) hinta about 70e :)

ja vielä :D exxentin Damaskus santokukokkiveitsi :D *nauraa* jos nuo näät ohi mennen nii on hyvä :D ja sit raporttii :D
No helvetti, en tajunnut lueskella tuota ennen kuin menin käymään. Täytyy kattoa josko kävis ensi viikolla kattomassa. Toivottavasti käyntitaksat on siihen mennessä laskeneet :)

No niin, veloittivat hintojen kysymisestä 47 euroa :D

Huutelevat siitä japonialaismallisesta 57 euroa per laaki.

No helvetti, en tajunnut lueskella tuota ennen kuin menin käymään. Täytyy kattoa josko kävis ensi viikolla kattomassa. Toivottavasti käyntitaksat on siihen mennessä laskeneet :)

nii oliks se 57e se veitsi josta laitoit linkin :) kokki/kasvis veitsi 17cm ? :) minkä näkönen veitsi se oli :P minkälaisen veitsen ostit tällä kertaa :D

Tuossa joku mainitsi, että käsin taottuja veitsiä ei saisi astianpesukoneessa pestä, koska terän karkaisu kärsii. Mielestäni tämä kuulostaa omituiselta, koska seostamattomillakin teräksillä päästölämpötilat alkavat vasta 150asteesta ja seostetuilla jopa 600 asteen tienoilla. Itse kun olen hiiliteräksisiä teriä karkaissut niin olen päästänyt ne kotiuunissa noin 200-225 asteessa. En tiedä voiko alle sadan asteen lämpötilat vaikuttaa mitenkään terän rakenteeseen joka on päästetty vaikka 250 asteessa. Yritin googlata tietoa Mac veitsien päästölämpötiloista mutta en löytänyt, eli täyttä varmuutta ei tietysti ole joten en suosittele ohjeiden vastaista käytöä ennen parempaa tietoa, mutta asiaahan voi selvittää jos löytää terään käytetyn seoksen tiedot, niin eiköhän joku metallimies kerro karkaisu/päästö lämpötilat. On tietysti selvää että astianpesukone vahingoittaa kahvan materiaaleja ja kolhii terää muihin kappaleisiin.

Fiskarsin veitsistä verrattuna vaikka Wusthof Dreizack veitsiin on ero aivan selvä, siis molemmat saa niin teräviksi että tomaatit leikkautuu nätisti, mutta eihän Fiskarsin terä ole lähellekään yhtä kova kuin saksalaisen veitsen, eli tylsyy nopeammin, mutta on myös nopeampi teroittaa. Eron huomaa myös äänestä jonka teräksestä lähtee toisella metallilla koskettaessa, saksalainen terä "soi" kirkkaasti kun Fiskars on vähän kuin pellin palaa kolistelisi. Terän muotoilu on myös Fiskarsilla pellistä leikatun oloinen, tasapaksu pala jonka toinen sivu viistetty, kun taas kunnon veitsissä terä kapenee tasaisesti selkäpuolelta terää kohti.

Kuitenkin suurin ongelma suomalaisissa kodeissa on syvään juurtunut käsitys että veitsi joka kerran uutena on ollut terävä, on sitä myös 5v päästä. Olen ehdottomasti sitä mieltä että jos työkseen tai harrastuksekseen käyttää veistä niin se on osattava itse teroittaa. Tämä on ainoa tapa varmistaa työn onnistuminen.

Olen itse puualan miehiä, mutta jotain on metalleista tullut opiskeltua kun on itse pitänyt joitakin puukoja ja teriä tehdä, kun kaikkea ei saa kaupasta.

No miten tämä teroitus sit tehdään. Itse olen ostanut sellaisen Fiskarsin "vehkeen" missä on sellainen rulla jota vasten terää sahataan edes takaisin jotain 5 kertaa ja teräviä tulee.

Nyt varmaan te "veitsiammattilaiset" haukutte mut maan rakoon, koska oikeasti veitset pitää teroittaa jollain liippakivellä tms. Miksi muuten kokit teroittavat veitset sellaisella pyöreällä, mikähän se nyt onkaan, metallipuikolla?

Tuossa joku mainitsi, että käsin taottuja veitsiä ei saisi astianpesukoneessa pestä, koska terän karkaisu kärsii.
Viitannet allekirjoittaneen viestiin. Tietoni perustuu täysin kuulopuheisiin eli aikoinaan juttelin maahantuojan edustajan kanssa asiasta. Ainakin isoin kokkiveitseni, Mac Mighty ensimmäinen veitsi, on taottu "lehti taikina" tyylisesti eli terä muodostuu useasta "kerroksesta". Tuo kuulemma aiheuttaa sen että se ei kestä pidemmän päälle kuumuutta, jos nyt kuumuudesta voidaan koti astianpesukoneessa puhua. Ravintolassa yleensä astianpesukoneessa vesi on kuitenkin sen 90+ astetta. Sivulla joka aukeaa aikaisemmasta linkistä todetaan että: "Stain resistant, but not dishwasher safe."

Suurin syy kuitenkin lienee muidenkin mainitsema kolhiutuminen, ainakin hiiliteräs veitset lohkeavat joskus pahastikin kolhiutessaan.

Pääsin firman kokkikoulureissulla testaamaan Takefu-keittiöveitsiä (japanilaisia käsintehtyjä siis) ja niillä kyllä sai nättejä siivuja tällainen tumpelokin. Googlettamalla löytyy helposti lisätietoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom